Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bora2013

Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 15:58

Als alles verloopt zoals gepland arriveert volgende week mijn nieuwe paard. Het is mijn eerste paard en ik ben benieuwd wat de do's en don'ts zijn waardoor het paard zich zo snel mogelijk op z'n gemak voelt.
Betreft een ruin van 16 jaar, braaf, niet dominant, 172 stokmaat, geen ijzers, goed beleerd maar afgelopen jaar weinig meer mee gedaan behalve recreatief rijden. Hij komt op een manege te staan.
Alle weloverwogen tips zijn welkom van mensen met kennis van zaken die ervaring hebben! Ik ben zelf een niet ervaren ruiter dus... brand los! Alvast mijn dank voor je hulp.

ElfiL92

Re: Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:02

Een belangrijke DO: Verzorg hem goed. Ben er lief voor en geef hem de aandacht die hij verdient!! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:05

Geef het paard de tijd om te wennen, dus niet meteen de eerste dag rijden, maar ga even wandelen over het erf. Beetje poetsen, beetje grazen. De dag daarna wat longeren, tutten en doen en zo rustig opbouwen. Verhuizen kan stressvol zijn voor een paard.
Het enige wat ik me afvraag, komt dit paard enkel op stal te staan of ook buiten? En liep hij bij de vorige eigenaar buiten?

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:10

Het paard zal de komende weken nog op stal staan en 1 x per dag buitenbak met andere paarden, na enkele weken gaan ze allemaal dagelijks de wei in. Na de zomer verhuist het paard naar een stalling met het hele jaar weidegang. Bij de vorige eigenaar loopt hij nu al in de wei.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:11

Zoals hierboven al gezegd geef hem de tijd om tewennen eventueel kun je vragen wat voor voer de eigenaar heeft en dat een tijdje voeren en mengen met jouw voer zodat hij kan wennen aan het nieuwe voer misschien kun je vragen wat of de vorige eigenaar routines had ofso

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:12

Ik zou hem inderdaad eerst een beetje met rust laten. Als je er wat mee wil doen, ga dan lekker over het erf wandelen etc. Maar ik zou hem niet direct aan het werk zetten. Zorg eerst dat hij zijn plekje in de groep gevonden heeft.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:15

Ik kan me enkel aansluiten bij wat de anderen hebben gezegd. Eerst moet je het paardje even de tijd geven zodat hij kan wennen en de andere paarden kan leren kennen, en zo dus zijn plekje kan vinden. Daarna langzaam opbouwen met poetsen, tutten en hem bedelven met liefde! :) Heel veel plezier met je paardje!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:15

Wees in het begin vooral een beetje bescheiden in omgang met je paard. Doe de dingen die je met hem wil doen met rust. Dat zal hij zeker waarderen. Geef hem de tijd om aan jou te wennen. En verder niet te veel uit de hand voeren. En vooral GENIET ervan :)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:22

Veel bij hem zijn, toen Funky vorig jaar bij ons kwam wonen (op een pensionstal) heb ik hem eerst even in de bak zijn benen laten strekken, daarna een stuk met hem gewandeld, toen lekker gepoetst en hem op stal gezet. Daar ben ik een tijdje op een stoel bij hem gaan zitten en heb een boekje gelezen.
Na het voeren ben ik naar huis gegaan en de dag erop mocht hij op de wei, eerst nog alleen en een paar dagen later met de rest.
Ik denk dat je er vooral veel moet zijn, dat hij aan jou went en dat je een band op kan bouwen.

Na een week zat ik er voor het eerst op en nu, bijna een jaar later, met nog een stalwisseling tussendoor, kan ik echt merken dat wij een hecht team zijn geworden. Nog niet onder het zadel helaas, maar dat is mijn eigen onkunde op dit moment en daar wordt aan gewerkt.

Ik wordt nu heel schattig begroet met een lage zachte hinnik en als ik vraag of iemand hem even voor me vasthoudt, wil hij altijd achter me aan lopen en als ie dan (uiteraard) tegengehouden wordt, blijft hij me continu volgen vanuit zijn ooghoeken.

Veel plezier met je nieuwe 4voeter!
Laatst bijgewerkt door MissDD op 04-03-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:23

Wat leuk! je eigen paard.

Do; wees blij en trots en blij en heel erg blij :D
Don't; luister niet naar negatieve bakrandridders :n

Do; zoek iemand van wie je dingen wilt leren en aan wie je dingen wilt vragen.
Don't; luister niet naar iedereen, want je zult merken dat er heel veel wegen naar Rome leiden maar dat veel mensen hun weg als de enige zien.

Do; luister naar je eigen gevoel, jouw paard, jouw beslissingen.

Op het ene paard kun je wel meteen wegrijden ook al is deze helemaal nieuw op stal, het andere paard is daar niet zo geschikt voor. Wat jou goeddunkt dus.

Heel veel plezier met je eerste eigen paard /3

Ik spiekte even in je profiel; wat leuk! ik heb mijn eerste (en enige) paard ook pas laat gekocht, ik was 40 :o maar het is net zo leuk als ik me altijd had voorgesteld en nog leuker. Ik heb haar al 7 jaar en leer nog steeds.
Echt heel leuk dat je het gewoon hebt gedaan!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:30

Valt me op dat hier wordt gezegd, rustig aan opbouwen.
Maar ik ken een paard op stal dat 's ochtends werd gebracht en 's middags al meeliep in de les.
Ging prima. Is dat dus niet paardafhankelijk?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:35

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/* .

Mijn advies: geniet ervan. Je zult zien van je eigen paard leer je het meest. Laat je niet bang maken door anderen (door de bange 40 plussers uit het andere topic :D ).

Aangezien er het afgelopen jaar niet veel mee is gedaan zou ik de beweging langzaam opvoeren, vooral omdat hij al wat ouder is en je daarom moet oppassen voor spierbevangenheid. Begin met korte longeersessies en veel wandelen (ernaast of erop).

Als de conditie goed is, zou ik zeker een goede instructeur/ instructrice zoeken, hier leer je heel veel van.

Heel veel succes.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:36

haha ik zou iedereen idd aanraden om rustig aan te beginnen leer elkaar kennen!!....
maar toen mijn paardje gebracht werd zouden we samen een ritje maken bij ons, ik op mijn andere paard en zij op "haar", toen ze de eenmaal die dag bij ons kwam kreeg ze telefoon dat ze gelijk weg moest..... en ik had me zo verheugd op het ritje........... en ben toen zelf gegaan met een vriendin, en het was een heeeeerlijk ritje..... en super braaf, het ligt er natuurlijk wel aan of het paard het gewend is om vaker met de trailer naar anders "vreemd " terrein te gaan!!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:36

Je moet zelf maar aanvoelen hoe rustig aan je het moet doen. Mijn paard stond meteen al heel rustig te eten en smiddags heb ik er al even opgereden. Ze pakte dit allemaal prima open was erg relaxt.

Er zijn ook paarden die echt van slag zijn, maar dat merk je zelf snel genoeg.

Heel veel plezier met je eerste eigen paard en veel succes natuurlijk!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:46

Als hij nu dagelijks buiten komt en nu de heledag op stal komt zou ik hem elke dag toch wel even aan het werk zetten. Betekent natuurlijk niet dat je meteen hoeft te gaan rijden maar na het wandelen, grazen, poetsen zou ik m ook nog even aan de longe gooien. Merk zelf altijd dat ze toch een stuk drukker worden als ze van een wei naar stal gaan. Ligt natuurlijk ook weleen beetje aan je paard :) en doe voorzichtig als je paard tussen de andere gaat, zou het nog niet de eerste paar dagen doen. Ze zullen een rangorde gaan bepalen en dat kan soms wat stress geven wat naast een verhuizing in korte tijd niet heel handig is, ik zou zeggen zodra hij gewend is bij de andere zetten.
Veel plezier met je paard!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:26

Geweldig al die tips, heb ik iets aan! Nu duimen dat alles gaat zoals gepland.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:17

Wat leuk! Het klinkt in elk geval uit de omschrijving alsof je een prima keuze hebt gemaakt +:)+

Laat wat je met hem doet vooral afhangen van hoe je zelf je er bij voelt. Bouw het rustig op, hij heeft weinig gedaan afgelopen jaar dus hij zal ook in conditie moeten komen. Dat je op een manege staat kan goed zijn, dan kun je geholpen worden door anderen :-)

Wacht ook weer niet te lang. Als het weer prima is (zoals nu :)) ) en je voelt een kriebel opkomen om lekker een rondje buiten te rijden: gewoon doen! Des te eerder je het doet, des te normaler wordt het :-) Des te langer je wacht, des te groter wordt de drempel om het te doen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:26

Bora2013: Wat leuk! Ik heb sinds twee jaar mijn eerste eigen paard (ben 41) en het is geweldig!!
Maar...... Het is soms ook verwarrend en confronterend en heel soms zelfs frustrerend.....

Zorg ervoor dat je dicht bij jezelf blijft: er komt al heel snel een (zeer goedbedoelde) stroom van adviezen op gang. Allemaal tips die ooit voor iemand gewerkt hebben (of nog werken), maar als je ze opstapelt wordt je gillend gek!

Dus gewoon eigen paardenverstand gebruiken en iemand uitkiezen die je echt kan helpen. Het liefst iemand die jou en je paard ook regelmatig ziet (hoeft niet dagelijks, maar zien is anders dan verhalen horen/lezen).

En geniet ervan! Het is zo leuk en voelt zo anders dan een manege/verzorgpaard!
Laatste DO: foto's plaatsen hier! Niks zo leuk dan het showen van je aanwinst :D
Laatst bijgewerkt door turtlelito op 05-03-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:26

De do's en dont's beginnen al voor de aanschaf,
Heb je hem goed laten keuren? :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:33

Volgens mij kan je prima rijden hoor.

Als je paard aankomt en heel erg gestrest is: Lekker gaan poetsen (ontspant hem namelijk)

Als je paard niet gestrest overkomt gewoon met hem gaan doen wat je normaal met hem zou willen doen. Wil je rijden? Ga je rijden. Zou hem niet meteen in het zweet rijden maar gewoon een half uurtje kan makkelijk. Lekker doen wat je wil doen en luister naar hem! Zodra hij gaat stressen of gek doen maak je de oefening af en laat je hem de rest van de dag met rust.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:33

Bmamavan2 schreef:
Maar ik ken een paard op stal dat 's ochtends werd gebracht en 's middags al meeliep in de les.

Dat is zeker paard afhankelijk. De ene die heeft even een dag of paar dagen nodig om de boel te verkennen de andere is snel op z'n gemak.
Vooral kijken naar het paard. Wat geeft die aan.
Wat ik wel wil meegeven wees echt consequent vanaf minuut 1. Het is dan wel een vreemde omgeving maar een paard moet wel gewoon luisteren. Door gelijk je grenzen aan te geven zorg je ook dat het paard duidelijkheid heeft en dat eventuele problemen gelijk de kop indrukt.
Je ziet het vaker dat mensen net iets te soft zijn in het begin. Het is nieuw voor het paard dus laat hem maar even maar voor jezelf en het paard beter om gelijk duidelijk te zijn.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:38

Mijn tip: GENIET!

Als je dat uitstraalt naar je paard en je omgeving komt al het moois vanzelf naar je toe :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:38

Bmamavan2 schreef:

In de OP is te lezen, dat het paard het laatste jaar weinig heeft gedaan, dus dan is rustig opbouwen een goed advies. Maar ik denk ook niet als ik de OP van TS zo lees dat ze iets geheel anders gaat doen dan hij het laatste jaar gewend is geweest. :D

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:40

ten eerste gefeliciteerd met je aanwinst!

ik kan je de volgende tips ( die ook al eerder genoemd zijn ) meegeven:

laat je paardje de eerste dagen lekker wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan jouw! laat hem bijvoorbeeld na aankomst even de benen strekken door hem los te zetten in de bak. dan kan hij de spanning eraf lopen en nieuwe geuren in zich opnemen. ga lekker met hem wandelen, longeren en poetsen en heel veel knuffelen zo raken jullie met elkaar vertrouwd.
en het allerbelangrijkste gebruik je eigen gezonde verstand en gevoel als je iets niet vertrouwd of over iets twijfeld en schakel dan een kundig iemand in. En overweeg altijd of je iets kan met de tips van je stalgenoten want alleen jij kent straks je paard van binnen en buiten.

en het allerbelangrijkste geniet ervan!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:45

Wat ik mis is een tip over de voeding, het paard staat nu in de wei, zal vervolgens een paar weken op stal staan en vervolgens terug naar de wei. Dit betekent dat hij nu dalijk stress heeft van het verhuizen en op stal komt te staan met waarschijnlijk meer hooi en minder beweging, dan zou ik even oppassen voor verstopping en koliek. Vervolgens van stal naar wei moet je weer gaan opletten. Kun je hem niet gewoon op de wei laten? Dat geeft minder verandering en minder risico?

Verder veel plezier en geniet ervan!