Ouders wel bekend, niet in paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babybird

Ouders wel bekend, niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 14:51

Hoi hoi!

Ik vroeg mij af, of het mogelijk is om de ouder-dieren in het paspoort vermeld te krijgen, als je weet welke ouders het zijn, of nou ja.. de moeder tenminste. Maar zowel eigenaar áls merrie is overleden.

Dus; paard is geboren uit een moeder van een bepaalde afstamming maar dat is nooit gemeld aan het KWPN, de eigenaar is overleden en de merrie inmiddels ook. De hengst (vader) is overigens wel bekend maar nooit dekbon van aangevraagd, dat is na jaren natuurlijk niet nog op te vragen. Van de hengst weet ik niet zoveel, misschien leeft deze inmiddels ook niet meer.

Wie o wie kan mij daar informatie over verschaffen?

Dancer

Re: Ouders wel bekend, niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:53

Als je weet wie de ouders zijn kun je door middel van DNA onderzoek laten testen of dit klopt. Als de uitslag klopt kun je het paard in laten schrijven bij het KWPN en een stamboek papier aanvragen. de uitslag van het DNA onderzoek kan dan in het paspoort vermeld worden. Je hebt voor DNA onderzoek wel haarmonsters nodig van de vader en moeder, dat zal lastig worden denk ik.

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 14:55

-O- Eh ja, dat is onmogelijk, aangezien de merrie overleden is.

Geen enkele andere optie?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:56

Je zegt dat de hengst bekend is, betekent dat dat hij goedgekeurd is, of dat jij weet welk paard het is? In het eerste geval zou je de 'hengstenboer' wel kunnen bellen, misschien heeft hij wel bijgehouden waar alle zaadjes wanneer naartoe zijn gegaan.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:57

Je zou bij het KWPN kunnen vragen of er al een DNA profiel is van de vader en de moeder. Het kan ook met oma of twee andere nakomelingen van de moeder. Dan maken ze een reconstructie van het profiel van de moeder. Als ik jou was zou ik eens bij het KWPN informeren.

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:05

Voor zover ik weet waren zowel merrie als hengst van dezelfde eigenaar en is het paard op natuurlijke wijze verwekt. Dus zonder hengstenboer.
En voor zover ik ook weet, leven opa en oma-dieren waar dit paard van afstamt ook niet meer.

Van moederlijn is het Animo, nou Animo is overleden en de hengst stamt af van Notaris, die is ook dood. Allang.

Ik zal eens gaan graven, of ik meer info kan krijgen. Misschien hoeven de ouder-dieren of opa/oma-dieren niet meer te leven voor een DNA profiel? Aangezien deze bekend zijn.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:07

Het wordt een moeilijk verhaal denk ik. De vader is geen goedgekeurde hengst, dus weet sowieso niet of het KWPN zo'n veulen registreert. Gewoon KWPN even bellen dus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:36

VSW -> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:31

Het zal niet makkelijk zijn om nog te registreren, waarom wil je dat zo graag doen dan?

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:29

Nou, als het heel veel werk is en veel geld kost, tja dan hoeft het voor mij niet.
Zou het gewoon mooi vinden, puur voor de 'leuk'.

Zal morgen eens met het KWPN bellen