Bij paarden ook een driehoeksverhouding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Bij paarden ook een driehoeksverhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:03

Hoi bokkers,
Ik zit met een vraagje. Ik heb nu op mijn weide nu een haflinger van 21 en een shetlander van ongeveer 7 jaar lopen. Over een dikke 2 weken komt er nog een shetlander bij van 8,5 jaar oud. Nu mijn huidige shetlander en haflinger spelen veel samen (shet heeft 2 borstsluitingen van deken van de haf gesloopt >;) ) Nou vroeg ik mij af omdat ik zelf ook in een driehoeksverhouding zit met mijn vriendinnen of dat bij paarden ook zo is. Of dat mijn shet met mijn haf gaat blijven spelen ipv met de andere shet? Ik hoop eigenlijk dat mijn haflinger wat rust krijgt want hij is al wat op leeftijd en niet in top conditie. Maar gaat er nu zo ook 1 van de 3 worden 'uitgesloten'?

Groetjes

Luca03

Re: Bij paarden ook een driehoeksverhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 23:23

Niemand ?

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:24

Ja dit weet je niet van te voren net zoals jij niet weet hoe je gaat reageren als je ineens drie nieuwe vriendinnen hebt.... Ieder paard is anders het kan goed gaan het kan minder gaan. Afwachten.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:25

Hier staan ze ook met z'n drieën. De ene dag is die van mij dikke maatjes met paard nummer 1(heel dominant) en de andere dag weer met paard nummer 2 (heel onderdanig). Heb niet het idee dat er een paard uitgesloten word van de groep.

Het is natuurlijk ook paard afhankelijk, paarden moeten elkaar wel liggen. :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:29

Dat verschilt denk ik erg per groep. Hier stonden mijn 2 shetlanders eerst ook alleen met zijn tweetjes, ze waren echt jut en jul samen en waren altijd aan het kroelen en spelen samen. Toen er een derde bij kwam was ik daar ook wel een klein beetje bang voor. Maar het viel alles mee! In het begin was het nog een beetje wennen maar nu gaat het super met zijn drieën, ze kroelen met zijn allen en er valt er geen een buiten de groep en het gaat nog steeds steeds beter. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:08

Paarden vormen bijna altijd koppels.
Drie paarden kunnen twee koppels vormen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:32

naar mijn idéé geeft 3 soms net iets meer problemen.
2 of 4 is naar mijn idéé beter, in een grote groep maakt het niet zo erg veel uit, dan vinden ze makkelijker ergens hun rust of aansluiting tot een groepje.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:37

Ik had eerst ook drie paardjes. Maar ik vond de kudde toen echt niet in balans. 1 hafje was echt steeds de sjaak met alleen staan enzo en werd bij het voer weggehouden enzo. Ik vond dat zielig, dus nu heb ik er vier. Scheelt echt een hele boel. Nu kunnen ze kiezen met wie zo omgaan zonder dat het "derde wiel" moet volgen. Ze kunnen hier vrij rondlopen in de wei, pad, paddock en inloopstal en ik zie nu dat er soms 2 bij de stal zijn en 2 in de wei. Niet altijd dezelfde bij elkaar. Ik zou dus persoonlijk niet snel voor 3 paardjes bij elkaar gaan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:47

Onze paarden staan hier met meerdere bij elkaar, maar wel oneven aantal. Ze wisselen geregeld af en soms krijgt de ene wat meer rust. Sommige zoeken dan ook zelf de rust op en het zijn jonge dingen die we hebben staan. Tussen de 6 maanden tot 2 jaar en dan eentje van ongeveer 3,5. Maar sommige zoeken zelf de rust op en gaan dan later weer spelen terwijl een ander rust.