Paard reageert neurotisch bij weghalen ander paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Paard reageert neurotisch bij weghalen ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:09

Enige tijd geleden is mijn paardje verhuisd naar een nieuw stuk grond. Hij stond daar helemaal alleen. Omdat ik dat geen fijn idee vond is er een paardje bij gekomen.
In het begin was eigenlijk alles in orde. Ze konden het direct goed vinden en de rangorde was direct duidelijk. Vanaf dag 2 heb ik met grote regelmaat 1 van de 2 uit de wei gehaald en meegenomen voor een ritje.

Helaas na een tijdje begon het nieuwe paardje nogal neurotisch te reageren als ik het andere paard eruit haalde. Hij gaat bij de poort op en neer lopen. Het is een stukje van ongeveer 4 meter. heen en weer heen en weer. De poort is vrij hoog hij moet zijn hoofd steeds omhoog tillen om het erover te kunnen houden en hij heeft de grond letterlijk al een goede 30 cm weggesleten door op en neer te lopen!

Zelfs als het andere paard nog in het zicht is, begint hij al.

Nu ga ik steeds maar kort weg en als ik thuiskom staat hij zeiknat achter het hek te ijsberen. Maar als ik straks langer wegga (bijv weer trainen, wedstrijden ed)word dit wel echt een probleem.

Er ligt altijd hooi voor ze te knabbelen maar daar kijkt hij totaal niet naar om. Zodra zijn vriendje terug is, stort hij zich er op.

Heeft er iemand tips hoe ik dit gedrag kan doorbreken? Hij mag best roepen om zijn vriendje en een keer bij de poort komen kijken maar dit is niet gezond.

joyce B

Re: Paard reageert neurotisch bij weghalen ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:34

verlatingsangst, helaas herkenbaar... Hier hebben de paarden het ook als ik ze alleen achterlaat in de weide.
Soms wordt het minder als het nieuwe paard zich veiliger gaat voelen in je wei. Bij mij zijn ze bijvoorbeeld in de paddock (vertrouwder, daar staan ze met inloopstal het grootste deel van een etmaal) veel rustiger dan in de wei. Die wei ligt verder van stal en de andere paarden. Dar gaan ze echt rennen langs de draden en hebben ook wel eens diepgeploegd langs de omheining en zichzelf in het zweet gejaagd. Daarom nemen wij ze nu gewoon mee terug naar de paddock

Opbouwen in tijd zou moeten helpen wennen om alleen te blijven.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:45

Het punt is dat het in het begin juist gewoon goed ging. Hij hinnikte wat, liep terug naar het hooi, at lekker van de grootste hoop wat normaal niet mag, rolde op de beste plek ed.

Op een ander stuk zetten is geen optie, er is gewoon maar 1 stuk. Op stal zetten kan wel, maar ik ben bang dat hij daar hetzelfde zal doen en daarbij als ik langer wegben, dan vind ik het sneu om hem zo lang binnen te houden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:53

Hier nog zo'n neuroot, lijkt het wel alleen maar op en neer rennen langs de draden. Helaas werkt het bij mij tot nu toe alleen maar als ik het neurotische paard op stal zet. Daar gaat ze wel rustig eten. Hoop dat het met de tijd een beetje weg slijt. Anders hoor ik hier graag de oplossing. ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:20

Dit is helaas het nadeel van meerdere paarden. Ik heb 3 en als 1 weggehaald wordt stellen de anderen zich ook enorm aan. Terwijl ze dan nog met zn tweeën zijn. Vooral de 3 jarige, rennen ,gillen ,gaten graven. met de poten tegen het hek timmeren. zo ergerlijk. Ze staat zelfs te graven ,wanneer de andere naast de paddock in de bak aan het rijden is. En ook daarvoor geldt, het lijkt of het steeds erger wordt. Terwijl je zou verwachten dat het wel went. Wanneer je met buitenrit op de terugweg bent wordt je daar ook niet vrolijk van, want ze hoort ze op een kilometer gillen en rustig naar huis stappen is er niet bij. We kunnen ook niet samen een buitenrit maken, want ik durf de 3 jarige niet alleen achter te laten. Ook niet in de box want dan komt ze over de deur heen. Ik heb een tijd maar 1 paard gehad, wat een rust, ook met rijden

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:24

Bekend probleem, en in feite gewoon natuurlijk gedrag.
Is het misschien mogelijk er een kleine pony bij te zetten? Dan hoeft er nooit iemand alleen te blijven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:47

Temeraire schreef:
Bekend probleem, en in feite gewoon natuurlijk gedrag.
Is het misschien mogelijk er een kleine pony bij te zetten? Dan hoeft er nooit iemand alleen te blijven.

Ze doen het ook als ze met z'n tweeën achterblijven,en dan ben ik alleen maar in de stal aan het opzadelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:13

Dat het eerst erger wordt komt omdat ze in het begin nog geen kudde zijn maar zich met de tijd meer met elkaar verbonden gaan voelen. ik zie het hier zelfs met paarden die gewoon met dubbel (en enkel) draadje ertussen lopen...

Door het vaak te doen, eerst kort en dan steeds beetje langer zoals je dat ook doet bij merrie en veulen wennen om te scheiden voor rijden, moet het beter worden. Maar bij sommige paarden blijft het lastig. Zeker in een grote ruimte zoals de wei. Hier is de ervaring dat een vertrouwde kleinere ruimte veiliger is en beter gaat dan een grote ruimte.

Mijn pony gaat bijvoorbeeld uit zichzelf in de inloopstal staan om te wachten als we uit beeld zijn. het roepen gaat meestal wel een tijdje door. Het gekke is dat het paard dat het erf verlaat vaak minder roept en minder moeilijk dowt. misschien vaker het niruwe paard er uit halen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:15

Bij een grorere groep heb je steeds minder last van dit soort gedrag omdat ze dan vaak met meer paarden een band hebben en er genoeg paarden achterblijven om zich veilig te voelen en ze af te leiden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:22

Zo herkenbaar dit ,dan alleen andersom
Als wij de onze uit de wei halen en de andere achterblijven ,,zodra ze ze niet meer ziet gaat ze al blerren en eenmaal vast op de poetsplaats gaat ze nerveus rondjes draaien en schrapen
Je gewoon omver lopen ze let totaal niet meer op,ze is dan zo nerveus

Hoop het dat het dit jaar wat minder is als vorig jaar ,maar ik betwijfel het

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:09

VSW -> OPG

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:15

Heel herkenbaar.
Ik heb een merrie, een ruin en een shet samen staan, en als ik de merrie alleen al een halster omdoe flipt de ruin zijn dak uit. Ookal neem ik haar dan mee naar de poetsplaats in de wei (de andere kant op dan de uitgang en hij kan gewoon meelopen want het is in de wei), dan begint hij al te hinniken.
Vervolgens gebeurd het longeren op maarliefst 10 meter afstand, met alleen een hekje ertussen, en dan gaat hij helemaal uit zijn plaat.

Als ze echt buiten gezichtsveld is wordt hij wel wat rustiger. Andersom is het minder, de merrie hinnikt zo nu en dan wat maar blijft liever eten.

Ook als ik ze apart heb staan blijft de ruin ijsberen, ookal staat hij vaak helemaal aan de andere kant van het weiland als er geen draadje tussenstaat :+ . En als ze dan bij elkaar zijn, zijn het niet eens echt goede maatjes.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:18

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je dit nou ziet als ongewenst gedrag, dan zou je het mss actief kunnen corrigeren. Bij ander ongewenst gedrag verwacht je ook dat het erger wordt ipv minder als je niks doet. Dus er moet iemand bij het paard achterblijven die hem corrigeert als hij nerveus begint te doen. Niet laten ijsberen, dan bij het hek weghalen en er bijv mee stappen. Kalmeert hij, laat je hem met rust. Begint hij weer te stressen, opnieuw corrigeren. Is hij een tijdje kalm, dan komt het maatje terug. En Dit dan steeds verder uitbouwen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:39

Die van mij wordt niet nerveus als er iemand bij blijft :+
Dat maakt corrigeren heel lastig. Als ik hem alleen meeneem naar het andere terrein terwijl de merrie achter blijft is het ook geen probleem, tenzij ik hem bij de rijhal vastzet zonder dat er een ander paard is en ik even iets moet pakken, dan is hij alleen en gaat hij weer nerveus lopen doen, zodra er weer iemand is, mens of paard, is hij weer rustig.
Hij breekt ook niet gelijk alles af ofzo, maar gaat lopen schrapen, kappen, met zijn tanden over de ijzeren balk waar hij aan vast staat schuren, draaien en heel veel poepen :+ En dan kom ik terug en kijkt hij van:
'Oh, hee, daar ben je, je verliet meeee :( '
Apart vind ik vooral dat hij niet reageert op de shetlander, daar is hij best wel maatjes mee, maar dat bied hem geen steun als andere weg zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:49

Lastig probleem dat zich meestal alleen oplost met veel oefenen in alleen zijn. Eerst een heel korte periode weg terwijl je de ander iets heel lekkers voorzet. Deze weg periode kun je langzaam opbouwen waardoor er gewenning optreed. Met het weimaatje van onze tinker zijn we maanden bezig geweest voordat ze het "alleen" zijn doorhad en de stress beperkt bleef tot wat heen en weer stappen en af en toe een hinnik.

Bij jou staan ze dan ook echt helemaal alleen wat het oefenen wel lastiger maakt denk ik. Vulcan is natuurlijk nog niet gewend aan lang alleen achterlaten omdat hij eerst degene is geweest die zelf wegging omdat Emp een tijdje wat rust heeft gehad.

Als de training erg lastig wordt zou ik er zelf voor kiezen hem op stal te zetten of desnoods alleen op het verharde gedeelte als je dat goed kunt afzetten voor zijn eigen veiligheid en jou rust. Dan maar even opgesloten. Kan geen kwaad vooral omdat ze toch altijd los lopen. En je bent niet iedere dag uren en uren weg lijkt me.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:34

Ik zou ook eerst eens oefenen met iemand erbij. Ga met de 2 paarden de wei uit en loop daar van elkaar af, weer naar elkaar toe en doorlopen etc. Dan ook bij de wei. 1 paard de wei uit, de ander loopt weg van de poort, weer draaien en andere paard de wei uit etc.
Dit kun je dan steeds uitbreiden.

Als dat goed gaat oefenen met het paard stil laten staan als de ander weggaat, naar hem toe komt en weer doorloopt etc.

Als dat goed gaat, iemand bij de poort laten staan en het paard daar wegjagen als hij wilt ijsberen.

Hoe vaker het mis gaat, hoe langer het mis gaat. Je kunt dus beter een maand goed trainen en het rijden even minderen, dan dat je gewoon gaat rijden en het voor het ene paard een vervelende ervaring is.
Je zou eerst ook nog kunnen kijken of het uitmaakt als het neurotische paard degene is die weggaat. Dus allebei uit de wei halen, poetsen en dan het neurotische paard terugzetten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:32

Gwahirdat en Sassol zou nog wel een idee zijn! Moet ik wel iemand fixen die wil helpen want meestal ben ik alleen.

Het paard dat ik meeneem, ongeacht welke, vind het allemaal best. Ook al horen we op afstand wat gehinnik, hij blijft rustig. Het is slecht 1 van de 2 die echt zo neurotisch doet als hij alleen blijft.
Ik moet erbij zeggen het is begonnen toen hij een weekje niet mee mocht omdat hij niet helemaal rad liep. Ik dacht eerst dat hij dus gewoon jaloers was! Maar nu gaan ze weer om de dag mee, het probleem blijft.

Een kleine pony of extra paard erbij wil ik per definitie niet. Ik heb er niet genoeg tijd voor en wil er geen voor de sier, dat zou niet eerlijk zijn.
En een paard alleen vind ik gewoon echt sneu. Ik wist dat dit kon gebeuren maar ik dacht echt dat het wel zou wennen.

Op stal zetten zou ik wel kunnen doen maar ik ben zo bang dat hij daar gek gaat doen en dan heb ik er echt geen zicht op. Ik ga het gewoon eens proberen met de ene buitenzetten midden op de dag en de ander even op stal, dan kan ik om het hoekje gluren haha.

Bedankt alvast voor deze tips ik ga kijken of ik hem kan helpen met wat relaxter achterblijven.