1ste eigen kamp organiseren. Hoe hieraan beginnen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

1ste eigen kamp organiseren. Hoe hieraan beginnen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:45

Hallo bokkers,

zoals jullie al in de titel kunnen lezen ga ik dit jaar zelf een ponykamp organiseren bij ons op stal.
IK heb een piste aangeboden gekregen en slaapplaatsen en waarschijnlijk ook al een kok, dus hier hoef ik mij al geen zorgen over te maken. Over de pony's zelf ga ik het een van de dagen eens met de staleigenares over hebben.
Maar nu, ik heb zelf al wel mee gedaan aan kampen maar ben nog nooit leiding geweest. Gelukkig heb ik iemand die oud genoeg is en ervaring heeft om me hier bij te helpen. (tijdens het kamp)
De voorbereiding moet ik helemaal zelf doen, maar ik weet niet goed waar ik mee moet beginnen.

Ik zal al eens opstellen waar ik al aan gedacht heb:

- activiteiten voor bijna een week
- doelgroep (iedereen (het is een kleine stal en maximum 6 à 7 slaapplaatsen daarom niet super groot))
- datum (grote vakantie)

Maar nu ben ik een beetje vast gelopen en weet niet meer wat ik nu moet doen.
Ook voor prijsberekening vind ik het moeilijk, ik moet slaapplaatsen en piste natuurlijk betalen, het eten,... maar hoe kan ik dan een prijs erop plakken? graag tips hierover.

Dus ja ik hoop hier een beetje wijzer te worden, alvast bedankt!

maj0

Re: 1ste eigen kamp organiseren. Hoe hieraan beginnen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:48

Ga eens informeren wat het normaal kodt om zon slaapplek te reserveren. Verder moet je kwa eten denk ik eerst bedenken wat voor een eten je wil. En kan de kok je dan niet helpen met wat dat gemiddeld per persoon gaat kosten?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:48

Als eerste: bedenk dat jij zelf minderjarig bent, en je dus niet de verantwoording mag dragen voor die kinderen. Er moet minstens 1 volwassene (volgens mij zelfs 21+) non-stop aanwezig zijn.

Verder: zorg alsjeblieft dat je het verzekeringswerk goed geregeld hebt. Het zou enorm jammer zijn als er wat gebeurt en er geen verzekering is die dat dekt...

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:49

ga ik zeker eens vragen, goed idee :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:50

Degene die mij helpt tijdens het kamp is ouder dan 21 dus dat zit al goed, & ik had al een mailtje naar de verzekeraar gestuurd, aangezien ik zelf lesgeef en hiervoor verzekerd ben viel dit er normaal ook onder (ze zijn het aan het nakijken)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:48

Hier willen we misschien ook een eigen kamp organiseren, alleen is de vraag nog vooral: Hoe kunnen de kinderen verzekerd zijn?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:00

Wij hebben nu twee keer een eigen ponykampje georganiseerd. Was niet echt een ponykamp: we hebben er niets aan verdiend, iedereen die mee deed kenden we goed en iedereen had zijn/haar eigen pony bij (we waren met meer personen dan pony's dus er werd gedeeld). Ons ponykampje duurde 3 dagen en het programma was eigenlijk heel simpel.
De eerste en tweede dag zijn we 's ochtends gaan rijden (dag 1 dressuur en dag 2 springen). Halverwege werd er van pony's gewisseld. Daarna lunch en 's middags hebben we (water)spelletjes gedaan, gevoetbald en nog wat andere dingetjes. 's Avonds hebben we met zijn allen gekookt (simpel pannenkoeken en spaghetti). Een avond hebben we film gekeken en de andere avond hebben we een greppeltocht gedaan. Voor de volgende dag hadden we iemand geregeld die met een koets kon rijden en hebben we een dagtocht gedaan: alle pony's achter de koets mee en onder het rijden wisselen (van pony's en mensen die op de koets zaten). Tussen de middag ergens in het bos gegeten en daarna weer terug. Dit idee was een beetje gepikt van de manege waar wij eerst altijd op ponykamp gingen. 's avonds bbq met alle ouders erbij en weer naar huis.
De twee jaren die we gedaan hebben waren echt heel erg geslaagd! Qua kosten hebben we gewoon gekeken wat onze boodschappen kostten en die gedeeld. Rijbak en slaapplek hoefden we niet te betalen gelukkig want dat was gewoon thuis bij een van de mensen die hielpen organiseren. Wij als 'leiding' waren toen nog geen 18 maar er was wel altijd toezicht van volwassenen.

Dus: Hou het simpel! Kinderen vinden het toch al gauw leuk en wat wij gemerkt hebben is dat ze zich ook in de uurtjes dat we niks gepland hadden heel goed vermaakt hebben.
Laatst bijgewerkt door Firebug op 18-03-14 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:03

Zorg inderdaad dat alles juridisch en verzekeringstechnisch hélemaal in orde is. Het moet een ontzettend nare situatie zijn als er iets gebeurd met een van de kinderen (of de paarden) en blijkt dat jullie dit niet goed op orde hebben, dus dat zou ik helemaal uitzoeken en dubbelchecken als ik jou was ;)
Is er altijd iemand aanwezig die over de benodigde EHBO certificaten beschikt?

Verder:
Wat zijn je vaste kosten? Hieronder valt de huur van de slaapplaatsen, pistegebruik, evt loon van de kok, instructie en degene die je helpt, het gebruik van de paarden/materiaal.
Daarnaast krijg je nog de variabele kosten; eten (kan je zelf zo gek maken als je wilt lijkt me? Variërend van een paar tientjes per kind tot honderden euro's bij wijze van) en activiteiten.

Houdt goed in je achterhoofd dat de prijs die je vraagt wel redelijk moet zijn. Een gemiddeld ponykamp kost tegenwoordig al gauw rond de 300 euro geloof ik, kijk eens wat je daar voor krijgt.
Besef goed dat je met kleine groepen, goede instructie, veel activiteiten en extra's zoals een eigen zwembad, nou eenmaal meer kan vragen als wanneer het gaat om redelijke instructie en weinig activiteiten. Houdt er ook rekening mee dat dit het eerste jaar is dat je een ponykamp aanbiedt, mensen kennen het niet, weten niet wat ze kunnen verwachten en ook voor jou zal het even uitproberen zijn. Grote kans dat het nog niet zo loopt als je zou willen dus daar zou de prijs in mijn ogen ook naar moeten zijn.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:53

Bedankt!
Hier wordt het een heel klein, extern sportkamp van rond de 10 kindjes, waarvan de meesten al les nemen bij de andere organisator. Dus de kinderen nemen zelf hun eten enzo mee, dus wij zorgen enkel voor een 10 uurtje :)
Ik denk dat het 2 of 3 groepjes worden met dan 1 groepje privéles en de andere 2 groepjes dan theorieles, spelletjes, stallen uitmesten...
De andere organisator gaat dat van de verzekering eens uitpluizen.
En een EHBO cursus zal ik waarschijnlijk nog doen ervoor :)