kan jullie paard alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

kan jullie paard alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 19:57

Die van mij niet namelijk!
Ze komen bij ons op stal al een tijdje alleen maar in de bak, niet op de wei. Mijn merrie staat altijd samen met een vriendje. Als dit vriendje uit de bak gehaald wordt omdat de eigenaar iets met hem gaat doen, dan wordt mijn merrie helemaal gek! Ze is hartstikke onrustig, loopt voor de poort heen en weer, ze zou er bijna dwars doorheen komen! Als het te lang duurt zweet ze als een gek, van de stress!

We hebben ook de afspraak dat ze mijn merrie ook binnen zetten als ze die van hun weghalen uit de bak. Vanmiddag haalde ze hem er ook uit en ik wilde naar de bak lopen omdat ik mijn merrie wilde gaan longeren,ze stond dus nog geen vijf minuten alleen maar al helemaal in paniek!

Ik vind dit wel vervelend, dit kuddegedrag. Zou ik hier iets aan kunnen doen of is dit gewoon paard eigen?

GevlektBont

Re: kan jullie paard alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:00

Mijn pony heeft weer nergens last van, dat is een echte einzelganger. Hartstikke handig, maar als je hem een keertje met een ander wilt laten kriebelen oid zal hij dat niet snel doen, omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is!

Wij hebben een paard op dezelfde stal staan die vroeger heel angstig was om alleen te zijn, echt neurotisch gewoon. Dat is echter verdwenen toen hij hier op stal kwam te staan, waar hij én op stal én in de paddock altijd andere paarden kon zien!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:01

Mijn paard kan gewoon alleen zijn, lekker makkelijk.

Ook op de weiland.
Als heel toevallig iedereen aan het rijden is en hij dus overblijft in de weiland, dan maakt hij zich daar niet druk over en graast lekker door.

Is ook een stuk opvoeding.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:03

wat zou ik er zelf aan kunnen doen dan Ragdollcat?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:04

Mijne was eerder heel rustig. Nu iets minder sinds ze haar vriendinnetje heeft gevonden, maar niet op die manier.... een x hinniken en iets onrustiger op stal en poetsplaats. Met rijden totaal geen last maar we gaan ook al jaren alleen naar buiten.
Lijkt me niet zo handig, dat soort gedrag maar ik weet eigenlijk ook niet wat je eraan zou kunnen doen....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:06

Je paard eerst zetten en dan alleen laten staan. Al eens geprobeerd?

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:07

Top van flip: zet haar eerst binnen, dan de ander. Lijkt mij wel zo veilig. Mijn paard kan heel goed alleen dus heb gelukkig dat probleem niet.

TessavdSloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

Ik heb er geen last van, bij onze handelstal, staan er altijd ongeveer 20 (paarden), Dus ook als ik op wedstrijd ben, staat mn andere paardje niet alleen,

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:10

mijn pony geeft er niet zo veel om. Ze is wel enthousiast als de ander erbij komt. maar zij heeft ook een hele tijd alleen gestaan voordat de ander kwam. de ander kan ook best alleen staan. is ie wel iets onrustiger. maar je moet hem niet in de wei zetten en dan met de andere pony aan de gang gaan op hetzelfde terrein. Hij is namelijk al een paar keer uit de wei gesprongen := gelukkig loopt ie dan mooi de stal in of naar je toe.
( hij is niet zo slim. hij heeft denk ik niet in de gaten dat ie weg kan lopen :o )
als er iets met de andere pony gedaan wordt zetten we hem vort mooi op stal.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:12

als ik mijn paard eerst in d'r uppie in de bak zet blijft ze onrustig, totdat ze haar vriendje aan ziet komen. Dit maakt dus niet uit.

Als ik haar (dat was nog op mijn oude stal) in de zomerdag uit de wei haalde terwijl de rest bleef staan en ik haar op stal probeerde op te zadelen, dan werd ze ook helemaal gek. Ik loste dit toen op om buiten, in het zicht van de andere paarden, te poetsen en op te zadelen. Dit ging wel prima.

Als de rest nu op stal staat en ik neem alleen haar mee naar buiten om te rijden of te longeren, dan gaat het wel goed (maar dan ben ik met haar bezig natuurlijk).

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:14

En afleiding? Dus opzadelen in stal met een pluk hooi ofzo?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:21

dat werkte op mijn oude stal niet, vandaar dat ik daar buiten poetste en opzadelde, dat ging prima. Ik ben al blij dat ik haar nu gewoon alleen mee kan nemen naar buiten terwijl de rest binnen blijft!

De eigenaar van haar vriendje, de ruin, haalde de ruin dus wel eens uit de bak en lieten mijn merrie dan staan. De staleigenaar heeft nu gezegd dat ze dit niet meer moeten doen, dat ze die van mij dan binnen moeten zetten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:28

max66 schreef:
wat zou ik er zelf aan kunnen doen dan Ragdollcat?

Vanaf het begin duidelijk zijn en niet gelijk toegeven en zin geven door het altijd samen met een ander paard te zijn.

Ik heb het mijn paard van jongsafaan geleerd, dat het niet erg is en het heel langzaam zo opgebouwd, nooit problemen mee gehad.

Ben zelfs met hem op vakantie geweest op een woonboerderij met boomgaard en er was geen dieren en of paarden, hij genoot er van en was erg op zijn gemak.

Of als toevallig tegelijkertijd iedereen wilde rijden en dus hij alleen overbleef in de weiland, bleef hij lekker cool, wel kijkt hij ff maar nooit over de zeik ofzol

En kan gerust als laatste aan de beurt om van de wei af te halen en op stal gezet te worden.

Helaas zie ik veel paarden die helemaal gek wordt en niet zonder andere paard kan zijn, zulke paarden vind ik maar lastig en het kan voor problemen zorgen. Er is zelfs een paard erom afgemaakt omdat ie helemaal dol werd in een weiland en een uitglijder maakte en dus een been brak. En dat alleen maar omdat men de paarden 1 voor 1 op stal ging zetten en ze dus ff als laatste aan de beurt was.

En niet alle paarden kan ermee omgaan, dat is per paard verschillend.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:36

ik heb mijn paard niet van jongs af aan. Ze is nu bijna 21 en ik heb haar nu twee jaar. Ik denk niet dat ik dit gedrag er nog uit krijg en probeer er maar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Maar lastig is het wel ja...

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:03

Ik denk dat alles wel af te leren valt.
Mijn opa had een fjordenmerrie gekocht toen zei 3 was.
Beest is er altijd van door gegaan en heeft voor veel problemen gezorgd.
Mijn ouders waren dan ook niet blij dat ik met de mededeling kwam dat ik op Diata ging rijden toen ik 14 was.
Maar omdat ik al jaren lang gezeurd had moest ik dan nu zelf maar eens voelen wat Diata wel niet kon aanrichten.
De eerste rit was dan ook doodeng en ze is er ook zeker vandoor gegaan.
Gelijk het zadel eraf gelaten bij de 2e rit en hetzelfde rondje opnieuw gereden ( bos en polder )
Door haar elke keer terug te sturen of haar door te laten rennen totdat ze bijna door haar hoeven zakte heb ik het haar met ongeveer 10 ritten afgeleerd.
Natuurlijk is ze daarna er nog wel een paar keer vandoor gegaan als ze schrok.
20 jaar lang zijn er mensen bij dokters en in ziekenhuizen beland met gebroken benen, armen en/of ruggen.
Ik heb haar opnieuw opgevoed zonder zweep, zonder zadel, zonder sporen en zonder cap.
Na ongeveer 2 jaar liep ze los achter me aan het dorp door en stond uitzichzelf voor de winkel te wachten als ik boodschappen moest doen tussendoor.
Ik denk dat je alles kan afleren met liefde.
Alleen liefde! Als ik boos was op haar dan begon ik te schelden maar nooit dreigen.

Wat ik hier mee wil zeggen is : geef niet op!

Ik denk dat geen enkel paard echt alleen kan staan.
Mijn paard kon niet met andere paarden staan en heeft daarom altijd in het grote zomer weiland met een paar koeien gestaan en in het kleine winter weiland met inloopstal met 2 geiten gestaan.

Word ze ook gek als je er zelf bij blijft?
Probeer het eens op die manier.
En anders.. koop een geit! Die zijn ook super lief. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:20

met rijden is het geen probleem als de rest bv op stal staat. Je moet alleen niet de rest op stal zetten en haar alleen buiten laten, dan wordt ze gek!
Als ik buiten bij haar blijf en iets ga doen, dan is er geen probleem.

Als ze met vriendje buiten staat en ze doen eerst het vriendje naar stal, dan blijft ze onrustig voor de poort heen en weer lopen, net zo lang tot zij ook opgehaald wordt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:21

Het is 5 minuten even hinniken en zielig doen, en als we terug komen staan ze te stuiteren bij het hek, maar verder gaan ze gewoon ergens staan en vermaken ze zich wel.
Het is niet dat ze de boel afbreken ofzo, gewoon even roepen waar t vriendje is en dan is het klaar :).

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:33

Hier een vergelijkbare situatie. Mijn ruin die ik van veulen af heb, heeft na drie jaar opfok in een grote kudde nooit graag alleen gestaan. Hij was altijd wat onrustig in de paddock; ook als hij wel zicht had op andere paarden. Omdat alleen in de paddock eigenlijk zelden voor kwam, heb ik er nooit veel aandacht aan geschonken. Hij staat tenslotte meestal in de koppel op de wei.
Sinds een jaar zijn er wat veranderingen in de koppel. Z'n maatje is weggegaan en momenteel staat de helft binnen met mok.

Alleen staan is inmiddels helemaal geen optie meer. Hij staat urenlang bij het hek te roepen en is volledig over z'n toeren als je hem dan binnenhaalt. De paarden in de iets verderop gelegen wei worden genegeerd.
Heel vervelend, vooral voor hem; dus ook hier maar de afspraak dat hij nooit als enige in de wei mag achterblijven.

Maar het probleem lijkt groter te worden. Eigenlijk pas sinds kort valt me op dat buitenritten steeds lastiger worden. Hij lijkt geen zin te hebben en wil eigenlijk het liefst zsm naar huis. Als er iemand mee gaat, is het geen probleem en sjouwt hij uren met de oortjes erop door het bos.
Vanmiddag dacht ik voor het eerst.. het zal toch niet zijn dat hij niet meer alleen wil gaan?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:37

Ik denk niet dat ik mijn paard alleen kan laten staan. Ze heeft nog nooit langer dan 5 minuten alleen gestaan. Dus geen idee of het kan maar ik gok zomaar van niet. Vind ik ook niet zo'n probleem gezien hier 5 paarden staan dus ze eigenlijk nooit alleen hoeft te blijven.

Ik denk wel dat je er wat aan kan doen. Maar in mijn situatie zie ik niet in waarom.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:43

Ik heb mijn pony vanaf haar geboorte.
Dus vanaf kleins af aan geleerd om alleen te kunnen zijn.
Ze kan prima alleen gepoetst worden en ze gaat ook prima alleen mee op wedstrijd waar ze alleen op de trailer staat.
Maar alleen in de wei of stal staan kan ze na bijna tien jaar nog steeds niet...terwijl dat toch heel vaak is gebeurd en dus ook geoefend.
Dus ik vind het wel prima, ze hoeft eigenlijk nooit alleen in de wei te blijven.
Ik heb me erbij neergelegd.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:46

Nergens geen last van des te meer eten voor der eige denkt mijn hafje =3

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:52

Die van mij ook hoor. Die staat snachts met vriendjes op stal en overdag lekker op de wei in zn uppie. Hij geeft er volgens mij ook helemaal niet om. Als k mn shet erbij zet dan heeft hij het op zn heupen en dan kan hij mij aankijken met zon blik van "haaaaall m er aub vanaaaafff". Dus nee, geen problemen ook niet als de shet eraf gaat, zn aandacht is altijd alleen maar voor grasjes.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 19:49

jazza schreef:
Alleen staan is inmiddels helemaal geen optie meer. Hij staat urenlang bij het hek te roepen en is volledig over z'n toeren als je hem dan binnenhaalt. De paarden in de iets verderop gelegen wei worden genegeerd.
Heel vervelend, vooral voor hem; dus ook hier maar de afspraak dat hij nooit als enige in de wei mag achterblijven.

Maar het probleem lijkt groter te worden. Eigenlijk pas sinds kort valt me op dat buitenritten steeds lastiger worden. Hij lijkt geen zin te hebben en wil eigenlijk het liefst zsm naar huis. Als er iemand mee gaat, is het geen probleem en sjouwt hij uren met de oortjes erop door het bos.
Vanmiddag dacht ik voor het eerst.. het zal toch niet zijn dat hij niet meer alleen wil gaan?!

Bij mij idd precies zo! Mijn paard is helemaal bezweet van de stress als ze alleen in de wei achterblijft (vandaar de afspraak dat stalgenootjes haar binnen moeten zetten als ze hun paarden binnen zetten).

Ik krijg mijn paardje nog wel mee naar buiten toe om te rijden, maar ze voelt zich wel prettiger en veiliger als er een ander paard mee is. Het kan dus maar zo dat jouw paard ook liever niet alleen op pad gaat.....

Ik hoor wel eens dat het paard dan niet genoeg op mij vertrouwt, omdat ze een ander nodig heeft.....

CharlotteJMZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:52

ik denk dat dat bij ieder paard verschillend is ,, ik persoonlijk zou altijd een maatje voor een paard erbij willen hebben maar dat is echt persoonlijk

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:48

ik denk dat je het topic even goed moet doorlezen...