Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Wat je ook kan doen is eens naar de 7 games van Parelli kijken, als ik me niet vergis zitten er daar ook wel zo'n oefeningen bij.
mustilove schreef:Ja ik snap ook dat ze bang word maar ze is ook zo nerveus en schrikactig aan de hand in het zadel is ze een gouden paard juist in de hand heeft ze wat minpuntjes wat niet erg is maar ik probeer er nu iets op te vinden. Ja ik weet wat lichaamstaal is ja! En zal iik proberen danku voor jullie tips
xSlvna schreef:Paard begrijpt jou gewoon totaal niet. Heb ook zo ene staan die in tegenstelling tot mijn andere (werk)paardjes gewoon niet snapt wat ik bedoel, als ik dan wil corrigeren staat ze er echt doodsbang, helemaal aangespannen omdat ze niet snapt dat ze iets verkeerd deed. Ze ging namelijk al onzeker de oefening in, maar wordt door de straf nog onzekerder en dus bang.
Blijf inderdaad rustig, als die je omverloopt heeft die je niet begrepen, geef hem niet eens de kans om je omver te lopen. Beloon uitbundig als die het eens goed doet (geen snoepjes, vrolijk "Goedzo" en aaien), die van mij (de onzekere) leert zo super snel en popt langzaam uit tot een zekerder paardje!
xSlvna schreef:Omdat ik van mezelf erg rustig ben (vaak) ziet het paard rust niet direct als beloning. Heb beide manieren uitgeprobeerd (gewoon rust, en de "goedzo" met aai) en bij de "Goedzo" met aai wordt bij haar erg goed bevestigd dat ze nu goed buitengewoon goed heeft gedaan. Erna maak ik de beloning ook kleiner ja, maar in het begin moet ik duidelijk 'iets anders' doen.
Ieder paard is anders hè.
Edit: Ik ben overigens zo rustig omdat ik onder het trainen vaak moet stoppen om na te denken hoe ik bij dit paard moet reageren. Bij mijn pony heb ik de reacties zo klaar, maar bij dit onzeker paard weet ik het af en toe zelf niet, stop ik even en probeer ik dan opnieuw.

Ik gebruik het overigens ook vaak voor grondwerk, vrijwel nooit voor VD. mustilove schreef:hey, ik ben overlaatst begonnen met VD omdat ze 1 maand stil moest staan dan heb ik haar flemen geleerd. Dat ging goed maar nu ben ik naar grondwerk toe begonnen en VD grotere kunstjes.
Maar ze heeft geen respect en daar word ik zot van!
Ze loopt gewoon door ze doet niet wat ik vraag en daarvan word ik irritant.
Omdat ze dan doorloopt en me omver loopt trek ik aan haar kood tot ze gaat stil staan (weet niet of dit een goede manier is) maar dan kijkt ze zo bang dat ik zelf bang ben van mijzelf!
hoe ze mij dan aankijkt dat doet me echt pijn dan gaat ze ook achter uit als ik haar een snoepje wil geven en als ze dan door heeft dat het een snoepje is neemt ze het wel aan.
Willen julile mij aub helpen
? NikkiEnJij schreef:mustilove schreef:hey, ik ben overlaatst begonnen met VD omdat ze 1 maand stil moest staan dan heb ik haar flemen geleerd. Dat ging goed maar nu ben ik naar grondwerk toe begonnen en VD grotere kunstjes.
Maar ze heeft geen respect en daar word ik zot van!
Ze loopt gewoon door ze doet niet wat ik vraag en daarvan word ik irritant.
Omdat ze dan doorloopt en me omver loopt trek ik aan haar kood tot ze gaat stil staan (weet niet of dit een goede manier is) maar dan kijkt ze zo bang dat ik zelf bang ben van mijzelf!
hoe ze mij dan aankijkt dat doet me echt pijn dan gaat ze ook achter uit als ik haar een snoepje wil geven en als ze dan door heeft dat het een snoepje is neemt ze het wel aan.
Willen julile mij aub helpen
Daarvan word jij irritant?
Waarschijnlijk vindt ze het irritant