Shire keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Shire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:10

In September is er altijd een Shire keuring in Putten.

Aankomend jaar wil ik graag meedoen met mijn Pluis.
Nou had ik een vraag.
De Engelse brengen hun Shire voor met een Wit show touwhalster.
Nou staat er niet bij of dit in nederland ook verplicht is?
Ik kan me volgens mij herinneren dat de jongere paarden zonder hoofdstel namelijk gewoon een mooi halster om hadden?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Nadiine__x

Re: Shire keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:33

Niemand? :(

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:52

Citaat:
Hoe moet ik mijn paard aan de hand voorbrengen?

Voor het opstellen en voorbrengen van de paarden voor de jury is het raadzaam tevoren even geoefend te hebben, zodat het paard én voorbrenger weet wat er verwacht wordt. Het voorbrengen zoals gebruikelijk tijdens een keuring in Engeland onderscheidt zich op enkele punten van het Nederlandse beleid en wordt hieronder nader uitgelegd.

Merries en veulens worden aan het halster (in Engeland aan een speciaal wit touwhalster) voorgebracht. Ruinen kunnen ook aan het halster worden voorgebracht, echter de hengsten moeten met bit worden voorgebracht. Voor hengsten vanaf 2 jaar geldt bovendien dat het bit met 2 teugels is vastgezet aan een hensten-/longeersingel.

Het voorbrengen van het paard volgt nadat deze gezamenlijk met de andere paarden uit de klasse in stap in een grote cirkel (de volte) hebben gelopen. Tijdens de eerste opstelling en ook al tijdens het lopen in de cirkel geschiedt een uitvoerige beoordeling van de bouw en dan in het bijzonder het exterieur van het paard, dit gebeurt individueel bij de paarden in stilstand.

Shires worden zoals gebruikelijk met gesloten beenstelling gepresenteerd. (Achterbenen koehakkig, voorbenen wijder uiteen).
Aansluitend worden de paarden individueel op een rechte lijn (ca 20 meter) in draf van de jury af geleid. Op het keerpunt wordt rustig overgegaan in stap, de wending wordt rechtsom gemaakt en het paard wordt wederom in draf richting de jury geleid.
Bij voorkeur loopt de voorbrenger in gelijke pas met het paard op hals-schouderhoogte met een halve armlengte afstand van het paard af. Als laatste wordt verzocht het paard enkele passen achterwaarts te laten maken. Zowel in stap als in draf en ook tijdens de passen achterwaarts worden de activiteit van de achterhand, het gangenvermogen, het houden van de maat als ook het correcte voorbenenwerk beoordeelt.

Als alle paarden in de klasse individueel door de jury bekeken zijn, loopt iedereen weer in stap op de volte en volgt de eindopstelling. Commentaar van de jury over de beoordeling tijdens de eindopstelling is niet altijd mogelijk.
http://www.nshs.nl/pagina15.html

Dus inprincipe gewoon aan een halster, er staat niet vast of het een speciaal halster moet zijn, maar geven wel een voorbeeld hoe ze in Engeland worden voorgebracht.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:25

Ja dat had ik inderdaad al gelezen maar ik vond het dus niet duidelijk of het in nederland ook verplicht is aan een wit halster, of dat ik ook een leren halster om mag doen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:02

Neem ze gewoon allebei mee naar de keuring, dan zie je terplekke wel wat er het meest gebruikt wordt?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 19:25

Wit halster moet ik er speciaal voor kopenzen heb ze op internet nog niet kunnen vinden..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:27

Ik meen dat die daar ook te koop zijn, maar voor zover ik weet is het idd niet veplicht hoor. Echter, je wordt bij Shire's ook beoordeeld op presentatie, dus persoonlijk zou ik het dan op safe spelen en gewoon doen wat de voorkeur heeft voor die engelsen!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:25

Ja dat dacht ik inderdaad ook, maar wist het niet zeker. kan er altijd daar 1 kopen inderdaad..

Ja daar word je ook op beoordeeld inderdaad..

Iets om even pver na te denken haha, want een mooi leren halster staat natuurlijk ook netjes..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:27

Wit leer, ben je er ook :) Maar ga je dan ook de staart kortwieken? Vind ik altijd zo zonde..
Spannend hoor, de keuring staat hier op de planning om te bezoeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:31

Je kan de staart ook vlechten en dubbel doen
Afbeelding
Vriendin van mij met een van haar Shirehengsten (2-jarige Devonwood Danish Boy)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 23:01

Ja ik wil haar heel graag opgeven! hopelijk komt haar paspoort snel terug uit engeland en word er een dag bekend gemaakt wanneer de keuring is :D

Het halster wat ik heb gekocht is Donker bruin gevlochten :)
Afbeelding

Het lijkt hier een beetje strak, maar ze wou niet stilstaan voor de foto dus ik heb het halster een beetje raar vast denk ik ;)

Ik ga de staart zeker niet kortwieken nee, wil hem opvlechten zoals inderdaad bovenstaande hengst heeft :(
Mooie hengst is dat, deze is afgelopen keuring gemaakt ofniet? ik vond hem leuk :)

Heb vanmorgen een Plaitset besteld met haar eigen kleurtjes, Wit, licht rose en silver :)

Hopelijk zijn tegen september haar sokken weer mooi terug gegroeid, mevrouw heeft flink mijt gehad, ze lag helemaal open, en ivm de mijt heb ik haar kootholtes kaal geknipt, zoals het er nu naar uit ziet, is alle mijt weg en dood, en de kale plekken groeien ook weer dicht, maar 4 weken geleden liep ze er zo bij:
Afbeelding
en op deze foto was het alweer aan het genezen, het lag ook nog open, zo zielig, en dat terwijl ik haar benen elke dag borstel, het kwam zo snel opzetten, had echt met haar te doen.. :(

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:37

Jeetje! Dat is inderdaad erg. Ik dacht dat die van mij de Sjaak was maar hij had maar een wondje of 5.

Arme pluis :(:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:55

Je kan ook even een mailtje sturen naar de NSHS met je vraag, dan weet je het meteen :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:49

Het witte gevlochten touwhalster is niet verplicht hier. Vind het persoonlijk wel echt heel mooi staan voor het gehele plaatje. Zeker icm de kleuren die je voor het plaiten gaat gebruiken.

Wie is pluis haar vader? ze is erg leuk!

Edit:Kan de foto even niet knippen en plakken, zit op
mn telefoon maar in dit topic kan je halster zien wat ze bedoelen, onderaan.

[ITP] Hoe kleine Eddie een echte Ed werd :D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:41

Ohh wat is edje gaaf zeg! Snap wel dat je dan een oogje op pluis hebt, lijkt er wel een beetje op kwa kleuren, hihi!

Pluis is geboren bij Heavy Horses, Haar vader is Boris, ook wel Arons Jager op papier. (hopelijk schrijf ik het goed)

Wit halster heefr inderdaad ook wel wat, weet jij ook waar ik die kan bestellen dan?
Maar vind zelf dat donker bruine leer haar ook heel netjes staan. :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:57

Boris, leuk die ken ik wel van foto's.

Ja ik zou in ieder geval voor een mooi effen halster gaan. Leuk, als het weer een beetje meezit kom ik
dit jaar ook weer even shires kijken op de keuring.

Met Ed, was voor mij ook de eerste keer.
Ik heb nog een topic toen geopend over mijn ervaring op de keuring.
Mocht je nog wat willen weten kan je me altijd pb'n, heb je het plaiten al in de vingers trouwens?
Ik vond het best nog lastig, gelukkig had Ed ruim voldoende geduld met me ;)

Houd ook erg in met voorbrengen dat je Pluis net andersom laat draaien aan het einde van
de lange lijn die je loopt. Dat heb ik ook geoefend met Ed, omdat het hij gewend was om
om mij heen te draaien ipv andersom.

Miss weet je dit allang maar wilde het je toch even meegeven

[ITP] Shire Griendheuvels Ed op de keuring in Putten!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:23

Super leuk om te lezen!

Ohja dat rondje draaien na het draven bedoel je toch? Ik zal het nog inderdaad even gaan oefenen al denk ik dat het haar niet zoveel uitmaakt,, ze ene keer loopt ze links naast mij en de andere keer rechts, meestal loopt ze als een los hondje achter me aan hihi en halt ondertussen wat gras, ze vind het allemaal wel prima, draven aan de hand heb ik wel geoefend want ze gibg steeds stilstaan als ik ging rennen, dus met de clicker geoefend en nu als ik aanstalte maak gaat ze al draven, en mooi draven ook! Dus dat is al fijn :)

Ik heb plaiten nog niet geoefend, heb net de set besteld duurd ongeveer 3 tot 4 weken tot hij klaar is en dan kan ik gaan oefenen met haar :)

Maar het is toch de bovenste laag van de manen invlechten met bij elke pluk manen een sliert en de rest los laten hangen?

Ik weet alleen niet hoe ik die staart op moet vlechten.. Dat word nog even flink oefenen en proberen, gelukkig vind pluis alles wel prima zolang ik het ben hihi!

Ik zag dat jullie hem op terrein hebben gewassen, waarom was dat? Had je hem thuis ook al gewassen en was dit extra?