Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
brighteyes85 schreef:Wat krijgt ze aan voer en check even of ze een magnesiumtekort heeft. Dit heb ik met mijn merrie gehad en die krijgt nu een magnesium supplement wat de scherpe kantjes eraf haalt en aangepast voer.
na mijn gevoel is ze hier al iets rustigrr vzn geworden aeolusnr1 schreef:Tjaaa , je bent er nu een jaar mee bezig, en je ondervind dat je hier eigenlijk vastloopt, dus doe je het nu verkeerd, dit klinkt mssn aanvallend en zo is het zeker niet bedoelt.
Je traint het paard uiteraard met de beste intenties, maar je moet er naar werken dat er steeds bij elke training een verbetering is, hoe dan ook, zo bouw je dingen op, soms wel eens een scheve muur terug een stukje afbreken (een stapje achteruit en dan weer zoals het hoort de verbeterde versie en zo verder bouwen.
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, je moet het hem enkel aanbieden, lijkt simpel en dat is het ook maar vraagt wel ervaring en doorzettingsvermogen.
En je zegt het paard schrikt en springt dan soms op mijn tenen, dat is dus een teken dat er onvoldoende respect is, want je gaat niet zonder problemen op de leider zijn tenen staan (ook in de natuur, paarden onder elkaar, dit zou heel zeker nooit in hun gedacht opkomen, ...).
Via grondwerk is dit heel goed te trainen, ook beetje schriktraining, respect even net iets duidelijker stellen, eerlijkheid, vertrouwen , ..... en nog een hele waslijst aan afspraken.
Er zijn maar drie dingen waarom een paard een bepaalde vraag niet zou uitvoeren.
1 ) je stelt domweg de verkeerde vraag
2 ) je stelt de goede vraag maar het paard begrijpt het niet of nog niet
3 ) Of het paard kan het gewoonweg niet uitvoeren, medisch of volgens bouw of onvoldoende training of ...
Een andere reden is er niet, dus is het aan de trainer dit uit te zoeken en het paard te begeleiden zodat hij begrijpt wat en hoe en na basis training ook in staat is uit te voeren wat er hem gevraagd wordt.
SuzanLarissa schreef:Het is alsof je mijn paard omschrijft.
Die van mij doet precies hetzelfde, maar ik heb nu geaccepteerd dat hij nou eenmaal zo is.
Een groot deel is wel aanstellerij bij die van mij, hij maakt er soms gewoon een spelletje van om dingen ''eng'' te vinden. Hij doet dan al of die schrikt voordat die überhaupt ergens van kan schrikken.
Vandaag schrok die van dat die zelf wat zand opstartte tegen de bankrand aan![]()
Gewoon stug door rijden is het dan.
Alleen die van mij springt op zij of doet even gek maar sprint er nooit vandoor of bokt.
Doet die van jou dat wel wanneer ze schrikt?
De mijne krijgt muesli zonder van Subli dus dat scheelt al wel qua energie niveau
ik heb dus precies het zelfde, dan denk ik wel eens 'wat zie je dan?' dan kan ze zo om helemaal niks wegschieten.. LianneJans schreef:aeolusnr1 schreef:Tjaaa , je bent er nu een jaar mee bezig, en je ondervind dat je hier eigenlijk vastloopt, dus doe je het nu verkeerd, dit klinkt mssn aanvallend en zo is het zeker niet bedoelt.
Je traint het paard uiteraard met de beste intenties, maar je moet er naar werken dat er steeds bij elke training een verbetering is, hoe dan ook, zo bouw je dingen op, soms wel eens een scheve muur terug een stukje afbreken (een stapje achteruit en dan weer zoals het hoort de verbeterde versie en zo verder bouwen.
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, je moet het hem enkel aanbieden, lijkt simpel en dat is het ook maar vraagt wel ervaring en doorzettingsvermogen.
En je zegt het paard schrikt en springt dan soms op mijn tenen, dat is dus een teken dat er onvoldoende respect is, want je gaat niet zonder problemen op de leider zijn tenen staan (ook in de natuur, paarden onder elkaar, dit zou heel zeker nooit in hun gedacht opkomen, ...).
Via grondwerk is dit heel goed te trainen, ook beetje schriktraining, respect even net iets duidelijker stellen, eerlijkheid, vertrouwen , ..... en nog een hele waslijst aan afspraken.
Er zijn maar drie dingen waarom een paard een bepaalde vraag niet zou uitvoeren.
1 ) je stelt domweg de verkeerde vraag
2 ) je stelt de goede vraag maar het paard begrijpt het niet of nog niet
3 ) Of het paard kan het gewoonweg niet uitvoeren, medisch of volgens bouw of onvoldoende training of ...
Een andere reden is er niet, dus is het aan de trainer dit uit te zoeken en het paard te begeleiden zodat hij begrijpt wat en hoe en na basis training ook in staat is uit te voeren wat er hem gevraagd wordt.
Onvoldoenze respect zou kunnen kloppen idd. In het begin liet ik haar over me heen lopen. Dit is al minder geworden. Ik ben snel bang dat ik te streng voor haar ben.

) om hem recht te houden. Mijn paard is trouwens 100% verkeersmak, geeft niks om zwaar verkeer, treinen,... maar owee een wapperend vlaggetje of een enge brievenbus 
paardjesbokt schreef:probeer de plek waar ze weg schrikt opnieuw te benaderen,en als ze dan niet meer schrikt belonen en doorgaan met iets anders maar niet opnieuw doen want zo leert ze dat als ze het goed doet dat ze dan klaar is met die oefening
xSlvna schreef:Dus het paard schrikt voor dingen die hij al kent? Ik denk dat die eerder met je speelt en zich gewoon aanstelt. Geef hem eens een lel als die schrikt voor de openschuivende deur, kans is groot dat die na een keer of 3/4 niet meer schrikt.
Ken er wel zo een, schrikt iedere keer voor het zelfde en toen heb ik hem een paar keer op zijn donder gegeven voor geen geintjes (ben niet zo goed gehumeurd als een paard voor de lol op mijn tenen springt) en om de een of andere manier is hij gestopt met schrikken.
xSlvna schreef:Dus het paard schrikt voor dingen die hij al kent? Ik denk dat die eerder met je speelt en zich gewoon aanstelt. Geef hem eens een lel als die schrikt voor de openschuivende deur, kans is groot dat die na een keer of 3/4 niet meer schrikt.
Ken er wel zo een, schrikt iedere keer voor het zelfde en toen heb ik hem een paar keer op zijn donder gegeven voor geen geintjes (ben niet zo goed gehumeurd als een paard voor de lol op mijn tenen springt) en om de een of andere manier is hij gestopt met schrikken.