Chip onvindbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Chip onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:41

De dierenarts heeft mijn paard ge-ent en wilde op zoek naar de chip.
Na 15 minuten op verschillende plekken te hebben gezocht konden we de chip niet traceren....
Het paard heeft een knhs paspoort, en de chip al vanaf dat hij 4 mnd oud was.
Wat is nu de procedure?

sassie81

Re: Chip onvindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:42

heb ik ook wel eens gehad.
Nieuwe chip erin en paspoort aanvragen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 13:45

De DA zei dat ik hem totaal moest laten scannen, dus foto's laten maken van de hals. Hij wilde er geen nieuwe chip in doen als ik dat niet gedaan had.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:56

Wij hebben in ons paard ook een (nieuwe) chip laten zetten omdat we dachten dat deze onvindbaar was maar bleek achteraf gewoon nooit gezet te zijn.

Ik heb toen wel naar de mogelijkheden gekeken over wat te doen bij een kapotte chip. Als je zeker weet dat de chip ooit gezet is kun je ook achterhalen wie de fabrikant is. Als je contact met hun opneemt en verteld dat de chip onvindbaar is / niet meer werkt. Zijn hun verplicht om onder garantie een nieuwe chip te leveren met hetzelfde chipnummer als het oude.

Je zult echter wel bewijs moeten hebben dat de chip niet meer werkt. Dit kan door een röntgenfoto, als de chip er idd zit en niet meer werkt betaald de fabrikant de onkosten.

Ik adviseer wel eerst zeker te weten dat de fabrikant dit wel wil betalen...

Nog even iets heel anders: kan de dierenarts jouw chip wel uitlezen? Sommige chips zijn van een ander type die niet door elk leesapparaat kunnen worden uitgelezen. Een chip uit america of ijsland is anders dan die uit europa.

Als je een paard hebt met stamboom is een nieuwe chip plaatsen met een ander nummer kan een hele hoop heisa geven bij evt keuring en/of wedstrijd.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:02

Ik heb dit paard al vanaf de dag dat hij op de wereld stond, ik was bij alle entingen en bij het chippen van het paard.
Het paard is van mij en ik wil hem niet weg doen. Hij is een fries paard dat niet geregistreerd staat bij een stamboek. Dus dat zal geen problemen op leveren.

Dus gewoon aan een DA vragen om hem op nieuw te chippen?

Wat een gedoe weer eens... :')

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:05

Toen die van ons als jaarling voor het eerst geröntgend werd was de chip ook "kwijt", we hebben toen besloten gewoon af te wachten tot ze 3 jaar was.
Toen ze als 3 jarige weer op de foto ging voor het prokpredikaat zat hij er gewoon weer, geen idee of het aan de chip of de uitlezer heeft gelegen (bij de andere paarden pakte hij hem wel).
Ik zou het dus over een maanden gewoon nog eens proberen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:07

Is er ook met verschillende chiplezers geprobeerd? Wij hadden het ook bij een pony chip nergens te vinden, ander apparaat, en die had hem zomaar.....

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 14:09

Hij is 7 en ik wil wedstrijden gaan rijden, vandaar dat hij gewoon wel een 'leesbare' chip nodig heeft.

We hebben 3 chiplezers geprobeerd, om uit te sluiten dat het aan de batterij kon liggen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:17

Bij mijn merrie is de chip stuk gegaan. Stond op de keuring, geen chip te vinden. (Gelukkig was het paard inmiddels wel een oude bekende, dus mocht nog wel mee doen.)
Twee apparaten geprobeerd, maar niets te vinden.

Is ontzettend netjes opgelost door het fjordenstamboek en Virbac. Ben met het paard naar de paardenkliniek geweest, daar hebben ze de hals een aantal keer op de foto gezet om te kijken waar hij zat, dat was een wens van Virbac, de leverancier van de chips.
Hij zat nog wel op zijn plaats, maar hij was dus gewoon kapot. Ze is opnieuw gechipt en heeft een nieuw chipnummer gekregen wat door het stamboek in haar paspoort is gewijzigd. Oude nummer staat er ook nog bij, mocht de chip het om een gekke reden ineens weer gaan doen.

Ik kon de rekening zo naar het stamboek sturen en heb zelf er dus niets voor hoeven betalen, niet voor de foto's, DA consult en de nieuwe chip, het is allemaal vergoed door Virbac zo heb ik begrepen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:00

Hier een Fries gehad waar de chip in de schouder zat. Deze was gaan zwerven/zakken.
Is er met de chiplezer over het hele paard gegaan?