paard onrustig tijdens reizen + stilstaan op vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carosanne

paard onrustig tijdens reizen + stilstaan op vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:46

Hallo Bokkers,

Ik ben benieuwd of jullie nog een oplossing hebben voor mijn probleem. Ik heb sinds een half jaar een super fijn paard. Hij is alleen erg onrustig tijdens het reizen en als de wagen stilstaat. Hij lijkt als het ware in paniek te raken. Het gekke is dat hij altijd ontspannen de wagen in en uitgaat maar zo gauw als ik de wagen uit ben dan raakt hij in paniek.

Ik heb al van alles geprobeerd.. Wij hebben er een pony bij gehad, een mat aan de stang bevestigd tegen het trappen, vast zetten met 1 ketting en met 2 kettingen. Los op de wagen enz..

Weten jullie nog iets?

_Dora_

Re: paard onrustig tijdens reizen + stilstaan op vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:39

Hoi!

Ik lees even mee want heb hier hetzelfde probleem. Mijn paard is ook heel makkelijk te laden en tijdens het rijden is er niks aan de hand, maar zodra we stil staan en op concour zijn bijvoorbeeld breekt hij echt de hele trailer af. Stampen, slaan met zijn voorbenen en heel onrustig draaien. Dit deed hij een paar maand geleden niet, maar het bouwt zich nu van een beetje onrustig op naar alles afbreken. Zodra hij er uit is, is er niks meer aan de hand....

Misschien helpt een hooinet? Dan heeft hij even wat te doen, afleiding? Bij die van mij hielp het niet, maar misschien bij die van jou wel?

carosanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 15:34

Hij kijkt niet eens naar het hooinet. Hij is daar gewoon te druk voor.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:41

mijn paard wiegt als we bijvoorbeeld voor een rood licht staan, ze laat dan ook de hele trailer schudden maar vanaf we beginnen rijden is ze weer braaf... Denk niet dat je er iets aan kan doen maar dat wild worden als hij moet wachten op concours is wel lastig...

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:43

Hoe vervoeren jullie het paard? In een trailer of vrachtwagen? En als het een vrachtwagen is, hoe reist hij? Vooruit, achteruit of diagonaal? Dit kan een groot verschil maken.

Wij hebben er bijvoorbeeld 1 op stal die kan niet op de trailer maar de vrachtwagen gaat super en daar slaapt hij zelfs op tijdens meerdaagse concoursen. Kennissen van ons hebben er 1 die kan alleen diagonaal reizen in de vrachtwagen en laat zich anders vallen in de bochten.

Heb je hierin al verschillende dingen geprobeerd?

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:10

SuNDLM die van mijn reist gewoon in een 1 1/2 paardstrailer. Dit heeft eigenlijk nooit problemen gegeven de afgelopen drie jaar, maar sinds een paar maanden begint hij met dit gedrag wat steeds heftiger wordt en dan alleen wanneer we stil staan. Wij hebben helaas geen mogelijkheid om het met een vrachtwagen te proberen omdat wij deze niet tot onze beschikking hebben.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:11

carosanne ik snap dat hij er niet naar kijkt, die van mij ook niet, maar dacht misschien is het een idee...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:18

Hoe rijdt degene die de trailer bestuurt? Dat is het eerste waar ik aan moet denken. Vaak denken bestuurders dat ze rustig rijden, maar in hun onbewustzijn is dat doorgaans niet het geval. Het begint al bij het optrekken, wat voor een paard heel vervelend kan zijn als dat iets te hard gaat. Probeer eens in de trailer te gaan staan, terwijl de bestuurder optrekt, doorrijdt, een bocht neemt en afremt (als je zelf de bestuurder bent, laat dan iemand anders in de trailer staan). Je moet dan aardig je evenwicht zoeken. Voor sommige paarden is dit dan ook helemaal geen pretje. Nog bewuster zijn van je rijgedrag kan al een hele goede stap zijn. In een enkel geval kan het inderdaad bij het paard liggen: niet elk paard vindt reizen een fijne bezigheid. Daarnaast vindt het ene paard het fijn om in de rijrichting te reizen, terwijl een andere zich prettiger voelt bij zijwaarts vervoerd worden. Het is een kwestie van uitzoeken wat het beste werkt. ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:23

Dat rustig zijn tijdens het stilstaan is makkelijk te leren.
Elke dag op de trailer voederen, stelselmatig opbouwen tot hij er geruime tijd rustig op staat.
Ze moeten het als een vertrouwde plaats zien.
Vermoedelijk is hij dan tijdens het eijden ook rustiger.

Chauffeur, auto, trailer doet allemaal heel veel.
Niet vergeten wat je van je paard vraagt he.. Ze zijn van nature claustrofobisch en ze kunnen nog amper bewegen.
En zoals hierboven al gezegd, zelf al is in een trailer gestaan? Wij hebben camera met geluid, verschrikkelijk in de trailer dat lawaai, zeker onder bruggen langs camions etc.