"Stoere" ruin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

"Stoere" ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:25

Hoi allemaal,
Ik had n vraagje, mijn paardje 9jr, is toen hij 2 was gecastreerd. Nou heb ik hem 2 jaar en hebben we in totaal op 2 stallen gestaan, beide stallen kon hij niet alleen staan, maar kon ik hem wel alleen ergens mee naar toe nemen. Dan was er niets aan de hand, erop of aan t halster mee.
Maar nu is hij de laatste tijd heel macho, denk aan aan de hand draven op de plaats, keihard schreeuwen naar andere paarden. Persé naar andere paarden willen.
We staan sinds de zomer '13 op onze nieuwe stal en zijn zeer regelmatig naar buiten gegaan, met andere paardjes, met een handpaardje of alleen (erop of aan de hand) Nooit problemen gehad. Nu is hij, denk een maand of 2geleden, begonnen met dat blehren. En nu sinds, 2/3 weken dat "drammerige" gedoe.. Ik weet hoe ik hem op het moment zelf moet corrigeren (les gehad en tips van m'n juf) maar hij blijft dat gedrag maar vertonen.

Hebben jullie tips om hem "blijvend" te corrigeren, of hoe jullie het op he moment zelf aan zouden pakken ?
En heeft iemand een idee hoe hij dit gedrag ineens vertoont?

Groetjes Eva

Jetsje

Re: "Stoere" ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:42

Ik heb zelf 2 zomers op een tinker merrie gereden die ook een handje had van naar andere paarden toe willen en erheen schreeuwen.
Zelf ben ik met haar elke dag gaan wandelen 2 weken lang.
Langs weides waar veel paarden en of koeien stonden.
Elke keer als ze erheen wou of begon te schreeuwen draaide ik me naar haar om keek haar aan en zei
streng : Nee.
En negeerde haar verder en liep door.
Dat elke wandeling opnieuw en opnieuw.
Toen ze dat begon te snappen en het wel negeerde begon ik met belonen.
Ik begon elke wandeling meer tegen haar te praten, bleef stilstaan bij de weides en zei bleef ze negeren.
Toen ben ik weer op haar gaan rijden en begon ze weer stiekem ernaar te kijken.
Ook dat heb ik gelijk afgeleerd door gewoon nee te zeggen.

Draven op de plaats heb ik geen ervaring mee.
Misschien kan je daarvoor T-Touch gebruiken?
Dat gebruikte ik bij de Tinker als ze onrustig was.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat jouwn paard hier net zo goed op reageerd als de tinker.

Groetjes Arina