Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hoogendroog schreef:Dispar_Vulgo schreef:Particulier en handelaar is ook wereld van verschil natuurlijk.
Handelaar moet er ook aan verdienen en al z'n onkosten (inrijden, doorrijden, voer, stalling) eruit halen.
En die particulier (die we nu even de fokker zullen noemen), hoeft er niet aan te verdienen?
The_Stig schreef:Je kan vragen wat je wil, je moet het er ook nog maar voor zien te krijgen...
bigone schreef:Paard heeft twee prijzen, de slachtprijs en wat een gek er voor geeft. Je kijkt bij een handelaar en die gaat natuurlijk niet zo laag als een particulier zitten.
Percy schreef:Handelaar moet natuurlijk wel verdienen en een niet zadelmak paard is minder waard dan een wel zadelmak paard.
hoogendroog schreef:Dispar_Vulgo schreef:Particulier en handelaar is ook wereld van verschil natuurlijk.
Handelaar moet er ook aan verdienen en al z'n onkosten (inrijden, doorrijden, voer, stalling) eruit halen.
En die particulier (die we nu even de fokker zullen noemen), hoeft er niet aan te verdienen?
hoogendroog schreef:Dan ben je als koper niet te laat, dan ben je als koper gewoon dom en eigenwijs gebleken. Een fokker verkoopt pas aan een handelaar als ie vaak al een tijdje heeft geprobeerd een paard aan de man te brengen. Er komen veel kijkers die 6 keer willen komen en uiteindelijk het paard toch maar niet kopen, ze willen bijv. liever geen wit linkerachtervoetje. Drie weken later staat het zelfde paard bij handelaar X op stal. De fokker heeft 'm onder de waarde verkocht aan hem. Zelfde veeleisende koper komt bij X op stal en valt voor dat prachtige koppie, met nog steeds dat witte linkerachtervoetje. Paard kost inmiddels het dubbele... oh denkt de koper, da's vast een heel goeie! En koopt hetzelfde paard voor het dubbele.....
heb het paardje toen niet gekocht en zal hem zeker nu ook niet kopen. Maar ik kwam hem weer tegen in mijn zoektocht naar een tweede
RobertMF schreef:Ik begrijp dat een handelaar er aan moet verdienen, maar 10000euro in een krap half jaartje? Ik weet niet wat jullie kosten zijn per maand voor jullie paard, maar dat red ik echt niet.
Dus wat eigenlijk gesteld wordt dat de meerwaarde van dit paard dus alleen maar door de kosten van de handelaar ontstaan zijn. Nogmaals; het paardje is een maand onder het zadel...
Brainless schreef:RobertMF schreef:Ik begrijp dat een handelaar er aan moet verdienen, maar 10000euro in een krap half jaartje? Ik weet niet wat jullie kosten zijn per maand voor jullie paard, maar dat red ik echt niet.
Dus wat eigenlijk gesteld wordt dat de meerwaarde van dit paard dus alleen maar door de kosten van de handelaar ontstaan zijn. Nogmaals; het paardje is een maand onder het zadel...
Je weet niet wat hij ervoor vangt.
Daarnaast, op sommige verdienen ze minder (of zelfs helemaal niets en kost soms een paard dik geld).
Als je alle kosten rekent (salarissen, stalling, training, DA, keuring, hoefsmid ed) lopen de kosten snel op.
Percy schreef:Het is ook maar de vraag hoe lang dat paard een stal bezet heeft gehouden bij de handelaar. Zolang er een paard in staat kan er geen ander paard bij. Iedereen die iets weet over verkoop in het algemeen weet hoe belangrijk omzet/omloop snelheid is. Het geld wat het paard gekost heeft zit in dat paard en dat geld staat in feite "stil".
Stel: je koopt voor 4500 euro een paard. Die 4500 euro is van de rekening af en kan nergens anders voor gebruikt worden. Paard staat in een stal en wordt daarmee inventaris. Waar dat paard staat kan geen andere "inventaris" staan waarmee verdient kan worden. Verder wordt er geld in dat paard gestopt waardoor hij een steeds hogere kostprijs krijgt. Hoe langer hij daar staat hoe meer hij gaat kosten. Dan moet dat paard ook nog eens inkomen gaan opleveren. Als hij zes maanden bij de handelaar staat moet dat inkomen over die zes maanden verspreid worden.
Kostenplaatje wordt op die manier toch echt wel hoger dan puur onderhoud paard.
Ik wil niet zeggen dat dit het verschil kan verklaren maar dat kan tevens aan andere omstandigheden liggen. Als iemand een paard snel kwijt moet drukt dat de prijs uiteraard. Een jong paard bij een handelaar waarmee gewerkt wordt gaat in waarde stijgen.
Maar al met al is een waardestijging dus niet altijd per definitie toe te schrijven aan de verbeterde kwaliteiten van het paard.. hoogendroog schreef:Dispar_Vulgo schreef:Particulier en handelaar is ook wereld van verschil natuurlijk.