Pony in paniek en onbereikbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Pony in paniek en onbereikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:39

Ik heb een haflinger merrie die afentoe ineens kan omslaan en zich dan gedraagt als een arabische hengst waar geen land mee te bezeilen valt.

Ik les 1x per week op mijn oude stal (ik sta nu ruim een jaar op mijn nieuwe stal) en ik ga hier altijd te paard heen. Het is ongeveer 10 minuten verderop en ik kan door het land heen. Nu stond er vandaag een vogelverschrikker, doodeng natuurlijk. Als ik voel dat ik de controle kwijt raak/ben dan spring ik eraf en neem ik der aan de hand mee. Vandaag dus ook gedaan, ik had een haflinger van 1.42 die dacht dat ze minstens 160 was, mega neusgaten en in passage liep ze mee. Uiteindelijk bij de les aangekomen en dat ging verder prima. Toen weer terug, ging in het begin prima tot ze die vogelverschrikker weer zag. Zelfde reactie als hiervoor x 10. Ze zit dan in een soort adrenaline high en ik ben der helemaal kwijt. Heeft iemand iets van oefeningen ofzo wat ik op dat moment kan doen om der weer bij me terug te krijgen. Het gebeurd niet vaak en dit is de eerste keer in een jaar tijd, maar als het zover is gaat er een knop bij der om en krijg ik het niet voor elkaar om hem weer om te zetten. Ze is totaal onbereikbaar.

We doen veel grondwerk en dat gaat goed, maar op dat moment zit ik met mijn handen in het haar. Ik probeer der benen te bewegen (achterhand wegdraaien), stil laten staan tot hoofd naar beneden gaat, zelf een heel hard 'hey'geschreeuwd :+ dat was het enige waar ze nog een beetje op reageerde.

Ik weet het niet meer, dus als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:03

Als je paard op dat moment wilt bewegen, laten bewegen. Ik liet mijn merrie bijv. zijwaarts langs de koeien gaan (als ik op de grond liep). Op die manier hoef je er alleen maar energie in te stoppen, ipv een hele hoop energie tegen te houden. Voorkant bij me houden, achterkant wegsturen en op die manier dus zijwaarts erlangs laten gaan. Dan had ik een vrij los touwtje en kostte mij bijna geen moeite. Maar dan moet je dit natuurlijk al wel goed kunnen zonder dat er iets aan de hand is.

Anoniem

Re: Pony in paniek en onbereikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:17

fout ligt al bij je zelf, jij merkt dat er "een knop omgaat" bij je paardje en reageert meteen door er af te springen wat al nog meer spanning veroorzaakt bij je paard.
Ik heb ook zo een paard dat zo kan doen, ik kan boos worden, ik kan ongeduldig worden noem maar op maar het word er niet beter op.
Enigr wat helpt is zelf heel rustig blijven zitten en doen alsof er niks aan de hand is, stopt je paard laat maar staan en negeer het. Alleen ervoor zorgen dat ze niet omdraait. Kan lang duren maar uiteindelijk is het niet interessant genoeg meer en ziet ze het nut van het spelletje baasje pesten er niet meer in.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:04

als ik er dan niet af ga gaat het sowieso niet goed, mijne blijf namelijk niet rustig staan als ik rustig blijf zitten en er is iets engs. Denk ook niet dat ze het doet onder het mom van baasje pesten.

Misschien kan het helpen om nog meer te oefenen met achterhand wegsturen idd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:07

In dit geval idd weer even terug naar grondwerk en met name de One Rein Stop meenemen. De One Rein Stop (ORS) moet een aangeleerde reflex worden. Voordat die echt gemonteerd is, geen buitenritten meer maken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:10

Dapnik schreef:
als ik er dan niet af ga gaat het sowieso niet goed, mijne blijf namelijk niet rustig staan als ik rustig blijf zitten en er is iets engs. Denk ook niet dat ze het doet onder het mom van baasje pesten.

Misschien kan het helpen om nog meer te oefenen met achterhand wegsturen idd.

Heel goed juist dat je afstapt, better safe than sorry.

Misschien kun je oefenen met allemaal enge dingen in de bak? Dan leert je paard op jou vertrouwen en zal in moeilijke situaties beter bereikbaar zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:25

Als je afstapt heb je helemaal niets meer in te brengen.
Maar dat houdt wel in dat het dier aan de hulpen staat en de ORS is gemonteerd.
En dat je als eigenaar weet hoe je paard in elkaar steekt. Ik bespeur een binnenvetter die alles opkropt en ineens ontploft. Om te beginnen zul je moeten voorkomen dat ze teveel opkropt en ineens ontploft.
Vervolgens zul jij moeten leren begrijpen hoe een paard denkt, en waarom een paard denkt zoals hij denkt en daarop leren in te spelen. Een paard heeft twee hersenhelften, de een is instinct, de ander is ratio. Instinct heeft van nature de overhand. Jij zult je paard moeten leren nadenken. En er is maar beperkte plek tussen die oren. Dus als nadenken de overhand neemt, is er minder ruimte voor instinct.

Verder zul je moeten leren desensibiliseren. Een paard kan dingen met een oog zien, en 100x zien, op het moment dat hij het met het andere oog ziet, is het compleet nieuw voor hem. Dus wat je dient te doen als je paard iets eng vindt en er uiteindelijk langs gaat, omdraaien en er weer langs. En weer omdraaien en er weer langs. Desnoods 100x langs tot ze geen krimp meer geeft. Daarna pas doorrijden. En al moet je een uur langs die vogelverschrikker en ben je te laat voor de les, dan dien je dat uur aan die vogelbeschrikker te besteden. Of je gaat een uurtje eerder weg, dat kan ook.

Afstappen en aan de hand er langs, of als je erop blijft zitten en er uiteindelijk langs gaat maar daarna doorrijden is het meest verkeerde wat je kunt doen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:29

Je kunt beter afstappen en gevaarlijke situaties uit de weg gaan dan erop blijven zitten en wachten tot het mis gaat.

Ik zou inderdaad ook even terug gaan naar het grondwerk en het vandaar uit proberen op te lossen.

Mijn paard is ook echt zo'n bangerik. Als ik een buitenrit maak loopt/fietst er altijd iemand mee. Nu de laatste tijd maak ik lekkere wandelingen met haar. Als we langs iets engs komen gaat ze harder lopen en uitwijken en briesen etc. maar ze vertrouwt mij wel dat ze erlangs gaat.
Eerst was het altijd een 'rodeo'. Zij bleef maar harder gaan tot ze er voorbij was. Nu ben ik zover met haar gekomen dat ze wel opkijkt en een briesje geeft en soms wat harder gaat lopen, maar dat ik haar terug kan krijgen. Dan loopt ze gewoon netjes met mij mee. Het 'enge' ding wel goed in de gaten houdend! Maar als ik zeg dat het goed is en het niet kwaad kan loopt ze mee.

Vertrouwen is dus echt een must! Dan bereik je meer. Hiermee wil ik niet zeggen dat het vertrouwen tussen jullie niet goed zit he!
Probeer misschien haar extra vertrouwen te geven dmv wandelingen buiten maken. Als ze je op de grond vertrouwt bij de enge dingen (dus zonder dat je eerst moet afstappen en zij dus eerst alleen het gevaar moest trotseren) dan gaat het wellicht bij het rijden ook beter. Heeft bij mij in ieder geval wel goed geholpen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:29

Romy1234 schreef:
fout ligt al bij je zelf, jij merkt dat er "een knop omgaat" bij je paardje en reageert meteen door er af te springen wat al nog meer spanning veroorzaakt bij je paard.
Ik heb ook zo een paard dat zo kan doen, ik kan boos worden, ik kan ongeduldig worden noem maar op maar het word er niet beter op.
Enigr wat helpt is zelf heel rustig blijven zitten en doen alsof er niks aan de hand is, stopt je paard laat maar staan en negeer het. Alleen ervoor zorgen dat ze niet omdraait. Kan lang duren maar uiteindelijk is het niet interessant genoeg meer en ziet ze het nut van het spelletje baasje pesten er niet meer in.

Niet stoppen, maar energie laten afvloeien door de voeten te laten bewegen en kleine cirkeltjes te laten lopen. Zoek een startpunt op en ga een klein cirkeltje rijden. Beide kanten uit. Om die verschrikker heen. Tast je vervolgens steeds dichter naar die vogelverschrikker toe. Als je stopt en draait, draai dan met hoofd naar de vogelverschrikker toe. Op moment dat je voelt dat ze rustiger wordt kun je even in de buurt van die vogelverschrikker stoppen en uitrusten. Rust is beloning.

Kun je niet om die verschrikker heen, dan doe je advance en retreat en naar de volgelverschrikker toetasten. Stoppen voordat het paard stopt, paar stappen achteruit, dan weer vooruit. Als je er aan voorbij bent, omdraaien (hoofd naar vogelverschrikker toe) en van de andere kant meenemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:31

Lumea schreef:
Je kunt beter afstappen en gevaarlijke situaties uit de weg gaan dan erop blijven zitten en wachten tot het mis gaat.

Op een dergelijk paard zou ik nieteens willen zitten, maar ook de weg niet overgaan. Basis is grondwerk. Zorg dat dat goed zit, en stap er daarna pas weer op.

En verdiep je eens in de paardenpersoonlijkheden van parelli en hoe je daarmee om moet gaat. Er kon zomaar een wereld voor je opengaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:00

Als eigenaar ben je zelf de leider, en als je die taak niet op je neemt blijf je dit soort situaties houden ts, je vraagt om advies maar ik heb een beetje het gevoel dat je dat advies van verschillende mensen niet van harte neemt.

Ik was eerst ook niet leider genoeg voor mijn paard, en wat ik al zei de mijne kon precies hetzelfde doen en ook op de achterbenen gaan staan maar ik ben er nooit vanaf gestapt maar probeer op zo een moment de leiding te nemen en mijn paard zelfvertrouwen te geven, op dit moment gebeurd het steeds minder (vrij zeldzaam) dat ze zo doet, ze is wel eens ergens bang voor maar zal niet meer op de achterbenen gaan staan of rare dingen doen, maar blijft stilstaan, ik laat haar even kijken en zodra ik merk dat de spanning een beetje afvloeit drijf ik haar weer voorwaarts.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:25

Bedankt allemaal voor het advies, hier kan ik zeker wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:38

Mijn ene merrie kan van sommige dingen een enorm drama maken. Terwijl ze de andere keer se rust zelve is. Bij haar werkt maar een ding; zelf rustig blijven en er niet op in gaan.
Als ik hey roep bevestig ik dat er iets is, ik bevestig spanning. Dan word het nog erger.
Ik leid haar er langs en als ze voor me uit wil drammen zet ik haar achterwaarts want ze mag niet langs me drammen. Maar op haar drama reageer ik verder niet (probeer ik haha) hierdoor is ze al een stuk rustiger geworden in de tijd dat ik haar heb :)

Bij mijn andere paard vraag ik de aandacht dmv een correctie met stem en bij haar werkt dat juist weer wel. Maar die heb ik al jaren en die heeft meer vertrouwen in mijn leiderschap en een ander karakter.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:51

Mijn Fjord heeft hier ook last van. Bij haar werkt laten stil staan en zorgen dat ze zich niet om draait helemaal niet. Ook als ik er niks engs aan vind. Ze kan dan zo omdraaien en dan heb ik niks meer te zeggen. Ze wordt dan gigantisch sterk.
Dus ik heb zoiets van, dan kan ik beter af stappen en haar op die manier er langs laten lopen.
Helaas kun je met tractoren niet een uur lang bezig zijn om haar daar aan te laten wennen. Die willen graag ook weer snel doorrijden.
Gelukkig is dit maar enkele keren dat ze dit heeft en kan ze tegenwoordig al in stap en een beetje versnellen en ik erop langs tractoren lopen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:54

Ik heb mijn paard aan de hand geleerd dat enge dingen hele leuke spelletjes kunnen worden , en dat ze er zelfs een beloning voor krijgt als ze het aanraakt!

Ik kan er inmiddels op rijden , en ze stapt op alles af. Niet altijd er direct op af , maar ze snapt ook dat ze wat kan verdienen , en ze haar angst dus moet overwinnen.
Duurt het wat lang , of is het erg eng , dan stap ik af , en vraag haar samen met mij het enge ding te onderzoeken.
Helaas lukt mij dit nog niet bij motoren met een knetterende uitlaat ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:59

Alsof ik het verhaal van mijn eigen haflinger lees. Die kan dat ook zo opkroppen en ineens in zijn eigen wereld schieten.

Het enige dat bij mij helpt is zoveel mogelijk enge situaties opzoeken en leren dat ze jou kan vertrouwen. Eerst ernaast en later erop. En laten kijken. Stilzetten en laat ze maar kijken. Als ik die van mij er langs wil rijden en daar ook druk op zet gaat het helemaal mis. Zo wilde ik het in het begin ook oplossen --> hij wil lopen, laat maar lopen, tig keer langs het enge ding.
Maar dat werkte niet, het werd alleen maar erger met 2 weken naweeën. Nu stap ik ook af, loop er met hem naartoe, zodat hij ziet dat het geen paardetende dingen zijn, ik loop er voorbij als hij gekalmeerd is, stap weer op en rij weg. Paard gekalmeerd, ervaring dat het niet eng is en volgende keer kun je er gewoon voorbij.

Waar ik voorheen soms 10x afstapte, stap ik nu zelden nog af.

Ik heb tot nu toe 2x meegemaakt dat het echt gevaarlijk werd en hij echt onbereikbaar werd. Toen heb ik hem met een brul en een tik op zijn hoofd even in het hier en nu getrokken.
Paard verbaasd: "Huh, wat gebeurt er?", ziet mij en kalmeert.

Werk aan vertrouwen aan de hand, zoek spannende dingen op aan de hand zodra dat vertrouwen goed is (hemel inprijzen als het goed gaat) en doe dat dan pas onder het zadel.
De druk die Parelli legt met desensibiliseren, werkt bij de mijne averechts. Dat is namelijk druk bovenop de spanning die hij al heeft en dat kan hij niet verwerken in zijn hoofd :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:08

Wat betreft dat afstappen vraag ik mij af of dat nu echt zo erg is.
Als ik merk dat ik de spanning niet minder kan laten worden terwijl ik er op zit maar die spanning wel minder kan laten worden als ik er naast sta dan ga ik er af.
Ook als ik mij daar zelf zekerder bij voel want als ik mij zekerder voel zal het paard eerder naar mij luisteren dan wanneer ik mij niet zeker voel.

Bij de om gewaaide bomen van de laatste tijd (sommige zijn nog niet opgeruimd) bouwt die van mij ook veel spanning op.
Hij bevriest en staat als een standbeeld meestal moet ik er dan echt af en hem achterwaarts laten stappen, weer voorwaarts en dan weer achterwaarts. Ik laat hem op zij stappen en naar mij toe komen.
Mijn paard snapt dit nog niet goed genoeg onder het zadel, toch neem ik hem mee naar buiten om hem zoveel mogelijk afwisseling te bieden.
Een paar basis regels die ik mij dan voorhoudt zijn hij beweegt zijn hoeven en ik sta stil en het hoofd moet omlaag.
Hoofd omlaag betekend dat de energie minder wordt maar ik lees dat jij dit ook probeert maar je weinig succes boekt.
Dat je weinig succes boekt komt misschien door je eigen energie, je kunt rustig ogen maar dat van binnen niet zijn en hoe je ook je best doet om dat te verbergen je paard voelt dat gewoon.
Als jij niet zeker bent van je zaak dan zal je paard jou niet vertrouwen.
Vraag eens les in grondwerk en zoek dan die vogel verschrikker op.

Introverte paarden zet je stil en laat ze zo tot rust komen. Je zoekt de enge dingen op zet ze stil, laat ze het rustig bekijken en gaat pas verder als het hoofd laag is.

Extroverte paarden zet je in beweging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:31

OsMo schreef:
Introverte paarden zet je stil en laat ze zo tot rust komen. Je zoekt de enge dingen op zet ze stil, laat ze het rustig bekijken en gaat pas verder als het hoofd laag is.

Mooi gezegd, daar kan ik me helemaal bij aansluiten. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:48

Madje1992 schreef:
Mijn Fjord heeft hier ook last van. Bij haar werkt laten stil staan en zorgen dat ze zich niet om draait helemaal niet. Ook als ik er niks engs aan vind. Ze kan dan zo omdraaien en dan heb ik niks meer te zeggen. Ze wordt dan gigantisch sterk.
Dus ik heb zoiets van, dan kan ik beter af stappen en haar op die manier er langs laten lopen.
Helaas kun je met tractoren niet een uur lang bezig zijn om haar daar aan te laten wennen. Die willen graag ook weer snel doorrijden.
Gelukkig is dit maar enkele keren dat ze dit heeft en kan ze tegenwoordig al in stap en een beetje versnellen en ik erop langs tractoren lopen.

Als je het echt aan wilt pakken valt er een tractor te regelen waarmee je in gecontroleerde omstandigheden het probleem aan kunt pakken.

En hoe je dat kun doen heb ik in een eerder topic aangeven, zal het even quote, scheelt weer tikwerk voor mij:

Cassidy schreef:
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een tractor? Juist, een object dat als de motor aanstaat, beweegt en geluid maakt.
Een paard is ook bang voor dingen die recht op hem af komen, en zal minder moeite hebben met dingen die van hem afgaan. Bij een optocht waar een fanfare en paarden tegelijkertijd op straat zijn, loopt de fanfare altijd voor het paard uit. Op het moment dat jij op een weiland achter een trekker aan kunt rijden die van je paard weggaat, zal de nieuwsgierigheid het uiteindelijk winnen. Op het moment dat dingen van hem afgaan, krijgt het paard namelijk de indruk dat hij dat enge ding (dat kan een koe zijn, of een tractor) aan het wegjagen is.

Dus de angst voor tractoren, daar is aan te werken, in een veilige omgeving. Zoek een beginpunt op, is dat 500 m van de tractor vandaan, dan is dat 500 meter. Laat de trekker van je afrijden, bijvoorbeeld op een groot veld of weiland. Ga op je paard zitten (of loop er naast) en ga er achteraan. Eerst in stap, later misschien in draf of zelfs galop. Verklein gaandeweg de afstand naar de trekker. Ga niet stilstaan, laat de energie wegvloeien, laat het paard zijn voeten bewegen.
Op het moment dat het paard vol vertrouwen en in stap, draf en galop achter de trekker aankan, en de afstanden kleiner worden, Zet je hem stil. Rust en ontspanning is beloning. De trekker laat je in een grote cirkel om jou heen rijden. Ook hier weer beginafstand opzoeken waarbij het paard geen schrikreactie toont. Is het 500 meter, dan is het 500 m. Laat de tractor zich langzaam naar je toetasten. Dichterbij, al is het maar een halve cirkel, en heel geleidelijk aan, en - heel belangrijk, weer van je vandaan. Laat de tractor beide kanten opgaan, want een paard heeft twee hersenhelften en pakt alles apart op. Je traint de linker hersenhelft, en vervolgens de rechter hersenhelft, en voegt alles samen tot een paard.

Belangrijk is dat je niet te vroeg stopt met deze oefening. Als er iemand een uur cirkels om je heen moet rijden, dan moet hij dat gewoon doen. Wissel af met de oefening achter de trekker aanlopen, en de trekker cirkeltjes om je heen maken. Stilstaan voor paard is de beloning. Paniek en stress? Laat het paard een cirkeltje lopen. Energie laten wegvloeien. In dergelijke situaties is het heel handig als je paard de One Rein Stop beheerst.

Begin niet te vroeg met het vervolg: tractor op je af laten komen. Eerst moeten wegrijden en de cirkeltjes om je heen bevestigd worden. En wat heel belangrijk is: weten wanneer je kunt stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan. Stoppen op een moment dat het paard schrikt, leert het paard alleen: ik schrik en enge tractor gaat weg, of de motor gaat uit. Als je hem leert dat het enge ding pas weg gaat of uit gaat als hij ontspant, dan leert het paard: ik ontspan, eng ding gaat weg.

Voor jou een aantal filmpjes. Het helpt om uitgebreid grondwerk te doen voorafgaande aan deze oefening. Kijk naar de reacties van het paard, die soms best heftig kunnen zijn, en zie wat er gebeurt.

En als laatste filmpje een voorbeeld hoe je een paard aan koeien laat wennen. De koeien lopen van nature van het paard weg, dus paard "jaagt" ze weg. Daar krijgt hij heel veel zelfvertrouwen door.

Onderstaande filmpjes van grondwerk, betreft een 2 jarige zeer angstige merrie. Zie de veranderingen door de dagen heen. Methode is Clinton Anderson Downunder Horsemanship, ontloopt Parelli niet zoveel:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Pat Parelli met Troubadour op dag 3 na zadelmak maken, paard leert omgang met koeien (achter ze aan lopen, koeien lopen voor hem weg)

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

Voorbeeld dat het ook bij een bokker werkt (bij probleem met koeien):

[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Ik heb geen filmpjes van reacties op tractoren.

Verwacht niet dat dit probleem met een keer opgelost is. Daar is herhaling, herhaling en herhaling voor nodig. Paard moet leren nadenken, en zijn instinct in de kast zetten. Er is maar beperkt ruimte tussen die oren, instinct en denken. Als je de kant waarmee hij na moet denken niet traint en onderhoudt, gaat instinct het overnemen, iedere keer weer. En omdat een paard een vluchtdier is, en bij gevaar de vluchtreactie als bijna eerste reactie komt, is het niet meer dan normaal dat hij de benen neemt.

Dus niet een keer een uurtje aan besteden, dan een half jaar er niets mee doen, en verwachten dat hij het heeft onthouden. Dit moet je dagelijks meenemen. Paarden vergeten dingen die ze ooit eens geleerd hebben, helemaal als er nog een paniekreactie bij komt kijken. Niet voor niets moeten de paarden van de bereden politie, en andere adressen die meedoen aan prinsjesdag, een paar dagen daarvoor weer het strand op om weer aan rotjes en vuurwerk te gaan wennen....
.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:51

OsMo schreef:

Theoretisch mooi verzonnen, maar ga je doen als bij het introverte paard dat hoofd na die rust niet laag komt maar er een ontploffing volgt? Hoe voorkom jij die ontploffing?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:57

Misschien kan je om te oefenen eenswat engs (de vogelverschrikker of iets wat er op lijkt) in de bak zetten om te oefenen. Schriktraining in de bak kan goed helpen om buiten ook zaken op te lossen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:00

Mijne is ook introvert, vandaag een situatie gehad waarbij ik het kon uitproberen of laten stilstaan bij haar effect heeft. Die van mij was het op een gegeven moment zat om stil te blijven staan, en is toen zelf gaan stappen. Was niet geheel ontspannen, maar de controle was er en ze was weer bereikbaar.

Tractoren mogen van haar gerust langs rijden, als ze zelf maar stil staat(dan gaat ook haar hoofd ontspannen hangen). Als ik er graag langs ga, dan levert het spanning en versnelling op.
Ik neem je tips mee, kan het zeker gebruiken, maar ik denk dat ik al wel de goede weg op ben.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:07

Ik denk dat het al misgaat voor hij verstijft. Zeker buiten moet je paard zijn aandacht altijd bij je hebben, persoonlijk wil ik altijd één oor op mij gericht. Is dit niet het geval geef ik een tikje aan de teugel, helpt dit niet vraag ik een oefeningetje (inbuigen, waar het kan een cirkel of een pasje wijken). Ik denk dat het voor jou ook kan helpen om cirkels te rijden/lopen terwijl je naar de vogelverschrikker toe rijd, liefst nog voor paardlief hem gezien heeft. Misschien kun je een keer aan de hand ernaartoe om te oefenen? desnoods gewoon longeren in het veld van de vogelverschrikker (of paardenverschrikker in dit geval :+)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:15

Wat een reacties zo nog, heel erg bedankt!

Ik ga van de week heen aan de hand en eens kijken of ik wat van de dingen die hier genoemd zijn kan toepassen. Ik kan helaas niet dicht bij de vogelverschrikker komen, hij staat midden in een bollenveld, dus dat is wel een beetje jammer.

Tot nu toe heb ik het altijd op kunnen lossen, maar deze keer was het wel heel erg extreem (misschien ook wel omdat ze door het weer de afgelopen tijd niet veel heeft gedaan). Met tractors, motoren, scooters ect is ze heel erg vooruit gegaan sinds ik der heb. Ik heb ook een boek aangeschaft met schriktraing oefeningen erin, dus daar gaan we ook mee aan de slag. Al moet ik even gaan kijken hoe we dat gaan doen, alles wat in de bekende omgeving is vind ze niet eng.Ik heb ooit eens meegedaan met een oefen western trail en daar was ze de braafste van allemaal, dingen slepen, zeiltjes, gordijnen ect geen probleem, kon ook met paraplu rijden.

Wat betreft mezelf, ik ben zekerder als ik ernaast sta. Vandaar dat ik altijd afstap als ik merk dat ik het rijdend niet op kan lossen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:40

Volgens mij kun je niet alle situaties voorkomen of trainen. Een heel belangrijke opmerking vond ik het belang van een vertrouwensband. Ik denk niet dat je je paard moet laten nadenken, ik denk dat je goed zit als je paard ondanks zijn instinct op jou durft te vertrouwen.

Mijn paard kan ik altijd langs enge objecten loodsen. Ik stap nooit af. Tot die ene keer dat ik echte paniek voelde en ze kon niet herstellen want dat enge bleef maar aanwezig. Toen ben ik afgestapt omdat ik weet dat dat voor haar makkelijker is. Het is inherent aan het paard dat hij onverwacht kan reageren. Ts zegt dat het misschien één keer in het jaar voorkomt. Als ik dan lees "op zo'n paard zou ik niet eens willen rijden" vind ik dat overdreven.