Paard bang voor hond in bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wumdydumpy

Paard bang voor hond in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:08

Dag lieve bokkers hierbij mijn grote dilemma waarbij ik dus echt de oplossing zoek.

Het probleem: mijn paard van 11 is bang voor honden buiten het erf. Als ik met hem aan de hand loop en een hond tegenkom is er niks aan de hand ook voor mijn eigen hond is hij niet bang en andere honden die op het erf rondlopen. Hij is dus alleen bang als ik op hem zit en we een onbekende hond tegenkomen, honden die meegaan vanaf het erf vindt hij niet erg. Hij is 1x toen we aan het galopperen waren in het bos achterna gezeten door een hond (rende mee niet jagen) wat ik eerst niet door had en toen hardhandig moest stilzetten, ondanks dat de hond al weg was, omdat we bij de weg kwamen. Ook als er andere paarden zijn rent hij in volle rengalop weg en als ik hem terug heb gaat hij in passage en is er geen contact te maken. We zijn nu op het punt dat ik van te voren halthoud en even wacht tot de hond voorbij is en dan kunnen we weer. Maar ja dit kan alleen als ik die op tijd zie. Als de hondeneigenaar wacht kan ik er in stap omheen met een hele grote boog maar dit gaat niet van harte.

Probleem is dus wat kan ik doen als er onverwachts een hond kom? Bedankt voor het lezen en eventuele tips.

O ja hij was eerst niet bang en kon ik gewoon voorbij draven alleen sinds die hond meerende is hij bijna panisch.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:12

Wij hebben in het bos best veel last gehad met honden, vaak herders. Achterom sluipen en proberen te jagen en happen. We hebben de paarden omgedraaid en zijn de hond gaan wegjagen, paarden pikten het heel snel op en we hebben nauwelijks meer schrikmomenten. Met meerdere honden zetten we ze met de konten tegen elkaar aan en draaien ze mee, ze snappen het idee nu helemaal en voelen zich een stuk zelfverzekerder.
Klinkt misschien zielig voor de hond maar het waren altijd honden die niet werden gecorrigeerd door de baas, die vond dat we het zelf maar moesten opknappen. Dus voeden we nu de honden op!

wumdydumpy

Re: Paard bang voor hond in bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:17

Dank je zal het eens proberen. Maar heb het vaak zelf te laat of niet snel genoeg door of er iets achter ons aankomt. En zodra dat gebeurt is hij weg. Maar zal eens proberen hem om te draaien en erop af te draven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:21

Onze paarden zijn buiten niet bang voor honden, maar het is toch erg irritant als er agressieve honden om ze heen lopen te blaffen. Als de eigenaar van de hond in de buurt is zeg ik altijd dat de paarden trappen naar honden. Mijn ervaring is dat de baas de honden dan heel snel bij zich roept of aanlijnt.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:24

Dat doe ik ook alleen is de baas er niet altijd even snel. Dat werkt redelijk meeste zeggen toch wel hij komt niet zo dichtbij. Maar wil echt tips om weer van t probleem af te zijn aangezien hij voor dat een hond achter hem meerende niet bang was. Hij is dus ook nog nooit gebeten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:18

Ik ga mee met Margee. Als je paard bang is voor iets, er op af gaan.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:24

Ik ga ook mee met Margee. Als je het uit de weg gaat dan zal ze ook niet over haar angst heen komen ook.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:42

Schiet me net te binnen: ga je alleen?
Dan zou een stoer paard, dat dit trucje al kent, misschien eerst mee kunnen. Dat steunt jouw paard in het oefenen hierin en kan hij het later ook alleen met wat meer zelfvertrouwen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:07

Ja ik ga alleen. Maar het maakt hem niks uit als een ander paard wel blijft staan. Hij rent weg en gaat dan om de ander galopperen. Op wei loopt hij ook altijd alleen ook al staat hij in de groep. Beetje einzelgänger. Maar zal je tip meenemen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:11

Ik zou de techniek dan ook voor alles gebruiken, dat het een automatisme wordt. Dus elke keer als hij schrikt (en vooruit springt oid, hoeft niet extreem gedrag te zijn), omdraaien en kijken wat het was.
Ook als hij iets eng vindt en er met een grote boog omheen wilt: neus ernaartoe draaien en er op af.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:40

Iedereen die hier meteen gaat zeuren dat de honden schuldig zijn, als jij buiten wilt rijden maar je paard is bang voor elke hond is dat toch echt t probleem van jou als ruiter en niet van honden eigenaren. Hondmak maken hoort bij verkeersmak.

Je moet hem gewoon niet weg laten rennen en er geen poespas om heen maken, dan bevestig je alleen maar dat het paard gelijk heeft dat die honden inderdaad gevaarlijk zijn. En als er aan de hand niets aan de hand is, je wel gewoon stil kan staan of er in een boog om heen kan, je eigen en erf honden niet deren, klinkt het niet alsof tie nou zo bang is, meer alsof je gewoon de baas niet bent......

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:51

Toydoll, dit ben ik niet met je eens!
Als hondeneigenaren hun hond loslaten lopen op een RUITERPAD, is het wel degelijk hun schuld. Ik heb het vaak zat dat mensen hun hond echt overal loslaten, terwijl ze eigenlijk alleen in bepaalde losloop gebieden mogen. Het is erg irritant als als ik op mijn paard zit, en er schiet opeens een hond vanaf de zijkant door de bosjes naar ons toe, terwijl ik op een ruiterpad ben.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:53

@sassol dat doe ik al en zijn eigenlijk weinig dingen waar hij van schrikt of wegspringt. Zo kan ik op hem tussen een rijdende vrachtwagen en muur staan en staat hij super rustig. De meest rare dingen schrikt ie niet van ballonnen lintjes onder viaducten door etc. Maar zal het ook zeker toepassen mocht hij schrikken.

@toydoll ik zeg nergens en zeur nergens over hondeneigenaren en volgens mij ook niemand anders die gereageerd heeft. Ik maak er geen poespas van zeg altijd stel je niet aan gewoon doorlopen ben zelf absoluut niet bang en heb zelf zoiets van stel je niet aan, omdat ik namelijk weet dat op het erf en aan de hand niks aan de hand is. Onder het zadel kan ik hem ook op tijd stil zetten of met een boog eromheen als ik ze op tijd zie. Het gaat om de onverwachte honden en stil zetten lukt niet 1,2,3 hij is 1,85 en minimaal 700kg ik zelf maar 50kg en 1,65.

Kun je me dan ook uitleggen hoe ik hem hondmak moet maken? Ipv gelijk roepen dat ik er een poespas van maak en dat ik over hondeneigenaren zeur. Dat ik op dat moment niet de baas ben ja dat begrijp ik ook wel. Maar als hij neusgaten wagenwijd zet, grote ogen, groot maken en snuiven geeft mij de indruk van spanning/angst. Weet ook niet hoe ik het anders had moeten omschrijven. Je kan ook gewoon tips geven over hoe dit aan te pakken zoals andere dit doen heb ik meer aan dan afgezeikt te worden.

@cashmira dit klopt inderdaad. Ik ga dan ook expres niet in losloopgebieden rijden. Als ik op het voetpad rij in het bos en iemand zegt daar iets van is dat geheel terecht. Maar daar rij ik dan ook niet , alleen op ruiterpad.
Laatst bijgewerkt door wumdydumpy op 06-03-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:54

@Toydoll het is natuurlijk wel een probleem van de ruiter maar ik denk dat het ook een probleem van de honden eigenaren is hoor. je hond hoort natuurlijk niet om zo'n paard heen te gaan springen en alles. Ik zou dat als honden eigenaar niet fijn vinden hoor, want er zijn paarden die trappen. hoeven de paarden niet eens echt bang voor te zijn.

maar even ontopic :)
misschien kan je ook samen met iemand die een hond heeft gaan oefenen? een hond die ze dus niet kent, maar wel waarvan je zeker weet die niks zal doen en goed luistert. en dan bijvoorbeeld in het bos. zo heb jij ook een beetje controle over de situatie, je weet wat er kan gebeuren en je weet dat de hond niks zal doen, dan zal je al zekerder zijn dan dat het op een ander moment is wanneer je het niet verwacht.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:56

Ik zou met een paar hondeneigenaren een gesprek aangaan enkijken of ze je willen helpen. Op verschillende manieren je paard laten benaderen, afstand geleidelijk verkleinen, dan weer iets grotere afstand maar sneller benaderen enzovoorts.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:59

@emmaudb en chuzzle zal ik doen kijken of dat helpt en of ze willen helpen. Ben zelf niet onzeker, nou ja merk daar zelf iig niks van.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:21

Casmihra schreef:
Toydoll, dit ben ik niet met je eens!
Als hondeneigenaren hun hond loslaten lopen op een RUITERPAD, is het wel degelijk hun schuld. Ik heb het vaak zat dat mensen hun hond echt overal loslaten, terwijl ze eigenlijk alleen in bepaalde losloop gebieden mogen. Het is erg irritant als als ik op mijn paard zit, en er schiet opeens een hond vanaf de zijkant door de bosjes naar ons toe, terwijl ik op een ruiterpad ben.

Ik had pas het tegenovergestelde. Mijn honden zijn absoluut paardmak (en paarden hondmak). Ik kom regelmatig in het bos (losloopgebied) en nooit problemen. Tot er een paard ons over het voetpad tegemoet liep. Noa wist dus heel goed dat dat niet klopte en ging enorm tekeer tegen het paard. Ruiter en paard zijn omgekeerd. Die ruiter zal ook wel gedacht hebben.. Noa is best indrukwekkend als ze tekeer gaat, maar doet geen vlieg (en zeker geen paard) kwaad.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:23

Het is idd zo dat er veel ongemakken voor komen, net doordat sommige hondeneigenaren, niet of nauwelijks iets aan hun hond te zeggen hebben, er eigenlijk amper controle over hebben.
Persoonlijk ben ik niet zo een regeltjes man, honden aan de lijn en dergelijke, tjaaa als een hond goed luistert is die lijn wat mij betreft echt geen noodzaak.
Het is een kwestie respect te tonen voor elkaar, fietsers, crossers, mountainbikers, wandelaars, ruiters, vissers, iedereen heeft recht op zijn rustig wandelingetje, en daar moet je gewoon het nodige respect voor tonen.
Honden los ok, maar indien er anderen naderen roep hem dan even bij je en hou hem ook even vast, vriendelijk goeie dag zeggen en nadien weer los, ruiters ga altijd en echt altijd in stap als je anderen passeert, dit is ongehoord mensen in een vlugger tempo voorbij te gaan.
Een wandelaar die helemaal onder het slijk of onder het stof zit als er een reeks paarden in volle galop voorbij vliegen , nee dit kan ook echt niet, dat is onbehoorlijk gedrag, en toont geen respect naar de andere mensen toe.
Ieder zijn rust.
Maar hier in het geval van TS, haar paard schrikt van honden zeg je.
Wel dan is het hoogdringend tijd daar werk van te maken, elk paard kan dit perfect leren, en met elk paard bedoel ik dus ook jouw paard.
paarden hondmak maken kan echt wel das eigenlijk net hetzelfde als iets anders aanleren, het hoort idd eigenlijk bij het verkeersmak maken.
De fout zit dus niet bij de honden maar bij de ruiter die niet de moeite neemt dit onderdeel van de training even op te nemen.
Kan je het niet of weet je niet hoe er aan te beginnen , tjaaa dat is eigenlijk hetzelfde alsof je een vliegende galopwissel wil gaan aanleren, zoek een lesgever en investeer in les.
Dat maakt paardrijden een heel stuk veiliger.
De fout zit dus niet bij de hond, ook niet bij het paard, maar vooral bij jezelf, bij de ruiter dus.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:35

Dat laatste zinnetje ben ik het dus echt niet mee eens. Soms heeft je paard nu eenmaal onverklaarbare en (achteraf) verklaarbare dingen waarbij hij totaal anders reageert dan jij verwacht. Mogelijk ergens anders opgelopen of gewoon instinct wat je niet verwacht. Daar moet je gewoon aan werken en hopelijk lukt dat hier.
En, honden zijn meestal gewoon leuk. Komen even kijken, doen soms gek omdat ze denken te kunnen spelen enz. Even stilstaan en de hond even laten kennismaken is ook vaak nuttig, de hond went zelf ook zo aan paarden.
Vervelend zijn de onverwachte sluipers en de agressieve schreeuwers, en dan heb je met een eigenaar te maken die dat hoort te weten.
Ik ben heel benieuwd of de "Aanvalluh!!!!!" truc gaat lukken bij je!

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 08:26

Voor iedereen die zegt je moet je paard hondmak maken en ligt aan de ruiter, ja dat snap ik maar hoe is de vraag en die stel ik hier in de hoop wat tips te krijgen. Zo was ik gister aan het uit stappen op de drafbaan en zag hij aan de andere kant van de weg 100 m voor ons een hond en hop oortjes naar voren groot maken en beginnen te dribbelen/draven. Heb hem toen een paar keer stilgezet even laten kijken en verder rijden. Dit is dan een situatie waarbij ik de hond al zag. Er was ook een ander paard mee die er niks om gaf maar dat maakt geen indruk op mijn paard. Ja iedereen moet elkaar respecteren in het bos.

Voor diegene die al tips hebben gegeven heel erg bedankt. En voor diegene die zeggen ja je moet wat doen maar verder geen tips geven, wil ik graag weten wat ik dan kan doen. Hoe meer tips ik krijg hoe meer ik kan proberen kijken wat voor ons werkt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:29

Er was al een tip gegeven wat je zou kunnen doen
dat is les nemen
dat kost idd centen maar je leert dan ook veel meer
zelf wat tips gaan uitproberen werkt nooit zoals de tips bedoelt zijn

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:52

Als je zelf een hond hebt dan kun je proberen of iemand langs jou loopt je moeder vader opa oma vrienden enz en dan je langs je hond doet stappen met iemand langs je loopt en je paard vast houdt en als je dat vaker doet dan kun je proberen dat hij\zij je paard los laat en er toch langs loopt en dan weer proberen en als het heel goed gaat dan kun je proberen om het alleen te doen. maar als je zelf geen hond hebt dan kun je vragen of je vriendin ofzz dat wil doennmet haar hond als ze een hond heeft of je oma ofzz

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:53

Je hebt een hond dus de dingen van als je zelf enzz moet je even weg denken

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 15:08

Ja punt is dat hij mij hond niet erg vind hoe raar die ook doet. Mee rennen, naar hem toe rennen, voor hem langs onder door etc. Hij beschermt mijn hond zelfs tegen andere. Zo rende mijn hond met een ander door zijn paddock en ging m'n paard tussen mijn hond en de ander in staan en de andere wegjagen hoofd naar beneden en oren naar achter en erop af dribbelen. Maar zal je tip meenemen. Heel erg bedankt.

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:39

wumdydumpy schreef:
Ja punt is dat hij mij hond niet erg vind hoe raar die ook doet. Mee rennen, naar hem toe rennen, voor hem langs onder door etc. Hij beschermt mijn hond zelfs tegen andere. Zo rende mijn hond met een ander door zijn paddock en ging m'n paard tussen mijn hond en de ander in staan en de andere wegjagen hoofd naar beneden en oren naar achter en erop af dribbelen. Maar zal je tip meenemen. Heel erg bedankt.

Owh :+

Misschien ken jij iemand kennis ofz die een andere hond heeft die jou paard niet ken