EvelienKiss schreef:Je kunt met het touw preventief rondjes draaien voor haar neus. Zodra ze je voorbij loopt, loopt ze er in. Doet ze een paar keer, daarna nooit meer. Op deze manier wordt ze ook alerter op jou.
Nou dat laatste hoeft zeker niet altijd te kloppen
Hier heeft mijn Fjord dat ook heel erg gehad, en die keek daar echt niet van op hoor, zelfs een tik tegen haar neus niet.
Wat bij mij heeft geholpen is een leadrope. Dat touw maakt nl een geluid als je ermee draait, wat ik gedaan heb is eerst in de bak oefenen met het paard ACHTER mij te laten lopen, dus niet naast mij maar echt erachter. Het is belangrijk dat je het touw LANG laat, dus niet je paard kort vast pakken. Het kan handig zijn als je achteruit loopt want dan kan je beter op je paard letten. Zodra je paard weer dichterbij komt ga je stilstaan en je begint met het touw te draaien in de richting van het paard, NIET naar het paard toelopen maar echt op je plek blijven staan en net zolang blijven draaien tot dat het paard weer achteruit gaat, dan beloon je hem en loop je verder, dit herhaal je telkens zodra het paard te dichtbij komt. Gaat het goed dan ga je het buiten proberen. Je moet heel erg consuquent zijn en je paard echt niet dichterbij laten komen. Ik heb dit in een les geleerd, en ik heb toen ook bijna de hele les achteruit moeten lopen omdat mijn Fjord dus telkens dichterbij bleef komen, maar ze snapte het wel! Nu kan ik met een los touwtje lopen met haar en ze blijft netjes achter mij.