een drukke verzorgpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ammy_anouk

een drukke verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:32

Hallo allemaal,
Ik ben hier net nieuw. Ik heb ook net een verzorgpony die mij ook al herkent.
Ze is een soort belgisch trekpaard (heel sterk dus en best groot maar nog geen jaar oud), nu staat ze al een paar weken alleen in de wei van haar eigenaar die zelf heel veel trekpaarden heeft staan in een andere wei. Ik mag alleen bij haar in de wei maar het probleem is dat als ze me herkent heeft dat ze naar me toe komt en zodra ze door heeft dat ik een brokje bij heb word ze helemaal blij en gaat ze heel hard rond rennen, ze komt soms ook rennend naar me toe zonder dat ze weet of ik een brokje heb. Ik loop dan zo rustig mogelijk naar de rand van de wei, maar ondertussen raakt ze mij bijna met haar voor poten. Ik zie wel dat ze niet boos of geiriteert is want haar oren staan naar voren enzo. Ze loopt aan de rand van de wei als ik er buiten sta gewoon langs me met me mee. Maar dan springt ze soms weer in een harde galop weg en komt ze weer vrolijk terug, ik ben dan bang dat ze me raakt zonder dat dat de bedoeling is van haar.Hoe krijg ik dit paard rustiger en word ik de baas over haar? en hoe kan ik op een goede normale manier haar corrigeren als ze iets niet helemaal goed doet? (niet slaan of schopen!!!!!)
Ik heb 7 jaar lang op manege paarden gereden, dit is wel even wat anders zij is nog jong en wilder. Ze mag nog niet rijden daar is ze te jong voor maar ik wil haar wel heel graag borstelen (dat heb ik twee keer gedaan toen ze rustig was maar op het eind wordt ze weer drukker en wilder).
alvast bedankt voor tips :) .

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:56

Dag Ammy-Anouk, welkom op bokt. Ik ga je tips geven over grondwerk waarmee je kan starten. Wel wil ik je ook adviseren om les te nemen of dat iemand met verstand van paarden een keer met je mee kijkt. Als dat niet kan: lees een boek over grondwerk of doorzoek het internet en bokt over dit onderwerp. Dit paardje lijkt erg onbeleefd en blijkbaar heb je op de manege geen grondwerklessen gehad. Grondwerk betekent: met een paard omgaan zolang je zelf op de grond staat. Overigens vraag ik mij af hoe jong dit paardje precies is. Als het nog echt jong is en onbeleerd (bijv. kan er al een halster om? kan ze al meelopen? kan ze al vaststaan? etc.) dan is het de vraag of jij haar dit aan kunt leren? Hierbij de twee tips.

- Stop met snoepjes geven. Dit paard wordt er blijkbaar dol van, maak het haar niet zo moeilijk om haar in verleiding te brengen. Veel paarden gaan bedelen om snoep (dat blije rondspringen, schrooien, etc.) en dat kan je wel afleren, maar dan moet je al meer ervaring hebben en/of les hebben. Het makkelijkste is: geen snoepjes uit de hand geven.

- Bewaak je ruimte door je grenzen aan te geven. Een paard mag pas in je 'persoonlijke ruimte' komen als je hem uitnodigt. Je persoonlijke ruimte is de zogenaamde bubbel om je heen: de afstand die je wilt dat mensen en dieren tot jou nemen. Hoe groot je persoonlijke ruimte is, hangt van jou af. Sommigen houden er van om dicht bij anderen te staan, van mij mogen mensen wel op een afstandje blijven. Je moet je ten alle tijde veilig voelen. Mijn paard moet mij rustig benaderen vanaf 5 meter. Ze staat stil vanaf 1 à 2 meter. Dan ontspan ik, steek mijn hand uit en zeg ik: kom maar.

Dit kan je je paard leren als volgt. Neem een longeerzweep (of grote tak) mee de wei in. Wees gerust, je gaat haar niet slaan of zij moet er voor kiezen om je grens te overgaan. Maar dan is het haar eigen keus. Je maakt je breed en groot: doe alsof je de koningin bent of de baas van een bedrijf. Je paard zal je waarschijnlijk (snel) benaderen, maar zwaai met de zweep om je heen. Je zwaait niet naar haar, je laat zien hoe ver het paard van je af moet blijven. Je paard zal je nu op afstand blijven. Zodra ze netjes stil staat, stop jij met zwaaien. Ontspan, blaas rustig uit, laat je schouders zakken. Nu zal ze waarschijnlijk rustig naar je toe lopen. Als ze dat te robuust doet: opnieuw gaan zwaaien. Het kan zijn dat ze juist stil blijft staan, als ze te beduusd is bijvoorbeeld. Dan kan je ook rustig naar haar toe lopen. De laatste halve meter sta je stil en roep je je paardje.

ammy_anouk

Re: een drukke verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 08:56

Super bedankt ik zal aan het baasje van het paard vragen of ze me kan helpen! Het paard is vorig jaar mei geboren.... Ik dacht ook dat als er een ander ouder paard in de wei staat dat ze gerigeerd word door dat paard, dat ze een soort van voorbeeld heeft. Zou dat misschien ook werken?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:01

ammy_anouk schreef:
Super bedankt ik zal aan het baasje van het paard vragen of ze me kan helpen! Het paard is vorig jaar mei geboren.... Ik dacht ook dat als er een ander ouder paard in de wei staat dat ze gerigeerd word door dat paard, dat ze een soort van voorbeeld heeft. Zou dat misschien ook werken?

Een ander paard erbij gaat zeker werken. Een paard zou nooit alleen mogen staan in de wei, het zijn kuddedieren. Ze is nog heel jong en wil graag spelen, nu ziet ze jou als speelmaatje, maar ze moet zelf een vriendje krijgen, dan wordt ze ook rustiger.
Ik zou eens aan de boer vragen of er een ander (jong) paard bij kan.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:45

Maar dan is het paard nog geen jaar oud? Heeft ze dan al geleerd om stil te staan of geborsteld te worden? Ik heb geen verstand van zulke jonge paarden, wellicht kan een andere bokker iets vertellen wat zo'n jong wel of niet kan en wat er bij komt kijken om zo'n paardje iets te leren.

ammy_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 23:11

ga ik doen!! En het paard is inderdaad nog geen jaar oud ze is van vorig jaar mei :).