friesam schreef:Nee hebben meerdere merries gehad ook dominante met veulens en deze merrie ook al enkele jaren, maar ze doet dit pas sinds kort (ook eerder met veulen niet) staat nu op een groot stuk land met een andere waar ze geen aandacht aan schenkt en nu gebeurt het.
Staat ze nu dan met 1 ander paard waar ze geen klik mee heeft? Ligt daar de oorzaak dan niet gewoon? Mevrouw heeft te weinig uitdaging en probeert wellicht met jou te spelen. Misschien andere paarden erbij zodat ze haar ei wel kwijt kan?
Maar nog even ongeacht de oorzaak: zulk gevaarlijk gedrag moet je echt meteen afleren. Ik heb er een van 'slechts' 700 kilo die ook nog wel eens lekker wil uitbarsten waar ik bij ben. Ik heb hem aangeleerd dat spelen best mag, maar wel minimaal 2 M bij mij vandaan. In mijn ruimte (wat ongeveer een cirkel van 2m om me heen is) gedraag je je netjes en rustig. Doe je dat niet? Dan krijg je op je flikker en moet je wegwezen. Na een paar maandjes had ik een paard wat keurig rekening hield met persoonlijke ruimte. Inmiddels zo erg, dat hij letterlijk met samengeknepen billen bij me weg loopt als hij wil uitbarsten, om dus op enkele meters afstand met een gil los te barsten. Ook het keihard op me af rennen doet hij niet meer zo lomp. Op afstand vertraagt hij al, zodat hij in een drafje dichtbij me komt, ipv rengalop met sliding stop.
Wel even de kanttekening dat dit een zeer onderdanig paard is wat dit gedrag puur uit speelsigheid vertoonde. Als het bij de jouwe ook meer dominantie is, is het wellicht wat lastiger af te leren.