na een tijd weer springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

na een tijd weer springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 18:51

Hallo,

ik heb een tijd (2 jaar?) geen wedstrijden meer gesprongen en nu wil ik weer beginnen met een andere pony. Ik heb niet heel lang wedstrijden gesprongen en dus wist ik niet precies alle regeltjes. ik sprong maar gewoon rond. :+ Maar ik heb gehoord dat er ondertussen een heleboel verandert is qua regels. Nu vraag ik me eigenlijk af wat er allemaal verandert is zodat ik er rekening mee kan houden.

Wat ik me nog kan herinneren:
-ik maakte nooit knotjes en reed met een gewoon dekje.
-ik reed gewoon in wedstrijd tenue.
-Bij het parcour lopen je wedstrijd kleding aan. (en niet je jas aan en je jogging broek er nog overheen, waar ik als meisje al ooit commentaar op heb gehad :o )
- als je binnenkomt rondje draven en dan groeten naar de jury. beginnen als de bel gaat.
- Je kreeg stijlpunten. maar ik snapte nooit precies hoe dat werkte. ik sprong meestal wel foutloos rond maar met lage stijlpunten :j
- bij 3 weigeringen wordt je uitgebeld.
- bij de barrage was het vooral zo snel mogelijk zonder fouten. stijlpunten?
- afgroeten, maar dat weet ik niet zeker
- foutloos: 2 winstpunten niet foutloos 1, verder weet ik het niet precies

zijn hier dingen in verandert? Ben ik iets vergeten?
en ik weet dat er iets met stijlpunten is verandert en volgens mij dat je knotjes moet maken. Het zou wel fijn zijn om alles even op een rijtje te hebben. ik wil in maart namelijk een wedstrijd binnen oefen voordat ik de selecties buiten doe. En hoe zit het met de startpas? ik heb er een, maar kan ik daar gewoon mee springen of moet ik daar dan een springpas voor hebben?

nog een vraag voor de zekerheid :o : als het paard weigert op de 2e hindernis van een dubbelsprong. dan moet je de eerste hindernis er toch ook weer bijnemen? lijkt me best logisch maar misschien wordt het wel als verkeerde hindernis geteld ofzo

alvast bedankt! :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:32

Ik weet er niets vanaf!
Ik heb nog nooit wedstrijd gereden maar ook de info die jij krijg is voor mij belangrijk!
Want waarschijnlijk ga ik ook spring wedstrijden rijden en weet de regens ook niet! :j :*

mzara

Re: na een tijd weer springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:08

Ja ik volgens mij zijn er dingen verandert toen ook de startpas in ging. ik wil even alles duidelijk hebben omdat het weer in tijd geleden is.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:15

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:03

Je hoeft geen speciale startpas.
Knotjes zijn niet 'verplicht' en qua tenue is veel vrijgegeven ( zie regelement.

B springen
Gaat op stijlpunten
Foutloos is 2 winstpunten en t/m 4 strafpunten is 1 stijpunt.
Prijzen worden uitgedeeld op hoogte van stijlpunten ( hoe deze verdeelt worden staan ook in de regelementen)
Barrages zijn ook op stijl ( maar er hoeft geen barrage te zijn) , tenzij anders vermeld.

Lees maar even goed de regelementen door.
Daar staan al veel antwoorden in!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:38

oke bedankt! ik zal maar knotjes maken. is toch wat netter.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:31

Als je een dubbelsprong springt en hij weigert op B dan moet je zowel A als B opnieuw nemen. Als je barrage rijdt in het B springen moet je het meestal op stijl doen en niet op snelheid. Zorg ervoor dat je er netjes uitziet. Vlecht in je haar, zou als ik jou was een wit dekje op doen, knotjes ( is niet verplicht helpt wel met je stijlpunten) , zou gewoon zwarte/donkerblauwe/ grijze/ donkere kleuren peeskappen om doen. Teminste dat vind ik netter staan dan felroze :=. Als je een startpas hebt mag je daar in alle discipline's mee startten. Afgroeten is geloof ik niet verplicht maar is wel netjes.
Heel veel succes +:)+

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 23:06

lucynoz schreef:
Als je een dubbelsprong springt en hij weigert op B dan moet je zowel A als B opnieuw nemen. Als je barrage rijdt in het B springen moet je het meestal op stijl doen en niet op snelheid. Zorg ervoor dat je er netjes uitziet. Vlecht in je haar, zou als ik jou was een wit dekje op doen, knotjes ( is niet verplicht helpt wel met je stijlpunten) , zou gewoon zwarte/donkerblauwe/ grijze/ donkere kleuren peeskappen om doen. Teminste dat vind ik netter staan dan felroze :=. Als je een startpas hebt mag je daar in alle discipline's mee startten. Afgroeten is geloof ik niet verplicht maar is wel netjes.
Heel veel succes +:)+

Heel erg bedankt! Ik heb wel gehoord dat je nu in alle kleuren mag starten. maar ik vind het witte dekje en knotjes toch netter, ik doe ook altijd een knot in mn haar. gelukkig zijn mn peesjes donkerblauw :o

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:30

Klopt. Je jasje mag elke kleur zijn. Alleen blijven er wel eisen aan zitten.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:54

Haha, Ja alles mag nu in alle kleuren. Maar ik vind in eelke klasse je ook rijdt een felblauwe/felroze echt niet netjes staan. Als ik jou was zou ik je haar in een vlecht doen, hoort bij springen knot in je eigen haren hoort bij dressuur. Wanneer en waar ga je startten?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:18

nee dat vind ik ook niks. oh dat wist ik niet. Bedankt voor de tip!
ik heb me nog niet ingeschreven. maar waarschijnlijk in maart (er zijn 2 datums, even kijken welke het beste uitkomt ivm toetsen) en dan in de mortel in brabant.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:23

o dan start je niet echt bij mij in de regio haha!

bjorn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:10

DewiFoto schreef:
Knotjes zijn niet 'verplicht' en qua tenue is veel vrijgegeven ( zie regelement.

B springen
Gaat op stijlpunten
Prijzen worden uitgedeeld op hoogte van stijlpunten ( hoe deze verdeelt worden staan ook in de regelementen)
Barrages zijn ook op stijl ( maar er hoeft geen barrage te zijn) , tenzij anders vermeld.

Hallo,

Ik zag net wat staan over de winstpunten die je krijgt bij een foutloos parcours welke stijlpunten je dan ook maar hebt.
Ik rij zelf erg veel spring wedstrijden en weet dat dit vorig jaar april allemaal is veranderd.

Je kunt nu maximaal 100 stijlpunten halen:
75 of hoger stijlpunten = 2 winstpunten
65 of hoger stijlpunten = 1 winstpunt
64 en lager krijg je geen enkele winstpunt.

Wanneer je op de stijl 70 punten krijgt, maar 2 balkjes er af hebt worden er 8 (4 per balkje of weigering en 1 per strafseconde) punten van je stijl afgetrokken. Hierdoor blijven er 62 punten over en dus geen winstpunt.

En daarbij heb je geen barrages in het B springen. Soms is het tweede parcours progressief, dit houd in dat het hele parcours op tijd word gerekend. Je krijgt ook geen stijlpunten en geen winstpunten.
Bij de klasse L of hoger heb je na een foutloos klassiek parcours altijd een barrage (of er moet van ten voren aangegeven zijn dat het direct op tijd is). Tijdens deze barrage krijg je ook geen stijlpunten, hier worden alleen de tijd en de strafpunten gerekend.

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is :D Succes in ieder geval

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:30

Die regeling is dus inmiddels alweer afgeschaft als ik me niet vergis.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 17:49

bedankt voor de reacties. maar dit maakt het wel verwarrend. en ik had op KNHS gekeken. maar daar staat het niet zo duidelijk vind ik.

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:55

bjorn6 schreef:
DewiFoto schreef:

B springen
Gaat op stijlpunten

Hallo,

Ik zag net wat staan over de winstpunten die je krijgt bij een foutloos parcours welke stijlpunten je dan ook maar hebt.
Ik rij zelf erg veel spring wedstrijden en weet dat dit vorig jaar april allemaal is veranderd.

Je kunt nu maximaal 100 stijlpunten halen:
75 of hoger stijlpunten = 2 winstpunten
65 of hoger stijlpunten = 1 winstpunt
64 en lager krijg je geen enkele winstpunt.

Wanneer je op de stijl 70 punten krijgt, maar 2 balkjes er af hebt worden er 8 (4 per balkje of weigering en 1 per strafseconde) punten van je stijl afgetrokken. Hierdoor blijven er 62 punten over en dus geen winstpunt.

En daarbij heb je geen barrages in het B springen. Soms is het tweede parcours progressief, dit houd in dat het hele parcours op tijd word gerekend. Je krijgt ook geen stijlpunten en geen winstpunten.
Bij de klasse L of hoger heb je na een foutloos klassiek parcours altijd een barrage (of er moet van ten voren aangegeven zijn dat het direct op tijd is). Tijdens deze barrage krijg je ook geen stijlpunten, hier worden alleen de tijd en de strafpunten gerekend.

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is :D Succes in ieder geval

Dit is dus niet waar... dit is allemaal alweer veranderd omdat dit niet werkte!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:54

Daarom moet je ook gewoon op de KNHS site kijken.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:26

nou ja. ik ga me morgen opgeven voor een wedstrijd op 16 maart. ik spring wel gewoon. ben al blij als dat goed gaat. we kijken wel wat het wordt. zoals ik het meekrijg zijn er geen grote dingen verandert. wel fijn om weer even alles op een rijtje te hebben.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:49

Succes het gaat vast helemaal goed komen !

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:03

dankjewel! ja als ik controle heb. ik hoop niet dat ie dalijk de ring niet in wil. want dan begint die te steigeren enzo. dan moet ik hem eerst een rondje door de ring jagen :+ ik weet niet of ie dat doet, maar hij wil dus bijv niet weg van huis. ik krijg hem amper de weg op. dus ik weet niet hoe die dat met zon enge springbak gaat doen haha.

Erna71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:06

Even op inhaken...... Het regelement is per 1 okt 2013 weer aangepast.
Mijn dochter heeft in de B gereden voor 1 okt en daarna. Is inmiddels bijna M springen.

Wanneer je in de B foutloos rijdt en 55 of meer stijlpunten, heb je 2 winstpunten. Met één balk en 55 of meer stijlpunten, 1 winstpunt. Anders niets. De strafpunten worden niet meer van de stijlpunten afgehaald, deze worden nu apart berekend en vermeld. Bij de meeste wedstrijden is ook in de B weer een barrage ingesteld en deze wordt gelijk na het foutloze parcours verreden. Een enkele keer wordt de barrage pas aan het einde van de klasse gereden.
Alleen het eerste parcours geldt voor eventuele winstpunten, de barrage is er alleen voor om plaatsing/prijzen te bepalen. De barrage wordt ook op stijl gereden, niet op tijd. De tijd gaat alleen gelden als er meer ruiters zijn met dezelfde stijlpunten.
Pas vanaf de L is de barrage ook op tijd.
Succes met je eerste wedstrijd!

Erna71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:07

Oh ja, in de B is het wel handig er zo verzorgd mogelijk uit te zien. Dus ook knotjes. Bij de stijlpunten hoort namelijk ook een punt voor verzorging = uitstraling...:)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:20

Erna71 schreef:
Bij de meeste wedstrijden is ook in de B weer een barrage ingesteld en deze wordt gelijk na het foutloze parcours verreden. Een enkele keer wordt de barrage pas aan het einde van de klasse gereden.
Succes met je eerste wedstrijd!

dat is goed om te weten!! dat is dus verandert. wordt dat ook gezegd? (voordat ik dalijk de ring al uit rijd)
en is dat niet lastig want dan moeten ze toch elke keer de balken hoger leggen?

die wedstrijd ga ik niet meer doen. ik doe liever een keer een oefenparcours op 70-80 cm. het gaat er me even om dat ze het parcour goed doet. omdat je in de les alles in dezelfde bak doet en op wedstrijd kom je een vreemde bak in en moet je gelijk een heel parcour op een bepaalde hoogte springen. als ik al gelijk zo hoog ga en het gaat niet goed kan ik het niet verbeteren, zoals in de les. ze is ook nog wat te voorzichtig. dus ik wil dat het niet te snel gaat. eerst maar eens een paar oefenparcours en steeds iets hoger (als het goed gaat)