Hyperenthousiast,, hoe hiermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Hyperenthousiast,, hoe hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 20:27

Ik hoop dat het hier goed staat.. Anders mag je gerust verplaatsen..

Sinds augustus - september ben ik in het bezit van een fantastisch 2jarig halfbloed Arabiertje.. Groen gekocht en in het begin heel wat scheidingsangst. Deze laatste is inmiddels al stukken beter! Verder heb ik nog een Mini-Shet en een Haflingermerrie.. Beiden de rust zelf.

Nu valt het mij op hoe vreselijk enthousiast hij is in alles wat hij mag doen.. voetjes geven, borstelen, manen en staart sprayen, voetjes afspuiten, iets op hem leggen (plastiek zakje, jasje,...) , "schriktraining" (eerder wat onbekende voorwerpen introduceren) ... . Als ik zijn halster nog maar neem en naar hem toe loop begint hij al met zijn voorbeen te schrapen en vrolijk te doen.. Staat vervolgens flink stil om zijn halsterje te laten aandoen en begint alweer met zijn been te schrapen als de poort van de weide niet snel genoeg open gaat.. Wacht wel braaf tot deze open is en hij hier van mij door mag gaan..

Als je met hem een stukje gaat stappen buiten de weide merk je dat hij erg vrolijk wordt. Begint hij naast je te trippelen, staartje omhoog, oortjes naar voren, en trekt eigenlijk niet (hard). Is ook makkelijk te corrigeren als hij toch écht trekt. Elke keer als we bijna terug aan de weide zijn heeft hij een moment van ontlading(?).. dat zwaait hij even met zijn hoofd alle kanten op om vervolgens de lucht in te springen en daarna weer normaal, vrolijk, door te wandelen.. 8)7

Het is uiteraard niet de bedoeling dat hij dit blijft doen, maar aan de andere kant.. Hij is jong, en is gewoon vrolijk.. Dat zie je zo. Is dit iets dat jullie herkennen? Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik wil namelijk niet dat hij zijn enthousiasme zou verliezen.. Verder is hij echt heel flink en hij doet ook écht zijn best in alles.. :(:)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:15

Ik heb al vaak gehoord dat halfbloed Arabiertjes heftiger kunnen zijn dan de volbloeden. Los daarvan, hoort het natuurlijk wel een beetje bij het ras.
Ik heb zelf ervaren dat het een kwestie is van veeeeel geduld, veel herhalen met vriendelijke correcties, hevig en snel reageren en echt heel boos worden heeft niet veel effect bij de gevoelige intelligente Arabieren, ze willen erg graag pleasen.
Wat kan helpen is hem lekker laten uitrazen in weide of bak, door gewoon wat op te jagen en laten rennen. Dat vinden ze heerlijk! Ik zou zeggen leer ervan genieten want ze leren snel en hij is nog jong, hij heeft vast een grote will to please. Het echte wildenthousiaste zal vast minder worden met de jaren, maar ze hebben zo hun karakter :D

balance
Moderator Over Paarden

Re: Hyperenthousiast,, hoe hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:17

AV-->OPG

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:22

Het is denk ik hoe je er zelf in staat. Wat ik ervan begrijp blijft hij braaf, maar doet een beetje gek :+ Daar zou ik dan verder ook niks mee doen, laat maar lekker spelen die peuter!

Gooi hem ook eens los in de bak en ga eens spelen, samen sprintje trekken, gekke bokkesprongen maken etc. Ik vind niet dat een paard altijd maar rustig mee moet lopen, een beetje humor kan ik best waarderen^^

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:09

Nee, het is niet dat hij écht stout doet of opzettelijk vervelend doet.. Hij is gewoon heeeel erg blij :+
Hij laat ook mooi merken dat hij respect heeft voor mij en als hij een beetje té enthousiast wordt, doet hij dit altijd uit mijn richting.. Gek beest :D

Gewoon lekker laten doen dus! (zolang het veilig blijft)

xMinimiltonx

Re: Hyperenthousiast,, hoe hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:31

Hij is heel vrolijk en nog jong dus ik zou gewoon afwachten misschien als hij een jaar of 3 4 5 is dat het dan over is dat weet je nooit

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:23

Tis gewoon een kleuter, die een vergrote wereld krijgt :j
Dus enthousiast :):)
Zet een kind in een snoepwinkel neer en die beginnen ook te stuiteren :# !
Zolang het veilig blijft en iig consequent zijn als ie echt hyper wordt, is er ( zolang jij je niet laat overrompelen oid) niets aan de hand. Ja, zijn reacties leren herkennen en plaatsen :))
Liever een blije gup ( en tis juist het leuke om zo'n paard zo te houden ipv afgemat / schrikkerig te laten worden onbedoeld) als een bangerd _/-\o_