bomproof paard, maar bij mij niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

bomproof paard, maar bij mij niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:40

mijn pony had bij de vorige eigenaar altijd buiten gereden.. Alleen of in een groep of voor de kar..

Maar wanneer ik met hem naar buiten wil.. Is het helemaal mos. Ik ga midden over de weg in galop aan de kletter. Schiet onder me vandaan en "schikt" VN alles..

Nu was ik afgelopen week met paard van een vriendin op buitenrit. Zei reed altijd buiten relaxt lang teugeltje nooit ook maar iets gebeurt..

En ik.. Ja heb de sloot van dichtbij gezien, midden over de weg in galop er van tussen.. En ik kan geen reden bedenken waarom ze dat deed (op een polderweg geen verkeer of troep of iets)

Nu vind ik dit wel heel toevallig.. Zou het aan mij kunnen liggen? Ik stap wel ontspannen op en neem de tijd er enzo ook wel voor, longeer of rij ook van te voren en dan is er telkens niks aan de hand

nu ben ik hier al een paar dagen over na aan het denken

Maar iemand een idee of tips?

friesiszwart

Re: bomproof paard, maar bij mij niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:08

Dit ligt wellicht aan jouw reacties. Het braafste paard met een onzekere ruiter is een groot gevaar. Heb je dit ook met andere paarden. Ik zou voorlopig voor veilige routes kiezen en voorlopen zeker met meerdere vertrouwde paarden naar buiten gaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:14

Ik ben er vrij zeker van dat dit aan jou ligt. Zoals friesiszwart zegt gaat zelfs een bomproof paard aan de kletter met een onzeker ruiter op zijn rug.
Toen ik mijn paard pas had was ik ook heel erg gestrest om op buitenrit te gaan met hem, ik hield mijn teugels overdreven kort, zat compleet gespannen, zat naar voren, ik vertikte het om ook maar een pas te zetten als iemand me niet vasthield.. Hij is toen een paard keer op buitenrit geweest met een meisje van de stal, wie uiteraard totaal geen stress had, en toen ben ik wel gaan inzien dat het probleem bij mij lag. Nu zijn we 7 jaar verder en maken we samen de leukste buitenritjes!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:17

Jij hebt waarschijnlijk in je hoofd geprint: straks gaat ie er vandoor, straks gaat ie aan de kletter! Al die gedachtes vangt het paard op. Dus als jij heel erg zenuwachtig, nerveus of weet ik veel wat bent, wordt het paard dat van zelf ook. Het ene paard is hier natuurlijk gevoeliger voor dan de ander. Het kan ook zo zijn dat je net die twee nerveuze types had getroffen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:20

Hoe is je zit? Knijp je met je benen zonder dat je het door hebt? Komen je hakken tegen de buik aan? Zit je ontspannen of juist wat stijfjes? En hoe is je energie als je rijdt buiten?

Ik merk ook verschil in zowel mennen als onder het zadel tussen mijzelf en manlief. Ook bij eerdere ponys zat er verschil in. Bij een ander sloom en bij mij erg actief, zelfs de wedstrijdpony van mijn zus was een slome merrie waarbij ze constant moest aandrijven om haar actief aan het been te houden. Na twee weke rijden toen zus ziek was was de merrie verandert in een actief vlot doorlopend dier. Onze tinker is bij mijn man voor de kar een grote overal voor schrikkende slome rotzak. Neem ik de leidsels over stopt het schrikken voor het grootste deel en loopt hij vlot door.

Waaraan het ligt geen idee, ik denk dat ik zelf wat actiever drijf en ook uitstraal dat er doorgereden moet worden.

Probeer anders eens te neurien of zingen als het paard begint te klooien, daarmee ontspan je je bekken en middenrif wat vaak ook een kalmerend effect op een paard heeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:25

Da´s meer dan toevallig, dat twee bomproeve paarden er met jou vandoor gaan. Dus ja, ik denk dat het aan jou ligt. Wat verwacht je als je op een paard naar buiten gaat? Zit en ben je ontspannen of juist niet?
Ik ben ooit op een manege begonnen met rijden waar tegen mij werd gezegd, zeker met betrekking tot buitenrijden maar je ziet hetzelfde in de bak: "je krijgt wat je verwacht". Dus als waait en jij gaat in de buitenbak rijden met het idee dat je paard wel zal gaan spoken, gaat ie spoken.

Als ik op buitenrit voel dat mijn paard - en ik dus ook of andersom - spanning opbouwt, ga ik bewust werken aan het afvloeien van die spanning door de teugels wat langer te maken, een liedje te zingen en wat meer om me heen te kijken. Dat helpt.

Wat ook enorm helpt is om niet alleen op buitenrit te gaan maar met met iemand anders, al dan niet te paard. Het praten met die persoon ontspant enorm omdat je daarop focust en minder op wat je paard doet.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:48

In me gedachten heb ik. We gaan lekker naar buiten en zit ik niet te stressen van wat er allemaal kan gebeuren..

Me teugels heb ik niet heel lang maar ook niet kort. Ligt contact.

Ik kan me wel voorstellen dat ik onbewust met me benen klem en controleer mezelf ook of ik me billen ontspan. Zo niet ga dat proberen te doen..
Ik Zit ook altijd te kletsen tegen mijn paard en kijk om me heen.

Ik ven ook al paar keer samen met ander paard geweest maar dat hielp niet zo veel..

Als er iemand naast loopt is bet oke..

Zou het ook nog eens een vertrouwens kwestie kunnen zijn tussen ruiter en paard?

Ik wil zo graag relaxt op buitenrit, hoe moet ik dat aanpakken?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:02

Relaxt op buitenrit is zorgen dat je volledige controle en vertrouwen hebt in de bak. Op buitenrit een locatie nemen die ook voor het overige verkeer veilig is. dus bv eerst naar het bos en bij het bos vertrekken. En dan minimaal een ander vertrouwd paard mee. Jouw paard ziet het goede voorbeeld en jij bent wellicht ontspannen doordat je tijdens het rijden met iemand aan het praten bent.
succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:04

Tipje voor de buitenrit: hou je paard aan het werk. Hij moet zijn aandacht bij jouw hebben, en geen aandacht voor zijn omgeving. En als jij hem aan het werk houdt, heb jij je aandacht ook bij hem en niet bij de dingen die je in je hoofd hebt zitten wat er eventueel mis kan gaan.

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:04

K heb t ook een poosje gehad.

wat bij mij hielp bij het relaxen en loslaten; letten op een goede ademhaling en ademhaling proberen 'te laten zakken'.

dus door neus in, door mond uit en daarmee echt proberen ademhaling en zwaartepunt te laten zakken in mijn lijf.

Dat hielp mij er na verloop van tijd van af

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:05

Dit komt door de wisselwerking tussen jou en de pony. Of je geeft geen gelegenheid om te ontspannen door strakke teugel, stagnerende ademhaling van jou, of misschien aan iets anders.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:15

Hoe weet je zo zeker dat het paard bij de vorige eigenaar braaf was?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:20

Alle oplossingen ten spijt: leuke theorien maar de echte oplossing is nog simpeler: neem les van een goede instructeur!!!!
(en ja, het gros wat zich instructeur noemt is geen instructeur maar plaatjesverkoper)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 09:31

Ik heb les :) en ze is erg goed.. Alleen hoog zwanger en zal haar dit donderdag ook voorleggen..

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 09:33

Gypsy schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het paard bij de vorige eigenaar braaf was?

via via ben ik aan hem gekomen en had hem wel eens gezien buiten met de kar..
Ik had het meiske gesproken wat hem veel reed (was niet haar pony)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:41

Oké, dan zou je in principe aan moeten kunnen nemen dat hij braaf is.

Heb je in de bak wel controle? Wat gebeurt er als hij in de bak schrikt? Of als iemand hem expres laat schrikken? Kun je hem dan houden?

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:44

Ik had dit ook met een paard, hij schrikte van alles, draaide om en begon te steigeren enzo. Mijn instructeur is er toen mee beginnen rijden en bij hem geen problemen. Dit paard vertrouwde mij totaal niet en ik hem niet.
Nu rij ik hem sinds een aantal maanden terug en ik heb geen problemen meer.

Je moet de aandacht van je pony bij jou hebben en eigenlijk moet je je pony zo goed leren kennen dat je al reageert vlak voor hij verschiet of aan de kletter gaat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:48

Vraag het meisje wat er toen op reed of ze ook eens bij jou wil rijden en ga zelf op de fiets mee .
Dan kun je zien dat je paard braaf is . Halverwege kun je het overnemen en heb je w.s meer vertrouwen omdat je het met eigen ogen gezien hebt. Gaat het niet wissel je weer.
Een braaf paard hoef je niet constant bezig te houden of vast te houden of te drijven die is gewoon braaf en doet niet moeilijk . Als je haar constant aan het werk moet houden om te kunnen rijden is het juist geen braaf paard. Kan het meisje er zonder druk op de ketel , mee op pad dan kun jij dat ook leren , misschien wel van haar. Kan ze het niet breng je het paard gewoon terug en is het niet braaf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:01

Voorlopig maar even niet alleen buitenrijden en met je eigen paard in de bak meer grondwerken om de wederzijdse vertrouwensband op te bouwen en/of te versterken en goed les nemen in het rijden. Wellicht ook eens een centered riding les meenemen.

Overigens kan een paard altijd iets onverwachts doen. Zo ging ik vrijdagmiddag een rondje over de weg uitstappen en mafje zat duidelijk niet lekker in haar vel. Stond ik ook ineens haaks op de weg met een ponybeest dat een sidepass op het asfalt ging doen omdat de herten, die aan de overkant van de weg in de Amsterdamse waterleidingduinen wonen, ineens op de weide aan hun kant van het hek kwamen grazen. En die zijn rááár! En we hebben ze ook nog nooit eerder gezien |( .

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:20

Ik merk dat ik zelf soms ook spanning opbouw als ik buiten aan het rijden ben (oh die grote vrachtwagen met oplegger daar schrik ze vast van) maar dan ga ik, zoals ook al eerder aangeven een liedje zingen ofzo en zeg ik gewoon tegen mezelf, nee niks aan de hand die zien we zo vaak, doorrijden!
Vaak is het toch actie reactie. Wij gaan verkrampen, paard voelt dat en reageert.

In het begin vroeg ik ook altijd of er iemand met me mee ging, lopend of op de fiets. Eerst een klein blokje om en zo steeds een stukje verder.

Succes ik hoop dat je binnenkort gewoon ontspannen buiten kunt rijden.