pony wil absoluut niet uit land komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SoAndrea

pony wil absoluut niet uit land komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:34

Hoi bokkers,

hier een (best dringende) vraag,
ik heb hier bij mij thuis 2 pony staan, 1 van mij zelf en 1 van mijn tante.
die pony van hun staat te koop want konden er zelf niet echt goed meer voor zorgen waardoor ze nu weer bij ons staat tot dat ze verkocht wordt (is 2 jaar geleden van mij geweest)

ze staat altijd samen met mijn 'eigen' pony in het land en dit gaat dan ook goed. als ik ze uit het land wil halen begint dan het gezeik..
mijn eigen pony komt altijd naar me toe gelopen en wil gewoon mee naar binnen, de andere pony (van mijn tante) daarintegen wil voor geen mogelijkheid komen.. ook als ik de andere pony binnen heb staan staat ze te hinniken voor het hek maar zodra ik naar het hek loop om haar te pakken loopt ze weg en blijft ze 10 meter van me af staan.

niet meer naar buiten doen is geen oplossing, dat begrijpen jullie natuurlijk maar zou echt niet weten hoe ik haar nou te pakken krijg. ik probeer ALTIJD eerst zonder biks en dan met biks alhoewel dit geen enkel verschil maakt..

ik hoop dat ik hier misschien een oplossing vind, en alvast bedankt!

Rex_Rolfo

Re: pony wil absoluut niet uit land komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:38

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:45

oke dankjewel, ik zal de topics even doorkijken!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:50

hmm heb het nog steeds niet echt kunnen vinden..
zal ze nu even uit het land proberen te krijgen!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 00:44

Vanavond weer geprobeerd en ze wou alweer absoluut niet uit het land komen.. Ik heb geen idee hoe ik het anders aan kan,pakken...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:50

Laat haar maar gewoon eens een tijdje alleen staan. Uiteindelijk wordt ze er zelf wel een keer zat van als blijkt dat ze helemaal alleen moet staan. Geen aandacht aan schenken. Na een uur ga je haar proberen te pakken (met wat biks in je hand), doet ze het weer, dan laat je haar maar weer staan. Niet achterna gaan lopen oid. Laat haar maar werken en denken. Als ze zich laat pakken natuurlijk uitgebreid belonen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:03

Heeft ze een halster om? En hoe groot is ze? Is ze erg gehecht aan haar maatje? Is ze bang of is ze koppig?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:06

Lijkt me ook logisch dat ze na een paar uur of als het donker wordt toch echt wel naar binnen wil, want alleen is ook niet leuk! Wel raar dat ze zo doet, zeker omdat het jouw vorige pony is geweest. Ze kent je dus goed. Hoe is het als iemand anders haar moet pakken?
Of een stukje voor bij het hek afzetten met een draadje wat je dicht kunt doen? Dan kan ze niet meer zo ver weg het hele weiland door.
Probeer haar ook eens gewoon overdag te pakken zonder dat ze de wei uit hoeft. Als je haar dan hebt geef je haar iets lekkers als beloning en dan laat je haar weer los. Ze gaat het dan leuk vinden om te komen en weet dan dat het niet meteen betekend dat ze alleen gepakt wordt omdat ze weg moet van de grasjes....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:31

Omdat mijn aanpak te lastig is om goed over te brengen via een scherm raad ik je iets simpelers aan:
1. Op/bij het hek wachten, terwijl je een boekje leest
2. Los meenemen met je pony en dan de stal in sturen

Welke aanpak je ook kiest, zorg er altijd voor dat je doel is dat het paard naar jou komt, ipv dat jij het paard kan pakken.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:51

Femek2902
Ja ze heeft een halster om, ze is 1,48, erg gehecht aan haar maatje en gewoon erg koppig ja..

tsja ik laat haar nu inderdaad altijd maar gewoon staan en probeer het niet eens meer om er achter aan te lopen.. als het dan donker wordt komt ze inderdaad wel nadat ze een tijd alleen staat!
hier heb ik verder niet zo'n probleem mee, maar als ik op háár wil gaan rijden moet ik haar dus s ochtends niet naar buiten doen omdat ik haar s middags anders niet te pakken krijg... lastig dus..

dat moet ik dan denk ik vaker doen, gewoon vaker naar haar toe gaan zonder dat ze weg moet van het gras! bedankt voor de tips allemaal!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:57

Kun je niet een fuik maken voor het landhek/draadje waar ze achter de andere pony aan in loopt, dan komt ze in een heel klein stukje te staan en kun je haar pakken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:39

Maak er een training van , besteed er aandacht aan, laat het beest niet gerust voor hij naar je toe komt
Maak het goede gedrag leuk en aangenaam & het ongewenste gedrag moeilijk en dus meer werk.
niet opgeven al ben je er een hele dag mee bezig.
Eens je het paard aan een lange lijn hebt, alle aandacht naar jou toe vragen en houden, kijkt het paard even zelfs een paar seconden de andere kant uit, tjaaaa verkeerde keuze dus, aan het werk, en telkens weer op heel vriendelijke wijze de rust aanbieden maar wel bij jou.
Jij bent dus het rustpunt, jij bent "de veilige haven" waar het leuk toeven is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:43

Weiland (flink) kleiner maken? Had hier al geen zin in, als mijn pony zich niet liet vangen ging ik gewoon maanden niet, ik ga toch niet achter hem aanlopen. Als iets zou gebeuren (verwonding) zou ik het wel van de stalbaas horen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:05

Wat is dat nu voor een onzin antwoord, dan kan je beter een houten paard kopen, kan je het wegzetten in de kelder of achter de deur.
Wie heeft hier schuld aan ?????
het paard al zeker niet, dus dan wijs ik dadelijk naar de eigenaar verzorger.
De fout zit altijd bij de mens, simpel als dat.

xSlvna schreef:
Weiland (flink) kleiner maken? Had hier al geen zin in, als mijn pony zich niet liet vangen ging ik gewoon maanden niet, ik ga toch niet achter hem aanlopen. Als iets zou gebeuren (verwonding) zou ik het wel van de stalbaas horen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:08

Ben ik zeker met je eens, ik geef alleen een alternatief.

Heb gewoon zo een pony die na 5 jaar nog altijd niet komt als die geen zin heeft, dan heb je daar geen zin meer in haha
Weiland kleiner maken vind ik niet eens zo een gekke tip, dier staat lekker buiten en is minder geneigd om weg te lopen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:13

xSlvna schreef:

Serieus? dan ga je maanden niet heen?
Wauw..
Nou ts ik hoop niet dat je dit advies van harte neemt :Y)

Ik heb het zelf ook gehad en ik vond het heel lastig, er is niet echt één trucje voor waardoor het lukt, ik denk dat het een kwestie is van meerdere tactieken proberen, meerdere keren en kijken wat er uitkomt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:24

het is echt niet zomaar wat uitproberen, ook niet verschillende tactieken gebruiken.
zorg ervoor dat jij het rustpunt bent, dat jij de veilige haven bent waar het paard dus rustig kan toeven.
Je hoeft hem niet vast te houden, laat het paard zelf kiezen, kiest hij verkeerd dan zet je hem serieus aan het werk, wedden dat het paard in no time zelf kiest om bij jou te blijven staan.
En idd de eerste keer kan het even duren, en met even tjaaa dan bedoel ik 30min 35min 45min mssn maar veel langer zal het echt nooit zijn.
de momenten daarna zal het steeds vlotter gaan en na een week of 2 trainen , tja dan staat het paard al bij jou voor je hem aan het werk zet want die weet nu wel beter.
"make the good things easy, the bad things hard." En dit zinnetje gaat eigenlijk op voor alles wat je ook maar wil aanleren maakt niet uit wat.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:30

Aan het werk zetten hoor ik vaker inderdaad, ook met grondwerk in de bak, paarden die lastig in de trailer gaan etc.
Het punt is dat er zoveel verschillende meningen hierover bestaan, vaak wordt gezegd om gewoon in de wei te gaan zitten een boek te lezen etc. maar serieus, ik heb het nooit zien werken en daarom zeg ik ook dat ze het best verschillende methoden kan proberen, om te kijken welke werkt.
Ik heb bij een paard dat de trailer niet in wilde wel gezien dat het werkte om hem aan het werk te zetten voor de trailer en zodra hij op de trailer stond rust te geven.
Eveneens met grondwerk een paard aan het werk gezet tot je ermee stopte en het paard naar je toekwam. Kwam het paard niet, zette je hem weer aan het werk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:42

idd zo is het
je hebt het begrepen
hetgeen ik hier beschreef kan je niet in een weide doen, want dan loop je jezelf te pletter natuurlijk en het paardje lacht zich krom dat jij niet kan volgen.
Maar als we dat zelfde in een goede round penn (een goed afgemaakte longeercirkel) ,gaan doen, tjaaa dan is de situatie heel anders en kan ik dat wedstrijdje echt best wel winnen, dit is dus een training maximaal een 2 tal weken en geloof me, dan blijft dat gewoon doorwerken ook in de weide.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:44

Maar dan moet de TS haar wei wel kleiner maken of bedoel je wanneer ze het paard eenmaal te pakken heeft?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:56

TS moet gewoon de wei in gaan en loopt de pony weg dan zorgen dat jij de richting bepaalt. Pony laten draven. Iedere keer als de pony terug in stap gaat, weer opdrijven tot draf. Als jij merkt dat de pony op een gegeven moment naar je toe wil komen dan pak je hem, belonen en mag ie mee. Zoniet, dan weer in draf. Zorg dat jij bepaalt zodra je in de wei staat. Dag drie komt ie naar je toe, let maar op.

Mijn weide is een hectare groot maar mijn paarden halen het niet in hun hoofd om weg te lopen. Ze weten dat ze dan aan de bak moeten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:00

idd soms is er een moeilijke start, hangt ook van het budget af , of de mogelijkheden die je daar dan hebt.
een soort round penn gaan maken met een draadje spannen dat werkt niet hoor, paardje loopt dan uiteindelijk dwars door de draad heen.
Als je paarden wil beleren moet je dus ook het materiaal hebben en de nodige kennis en kunde.
En inventief zijn, en idd als je het paardje zou moeten vangen , tjaaa dan is het er heel lange tijd achter lopen of weide heel klein maken of een soort trechter creeren en hem in een soort stal jagen of met heel veel volk en genoeg doorzettingsvermogen.
Dit is op zo'n moment idd een probleem, maar het paard heeft daar echt geen schuld aan, die is gewoon paard.

_lies_ schreef:
Maar dan moet de TS haar wei wel kleiner maken of bedoel je wanneer ze het paard eenmaal te pakken heeft?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:06

Verander haar voertijd en geef een klein beetje biks voor je gaat rijden dan zal ze misschien vanzelf komen omdat ze weet na een tijdje dat er dan wat ligt. Eerst ga je zitten in de wei dan word ze nieuwschierig en dat kan een tijd duren en dan komt ze ooit een keer naar je toe . Als ze bij je is , laat haar dan even kroel met haar en op het juiste moment klik je haar aan en geeft haar wat lekkers. Dit herhalen iedere keer als je wil dat ze komt. En in de stal nog een beetje. Nadat ze dat doorheeft lijkt het vangen me toch wel steeds makkelijker te worden.Word niet boos.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:40

Ik heb een bwp-er en had hetzelfde spelletje.....jaag ze verder van je vandaan(desnoods met longerzweep zwiepen) en blijf de pony in beweging houden.... Op gegeven moment zie je het enthousiasme van weglopen verminderen. Stop even en wacht tot de pony maar je komt of je de pony kunt pakken, loopt de pony weer weg, herhaal dan het constante laten bewegen...het muntje gaat dan echt een keer vallen ;-). Mijn bwp-er hebben de vorige eigenaren ook maar zijn zin gegeven en hij wilde dus ook nooit komen, ondanks dat zijn maatje naar stal ging ook....maar ik heb dit 2 keer gedaan en nu laat hij zich vangen ;-). Soms moet ik hem nog even vooruit fluisteren maar dan kiest hij eieren voor zijn geld ;-).
Ook paar keer even gewoon snoepje geven en halster vastmaken en weer los helpt zo overdag.
Deze paarden houden het herl lang vol als je je boos zou maken dus altijd kalm en assertief en zachte stem vooruit laten gaan pf met alleen wijzen van vinger.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 03:09

franka75 schreef:
Verander haar voertijd en geef een klein beetje biks voor je gaat rijden dan zal ze misschien vanzelf komen omdat ze weet na een tijdje dat er dan wat ligt. Eerst ga je zitten in de wei dan word ze nieuwschierig en dat kan een tijd duren en dan komt ze ooit een keer naar je toe . Als ze bij je is , laat haar dan even kroel met haar en op het juiste moment klik je haar aan en geeft haar wat lekkers. Dit herhalen iedere keer als je wil dat ze komt. En in de stal nog een beetje. Nadat ze dat doorheeft lijkt het vangen me toch wel steeds makkelijker te worden.Word niet boos.

Dat ooit, kan echt maanden duren hoor, geloof me ik heb het jaren geleden gehad en ik ben niet overtuigd van deze manier :')