schrikkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:19

Hallo,
ik heb een erg schrikkerig, oplettend, wakker paard. Ze vind ook alles eng en schiet er snel van door.
Dingen zoals schuifdeuren, klapperende dingen (ook als het heeeel klein is) waaiende dingen, voertuigen met geluid (trekkers heftruk trailers aanhangers,) harde geluiden, dingen langs de weg (zoals een hekje, waterbak, een boomstam een slootje) en dingen die op de grond liggen zoals takjes en overgang van wegen (van zandpad naar gras. Of een put)

Ik heb haar nu bijna een jaar. En ik heb haar wel verkeersmak kunnen maken. Maar we kunnen niet op buitenrit zonder dat ze overal van opzij springt. Ook als ik haar poets en de schuifdeur gaat open springt ze regelmatig op mn tenen. Als de trekker langs komt of de heftruk wil ze zo snel mogelijk weg. Ookal heeft ze die al 100x gezien en gehoord van dichtbij. Het word niet minder.

Ik zou heel graag wat relaxer met haar willen zijn, zonder dat ze steeds opzij springt en schrikt. Verder geef ik haar nooit op dr kop als ze zoiets doet. Soms als ik haar een tikje geef als ze vervelend doet en niet luisterd bij het poetsen, doet ze alsof ze bang voor me is en wil ze liever op afstand blijven.

Heeft iemand hier ervaring mee ? En hoe lang duurde het ? Ik zou graag met haar op wedstrijd willen in de toekomst en durf het niet aan zoals ze nu is. Alle tips zijn welkom!

FriesWytske

Re: schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:21

Het eerste wat ik mij afvraag is hoeveel krachtvoer krijgt je paard?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:24

Het is alsof je mijn paard omschrijft.
Die van mij doet precies hetzelfde, maar ik heb nu geaccepteerd dat hij nou eenmaal zo is.
Een groot deel is wel aanstellerij bij die van mij, hij maakt er soms gewoon een spelletje van om dingen ''eng'' te vinden. Hij doet dan al of die schrikt voordat die überhaupt ergens van kan schrikken.
Vandaag schrok die van dat die zelf wat zand opstartte tegen de bankrand aan :')
Gewoon stug door rijden is het dan.
Alleen die van mij springt op zij of doet even gek maar sprint er nooit vandoor of bokt.
Doet die van jou dat wel wanneer ze schrikt?

De mijne krijgt muesli zonder van Subli dus dat scheelt al wel qua energie niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:25

Ik weet niet precies hoe veel, maar volgens mij iets minder als de meeste bij ons op stal. Ze is sowieso een driftkikkertje. Misschien is het handig om te weten dat het om een dravers merrie gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:30

Ik weet niet precies hoe veel, maar volgens mij iets minder als de meeste bij ons op stal. Ze is sowieso een driftkikkertje. Misschien is het handig om te weten dat het om een dravers merrie gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:32

Als ze schrikt spingt ze opzij. En soms galoppeerd ze even tot dat ze een stukje 'van het enge' weg is

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:38

Wat krijgt ze aan voer en check even of ze een magnesiumtekort heeft. Dit heb ik met mijn merrie gehad en die krijgt nu een magnesium supplement wat de scherpe kantjes eraf haalt en aangepast voer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:50

Tjaaa , je bent er nu een jaar mee bezig, en je ondervind dat je hier eigenlijk vastloopt, dus doe je het nu verkeerd, dit klinkt mssn aanvallend en zo is het zeker niet bedoelt.
Je traint het paard uiteraard met de beste intenties, maar je moet er naar werken dat er steeds bij elke training een verbetering is, hoe dan ook, zo bouw je dingen op, soms wel eens een scheve muur terug een stukje afbreken (een stapje achteruit en dan weer zoals het hoort de verbeterde versie en zo verder bouwen.
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, je moet het hem enkel aanbieden, lijkt simpel en dat is het ook maar vraagt wel ervaring en doorzettingsvermogen.
En je zegt het paard schrikt en springt dan soms op mijn tenen, dat is dus een teken dat er onvoldoende respect is, want je gaat niet zonder problemen op de leider zijn tenen staan (ook in de natuur, paarden onder elkaar, dit zou heel zeker nooit in hun gedacht opkomen, ...).
Via grondwerk is dit heel goed te trainen, ook beetje schriktraining, respect even net iets duidelijker stellen, eerlijkheid, vertrouwen , ..... en nog een hele waslijst aan afspraken.
Er zijn maar drie dingen waarom een paard een bepaalde vraag niet zou uitvoeren.
1 ) je stelt domweg de verkeerde vraag
2 ) je stelt de goede vraag maar het paard begrijpt het niet of nog niet
3 ) Of het paard kan het gewoonweg niet uitvoeren, medisch of volgens bouw of onvoldoende training of ...
Een andere reden is er niet, dus is het aan de trainer dit uit te zoeken en het paard te begeleiden zodat hij begrijpt wat en hoe en na basis training ook in staat is uit te voeren wat er hem gevraagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:03

brighteyes85 schreef:
Wat krijgt ze aan voer en check even of ze een magnesiumtekort heeft. Dit heb ik met mijn merrie gehad en die krijgt nu een magnesium supplement wat de scherpe kantjes eraf haalt en aangepast voer.

Ze krijgt al magnesium door haar voer heen ;) na mijn gevoel is ze hier al iets rustigrr vzn geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:08

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa , je bent er nu een jaar mee bezig, en je ondervind dat je hier eigenlijk vastloopt, dus doe je het nu verkeerd, dit klinkt mssn aanvallend en zo is het zeker niet bedoelt.
Je traint het paard uiteraard met de beste intenties, maar je moet er naar werken dat er steeds bij elke training een verbetering is, hoe dan ook, zo bouw je dingen op, soms wel eens een scheve muur terug een stukje afbreken (een stapje achteruit en dan weer zoals het hoort de verbeterde versie en zo verder bouwen.
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, je moet het hem enkel aanbieden, lijkt simpel en dat is het ook maar vraagt wel ervaring en doorzettingsvermogen.
En je zegt het paard schrikt en springt dan soms op mijn tenen, dat is dus een teken dat er onvoldoende respect is, want je gaat niet zonder problemen op de leider zijn tenen staan (ook in de natuur, paarden onder elkaar, dit zou heel zeker nooit in hun gedacht opkomen, ...).
Via grondwerk is dit heel goed te trainen, ook beetje schriktraining, respect even net iets duidelijker stellen, eerlijkheid, vertrouwen , ..... en nog een hele waslijst aan afspraken.
Er zijn maar drie dingen waarom een paard een bepaalde vraag niet zou uitvoeren.
3 ) Of het paard kan het gewoonweg niet uitvoeren, medisch of volgens bouw of onvoldoende training of ...
Een andere reden is er niet, dus is het aan de trainer dit uit te zoeken en het paard te begeleiden zodat hij begrijpt wat en hoe en na basis training ook in staat is uit te voeren wat er hem gevraagd wordt.

Onvoldoenze respect zou kunnen kloppen idd. In het begin liet ik haar over me heen lopen. Dit is al minder geworden. Ik ben snel bang dat ik te streng voor haar ben.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:08

SuzanLarissa schreef:
Het is alsof je mijn paard omschrijft.
Die van mij doet precies hetzelfde, maar ik heb nu geaccepteerd dat hij nou eenmaal zo is.
Een groot deel is wel aanstellerij bij die van mij, hij maakt er soms gewoon een spelletje van om dingen ''eng'' te vinden. Hij doet dan al of die schrikt voordat die überhaupt ergens van kan schrikken.
Vandaag schrok die van dat die zelf wat zand opstartte tegen de bankrand aan :')
Gewoon stug door rijden is het dan.
Alleen die van mij springt op zij of doet even gek maar sprint er nooit vandoor of bokt.
Doet die van jou dat wel wanneer ze schrikt?

De mijne krijgt muesli zonder van Subli dus dat scheelt al wel qua energie niveau

En nu omschrijf jij mijn paard :o ik heb dus precies het zelfde, dan denk ik wel eens 'wat zie je dan?' dan kan ze zo om helemaal niks wegschieten..

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:11

LianneJans schreef:
aeolusnr1 schreef:

Onvoldoenze respect zou kunnen kloppen idd. In het begin liet ik haar over me heen lopen. Dit is al minder geworden. Ik ben snel bang dat ik te streng voor haar ben.

Ik heb precies hetzelfde dan denk ik dat ik te snel streng ben, maar dat is gewoon niet zo, want ze het is gewoon aanstellerij bij mij, want zo doet ze zomers nooit.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:24

mijn pony deed dit ook altijd. hij verstijfde vaak. en als t iets engers was hij sprong opzij of vluchtte een stukje. Nu kan ik juist alles met hem doen. ik weet niet waar het aan ligt. ik heb hem nu ook al 7 jaar. misschien meer vertrouwen. ik ben ook ouder en ervaren geworden. zelf niet bang zijn. werkt ook. als ik bijvoorbeeld een vlag zag op wedstrijd. dacht ik al. Oh nee. dit gaat niet goed. maar dat deed ik op n gegeven moment niet meer. ik dacht. oh spannend, een uitdaging. kom we gaan daar rijden. tips: vooral ontspannen rijden!! niet vasthouden of klemmen. en kijk naar een volgend punt als je langs iets eng lijkt. en dit klinkt misschien stom. maar als je bijv door het bos rijdt. en je komt langs een eng ding. doet dit alles dan en kijk naar de volgende boom en denk (of zeg letterlijk hardop) wat een mooie boom daar gins, met zn mooie groene bladeren laten, we daar heen gaan.... dit werkt bij mij. succes!

edit: ik denk trouwens ook dat het veel te maken heeft met je pony leren kennen.
en zoals ergens staat. dat je niet weet waar die van schrikt. dat kan ook een geur zijn. of iets wat jij niet ziet of niet opvalt.
mijn pony schrok een keer in het bos. van een stuk witte boomstronk... :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:55

Paarden maken er niet bewust een spelletje van, paarden stellen zich nooit aan, als er een fout is , dan moet je de fout bij jezelf zoeken, nooit bij het paard.
Tenzij er medisch iets niet in orde is, of als het paard niet gebouwd is volgens hetgeen er van hem verwacht word.
Voorbeelden van verkeerde conformatie voor een verkeerde job;
Je kan een slanke grootte Engelse volbloed hengst niet gaan opleiden om bomen uit het bos te slepen, en je kan een Brabander of een Fries niet vragen om op de renbaan even een wedren mee te gaan rijden, ....
Dit zijn uiteraard overduidelijke voorbeelden, maar meer genuanceerd kan je dit zeker ook toepassen op het doel wat jij van het paard wil verwachten.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:30

Ik lees hier goede adviezen. Duidelijk leiderschap, uiteraard zonder geweld, geeft een bang paard meer vertrouwen. Wat we vaak zien als lief doen, hoeft een paard helemaal niet als fijn te ervaren.

Verder zou ik eens kijken bij dual activierung, daarvan leer je hoe een paard de wereld ziet, hoe hij die beelden in zijn hersenen verwerkt en welke oefeningen je kan doen om daar meer balans in te krijgen.
Het lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook, maar ik heb daarmee wel grote veranderingen gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:42

LianneJans heb zelf ook zo een hittepetitje en ik ga mee met Aeolusnr 1. Leiderschap ervaren door je paard scheelt veel gedoe. Maar je paard is ook zoals ze is. Op je tenen springen mag nooit, vang haar dan maar gerust op in je elleboog zodat ze gelijk terug moet springen. Mijn paardje heb ik een spreuk meegegeven: "van bang zijn mag maar fiepen niet". Dus je mag haar best streng toespreken als ze gevaarlijk of oneerbiedig loopt te fiepen. Dit soort paarden met duidelijkheid, humor en zachtheid tegen moet treden is belangrijk. Ze stellen zich namelijk ook graag aan (om lachen). Mijn man en ik lachen heel veel om die kleine hittepetit van ons en je merkt gewoon dat na paar jaar dat ze zo'n fijne leidmerrie is geworden. Neem het allemaal niet te serieus.
Wij hadden het voordeel dat we een rustige ruin hier hebben staan die nergens bang voor is. Dus vanaf dag 1 hebben we de merrie met mij erop voorop gezet. De ruin passeerde iedere keer als ze in de steigers ging en over de mik was. Nu na 5 jaar rijdt ze 100% alleen voorop en zeer af en toe moet de ruin nog helpen. TEvens rijd ik nu ook alleen met haar buiten. Dus dat is al een tip. Als iets engs is laat ik haar rustig kijken want dat werkt goed. Handje op de hals, praten met haar, grapjes maken en na een of twee minuten gaat ze het meestal wel onderzoeken. Als ze echt niet durft stap ik af en dan gaan we samen het spook opzoeken en bekijken. Als angst over is gaan we verder. Wellicht dat jij ook met een vast paard op die manier het buitenrijden kunt oefenen elke week.
Met dit soort paardjes is het super om wedstrijd te rijden. Ga gewoon zeer op tijd naar de wedstrijd omgeving. Loop op je gemak over het hele terrein met je paard, loop naast je paard in de bak waar je los moet rijden, laat haar grazen en alles zien. Al duurt het een uur maakt niet uit. Daarna erop en rustig aan het werk (dan is het fiepen wel over!). Deze sensibele paarden kunnen zo verschrikkelijk veel en zijn super om mee te werken, maar het vraagt wat meer tijd. Zelf niet op zoek gaan naar dingen die eng zijn want je paard vindt ze echt wel zonder dat jij van te voren al zenuwachtig bent voor wat komen gaat. Succes ermee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:52

Wat sowieso helpt is veel doen. Hier ook zo'n schrikkerd, de eerste 5x over een gootje gaan is eindeloos geduld hebben, de volgende 5x gaat het al met enkel een scheef oog naar het gootje, de volgende 5x niks meer aan de hand. Tot we het gootje eens van de andere kant nemen, dan begint het spelletje opnieuw :P

Ik merk in de zomer, als ik veel meer buitenritten maak (5x per week tov 2x per week in de winter) dat hij gemakkelijker wordt. Hij schrikt nog steeds van onnozele dingen, maar de schrikreacties worden steeds minder hevig.

Ik heb me er een beetje bij neergelegd dat hij gewoon zo is. Ga op buitenrit ook al automatisch mee als hij schrikt en een meter opzij springt. Of hou goed m'n been eraan als ik verwacht dat hij zal schrikken van iets (ondertussen weet ik wel wat hij eng vindt :P ) om hem recht te houden. Mijn paard is trouwens 100% verkeersmak, geeft niks om zwaar verkeer, treinen,... maar owee een wapperend vlaggetje of een enge brievenbus :')

edit: 'k heb mijn paard al 8 jaar en het is in zoverre beter geworden dat ik zijn wegspringacties zo gewoon ben dat ik ze ontspannen uitzit. Ik ontspan dus ook gewoon lekker op buitenrit, hij zal heus wel een paar keer links en rechts springen, maar daar geef ik niet meer om en rij gewoon door.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 16-02-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:54

probeer de plek waar ze weg schrikt opnieuw te benaderen,en als ze dan niet meer schrikt belonen en doorgaan met iets anders maar niet opnieuw doen want zo leert ze dat als ze het goed doet dat ze dan klaar is met die oefening +:)+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:56

Dus het paard schrikt voor dingen die hij al kent? Ik denk dat die eerder met je speelt en zich gewoon aanstelt. Geef hem eens een lel als die schrikt voor de openschuivende deur, kans is groot dat die na een keer of 3/4 niet meer schrikt.

Ken er wel zo een, schrikt iedere keer voor het zelfde en toen heb ik hem een paar keer op zijn donder gegeven voor geen geintjes (ben niet zo goed gehumeurd als een paard voor de lol op mijn tenen springt) en om de een of andere manier is hij gestopt met schrikken. :o

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:57

paardjesbokt schreef:
probeer de plek waar ze weg schrikt opnieuw te benaderen,en als ze dan niet meer schrikt belonen en doorgaan met iets anders maar niet opnieuw doen want zo leert ze dat als ze het goed doet dat ze dan klaar is met die oefening +:)+

Door die nadruk en aandacht voor het enge leer je je paard juist om te schrikken, 'want het is iets speciaals'. -O-

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:58

xSlvna schreef:
Dus het paard schrikt voor dingen die hij al kent? Ik denk dat die eerder met je speelt en zich gewoon aanstelt. Geef hem eens een lel als die schrikt voor de openschuivende deur, kans is groot dat die na een keer of 3/4 niet meer schrikt.

Ken er wel zo een, schrikt iedere keer voor het zelfde en toen heb ik hem een paar keer op zijn donder gegeven voor geen geintjes (ben niet zo goed gehumeurd als een paard voor de lol op mijn tenen springt) en om de een of andere manier is hij gestopt met schrikken. :o

hierbij moet je natuurlijk wel goed de verschillen in reacties van je paard kennen.
Dalijk schrikt die echt en geef je hem op zijn donder en dan ben je verder van huis

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:00

Uiteraard Suzan, maar schrikken voor iets bekends straf ik af. Althans, schrikken gecombineerd met bewegen. Ik heb geen zin in gevaarlijke situaties, dadelijk gebeurd het buiten op de drukke weg en zijn er twee die gecremeerd kunnen worden, liever niet.

Ponylief is echt een sukkel qua schrikken maar bij hem heb ik beweging bij schrik altijd afgekeurd, en nu beweegt ze bij de meest enge dingen niet eens. Even grof, maar liever dat dan ongelukken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:14

Ik zou echt proberen te achterhalen wat voorn voer ze krijgt , en hoeveel.
En ik vraag me ook af hoeveel uur ze op stal doorbrengt , en hoeveel uur buiten per dag , samen met andere paarden.

Het kan goed zijn dat je tegen voer loopt te vechten :P

thunderELLEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:21

waarschijnlijk is het gewoon onzekerheid. het klinkt alsof je paard een duidelijke leider nodig heeft. In een '' enge'' situatie kun je ervoor zorgen dat je er zelf op voorbereid bent en kalm blijft. Elke keer dat je paard schrikt en jij erop reageerd door je aan te spannen, bevestig je met je lichaamstaal naar het paard toe dat dat een eng voorwerp/geluid is. Als je bekende dingen waar het paard op reageerd eens aanraakt en bekijkt, met je paard erbij (let op niet mee trekken/dwingen te kijken) en laat het paard er op zijn eigen tijd ook kennis mee maken. Zo laat je het paard zien dat er niks is om bang voor te zijn en zal ie ontspannen. en waarschijnlijk op onderzoek uitgaan. Paarden zijn van nature nieuwsgierige speelse dieren. je moet het een beetje zien als een klein kind dat overal op kauwt en mee rammelt. ze proberen erachter te komen wat het is en wat het doet. als ze nooit bij die voorwerpen in de buurt mogen komen weten ze niet wat het is en kunnen ze er bang van zijn.

ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:31

xSlvna schreef:

ER is een verschil tussen een paard dat doet alsof hij schrikt en gewoon heel erg dominant is en stout zoals onze oudste deed en daar is een duidelijke tik op zijn plaats zoals jij hier voor stelt (hebben we nooit gedaan als hij echt bang is en geloof me dat verschil is heel duidelijk) en een paard dat een hittepetit is en echt bang. Als je de laatste tikken geeft dan betekent dat je paard bang wordt van jou en ben je verder van huis. Als het een gevaarlijke situatie betreft dan is bij deze paarden als ze op de weg springen vaak al voldoende om op te vangen met het been aan de kant waar naar toe gesprongen wordt en met dat been flink been geven met daarbij "hei roep". Wel heb ik altijd de korte spring zweep aan de kant van de weg waar ik dan of er na een tikje mee geef of als fiepen begint stevig tegen de hals aan leg met daarbij streng "luisteren en gaan". . Die bange paarden zijn al zo bang die hebben echt niet heel veel nodig. Belonen iedere keer als ze het goed hebben gedaan met stem en schouderklopje doet ook al wonderen op de langere termijn. Daar worden ze groot en flink en vrolijk van ipv bang en onderdanig want dat laatste is niet fijn en dat risico heb je wel met tikken geven bij dit soort paarden.