Huren of toch laten doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IriLover

Huren of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 18:21

Hoi Bokkers,

Als eerst weet ik dat er een Centraal topic hier over is, Alleen heb ik dit er nog niet doorheen zien komen.

Ik heb een Shetlander, Erg dikke vacht en wil haar gaan/laten scheren. :)

Wat is het verstandigst om te doen? Zelf te huren bij Divoza, Of toch laten doen.
Ik heb zelf nog nooit geschoren, Is dit erg moeilijk als beginneling, of moet dit toch lukken?

Iemand ervaring met huren en voor de eerste keer zelf doen, Of toch maar laten doen?

Anne_vD

Re: Huren of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:24

Ik zou iemand met ervaring huren. Misschien kan je haar vragen of zij het jou eventueel wil leren zodat je het de volgende keer zelf kunt doen.

Ik zou het zelf niet doen, ze beginnen rond deze tijd toch weer te verharen. Behalve als je shet hier veel moeite mee heeft, dan is het een ander verhaal

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:49

Is de pony gewend om geschoren te worden en zo ja is ze dan ook rustig? Mijn paard heb ik 3 jaar lang zelf geschoren, ze is braaf en geduldig en daardoor heb ik het zelf geleerd maar wanneer je pony het niet gewend is of ze is niet rustig en heeft er geen geduld voor dan zou ik iemand in huren die het goed en snel kan doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:48

Ik zou de eerste keer even iemand vragen om je te helpen. Vooral als je niet weet hoe je pony reageert. Waarom ga je je pony nu nog scheren? Ze beginnen nu al volop te verharen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:55

Echt afhankelijk van je paard. Als het normaal gesproken rustig is bij geluid en gekke dingen, dan zou ik zelf gaan scheren, je moet het toch een keer leren. Zorg wel voor hulp (vasthouden) en dat er een praam in de buurt ligt voor het geval dat.

Je kunt testen hoe het paard reageert door bijvoorbeeld een tondeuze of ander trillend apparaat tegen je paard te houden. Als het paard hiervan al schrikt, dan kun je zelf scheren vergeten. Gaat dat goed, dan kun je het een kans geven :)

Voordeel van laten doen is dat het eigenlijk altijd een goede ervaring voor het paard geeft, en je het jaar daarna waarschijnlijk gemakkelijker zelf aan de slag kunt.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:02

Ik heb de mijne altijd zelf geschoren, is echt niet moeilijk. Als je pony heel zenuwachtig is dan kan je misschien voor de eerste keer beter iemand ervaren nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:05

Ik zou als het voor je shet en voor jou de eerste keer is zeker iemand inhuren.

Als je shet het kent en jij het nog moet leren zou je het kunnen proberen en kijken of je er iemand bij kan krijgen die de klappen van de zweep kent en je kan begeleiden de 1e keer.
Het is niet moeilijk om het haar er af te krijgen maar om het netjes te doen, een beetje vlot en streeploos dat is nog wel een kunst.

Maar het verhaar seizoen is al weer aangebroken, is het wel nodig om nu nog te scheren?
Als je shet normaal geen probleem heeft met verharen zou ik het niet doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:14

De kans is groot dat er alsnog ergens de komende maanden nog wel een stuk winter komt. Verharen zal dan direct stoppen, en er kan ook weer meer haar bijkomen. Ik vind het dan ook niet onzinnig om nu nog te scheren.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:24

Ik zou iemand anders laten scheren, zelf goed meekijken zodat je het de volgende keer zelf kunt :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:24

Iemand inhuren en eerst die een stuk laten doen om te kijken hoe je pony reageert.
En daarna onder begeleiding verder scheren.
Dan weet je hoe het gaat, en kan je de volgende keer het zelf doen.
Gezegde is: op een oude fiets moet je het leren.