Hengstigheid? Of iets anders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Hengstigheid? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:07

Ik ben net behoorlijk geschrokken...

Omdat het mooi weer is, ben ik net gaan lopen met mijn merrie. Dit doe ik wel vaker. Alles verliep prima totdat ik honden hoorde blaffen. Ik ben toen omgedraaid en terug gegaan. Waarom? ik weet het niet.

Het bleek dus dat er 2 mannen met een behoorlijk tempo die best wel hard aan het praten waren. Mijn merrie zag ze, en begon schouwgedrag te vertonen. Staart omhoog en keihard briesen (dat bromgeluid).
Je kunt wel nagaan dat ik er niet aan moest denken dat ze er vandoor zou gaan.

Toen ik de hoek om ging en de mannen niet meer in zicht waren, deed ze weer helemaal normaal en was er niets aan de hand. Toen ik thuis was heb ik haar direct gelongeerd, ze was wederom super braaf en alles ging perfect.

Het is trouwens een 3,5 jarige merrie. Ik ben natuurlijk doodsbenauwd dat het een merrie is die hevige hengstigheid periodes heeft. Al helemaal als ik op wedstrijd wil.

Iemand die tips heeft als dit zich herhaald?

We waren van plan haar over 2 jaar te dekken. Maar ik zit nu eerder eraan te denken dat dit jaar te doen, omdat ik op deze manier toch weinig kan bereiken qua wedstrijden.

Anoeska27

Re: Hengstigheid? Of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:10

Die van mij doen dat ook wel eens als ze opgefokt zijn en iets zien/horen. Heeft weinig met de hengstigheid te maken.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:10

Dat is geen schouw gedrag dat is een gewoon een paard die iets heel spannend vind

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:11

Dit is geen hengstigheid. Ze zal het gewoon heel erg spannend gevonden hebben.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:12

Ahaaa ik heb dit laatst gehad met mijn 15 jarige merrie zoals jij omschrijf bij damherten :P.. Alleen mijn dame was niet meer te kalmeren. Ook gister was ze heel gevoelig met het rijden in de bak uit het niets er vandoor en bokken.. Ik lag op de nek en ben er af gesprongen.. Kon er wel om lachen want het moest er wel heel komisch uit gezien hebben..

Sjaa mijn merrie heeft al 7 veulens gehad ;).. En is klaar met baby's maken :P..

Bij ons op stal zijn ze allemaal op dit moment wat onrustiger

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:13

Het klinkt meer als een fris paard. Dat heb je snel in de winter/voorjaar als je van het erf af gaat.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:15

Maar wat verklaart het knipogen dan?

Haar staart was namelijk goed omhoog, en stalgenoten hebben gezien dat ze knipoogde :)
(hoewel ik eigenlijk wel blij ben met jullie berichtjes :P)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:55

Denk jij echt dat jouw paard hengstig reageert op twee mannen met honden? Een paard reageert primair op geur. Dat kan de geur van een onbekende ruin zijn, maar meer toch niet.
De geur van een hond kan best reden zijn op opgefokt te reageren, maar verder...

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:02

Ibbel schreef:
Denk jij echt dat jouw paard hengstig reageert op twee mannen met honden? Een paard reageert primair op geur. Dat kan de geur van een onbekende ruin zijn, maar meer toch niet.
De geur van een hond kan best reden zijn op opgefokt te reageren, maar verder...

Ik heb al wel eens vaker gezien dat ze richting mensen ging knipogen. Raar maar waar.

Maar ik moet dus meer richting een merrie die buitenshuis zich wil bewijzen tegenover vreemden?
Want het was niet naar mij gericht, want ze zette geen spanning op het touw of iets anders richting mij.
En is dit normaal voor een jong paard? Normaal doet ze dit nooit, dus ik blijf het vreemd vinden :P

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:12

Misschien vindt ze andere mensen en/of honden eng? Mijn paard gaat ook met de staart omhoog en briesen etc. als ze iets engs ziet..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:15

Mijn merrie knipoogt ook als ze "opgefokt" is.
Er zijn meerdere merries die dat doen en heeft niets met hengstigheid te maken, maar gewoon met spanning.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:37

Hmm oke, dus meer rekening houden met haar onervarenheid en frisheid?

Honden vind ze niet eng. We hebben zelf thuis ook honden. Die lopen regelmatig dicht bij haar.
Nu ik erover nadenk, als vreemde mensen bij haar in de buurt komen ken ik haar ook vaak niet weer. Ze kan dan best chagrijnig en raar doen. We zijn daarom ook geen liefhebber dat iemand anders bij haar in de weide komt.