Paard slaat als je door de wei loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Paard slaat als je door de wei loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:03

Na vele jaren en vele paarden ervaring toch iets waar ik geen raad mee weet.

Onze koudbloed van 800 kg.

Het is een dominante merrie maar goed onder het zadel en aangespannen. Ook met poetsen en op stal prima te handelen.

Maar als je door haar wei loopt (1,5 ha) met andere paarden.
We ze heel graag bij je zijn en loopt ze constant mee. Nog niks aan de hand.

Maar soms is ze niet bij je en komt ze hard aangedraaft of gegaloppeerd en dan bokt/schopt ze.

Is me niet helemaal duidelijk of ze het gemeen of speels bedoelt want ze komt van achter meestal.

Maar ik voel me niet mee echt veilig als ik door de wei loop. Als ze me raakt...

IrishDraught

Re: Paard slaat als je door de wei loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:02

schopje

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:06

Dan zou ik toch wel even snel met een zweepje of op zn minst touwtje het land in gaan. 800 kilo wil je niet over je heen gedenderd hebben. Laat duidelijk merken dat ze niet in jouw ruimte (lees straal van 3 meter) welkom is. Flinke zwieper met touwtje of zweep.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:46

Het maakt niet uit waarom ze het doet, speelsigheid of agressie. Ze moet je persoonlijke ruimte respecteren en jou rustig benaderen. Naast het touw of de zweep die je voortaan mee moet nemen de wei in, kan je jezelf groot maken en verbaal waarschuwen als het paard ongewenst te dicht bij komt. Uit nieuwsgierigheid: heb je met jouw ervaring werkelijk dit nog niet eerder bij de hand gehad?!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:03

Nee hebben meerdere merries gehad ook dominante met veulens en deze merrie ook al enkele jaren, maar ze doet dit pas sinds kort (ook eerder met veulen niet) staat nu op een groot stuk land met een andere waar ze geen aandacht aan schenkt en nu gebeurt het.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:24

Bijzonder! Nouja, als ze er maar mee ophoudt hè?! Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:53

Ik ga zeker mee met wat "Evelien.." hier al zei.
Maar persoonlijk denk ik dat je eigenlijk nog net wel iets harder uit de hoek zult moeten komen, om een paard van deze omvang op andere gedachten te brengen.
Ik train paarden, maar in hoofdzaak uiteraard slankere typetjes warmbloeden , volbloeden , Quarters de sport koudbloeden (Fries - Haf - Fjord) maar ik heb toch ook al wel een paar keer met de zware koudbloeden gewerkt, Het Belgisch trekpaard Brabander, en als je die een tik met een zweepje geeft tegen zijn borst aan is het resultaat eigenlijk niet echt merkbaar, die paarden kijken daar echt niet van op, de vertragen zelfs niet eens, die duwen echt letterlijk gewoon verder, die zouden je dus echt over je heen lopen.
Ze kunnen het wel leren, maar alles gaat een beetje net iets trager, en soms idd moet je echt ovetuigend durven doorkomen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:58

Het kan ook zijn dat jij niet goed in je vel zit paarden hebben dat snel door en misschien ben je nu ook wat bangig neem een longeerzweep mee en houd haar op afstand , hoe dan ook. Dit mag ze niet doen. Veel te gevaarlijk voor een ieder die door de wei moet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:58

Hier ook ooit een dominante merrie gehad. Die mepte mij niet, maar mijn andere paarden. Toen ben ik er toch wel even met een longeerzweep naast gaan staan en heb haar niet zo zuinig laten merken dat het niet de bedoeling was. Merrie was helemaal over de zeik, maar zal me niet gebeuren dat ik of mijn paarden worden gemept. Dan mep ik echt wel terug...

Ook een keer gehad dat hier een pony was die het nodig vond om lammeren dood te bijten. Toen heeft mijn vader er achter aan gerend met een schep. Toen was het ook snel over. :D

1 regel hier thuis, er word niet geschopt, geslagen of gebeten naar mij. En die gouden regel blijft voor de rest van mijn leven staan.

Dus TS, aan jou het advies. Loop eens een keer met een zweep het land in.

Mistered19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:34

Ik had vroeger een paard bij mij op stal en die wilde niet alleen gelaten worden, dus als ik de mijne eruit wilde halen, dan kwam zij ook op me afgerent en bijten en slaan, daar in tegen als me moeder mee ging die zei 1 keer wegwezen! dan was ze weg.. maar ik nam altijd maar een zweepje mee. alleen om te dreigen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:43

mijn paardje wil ook niet alleen achterblijven. Als mijn stalgenootje haar paard uit de wei/bak haalt dan moet ze die van mij ook binnen zetten, anders wordt ze helemaal gek....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:07

friesam schreef:
Nee hebben meerdere merries gehad ook dominante met veulens en deze merrie ook al enkele jaren, maar ze doet dit pas sinds kort (ook eerder met veulen niet) staat nu op een groot stuk land met een andere waar ze geen aandacht aan schenkt en nu gebeurt het.

Staat ze nu dan met 1 ander paard waar ze geen klik mee heeft? Ligt daar de oorzaak dan niet gewoon? Mevrouw heeft te weinig uitdaging en probeert wellicht met jou te spelen. Misschien andere paarden erbij zodat ze haar ei wel kwijt kan?

Maar nog even ongeacht de oorzaak: zulk gevaarlijk gedrag moet je echt meteen afleren. Ik heb er een van 'slechts' 700 kilo die ook nog wel eens lekker wil uitbarsten waar ik bij ben. Ik heb hem aangeleerd dat spelen best mag, maar wel minimaal 2 M bij mij vandaan. In mijn ruimte (wat ongeveer een cirkel van 2m om me heen is) gedraag je je netjes en rustig. Doe je dat niet? Dan krijg je op je flikker en moet je wegwezen. Na een paar maandjes had ik een paard wat keurig rekening hield met persoonlijke ruimte. Inmiddels zo erg, dat hij letterlijk met samengeknepen billen bij me weg loopt als hij wil uitbarsten, om dus op enkele meters afstand met een gil los te barsten. Ook het keihard op me af rennen doet hij niet meer zo lomp. Op afstand vertraagt hij al, zodat hij in een drafje dichtbij me komt, ipv rengalop met sliding stop.
Wel even de kanttekening dat dit een zeer onderdanig paard is wat dit gedrag puur uit speelsigheid vertoonde. Als het bij de jouwe ook meer dominantie is, is het wellicht wat lastiger af te leren.