Paard moeilijk in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiktoria

Paard moeilijk in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:14

Mijn paard is soms moeilijk in de trailer te laden (weet iemand tips om het makkelijker te maken?) maar als ze er eenmaal instaat begint ze te schoppen en te 'springen'. Ik moet haar binnenkort vervoeren, weten jullie misschien hoe je haar dit kan afleren? En zou een bredere (geen 2 paards trailer, hij is alleen groter) 1,5 paard trailer helpen? Ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door wiktoria op 25-02-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurSandro

Re: Paard moeilijk in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:16

ik lees mee :) zelfde probleem hier!!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:18

Blijkbaar voelt jouw paard zich niet veilig in de trailer. Ik zou wat lessen nemen van bijv. Wout Overbeeke, die kan je daar goed bij helpen. Zelf heb ik daar goede ervaring mee.

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:20

@Toad, dat ben ik ook van plan maar ik moet haar eerst uit Polen halen ;) en daarom vraag ik of iemand tips heeft om haar zich 'veiliger' te laten voelen

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:21

Als ik jou was zou ik haar laten vervoeren. Die mensen weten er meestal wel mee om te gaan.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:22

hmm.. er zijn clinics/cursussen trailer laden? Misschien is dit een idee?

anders, blijf geduldig zolang je zal trekken,boos gaat doen en ongeduldig wordt zullen ze het niet zomaar doen.
Misschien kan je haar wel lokken met eten?
En een longeerlijn achter de kont van sommige paarden helpt, maar andere paarden kunnen hier van in paniek raken door de druk en dwang.

Wat ook helpt is heeeel veel oefenen en altijd uitgebreid belonen, af en toe er gewoon een half uurtje in laten staan, de andere keer weer een klein rondje rijden

(ik bedoel hier niet mee dat jij het op een foute manier doet, maar weet niet hoe jullie trailer laden)

Edit: ik zie net dat ze uit Polen moet komen, soms wil een rustgevend middel wel eens helpen, wel bij DA naar vragen, het moet natuurlijk niet zo rustgevend zijn dat ze niet meer kunnen staan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:23

wiktoria schreef:
@Toad, dat ben ik ook van plan maar ik moet haar eerst uit Polen halen ;) en daarom vraag ik of iemand tips heeft om haar zich 'veiliger' te laten voelen

Door een vrachtrijder laten vervoeren. In een vrachtwagen staan ze dwars en met gezelschap. Ik zou niet 1400 km met een stuiterend paard in een trailer (waarvan 600 km of zo over beroerde Poolse wegen) willen rijden.

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:29

Het ligt eraan hoe groot het paard is. Mijn mijne wou dus bij de vorige eigenaar goed op de trailer.
Dus wij daar heen met onze trailer paard helemaal in de stress nou aantal keer geprobeerd.
Inmiddels lenen een grotere trailer en houden we een zweepje achter haar billen. ALLEEN ER ACHTER NIET SLAAN DUS! Alleen als ze echt niet wil krijgt ze een tikje. Dan loopt ze er moeiteloos op.

Een longeerlijn hielp bij mij ook niet want ze was zo slim om steeds haar hoofd er onder door te doen en dan kon ze weer weg lopen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:34

Mijn paard deed dit ook. Van zodra hij de trailer in stond, begon hij te schrapen met zijn voorbeen, stond hij heel onrustig en stampte ook wel eens.
We hebben nu het tussenschot uit onze 2 paardstrailer gedaan, en dat vond hij veel fijner. Hij heeft nu veel meer ruimte. Dus mijn paard vond het niet prettig om in zo'n kleine ruimte te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:13

Helaas kun je niet van te voeren oefenen begrijp ik? Dan zou ik haar laten vervoeren met een vrachtwagen en niet met de trailer. Als ze dan in NL is dan kun je met de trailer gaan oefenen.
Het risico is te groot om haar al stuiterend dat hele eind te laten rijden. Het enige voordeel is dat de reis lang duurt en ze daar meestal wel rustiger van worden omdat het lang genoeg duurt om hun ongeduld te beteugelen, maar het kan tegelijk een nadeel zijn als ze gevaarlijk gaat slaan en steigeren.

Een quick fix is er dus helaas niet, je moet daar echt even de tijd voor kunnen nemen om het fatsoenlijk te krijgen.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:57

Ik zou je graag helpen, maar Polen is iets te ver voor me, haha.
Dan probeer ik het zo uit te leggen.

Probeer eerst wat oefeningen zonder de trailer te doen. Ga bijvoorbeeld lopen en zorg dat het paardenhoofd naast je is. Draai je zelfverzekerd en krachtig om om het paard te laten stoppen. Doet het paard dit niet of niet snel genoeg. Zet hem dan een paar passen achterwaarts. Dit doe je door druk te geven op het halster en zodra het paard laat zien dat ie achterwaarts gaat dan laat je de druk los. Ga zo door tot hij een paar passen achterwaarts heeft gedaan. Het paard moet dus volgen als jij gaat lopen, moet stilstaan als jij je omdraait (of als hij heeft geleerd te stoppen als jij dat ook doet zonder je om te draaien) en dat hij naar achteren gaat als jij dat vraagt. Nu komt de trailer weer in beeld. Loop met je paard richting de trailer. Een paar passen voor de trailer laat je het paard stoppen en je loopt samen weg van de trailer. Gaat dit goed dan ga je verder met de volgende stap, anders herhalen tot het paard het goed doet. De volgende stap is dat je de loopplank oploopt en het touw wat langer laat zodat het paard de loopplank kan onderzoeken. Laat hem even goed onderzoeken en kijk wat hij doet. Vraag hem een enkel pasje naar voren te doen. Zodra hij dit heeft gedaan dan ga je met je paard weer bij de trailer vandaan. Weer herhalen tot het goed gaat. Ga dan steeds iets verder totdat het paard op de trailer staat.
Als je het paard een pasje naar voren vraagt dan doe je dat als volgt. Geef druk op het halster dmv het touw dat je vast hebt. Zodra het paard laat zien dat hij een pasje naar voren gaat doen, METEEN de druk loslaten. Op deze manier weet het paard dat hij het goed doet en je beloont hem ook gelijk.

Mijn ervaring met deze manier is erg goed.

Je zou het paard eventueel enkele malen achter elkaar kunnen laden zodat de trailer steeds minder eng word om in te staan. Maak sessies nooit te lang. Geef het paard even pauze als het goed is gegaan om bij te komen en te verwerken. Je zou inderdaad eventueel iets van sedatie kunnen geven, maar niet teveel of te sterk, want hij moet wel op de benen blijven staan natuurlijk.

1,5 paards trailer zou ik niet doen eerlijk gezegd. In zo'n trailer heeft het paard minder steun aan de wanden waardoor het sneller kan vallen en het enger kan vinden.
Een vrachtwagen(tje) is het ideaalst. Ze reizen dan schuin of achteruit en het paard heeft dan meer evenwicht tijdens het vervoeren. Dit word meestal fijner gevonden door paarden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het een beetje duidelijk is. Nog vragen of opmerkingen? Laat het me maar even weten.