Paard vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiktoria

Paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:55

Ik moet binnenkort een paard vervoeren uit Polen naar Nederland, het gaat om ongv. 1300km. Ze is best zenuwachtig als ze er in staat en dan maakt ze er soms een probleem van, ze gaat dan bv. liggen, stampen/schoppen tegen zijkanten of erg tegen een zijkant leunen, ze is ook altijd bezweet als ze eruit komt. Hebben jullie misschien tips om haar veilig te vervoeren, met hoeveel pauzes en hoe lang die moeten duren enz. Alvast bedankt.

Ibbel

Re: Paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:10

Door een professionele vervoerder met een vrachtwagen laten ophalen. Stuk fijner voor je paard.

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:19

Ik haal d'r liever zelf op, want ze is nog nerveuzer met onbekenden. Zelf vervoeren gaat meestal wel goed alleen soms heeft ze zulke buien. Het gaat me ook meer om hoe ik haar tijdens de reis moet verzorgen.

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:49

ga er rekening mee houden dat je veel stops gaat maken en neem genoeg hooi en water mee. onderweg tijdens de pauzes benen strekken en zorg dat je desnoods een klein noodpakket bij hebt voor het geval dat. vraag een DA om extra dingetjes waar je op moet letten tijdens transport.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:54

Ga je de reis in 2 dagen doen? Het is handig om in ieder geval een paar adresjes te hebben waar je kan overnachten met paard als het toch blijkt dat het niet gaat lukken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:33

wat je ook doet onthou 1 ding: NOOIT je paard uitladen langs de weg. Dus ook niet bij een tankstation langs de snelweg.

verder ga ik mee met het advies om het door een prof met een vrachtwagen te laten doen, die mensen zijn er niet emotioneel bij betrokken en weten waar ze mee bezig zijn. Hebben vaak camerabewaking in de wagen en stoppen niet om elk stapje wat er gezet word.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:00

Ben het met polly eens, hoe mak je paard ook is nooit naast de weg uitladen!! dat gaat zo vaak fout.
Je kunt evt de DA vragen of hij iets kalmerents kan geven voor onderweg zodat ze rustiger staat.
Controleer goed of ze tussendoor nog wel regelmatig plast en mest.
Let op met hooi. Als je te lang door rijd en ze is al gestresst kan eten tijdens het rijden ook weer voor koliek ed zorgen omdat de darmen stil(er) gaan liggen. Belangrijk is ook dat ze inderdaad ook nog genoeg beweging krijgt tussendoor, ze staan echt op een klein stukje en dat kan schade geven aan de hoeven als het te lang duurt denk aan bv hoefbevangen ed door slechte doorbloeding omdat het hoefmeganisme niet meer goed werkt doordat ze stil staat.
Ik zou haar ook eerder in een vrachtwagen vervoeren dan in een trailer.Ze staan meestal rustiger erin. Reizen meestal achterstevoren of over dwars en dat vinden veel paarden fijn en bovendien is een vrachtwagen veel comfortabeler ivm vering/geluid en warmte....
Heel veel succes! Blijft altijd een hele klus om het maar te doen zo'n eind. Jij kent het beestje dus doe wat je zelf denkt dat het beste is voor haar. Ga niet alleen rijden en neem iemand mee die ook geduld heeft en jouw rustig kan houden als dat nodig is en probeer zomin mogelijk aan een schema vast te houden, maar zoek meerdere adressen op onderweg en kijk dan gewoon hoe het gaat ook omdat je al weet dat ze het spannend vind. Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat je straks hier een paard hebt wat je nooit meer de trailer in krijgt ;-)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:07

idd regelmatig kijken hoe het gaat
DA vragen voor misschien een lichte kalmerings middel ?
eventueel een vriendje ''shetje'' mee in de trailer ?
succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:12

Ehm, heb je al beeld bij de lading papierwerk die je dient te regelen om legaal de grens te mogen passeren?
Heb je beeld bij wat EG1/2005 inhoudt; die, deels, ook van kracht is voor particulier vervoer over dergelijke afstanden.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:14

ik zou haar zeker niet zelf halen maar laten vervoeren door een professionele vervoerder.
liever niets kalmerends geven wij hebben hier een paard gehad die door zo een middel gevalle is in de trailer..

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:10

@ikke alles is bijna al geregeld met het papierwerk, alleen het vervoeren nog ;)

@evelien11 we hebben 2 adresjes waar we bij een 1 nacht blijven om uit te rusten en de andere voor een paar uur zodat ze d'r benen kan ff strekken

@Pepper32 dat zou indd onhandig zijn met haar dat ze er niet meer in wilt, maar zoals ik zei dat zijn de langere pauzes, we houden natuurlijk nog wel wat kortere om te cotroleren of alles goed gaat en of ze nog voer en water heeft

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:14

Het enigste wat ik weet waar je een zure dag van kunt krijgen als de Bundespolizei je staande houd voor een algemene controle op welzijn en veiligheid. En dan wil zo`n controle nog wel eens wat uren duren. Ze zoeken dan echt naar iets dat ze je een oor aannaaien.

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:18

@FC_Koekjes staan die dan op de snelweg of in de stad/dorp?

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:19

Langs*

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:22

die rijden in burger op de autobahn en dan nemen ze je wss mee naar een gewone parkeerplaats.
En anders zie je ze vanzelf in de welbekende blauwe auto`s.

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:24

Ah, oke bedankt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:17

wiktoria schreef:
@Pepper32 dat zou indd onhandig zijn met haar dat ze er niet meer in wilt, maar zoals ik zei dat zijn de langere pauzes, we houden natuurlijk nog wel wat kortere om te cotroleren of alles goed gaat en of ze nog voer en water heeft

Dat zou inderdaad heel vervelend zijn maar ik doel eigenlijk op het risico dat het paard in paniek zou raken en ontsnapt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:52

wiktoria schreef:
@ikke alles is bijna al geregeld met het papierwerk, alleen het vervoeren nog ;)

Stoppen doe je om te pissen, te tanken en van chauffeur te wisselen en dat dan liefst tegelijk. Voor de rest rijdt je door en laat je het paard met rust, tenzij er serieuze aanwijzingen zijn dat er dat er iets aan de hand is. Camera kan je hierbij helpen maar een ervaren chauffeur is belangrijker voor de rust en veiligheid van het paard.

biertjuh_tw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:01

Ik zou er voor kiezen om het door een proffesionele vervoerder te laten doen zoals ook al meerdere keren is gezegd hier in het topic, alleen omdat zij er ervaring mee hebben hoe om te gaan met het paardenvervoer en dus ook weten waar ze op moeten letten.
Wat je misschien wel zou kunnen doen is met de vervoerder overleggen of je zelf mee kan zodat je er zelf ook bij bent..