Dominante pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yanaxox

Dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 18:28

Hoi,
Ik heb een geleasde pony.
De eerste maanden traptte, ze beet me, liet zich niet vangen, steigerde, en nog meer zo'n dingen :(
De laatste maanden is ze onwijs lief naar mij! Ze houdt van heerlijke poetsbeurten en knuffelen.
Ze bijt of trapt niet meer snel en als ze het doet ben ik consuquent.
Maar bij de verzorgster die haar een keer per week verzorgt, is ze behoorlijk gemeen! Wat te doen?
De pony heeft al veel mee gemaakt en is daarbij ook nog eens dominant, naar kinderen is ze vrij lief maar ben altijd bang dat ze de kleintjes wat doet.

Iemand tips waardoor pony sneller mensen gaat vertrouwen? -O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:15

Denk dat het weinig met vertrouwen te maken heeft. De verzorgster moet gewoon op haar strepen staan. Nee is nee. Duidelijk zijn. Misschien moet je haar voorlopig niet meer zonder begeleiding de pony laten verzorgen.

yanaxox

Re: Dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 10:31

@Tigra_ dit doet ze. Ze laat niet over zich heen lopen en is consuquent. Ben er vaker bijgeweest! Dit heeft met vertrouwen te maken. Zodra de pony iemand kent doet ze helemaal niks meer na diegene.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:54

yanaxox schreef:
@Tigra_ dit doet ze. Ze laat niet over zich heen lopen en is consuquent. Ben er vaker bijgeweest! Dit heeft met vertrouwen te maken. Zodra de pony iemand kent doet ze helemaal niks meer na diegene.

Dan spreek je jezelf toch best wel tegen. Je titel zegt dominante pony. Maar goed succes.

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 17:33

@Tigra_ Ze is dominant, en door haar verleden heeft ze erbij ook nog weinig vertrouwen in mensen. Mijn verzorgster is consuquent maar alsnog doet mijn pony zo richting haar. Ik ben altijd streng naar haar geweest maar beloonde ook de dingen die goed gingen maar aangezien ik haar al 2 jaar kon kreeg ik makkelijker een klik met haar. en nu vraag ik tips om er voor te zorgen dat de pony sneller mensen gaat vertrouwen, mischien was het niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:21

Lastig mensen en kinderen waarschuwen, vertel ze dat ze pony misschien kan schrikken en dat ze voorzichtig moeten zijn omdat hij kan trappen of bijten.

Dominantie is toch wel een kwestie van consequent blijven en positieve dingen belonen, hieruit komt vertrouwen en respect voor elkaar ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:07

met zo'n discusie kan je echt niets bereiken, je stelt je zelfs niet open voor goede info.
Waarom stel je dan een vraag, als je toch alles beter weet.
Zoek de fout bij de mens niet bij het paard, en als je daar open voor staat zal je idd ook de oplossing vinden.
Zoek les, dit kan je echt niet oplossen door een paar tips hier te lezen hoor.

yanaxox schreef:
@Tigra_ Ze is dominant, en door haar verleden heeft ze erbij ook nog weinig vertrouwen in mensen. Mijn verzorgster is consuquent maar alsnog doet mijn pony zo richting haar. Ik ben altijd streng naar haar geweest maar beloonde ook de dingen die goed gingen maar aangezien ik haar al 2 jaar kon kreeg ik makkelijker een klik met haar. en nu vraag ik tips om er voor te zorgen dat de pony sneller mensen gaat vertrouwen, mischien was het niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor.

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 19:03

@aeolusnr1 Ik sta open voor informatie, heel graag zelfs! Maar ik kwam op voor mijn verzorgster aangezien ze consuquent is. Nu wou ik graag nog tips buitten het consuquent zijn, misschien zou zij bepaalde oefeningen met de pony kunnen doen dat ze elkaar sneller gaan vertrouwen ofzoiets. Les is nu niet mogelijk door prive omstanigheden :(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:48

Ik begrijp heel goed dat er momenten zijn in het leven dat je de centen niet zomaar voor het oprapen hebt, en lessen tjaaa dat kost idd centen.
Maar persoonlijk vind ik een forum leuk en zeer zeker informatief, maar het kan les niet vervangen, en sommigen hier gaan er van uit geef eens een paar goede tips, en dan kan ik het zelf wel oplossen.
Zo werkt het echt maar heel zelden, in de meeste gevallen maak je het eigenlijk nog erger dan het al was.
Ik weet dat ik niet sympathiek over kom door steeds maar zulke opmerkingen te maken, maar ik denk een beetje zoals een paard , het is goed of het is niet goed, en dus half goed is niet voldoende.
Maar bij training weet ik natuurlijk ook wel je kan nooit ineens goed verwachten zou je zeggen, ja dat kan dus wel, je moet de dingen opdelen in als het ware duizend kleine onderdeeltjes, die op zich dus veel makkelijker zullen zijn dan ineens het geheel, zo moet je het ook aanbieden aan het paard, jij moet zorgen dat het paard kiest wat jij wil bereiken, het paard moet het wel zelf kiezen, het moet zijn keuze zijn.
Maar ik blijf erbij , zorg dat je mssn ergens centen kan verdienen en neem af en toe al is het om de veertien dagen les, en dan kan jij wat er in de les besproken is door de week verder intrainen, dit wordt dan nadien even herhaald met de lesgever erbij, dan kunnen er eventueel nog kleine aanpassingen en opmerkingen op gegeven worden en dan weer verder opbouwen.
Met les bedoel ik dus echt privé les, en met huiswerk, die trainer moet jou dus opdrachten geven die je telkens verder kan inoefenen.
Zelf zie je echt niet genoeg, de meeste dominante paarden hier blijken bij een ervaren iemand helemaal niet meer zo dominant te zijn, dit zet toch aan tot nadenken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:18

Dit topic krijgt een slotje en zal later vandaag verwijderd worden.