Niet/slecht eten op en om de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Niet/slecht eten op en om de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:13

Met mijn Fjord ben ik regelmatig op pad, zo'n 1 a 2 keer per maand.

'Vroegah' moest ze met een bezem de trailer in gedwongen worden maar na veel rust, oefenen en trainen kan ik haar nu gemakkelijk alleen laden.
Echter is er nog wel spanning te merken bij Megan wat zich uit in onrustig om zich heen kijken tijdens het rijden, op de terugweg regelmatig stampen van ongeduld en, waar ik voornamelijk van baal, niet eten.

Ik ben nu een paar weken bezig met het creëren van een rustiger gevoel op en om de trailer, het laden gaat steeds beter, We oefenen zonder te rijden, dus alleen het laden. Ik probeer haar ook te leren eten, maar tot op heden vertikt ze het. Zie je het voor je: een Fjord die haar neus ophaalt voor een bak heerlijke slobber zodra ze naast de trailer staat?

Er hangt standaard een hooinet in de trailer maar daar wordt eigenlijk nooit uit gegeten. Nu is het ook zo dat, als ik een dag op pad ben, het moeilijk is om haar ook maar iets te laten eten als ze aangebonden aan de trailer staat, laat staan er in. We maken vaak lange ritten en het zou zo fijn zijn als ze erna gewoon haar beloning wil aannemen!

Het is dus nog wat spanning en ik weet niet hoe ik het eruit moet krijgen.
Wie heeft een gouden tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:20

Ernaast eet ze dus wel maar moeilijker? Dan zou ik dat gewoon volhouden... Hooi in de trailer heb ik persoonlijk een grafhekel aan. Dat doe ik alleen als ze een uur of 2/3 op de trailer moeten enkele reis. Dat gestamp en prutsmuts als het op is :=

Ik zou kijken of je het een eindje naast de trailer aan kan bieden en dan steeds dichterbij.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:21

Is het mogelijk om het gewone voer in de trailer te geven. Zodra ze honger krijgt gaan ze er wel in.

Dus misschien de trailer in de wei/ paddock zetten en het eten in en om de trailer heen leggen.

Zorg er wel voor dat ze niet met een halster of deken ergens achter kan haken, anders ben je nog verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:22

En de komende dagen d'r avond eten op de trailer geven? Tijdens etenstijd dus, dan heeft ze misschien meer oog voor het voer.
Hooi hoeft idd niet perse, ken wel meer paarden die gewoon zonder op de trailer staan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:25

Blijkbaar vind ze het hele gebeuren van 'op pad gaan' nog iets te spannend om dan ook rustig te kunnen eten.

Ik zou me er niet zo druk om maken. Kijk of je het zo kunt plannen dat ze voordat je op stap gaat al gegeten heeft. Als je dan klaar bent met rijden kijk dan eerst eens of ze bijvoorbeeld wortels van je wilt aannemen voordat ze weer de trailer op gaat (en dan niet aangebonden aan de trailer, maar gewoon gezellig stukje van de trailer af, aan de hand).
Als ze op gegeven moment door heeft dat na het rijden er een beloning volgt (wortels!) dan kun je misschien langzaam maar zeker beginnen met naast de trailer, aangebonden aan de trailer en uiteindelijk in de trailer.

Wij zetten overigens onze paarden altijd zonder hooi op de trailer. Op locatie krijgen ze na het rijden altijd wortels en als het qua tijdstip zo uitkomt ook hun lunch oid.

Meganyr

Re: Niet/slecht eten op en om de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:17

Thanks voor de snelle antwoorden.
Dat een stukje verderop voeren en steeds dichterbij proberen doe ik nu een paar weken, wat op zich wel gaat.
Maar zodra we te dichtbij komen naar haar smaak en ze stopt, dan wil ze erna ook niet meer als we verder staan tot het ding uit zicht is.
Ik zal inderdaad proberen met wortels (of brood, haar favoriet helaas). Kijken of dat helpt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:24

En samen met een ander paard, die dan dus wel relaxt bij de trailer is en lekker eet, helpt dat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:27

Volgens mij maak jij het een probleem door steeds maar eten te willen geven. Hier krijgen ze nooit voer op de trailer. En ook niet als ze aan de trailer staan. Als we een hele dag weg zijn, krijgen ze wel aan de trailer voer.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:35

die van mij eet ook niet op de trailer hoor, heel af en toe gaat er een worteltje in maar meer ook niet.
laatst at ie, keek er helemaal van op haha. denk niet dat het raar is, vooral niet als ze er eerst met een bezem in moest worden gedwongen. gewoon wat stress en spanning, ik denk niet dat je je er druk om hoeft te maken.. ik heb nu niks meer in de trailer hangen omdat ie het toch meestal niet eet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:52

In de trailer neemt de mijne geen snoepj eofzo aan hooi eet ie niet maar wel kuil dus dit mix ik met hooi.
Enne geen bezem ofzo nodig gehad ooit hij loopt er zelfd heel relax in.

Rustig opbouwen en uitbouwen zal tijd nodig hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:55

Geen drama van maken, komt vanzelf. Hoe harder jij je best doet haar te laten eten, hoe meer paardlief zal weigeren. Laat het los, geeft het even de tijd en het komt vanzelf.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:57

1 van mijn 2 paarden eet ook absoluut niet op de trailer geen snoepje, geen wortel, geen hooi, niks.
Hij loopt heel rustig de trailer op en is tijdens het vervoer ook rustig. Ik heb hem al 14 jaar en hij heeft nog nooit wat gegeten op de trailer. Ik maak me er ook niet zo druk om, hij eet van tevoren of erna.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:06

Ah, er zijn er meer die niet eten.
Ik lees loslaten, ik denk dat ik dat ga doen. Wekenlang oefenen helpt blijkbaar niet.

Bedankt voor het meedenken!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:29

En de trailer in de bak zetten en daar de voer neerzetten. Als ze honger krijgen beginnen ze er wel vanzelf aan denk ik. Zeker als er andere paarden zijn en die het niet eng vinden.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:42

lianne484 schreef:
En de trailer in de bak zetten en daar de voer neerzetten. Als ze honger krijgen beginnen ze er wel vanzelf aan denk ik. Zeker als er andere paarden zijn en die het niet eng vinden.

Dan ken je mijn paard nog niet. Die zal écht nooit uit zichzelf in de trailer gaan staan eten. Het is dan wel een Fjord maar een voerobsessie heeft ze totaal niet. Ze is er bijvoorbeeld ook nauwelijks mee te trainen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:53

Ik denk dat als hij/zij daarbuiten genoeg eet dat je er niet al teveel aandacht aan moet besteden. Waarschijnlijk vind hij/zij het gewoon te spannend om met de trailer te gaan.

Even off-topic :o zat net je profiel te bekijken om welk paard het ging en je kwam me zo bekend voor maar kon het niet plaatsen. Maar na lang denken weet ik het weer, wij komen wel eens vissen halen bij jou bij de Rifwachter :Y)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:10

Ja ik zou het zo mooi vinden als ze ook gewoon lekker op haar gemak is in en om de trailer.

Angelaatjuh: wat grappig :), zeg je volgende keer even gedag?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:25

Meganyr schreef:
Ja ik zou het zo mooi vinden als ze ook gewoon lekker op haar gemak is in en om de trailer.

Angelaatjuh: wat grappig :), zeg je volgende keer even gedag?

Ja, zou gewoon af en toe oefenen en er niet al te veel druk op leggen

Hebben nu wel genoeg visjes, maar je hebt ons vaak genoeg geholpen met de habrosas, valse nichten en die groene visjes! Maar als we weer komen zal ik het doen :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:30

Meganyr schreef:
lianne484 schreef:

Dan ken je mijn paard nog niet. Die zal écht nooit uit zichzelf in de trailer gaan staan eten. Het is dan wel een Fjord maar een voerobsessie heeft ze totaal niet. Ze is er bijvoorbeeld ook nauwelijks mee te trainen.

Ik bedoel ook niet in de trailer. leg het gewoon bij de trailer neer op de grond.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:17

Vraag me af waarom je wil dat ze eet?
Ze kan smorgens en s'avonds thuis eten.
Pas als je weekenden etc weg bent zou het een probleem vormen.

Mijn merrie eet op de heenweg naar de training ook geen hooi, wel op de terugweg.
Dan is ze haar energie kwijt en ontspannen.

Niet eten in situaties die ze spannend vinden is heel normaal voor een paard.
Misschien komt het op een dag wel dat ze begint te eten.
Eet ze mee als haar medereiziger eet? Hooi bedoel ik dan?

1a2 keer per maand weg met de trailer is voor een paard niet vaak genoeg om er echt een gewoonte van te maken.

Als ze tijdens het etensuur aan of in de trailer niet wil eten, dan zou ik het niet forceren.

Mijn paard wacht bv ook tot thuis met drinken, behalve op warme of hele lange dagen, dan drinkt ze als haar vriendje drinkt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:46

De voornaamste reden dat ik wil dat ze eet is eigenlijk omdat ik graag zie dat ze ontspannen is.

Als we een weekend op wedstrijd zijn eet ze wet gewoon goed, in de paddock naast de trailer. Maar bij een dagtrip eet ze pas als ze thuis is, wat inhoudt dat er soms tussen acht en zes niks gegeten wordt, dat lijkt me voor de spijsvertering gewoon niet goed.

Ze reist altijd alleen, nooit in een tweepaards. Ik heb dus geen idee wat ze dan doet.

Maar het is fijn om te horen dat er meer paarden zijn die het gewoon niet doen. Of het ooit nog komt weet ik niet, paard is al 24.

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:29

Naaaa en anders eet Pim toch gewoon haar eten op :j

Toen keek Megan wel even op. Ook haar hooi vond ie lekker. Niks dames gaan voor.... :oo