Softshell

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Softshell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 17:18

hoi,

Is een softshell jasje wel goed ademend ? Zijn er bepaalde merken die beter ademend zijn bijvoorbeeld ? En zijn ze warm ? Of meer bedoelt om mee te rijden in een binnenbak bijvoorbeeld ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 20-02-14 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Re: Shoftshell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:29

Ik heb voor buiten een shoftshell jasje met daarover een bodywarmer. Werkt perfect! Het jasje laat geen wind door en is daardoor al warmer. Met rijden in een binnenbak is het al snel warm. Dus dan is shirtje en shoftshell jasje al genoeg, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van jezelf af (je eigen conditie en hoe fanatiek je rijdt).

Akke_sSpring

Re: Shoftshell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:33

Ik heb een winter variant van Anky en die is van heerlijke kwaliteit. Buiten met een goede bodywarmer erover en binnen prima zo. Als het zo rond de 10 graden is vind ik de jas voor binnen rijden wel te warm maar het is een heel fijne jas. Ook makkelijk uit te wassen!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:33

ik heb een shoftshell wedstrijdjasje en die zitten heerlijk, ze zijn niet te warm met een shirtje eronder en voor buiten met een jasje of bodywarmer er over heen is het ook goed te doen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 17:41

Dus een softshell + bodywarmer is een goede vervanger van een winterjas ?

Danique07

Re: Softshell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:44

Softshell is warmte regulerend wat betekend dat het warm is op het moment dat je beweegt, als je stil zit, doet de stof dus niets! Ik gebruik een softshell jasje met het rijden, die wissel ik voor en na het rijden want ik vind het anders echt te koud.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:53

Ik heb een softshell jasje om te rijden. Ik ben zelf een echte koukleum en draag op stal dus laaagen en lagen over elkaar, maar met het softshell jasje is dit niet nodig :-) Wel gooi ik 'm na één keer rijden in de was, omdat ik er gauw in zweet.

Overigens komt 'ie praktisch droog uit de wasmachine, heel apart, je kunt 'm bij wijze van spreken zo weer aantrekken!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:31

Voor mij is de softshell met bodywarmer voldoende. Maar dan dus wel een wintersoftshell en een met dons gevoerde bodywarmer. Mijn softshell is ook met borg gevoerd dus echt lekker warm!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:59

Er worden overal van die jasjes aangeboden, maar hoe weet nu dat je de goede heb?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:11

Ik heb een softshell jas van pfiff en deze is ongevoerd. Voor nu als ik buiten met de paarden bezig ben te koud, maar met rijden warm genoeg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:15

Ik draag ook heel veel softshells, maar ik ben een koukleum dus ik red het meestal niet met softshell met bodywarmer.

Maar het is zo praktisch, je gooit het in de was, en het is weer perfect schoon en goed, wat met bodywarmers en jassen toch wat spannender is.

Verschil in kwaliteit, mwah ik vind het meevallen, ik dénk dat een 150-200 euro softshell misschien wel iets prettiger is, maar ik vind dat de softshells van 30-100 euro ook prima zijn.
Voor mijn gevoel zit er meer een verschil in hoe de ritsen e.d. in elkaar zitten.
gek genoeg zijn het vaak mijn dure vesten/jassen waarvan mn ritsen het niet overleven
Pasvorm zit enorme verschillen in, maar dat is niet altijd prijs gebonden.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:06

Ik heb een ongevoerde softshell jas vorig voorjaar gekocht bij de Wibra, kostte me een tientje maar werkt perfect. Laat geen wind door en is daarom prima om mee te rijden. Tot een graad of 10 gebruik ik hem met een bodywarmer (synthetische voering). En vanaf 15 graden zonder iets anders (buitenbak en onverwarmde stallen). Bij koudere tempraturen gebruik ik een gewatteerde bomberjack die ik 5 jaar geleden bij de Zeeman heb gekocht (en dan met rijden wisselen voor windjack en bodywarmer).
De jassen worden vies, je schuurt langs muren etc. dus wil me niet druk maken mochten ze stuk gaan. Toch zijn deze goedkopere jassen echt veruit mijn favorieten (heb een hele collectie thuis hangen van goedkoop naar duur en merk). Toevallig alleen een jaar geleden een keer een nieuwe rits moeten laten zetten en ik spuit de bomberjack 1x per jaar in om hem weer goed waterdicht te maken.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:30

Volgens mij ben ik hier de enige die softshell helemaal niks vind.

Zweet me te pletter erin, zelfs wanneer het echt koud is. En als je dan na het rijden afstapt, krijg ik het altijd ontzettend koud doordat die hele jas doorweekt is. Dus nee, voor mij nooit weer softshell.
Heb met andere jassen nooit last van zweten (zelfs niet in mijn goedkope niet ademende regenjas), dus het ligt niet aan mij.

Enige voordeel is dat de jas wel goed de wind tegenhoudt en regen ook een klein beetje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:42

Er zit veel verschil in de kwaliteit, ik heb een goedkoper dikker softshell jasje van phiff die een beetje 'plasticachtig' aanvoelt, als ik die aan hebt zweet ik me te pletter, en dan slaat het zweet naar binnen, hij ademt totaal niet dus het jasje wordt zeiknat aan de binnenkant, echt waardeloos, heb hem alleen nog op de bank aan soms.
Mijn andere softshell jasje is een duurdere, voelt veel fijner aan en is dunner. Gevoerd met een wollig fleece laagje. Deze ademt wel goed en hierin heb je het wel warm genoeg. Prettig voor op buitenrit bijvoorbeeld :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:42

Ik heb een softshell van Eurostar, die is echt perfect! Warm genoeg om in te rijden (beter dan een vest) en maar niet zo warm dat je gaat zweten. Ideaal!

Amnesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:28

Ik heb goede ervaringen met softshell, de jas die ik altijd had was vrij dun (en helaas totaal vormloos), maar in de winter was 'ie warm genoeg en 's zomers kon ik hem op de koudere dagen ook nog net aan. Geen spijt van de aankoop gehad, was een heerlijk ding +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 12:30

En een softshell hoort strak om je lichaam te zitten toch ?

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:58

Ik heb ook een softshell rijjasje van esperado. Maar in de winter met buitenrijden doe ik toch echt een jas erover heen. Water loopt er wel zo af.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:03

Ik heb een gevoerde softshel van ranch girl (westernmerk). Zit heerlijk warm en zweten doe ik er niet snel in.
Wel was ie best prijzig.Maar goed, ze blijven ook heel lang mooi.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:08

ANWB heeft ook fijne softshell jasjes, niet direct voor ruiters maar ze zijn kort genoeg om mee te rijden en van goeie prijs/kwaliteit verhouding. Ze hebben wel veel ervaring met outdoor kleding waardoor je qualitatief een vrij goede jas hebt.

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:26

ik heb nu ook een softshell jas is gevoerd is lekker warm en is waterdicht en ademt goed door, je kan er ook gewoon in rijden hoor in een binnen bak maar ook in een buiten bak

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:53

Ik heb ook een softshell jas van HH, heel lekker warm!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:54

bij cranenbroek hebben ze ze ook

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:59

Ik had er één van anky en die heb ik echt vaak gedragen. De binnenkant was ook van fleece dus heerlijk warm.