Onthouden paarden ook..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Legoblokje

Onthouden paarden ook..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:38

als het hier niet goed staat, excuses! En ik wist even geen betere titel :')

Vanmiddag had ik er met een vriendin over, maar we kwamen er niet uit.
Wat vragen wij ons dus nu af?

- kan een paard positieve dingen onthouden?

- kan een paard na paar jaren een persoon nog herkennen?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

laughterline

Re: Onthouden paarden ook..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:39

Ik denk wel dat een paard positieve dingen kan onthouden, negatieve natuurlijk ook.

Maar ik heb er verder niet zo veel verstand, vind 't wel interessant dus ik volg even :j

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:40

ik denk zeker dat een paard beide kan onthouden :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:42

Zeker, paarden zijn echt niet dom. Ze slaan heel veel op, en personen herkennen ze echt nog wel, ook na jaren. Ik heb laatst een merrie terug gezien die ik minstens 10 jaar niet gezien had, was zeer zeker een herkenning van beide kanten.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:44

kleinvosje schreef:
Zeker, paarden zijn echt niet dom. Ze slaan heel veel op, en personen herkennen ze echt nog wel, ook na jaren. Ik heb laatst een merrie terug gezien die ik minstens 10 jaar niet gezien had, was zeer zeker een herkenning van beide kanten.

Dat is wel mooi inderdaad!
Ik zag na paar jaar vandaag weer een pony die ik een lange poos heb verzorgd eerder. Maar ik had niet echt het idee dat hij mij nog herkende. Of zou die er gewoon niks mee doen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:44

Naar beide is onderzoek gegaan en beide kunnen :j.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:49

kleinvosje schreef:

Ah wat leuk!! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:52

Paarden denken niet zoals mensen dat kunnen.
als we de anatomie van de hersenen van een paard gaan vergelijken met die van een mens zijn er wel degelijk echt vrij grote verschillen, de verbinding links - rechts is veel minder goed, daardoor is er weinig vlotte communicatie van de ene hersenhelft met de andere. (daarom is een brievenbus met het linker oog gezien een heel andere als die met het rechter oog gezien wordt)
In verhouding tot de massa (totaal paard) zijn de hersenen vrij klein, dus minder slim.
de frontale hersenkwab is bijna onbestaande, en het is net van daaruit dat een mens dingen kan plannen, dingen kan overdenken, dingen met elkaar kan gaan vergelijken, een paard kan dit dus bijna niet.
Maar het lange termijn geheugen daarentegen , tjaaa dat is eigenlijk bijzonder sterk aanwezig, eens iets geleerd dan vergeet een paard dat niet meer, dit blijft voor gans zijn leven.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:54

:-) ik volg

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:11

Nog meer antwoorden? <<)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:25

Ik heb het afgelopen woensdag nog meegemaakt. Paardje was verkocht en woensdag haalde ik haar samen met een vriendin weer op als haar nieuwe paard. Reken maar dat dit dier mij nog herkende. In haar nieuwe wei kwam ze bijv. ook echt iedere keer even steun zoeken bij mij.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:18

ik weet het niet. Het verbaasd mij altijd wel dat een paard haar eigen veulen (maanden na) het afspenen niet meer als haar kind lijkt te herkennen.... Of daar in ieder geval geen bijzondere band meer mee heeft of haar kind zelfs wegtrapt of op z'n plek zet, net als andere paarden in de kudde.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:25

max66 schreef:
ik weet het niet. Het verbaasd mij altijd wel dat een paard haar eigen veulen (maanden na) het afspenen niet meer als haar kind lijkt te herkennen.... Of daar in ieder geval geen bijzondere band meer mee heeft of haar kind zelfs wegtrapt of op z'n plek zet, net als andere paarden in de kudde.

Paarden kennen geen familiebanden (net zoals veel andere dieren). Ze weten wel dat het veulen van hen is, maar als het volwassen is zorgen ze niet meer voor hen. Broers en zussen e.d. dus ook niet.

Correct me if I'm wrong

Orchideee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:32

Ik volg ook eventjes, ik vind het een heel interessant onderwerp.
Zelf denk ik dat ze zeker positieve/negatieve ervaringen onthouden (denk aan trauma's).

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:37

Naar mijn idee onthoud een paard heel erg goed, personen herkennen durf ik niks over te zeggen, toen de vorige eigenaresse hem na 3 maanden op kwam zoeken leek hij niks meer om haar te geven ookal heeft ze hem 4 jaar gehad. Kan ook komen omdat hij toen aan het eten was :+

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:42

Personen herkennen ze zeker, en dat andere denk ik ook wel.
Paard van een vriendin van mij was vroeger slecht behandeld door een man.
Uiteindeljk bij haar gekomen en was het liefste paardje van stal die nooit zou trappen of bijten.
Die man kwam langs en bingo, paard kreeg vuur in de ogen en sloeg totaal om.
Dus ik geloof daar zeker wel in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:48

Denk dat zeker paarden wel een goed dingen kunnen onthouden. Eenmaal iets aangeleerd blijft dat volgens mij aardig in het koppie.
Wat betreft het herkennen van personen vindt ik een lastige. Zelf nog nooit gezien dat een paard z'n oude eigenaar nog echt herkent.
Toen de bijrijder van een van de pony's hier een aantal maanden na verkoop de pony kwam bezoeken was er geen teken van herkenning dat zei ze zelf ook.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:09

Ik denk wel dat paarden positieve of negatieve associaties 'onthouden', conditionering dus, maar geen specifieke gebeurtenissen.
Ze onthouden niet dat ze vorige week 2 appels hebben gekregen en daarom nu boos zijn omdat ze er nu geen een hebben gekregen bijvoorbeeld.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:10

Paarden hebben een goed geheugen! Wel is hun manier van denken anders waardoor je niet al onze gewoontes en gedachtegangen op een paard kan projecteren. Maar een paard kan zeker positieve (evenals negatieve) dingen onthouden. Voor ons erg fijn want anders zou het wel erg lastig worden om onze paarden te kunnen trainen ;)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:12

Mijn merrie van 2,5 herkende de eigenares van haar moeder nog nadat ze haar een jaar niet had gezien! Heb haar vanaf 5 maanden en in die tijd dat ze nog op dezelfde stal stonden zag ze haar maar 1x per week. Lief he?

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:15

Mmmmm. misschien kan iemand verklaren of het mogelijk is dat een paard op zijn tenen is getrapt als je een tijdje niet komt, mijn vorige paard (helaas in moeten laten slapen) was erg nukkig als ik terug kwam van vakantie. Hij kon me dan straal negeren. En kon dit ook een paar dagen volhouden. ik heb dit altijd raar gevonden. De andere had daar nooit last van.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:17

Heel simpel voorbeeld vandaag nog op buitenrit: mijn paard wilde meermaals een ander pad nemen dan ik, richting huis uiteraard. Ook weet hij feilloos waar hij vorige keer in galop mocht.

Ik heb mijn paard vlakbij stal waar hij nu staat gekocht. Hij heeft jaren dat terrein op gewild als ik er langs kwam. Als ik dat daadwerkelijk deed ging hij helemaal uit zijn panty, hinniken als een malle.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:08

toen de vorige eigenaar mijn paardje bezocht zag ik geen teken van herkenning.

Wel denk ik dat ze heftige gebeurtenissen (zoals ongelukken) "onthouden". Niet echt onthouden denk ik, maar wel het gevoel dat dit opriep onthouden.
Net zoals wij mensen ons de dingen voor ons 3 levensjaar niet herinneren, maar als er de eerste drie jaar iets naar is gebeurt blijft dit wel als trauma achter....

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:23

Ik zal het aankomende zaterdag eens zien. Aangezien ik mijn nieuwe verzorgpaardje al ken van enkele jaren geleden, aangezien ik toen ook al daar op stal heb gelopen en ik hem ook af en toe lekker vertroeteld heb, ben ik wel benieuwd naar zijn reactie. :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:32

En of paarden dingen herinneren. Afgelopen zondag met onze Black Pearl een rondje gemaakt waar we ff deden pauzeren bij de manege waar we een jaar hebben gestaan. Ze werd heel ongeduldig en wilde terug naar haar oude stal. Ook riep ze de hele tijd naar ons ander paard die normaal altijd antwoord als zij roept. Het heeft ook ff geduurd voordat we verder konden met ons rondje.

Paarden associeren veel dingen met elkaar. Een geur, een geluid etc. Hierdoor herinneren zij zich dingen.