Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissy schreef:misschien moet je er ook even bij vermelden welke gewichten ze dan moeten nemen want daar gaat het nl altijd fout. Men weet niet wat MTM is en neemt soms gewoon leeg gewicht auto en laadvermogen trailer....
corbosman schreef:Als je op de zwarte link klikt bij "toegestane maximum massa" laat het een plaatje zien met welke je moet hebben.
. Maar ik maak de tekst wel duidelijker dat je het goede getal opzoekt in je kentekenbewijs.
corbosman schreef:De ingewikkelde regels komen trouwens als je BE hebt gehaald na 19 januari 2013. Dan moet je ineens kijken naar de maximale last op de koppeling en de last op de as. Als mensen al niet eens de TMM kunnen vinden, laat staat de koppeling en aslast
Rex_Rolfo schreef:Valt wel mee hoor, met gewone aanhanger / trailer / caravan is dat niet van toepassing. Aslast en zo heeft betrekking op de BE 'vrachtautootje met oplegger' combi's die men met de nieuwe regeling een beetje probeert in te dammen. In een paar ander topic's heb ik daar foto's van geplaatst.

Rex_Rolfo schreef:corbosman schreef:De ingewikkelde regels komen trouwens als je BE hebt gehaald na 19 januari 2013. Dan moet je ineens kijken naar de maximale last op de koppeling en de last op de as. Als mensen al niet eens de TMM kunnen vinden, laat staat de koppeling en aslast
Valt wel mee hoor, met gewone aanhanger / trailer / caravan is dat niet van toepassing. Aslast en zo heeft betrekking op de BE 'vrachtautootje met oplegger' combi's die men met de nieuwe regeling een beetje probeert in te dammen. In een paar ander topic's heb ik daar foto's van geplaatst.
Dit soort voertuigen die met het oude BE bestuurd mogen worden terwijl eigenlijk de bedoeling is dat je daar vrachtwagenrijbewijs voor nodig zou hebben.
[ Afbeelding ]
) ikke schreef:Nee, hier is gewoon gebruik gemaakt van marges, precies zoals met die bestelauto's die een TMM van 4250kg hebben en die op B-rijbewijs gereden mogen worden (nog steeds!)

corbosman schreef:ikke schreef:Nee, hier is gewoon gebruik gemaakt van marges, precies zoals met die bestelauto's die een TMM van 4250kg hebben en die op B-rijbewijs gereden mogen worden (nog steeds!)
Waar maak je dit uit op? Als ik de regels er op na lees mag je met B een drie of vierwiel voertuig rijden met een TMM van 3500. In de documenten die ik heb staan geen uitzonderingen voor bestelautos.
Heb je een URL waar ik dat kan vinden?
Je hebt wel een nieuw B+ rijbewijs, waar je nog steeds tot 3500 mag rijden als auto, maar waar de combinatie tot 4250 mag. Je mag met B+ dus een auto van 3500 rijden, en dan alsnog een aanhanger van 750. Maar je mag geen auto van 4250 rijden.
Ik gebruik dit document.
corbosman schreef:Hah, mijn code deed het idd goed. Altijd 750kg ongeacht de tmm van de auto (tot max 3500 van de auto).
Kan je eens een foto van zo'n lorry opsporen op google? Ben benieuwd hoe die er uit zienKlinkt een beetje als een grijs gebied.
Want de TMM van de lorry mag hooguit 750KG zijn. Je mag niet zomaar meer dan 750KG in die achterbak gooien en zeggen dat je dan aan de 4250 zit. Of je moet de rest gewoon in de cabine gooien
corbosman schreef:Ik vind het wel een beetje vergezochtWant de TMM van de lorry mag hooguit 750KG zijn. Je mag niet zomaar meer dan 750KG in die achterbak gooien en zeggen dat je dan aan de 4250 zit. Of je moet de rest gewoon in de cabine gooien
corbosman schreef:Zo lees ik de regelgeving niet. Er staat:
1) je auto mag maximaal 3500 TMM zijn
2) je aanhanger mag maximaal 750 TMM zijn
3) je aanhanger mag eventueel meer dan 750 TMM zijn, maar dan mag de combinatie niet meer dan 3500 TMM zijn.
(zie de regelgeving)
Dus je mag niet zomaar uitgaan van een combinatie van 4250 bij rijbewijs B. Je mag alleen maar uitgaan van 4250 als de aanhanger niet meer dan 750 tmm is en de auto niet meer dan 3500. Een aanhanger/lorry van 1000 en een auto van 3250 mag dus absoluut niet.
Dit is voor rijbewijs B. Voor rijbewijs B+ geldt inderdaad bij 3 dat de combinatie 4250 mag zijn. Maar je had het over B.
Tenzij je de extra betonblokken niet in je achterbak maar in je cabine gooit 
corbosman schreef:Dat snap ik, maar die lorry ziet er uit alsof men er van uit gaat dat je er meer dan 750 mee gaat vervoeren. En dat mag dus niet. Je mag niet je lorry een 750K spec geven, maar vervolgens in je advertentie zetten dat je met die combi veel meer mag vervoerenTenzij je de extra betonblokken niet in je achterbak maar in je cabine gooit
Bv, die onderste in jouw link, waar bij staat 'B', zegt 1100 KG laadvermogen. Maar als die die truuk gebruikt, mag je dus geen 1100 in je laadbak gooien, want die heeft een 750 spec dan.
Of bedoel je 1 van de andere wagens, waar B+E in de advertentie staat? Maar daar geldt hetzelfde voor. Met B mag die alleen maar een 750 spec hebben, dus hoe kan je in je advertentie dan zeggen dat het een laadvermogen van 2 ton heeft.