Corrigeren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Corrigeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:43

Hallo, misschien even een wat gevoelig onderwerp hier. [
Even aanpassen hoor, dat maakt de discussie misschien wat breder ^^

Als een paard vervelend is, straffen/corrigeren jullie dan wel eens via de mond? (Dus bijvoorbeeld door een ruk aan de teugels). Waarom wel/niet?
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 26-02-14 17:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:46

Ik ben helemaal niet flauw met paarden, als ze het verdienen kunnen ze best een keer een klap krijgen. Gepast, naar karakter van paard. Maar ik straf een paard sowieso nooit in de mond. Dat vind ik inderdaad ook not done. Ik wil op geen enkele manier het vertrouwen tussen hand en mond in gevaar brengen.

Een keer een schop voor z'n hol daar heeft een paard niet zoveel van. Maar de verbinding met de mond van het paard is bijna het belangrijkste wat je hebt tijdens (dressuur)rijden. Dus daar blijf ik vanaf.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 26-02-14 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:47

Wat heb je nu precies gedaan? Een keer in z'n mond getrokken als "straf"?
Daar gaat hij echt niet dood van ;) al zou het bij mij niet opkomen (tenzij hij gaat bokken), ik zou altijd hem met m'n hand ergens tikken/prikken, borst/buik/bil wat dan effectief is.
Een zweep gaan halen heeft geen zin een paard moet direct gecorrigeerd worden doe je het enkele seconden later weet het paard niet waarvoor hij gestraft word.

Kiichi

Re: Corrigeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:47

"Zo zacht als het kan, zo hard als het moet" . Naar dat motto probeer ikzelf te handelen. Als een waarschuwing (stem) niet voldoende is, ga ik ook over op iets wat een duidelijkere boodschap geeft. Liever 1 keer duidelijk maken dat het niet mag, dan dat je hem over je heen laat lopen, toch?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:48

Als ze irritant aan het doen zijn geef ik ze inderdaad een klap met m'n hand/zweep. Doen paarden onderling ook. Wat paarden onderling dan weer niet doen is straffen via de mond, en dat zou ik zelf ook nooit doen. Ben het hierin eens met degene waarmee je een discussie had, goed dat ze haar mond opentrok.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:49

RT-V >> OPG

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:00

Argh. Reactie getypt en nu weer kwijt. Overnieuw dan maar.

Ashley5760 schreef:
Wat heb je nu precies gedaan? Een keer in z'n mond getrokken als "straf"?

Trekken en rukken klinkt allemaal zo naar, zo was het echt niet. Dat klinkt net alsof ik dat paard de bak door sleur. Ik denk dat de druk gelijk was met de druk die je geeft bij het omdraaien of voorwaarts gaan als je ernaast staat: weinig dus. Door de situatie zag het er een beetje stom uit. Veel ruiters óp hun paard 'rukken' veel meer dan dat hier het geval was. Maargoed even heel zwart wit: ik stond ernaast, paard liep te klooien, stem en tik hielpen niet, uiteindelijk dus met wat druk duidelijk geprobeerd te maken dat ik dat gedrag toch echt niet accepteer. Ik doe dat normaal nooit dus paard was redelijk verbaasd (naast mijn paard zit ik namelijk nooit aan de teugels, hij loopt normaal gewoon zo mee etc.) en daarna ook weer braaf. Dus nogmaals, het is niet zo dat ik keihard aan de teugels aan het rukken ben geweest of zo.

Over het algemeen ben ik het inderdaad eens met wat er gezegd word, ik doe dit dus normaal ook nooit. Ik vond dit voorval zelf ook niet echt tellen, maar kennelijk werd het zo ervaren door iemand anders die in de bak reed. Vandaar dat ik me afvroeg of andere mensen dit wel met regelmaat doen. Volgens deze persoon zijn er mensen die dit als reguliere trainingsmethode toepassen (wat ik ook meteen geloof hoor, er zijn er volgens mij zat), ik was benieuwd of mensen van Bokt daar ervaring mee hebben en wat ze daarover denken :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:08

Zoals er al iemand hier zegt "Zo zacht als het kan , maar zo hard als het moet".
Ik ga hier helemaal in mee, af en toe is een echte correctie wel eens nodig.
Maaaaaaaar.
Nu komt het, Ik ben zeer zeker niet heel soft, een flinke tik of met de zweep of ....hangt van het moment af en wat er allemaal gebeurt , ..... maar straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. Ik ga hier niet beweren dat ik het zelf ook nog nooit zo gedaan hebben, want idd we zijn allen mensen, je wordt af en toe eens boos, of je vergeet even na te denken of .... maar nadien bekeken, deze handeling gaat in tegen al het gezond verstand.
We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen, hiermee dus echt opletten.
En even een zweep nemen geen probleem er even een flinke tik mee te geven, maar eerst een zweep nemen neeeeee dat kan echt niet, want je moet reageren binnen de 3 seconden, en die zijn voorbij tegen dat je die zweep genomen hebt.
Later corrigeren kan bij een paard niet, bij mensen wel, maar daar zit juist het verschil, een paard is een paard.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:12

aeolusnr1 schreef:
straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen.

Helemaal mee eens :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:12

Je moet iets doen waarmee je het direct het gewenste gedrag krijgt. Als op zo'n moment een tik geen zin heeft en het paard het niet snapt, moet je dat niet doen en vind ik het ook zielig ja. Als je paard wegloopt en je geeft als correctie een ruk(je) in de mond en het paard snapt het en luistert dan is er niks aan de hand. Beter dan dat je heel zacht bent waardoor het paard daardoor juist steeds vervelender wordt. Is niet duidelijk voor hem, irriteert 'm alleen en schieten jullie beide niks mee op. En dat je het normaal nooit doet is niet per definitie goed, want zoals iemand schreef zo zacht als kan, zo hard als moet. Bij het ene paard hoef je alleen maar te wijzen, bij het andere paard moet je gewoon een stuk grover zijn. Maar juist als je goed duidelijk bent zal je de volgende keer de hulpen minder groot hoeven maken. Als je hulp of correctie niet duidelijk is, wordt het gedrag alleen maar versterkt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:15

aeolusnr1 schreef:
straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen.

En wat op het moment dat je paard niet reageert op je zachte hulp in de mond? Dan zal je toch harder moeten inkomen om vervolgens weer zacht te kunnen zijn. Het is idealistisch om te denken dat je áltijd zacht kan zijn in de mond. Tenzij je misschien een paard hebt die vanaf jongs af aan perfect getraind is, maar fouten maken is menselijk. Niet altijd eerlijk tegenover het dier misschien, maar anders wordt het probleem juist groter.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:17

saskiakefie schreef:
Je moet iets doen waarmee je het direct het gewenste gedrag krijgt. Als op zo'n moment een tik geen zin heeft en het paard het niet snapt, moet je dat niet doen en vind ik het ook zielig ja. Als je paard wegloopt en je geeft als correctie een ruk(je) in de mond en het paard snapt het en luistert dan is er niks aan de hand. Beter dan dat je heel zacht bent waardoor het paard daardoor juist steeds vervelender wordt. Is niet duidelijk voor hem, irriteert 'm alleen en schieten jullie beide niks mee op. En dat je het normaal nooit doet is niet per definitie goed, want zoals iemand schreef zo zacht als kan, zo hard als moet. Bij het ene paard hoef je alleen maar te wijzen, bij het andere paard moet je gewoon een stuk grover zijn. Maar juist als je goed duidelijk bent zal je de volgende keer de hulpen minder groot hoeven maken. Als je hulp of correctie niet duidelijk is, wordt het gedrag alleen maar versterkt.

Ik ben niet hard en niet zacht, uiteraard ben ik ook een mens dat fouten maakt, maar in dit geval sta ik eigenlijk nog steeds achter wat er gebeurd is. Ik heb niemand pijn gedaan en al zeker mijn paard niet. Hij was meer onder de indruk van het feit dat ik überhaupt de teugels vast pakte dan de druk die er even op stond.

Ik ben eigenlijk nu vooral benieuwd naar mensen die wél (af en toe) op deze manier corrigeren en waarom.

[edit] Even over jou 2e reactie: hoe 'groot' maak jij je hulpen dan? Gewoon nieuwsgierig hoor, snap ook dat het moeilijk te verwoorden is misschien.
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 26-02-14 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:17

nee "saskia" corrigeren doe je niet in de mond echt nooit.
als je tik niet werkte dan was je tik veel te zacht, en geloof me ik durf er echt hard tegen aan te gaan indien dit echt nodig zou blijken.
Maar in de mond nee daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn.
Het is ook daardoor dat ik steeds ook adviseer nooit een paard te longeren met de longe aan het bit, echt nooit.
doe dat aan een halster, een touwhalster, of beter nog een kaptoom, maar nooit aan het bit, dat maakt het paard alleen maar ongevoeliger, voor signalen die jij hem wil geven via het bit.

saskiakefie schreef:

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:22

aeolusnr1 schreef:
nee "saskia" corrigeren doe je niet in de mond echt nooit.
als je tik niet werkte dan was je tik veel te zacht, en geloof me ik durf er echt hard tegen aan te gaan indien dit echt nodig zou blijken.
Maar in de mond nee daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn.
Het is ook daardoor dat ik steeds ook adviseer nooit een paard te longeren met de longe aan het bit, echt nooit.
doe dat aan een halster, een touwhalster, of beter nog een kaptoom, maar nooit aan het bit, dat maakt het paard alleen maar ongevoeliger, voor signalen die jij hem wil geven via het bit.

Ik zie vaak mensen aan een bitring longeren en paarden de hoek om sleuren, dat kan inderdaad nooit goed zijn. Maar wat vind jij dan bijvoorbeeld van een bitstukje?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:23

Nogmaals dat vind ik idealistisch. En je hebt helaas geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik kan me best voorstellen dat dat niet hoeft bij een perfect getraind paard, maar die lopen er niet zo heel veel rond. Als je paard niet op je handhulp reageert wat doe jij dan? Als je paard langzamer moet, je geeft zithulpen en je geeft een zachte druk op de mond, je paard reageert niet, vergroot je je hulp dan niet? Wacht je net zo lang totdat ie wel reageert? Het blijft imo het principe wijken voor druk. Een tik geven als ie zachter moet zal het probleem niet oplossen want dan geef je tegenstrijdige hulpen. Als een paard bij mij niet reageert, ja dan ben ik duidelijker in mn hulpen, ook in de mond. De volgende keer kan ik weer zacht zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:27

Hm Ts nu klopt mijn verhaal ineens ene stuk minder want de hele context is weg :\

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:31

"saskia" een tik geven om te vertragen dat kan dus echt wel, ook bij de heveigere paarden hoor, hangt van de plaats af waar je die tik geeft en wat je er mee wil berieiken.
door de achterhand te verzetten en flink te verzetten laten overstappen dus gaat een paard vertragen en stoppen (ieder paard zal dat doen) uiteraard moet het paard al zover getraind zijn dat je die achterhand ook daadwerkelijk verplaatst krijgt.
dingen vragen doe je via de mond en je houding , je gewichtshulpen en je beenhulpen en je stem en zelfs waar jouw focus naar gericht is , ....
teugels zijn geen rem, daar moet je dus van uit gaan, ook ik heb al wel eens echt een snok/ harde ruk aan die teugels gegeven, paard wilde niet luisteren ,trok tegen wilde niet stoppen , en meer van dit soort uitleg, ...maar juist is het niet.

saskiakefie schreef:
Nogmaals dat vind ik idealistisch. En je hebt helaas geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik kan me best voorstellen dat dat niet hoeft bij een perfect getraind paard, maar die lopen er niet zo heel veel rond. Als je paard niet op je handhulp reageert wat doe jij dan? Als je paard langzamer moet, je geeft zithulpen en je geeft een zachte druk op de mond, je paard reageert niet, vergroot je je hulp dan niet? Wacht je net zo lang totdat ie wel reageert? Het blijft imo het principe wijken voor druk. Een tik geven als ie zachter moet zal het probleem niet oplossen want dan geef je tegenstrijdige hulpen. Als een paard bij mij niet reageert, ja dan ben ik duidelijker in mn hulpen, ook in de mond. De volgende keer kan ik weer zacht zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:56

saskiakefie schreef:
Hm Ts nu klopt mijn verhaal ineens ene stuk minder want de hele context is weg :\

Staat nog steeds beschreven in een post dus valt wel mee. Maar wilde de discussie niet perse op 1 voorval houden.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:01

Ik ben het eens met Anoeska. Ik draai er mijn hand niet voor om om mijn paard te straffen en te corrigeren en ik kan ook best wel eens hard doorkomen als de situatie daarom vraagt.
Maar de mond? Daar blijf ik vanaf.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:06

Ik snap wat jij bedoelt met een tik om te 'vertragen' aelusnr1, met een tikkie op de achterhand willen ze als schrikreactie nog wel eems knijpen en de achterhand activeren wat een vertraagde pas oplevert, echter is dat hier niet aan te pas, dat werkt alleen als je paard voorderest van voren goed gesteld is en als redelijk goed afgericht is. Wat saskia meer bedoelt volgens mij is dat als een paard echt niet luistert, als je bijvoorbeeld in het bos rijdt en je wil van galop terug naar draf en hij luistert niet naar eventuele zit en stemhulpen, je soms wat harder in moet werken van voren om ze te laten wijken voor druk. Hetzelfde principe als het paard laten wijken voor het been. Echter is het 'trekken' in de mond not done en daar ben ik het mee eens. Echter gaat niet alles zoals gepland en aangezien paarden ook maar beesten zijn is het soms nodig om het ze even heel duidelijl te maken. Vind het ook weer overdreven om er van wakker te liggen als je je paard een keer (hetzij nodig hetzij niet nodig, ongelukje) harder in zijn mond getrokken hebt dan nodig is. Heel verhaal, maar het komt op hetzelfde neer als wat anderen gezegd hebben hier, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Echter vind ik daarbij een correctie in de mond iets wat 9 van de 10 keer anders opgelost had kunnen worden, en dus niet veelal onnodig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:00

saskiakefie schreef:
aeolusnr1 schreef:

En wat op het moment dat je paard niet reageert op je zachte hulp in de mond? Dan zal je toch harder moeten inkomen om vervolgens weer zacht te kunnen zijn. Het is idealistisch om te denken dat je áltijd zacht kan zijn in de mond. Tenzij je misschien een paard hebt die vanaf jongs af aan perfect getraind is, maar fouten maken is menselijk. Niet altijd eerlijk tegenover het dier misschien, maar anders wordt het probleem juist groter.

ALTIJD eerst je paard perfect trainen voordat je er op gaat.
Andersom is gewoon stom.

Een paard hoort eerst een goed begrip te hebben van halt stap en draf, achterwaarts gaan, wenden en wijken en respect te hebben voor zijn begeleider.
Een paard houdt onherroepelijk halt op een stemcommando.

Een paard straffen doe je één of twee keer in zijn leven.
Voel je je gedwongen meer te straffen dat zit er een fout in de opvoeding en moet je terug naar de basis en de fout herstellen.

Hieronder een kopie van een stukje over rangorde.

Dominantie en rangorde bij wilde paarden in de kudde, gesimplificeerd:

Er drie soorten die we bij het werk met hen gebruiken.

*de domantie van de hengst
Dit is een harde agressieve dominantie, de hengst bevind zich achter de kudde en drijft deze voortdurend bijeen.
Hoe meer merries in het centrum van de kudde hoe beter, andere hengsten drijft hij naar de periferie waar het moeilijker is om te overleven.
Hij bijt voornamelijk in de achterhand en flanken van zijn ondergeschikten.
Geen kuddegenoot blijft bij de hengst hij wordt ontweken, hengst weg, rust...

*de dominantie van de leid merrie
Dit is een sterke dominantie, de leidmerrie is degeen die alles bepaald in de kudde.
Zij gaat voor en voor alles, ze straft soms ongenadig bij onaanvaardbaar gedrag van andere paarden.
De leidmerrie slaat, bijt en duwt.
Paarden wijken voor haar en respecteren een zekere afstand tot haar.
Alle kuddegenoten willen zo dicht mogelijk bij haar zijn, zij is het centrum van de kudde en daarmee het meest beschermd, ze wordt automatisch gevolgd. Om haar heen is de overlevingskans het grootst.
Leidmerrie weg, paniek.

*de dominantie van het koppelgenoot
Paarden vormen in de kudde altijd koppels, twee dieren die elkaar liggen, die bij elkaar in de buurt blijven, elkaar beschermen elkaar interessante kruiden in de wei aanwijzen, enz..
Eén van de twee is de dominant, dit is een lichte vrij tolerante dominantie.

Binnen bovengenoemde dominantievormen kunnen wij met onze paarden omgaan op een voor hen begrijpbare wijze.
Alle drie de vormen moeten geinstalleerd worden want we zullen er tijdens de africhting regelmatig gebruik van moeten maken.
Als ze niet goed geinstalleerd zijn lopen we op een dag onherroepelijk op een probleem.

1/ Op stal, in de wei, aan het halster installeren we de dominantie van de leidmerrie.
Dat wil zeggen wijk voor mij en wel direct, blijf af van wat ik bezit, wil hebben, wil eten, waar ik sta.
Houdt afstand van mij!
2/ Aan de longe installeren we de dominantie van de hengst.
Dat wil zeggen beweeg of stop waneer ik dat aangeef, heb een diep respect voor mijn dominatie ik ben de allersterkste.
3/ Tijdens het werken positioneren we ons als koppelgenoot, we doen samen, we blijven bij elkaar, mijn dominatie is tolerant.

Een paard stijgt in rangorde wanneer het als koppelgenoot aanvaard wordt door de leidmerrie.
Het voelt zich hier veilig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:53

Fortitude schreef:
Hallo, misschien even een wat gevoelig onderwerp hier. [
Even aanpassen hoor, dat maakt de discussie misschien wat breder ^^

Als een paard vervelend is, straffen/corrigeren jullie dan wel eens via de mond? (Dus bijvoorbeeld door een ruk aan de teugels). Waarom wel/niet?

Nee dat doe ik nooit. Waarom niet? Omdat je makkelijk 300kg per vierkante centimeter op een heel gevoelige plaats van het lijf van een paard zet. That's right, 300kg.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:49

Prachtig uitgelegd "Simpelman"
Uiteraard is dat iets dat ik ook al wist, en als een rode leidraad steeds in elke training weer opgenomen wordt.
En zoals jij ook zegt de basis moet eerst geïnstalleerd worden voor je verder kan, of zelfs al voor je er ook maar aan zou denken op het paard te kruipen, en bij velen is vaak net die basis maar half of minder dan half aanwezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:03

saskiakefie schreef:

Er zijn al goede dingen over geschreven.
Saskia volgens mij ben je eigenlijk te laat als je paard niet op je halve ophouding waaronder je hand hulp (+zit en been) reageert. Mijn paard een tik met de zweep geven als straf werkt gewoon niet. Ze is als de dood voor de zweep en ze accepteert dat ik er mee rijd en af en toe klein tikje tegen achter been geef zo nodig. Dat opgebouwde vertrouwen ga ik dus niet beschamen.
Als ik voel dat ze te voorwaarts is gaat ze gelijk op de volte. Ik ga pas draven als ik tempo controle heb in de stap, midden stap en via de losmakende oefeningen fijn los is (wijken, voltes, SB enz). Pas als paard in de hand gesteld is heb ik ook alle controle en gaan we in draf. Een paard dat in twee stukken loopt dat kan op de kop gaan lopen, dus hollen zonder rem want je hebt geen juiste verbinding en je halve ophouding (zit, been, hand) komt dus niet door. Dus je moet het voor zijn.
Ik kan oprecht verklaren dat ik nooit hoef te trekken in de mond. Hooguit een streng "uhuh luisteren" en hooguit ietwat strengere halve ophouding met ietwat strengere hand en paard komt terug. Dat is dus kwestie van training zonder stappen over te slaan.
Dus eerst paard in de hand stellen in stap. Dan draf oefeningen erbij. En pas galop gaan doen als paard in alle tempo's gereden kan worden in stap en draf.
Paar stappen galop (is impuls opwekkend) en rustig met halve ophouding terug brengen naar draf. Maar begrijp goed als er geen correct rug gebruik is dan voelt jouw paard niet de hulpen goed doorkomen en heb je dus een probleem. Dan zou je nog de stem commando's kunnen aanleren waarop je paard te rijden is.
Want ook een paard zonder correct rug gebruik kan gewoon leren om op stem met of zonder zit hulp goed te luisteren. Daarnaast kun je dan natuurlijk het beste voor juiste instructie gaan die jou leert om je paard correct in de hand te stellen zodat je halve ophouding wel doorkomt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:15

@pien_2010 Als je paard te hard gaat en je zet ze iedere keer op de volte schiet je ook niks op. Als je een hulp geeft, wil je op dát moment een reactie, niet pas een paar minuten later. Ik begrijp echt niet wat er mis is met het vergroten van je teugelhulp als je niet de gewenste reactie krijgt.

@Simpelman ik ben het vaak met je eens maar in deze weet ik het niet zo. Je wilt met je paard samen werken en niet een paard die steeds bezig is met iets te vermijden, als je echt zo dominant bent als een paard in de kudde dan werk je met angst, angst is stress en stress zorgt ervoor dat een dier niet goed kan leren en laat staan zich ontspannen en de ruiter vol te vertrouwen. Waarom zou je op het ene moment een drijvende hengst zijn en het andere moment de dominante van de koppelgenoot? Dat lijkt me juist erg onduidelijk, waarom niet samen werken maar dat jij degene bent die ten alle tijden de beslissingen maakt? Dus zeker wel de leiding hebben maar het paard niet zover onder je zetten. Een paard moet ook enig zelf initiatief tonen anders kan het ook niks leren.

@Essieblue: Ja inderdaad, als je met je paard bijv in het bos aan het galopperen bent en hij wil niet terug komen omdat ie het zo leuk vindt, kun je wachten totdat ie een keer moe wordt, maar dat heeft niks meer met luisteren te maken en als je dat gedrag niet wilt corrigeren dan kan dat zelfs gevaarlijk zijn. Ik heb er dan geen moeite mee om harder in te komen, hoe crue dat ook klinkt, maar als je eerst op een normale manier vraagt of ie terug wilt komen en de motivatie is groter om die hulp te negeren en door te galopperen zal ik toch ervoor moeten zorgen dat de motivatie groter is om te stoppen door een onaangename prikkel. En ik denk niet dat zin heeft je paard op zo'n moment een tik te geven := Verder kun je nog veel trainen met stukje galop en weer terug komen, maar dat betekend niet dat je nooit een keer een correctie hoeft te geven met de teugels. Zeker als je met meerdere paarden een stukje gaat galopperen kunnen ze nog wel eens 'strijdlustig' zijn.

Ik denk dat we ons niet moeten blind staren op een bepaalde theorie, maar het is o zo belangrijk dat je in de praktijk juist kan inspelen op de situatie die er op dat moment is. En ja dan kan iets er soms niet perfect uit zien, een mens is niet heilig en maakt ook weleens fouten en foutjes die je daarna weer moet herstellen. Daarnaast verschilt elk paard weer qua karakter en daar stem je ook veel op af. Een paard dat heel gevoelig is behandel je uiteraard anders dan een lomp, flegmatiek paard. Een deel heeft zeker te maken met hoe het paard is opgevoed en gesocialiseerd maar een deel is gewoon karakter. Het ene paard zal altijd direct doen wat je vraagt terwijl het andere paard keer op keer kijkt hoe die zo min mogelijk energie kan verbruiken. Het belangrijkste is dat je kan reflecteren naar jezelf. Naar mijn idee is het niet slechter of erger als je een paard een keer een rukje in de mond geeft omdat ie niet reageert waarna hij weer doet wat je vraagt dan dat je onterecht een tik geeft.
Je paard dood maken in de mond door continue teugel'hulpen' te geven is naar mijn idee juist veel schadelijker dan een keer harder inwerken als correctie om vervolgens weer lichte en zachte hulpen te kunnen geven. Kijk wel altijd eerst of hetgene wat je vraagt reëel is, als een paard iets niet kán omdat ie bijv te scheef is kun je 'm niks kwalijk nemen en zal je het anders moeten aanpakken. Bedenk goed als iets vaker gebeurd wat de reden is dat een paard niet gehoorzaamd.

Zwart is niet goed, wit is niet goed, zoek de middenweg.