Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shanice94 schreef:Bedankt voor jullie reacties
@Ibbel: Hmm, zo heb ik het idd nog niet bekeken. Maar dat zou dus inhouden dat het desensibiliseren door toenaderen en teruktrekken/druk en ontspanning niet werkt? Hoe kan ik haar dan laten zien dat de plastic zak niks bedreigends is?

Shanice94 schreef:Hallo allemaal,
de titel klinkt nogal raar, dus ik zal het uitleggen:
Ik heb sinds kort een verzorghaflinger die dit jaar mei 3 jaar wordt. Ik ben nu vooral veel met grondwerk bezig (heb e-cursus op internet gevolgd, meerdere boeken gelezen, filmpjes gekeken etc. dus ik weer er naar mijn idee aardig wat van af).
Nu ben ik zo ver dat ik met het desensibiliseren aan de gang ben. Met de stick het lichaam aanraken, met het touwtje over dr lichaam, touwtje boven dr hoofd zwaaien etc. heb ik al gedaan; dit ging allemaal prima. Vervolgens wilde ik een stapje verder gaan, dus heb ik een plastic zak (van de H&M, dus geen klein broodzakje ofzo) eraan gemaakt. Toen ben ik aan de gang gegaan, zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M
Zodra ik haar met de zak aan wil raken springt en bokt ze weg, als ze stilstaat haal ik het weer van haar lichaam af en rust met de zak op de grond. Maar nu het 'probleem':
Zodra ik de zak op de grond laat rusten lijkt het wel of ze de zak wil aanvallen. Ze draait zich naar de zak toe en komt met haar voorbenen omhoog en begint met de voorbenen te schrapen en slaan. Als ik dan de zak op de grond weg beweeg, gaat ze er achter aan.
Nu vraag ik me dus af, wat doe ik verkeerd? En moet ik het laten toestaan dat ze naar de zak slaat of juist afkeuren? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Want zodra de zak weer bij dr lichaam komt, vind ze het eng.
Ik hoop dat iemand hier op bokt er verstand van heeft en me tips o.i.d. kan geven!
Ibbel schreef:Ik denk dat je te snel bent met weghalen. 'Freeze' is geen ontspanning. Je zult dus eerst op een duidelijk teken van ontspanning moeten wachten (uitademen, hoofd laag) voordat je beloont met weghalen. En mogelijk is de bedreiging met de plastic zak nu nog gewoon een grote stap te ver, en moet je eerst met iets kleiners of iets minder bedreigends werken.

Cassidy schreef:Niet mee eens dat je niet alleen naar een bepaald punt toe kunt werken, ondanks dat het allemaal niet meteen perfect gaat in het begin. Maar ook CA begint niet meteen met een zakje, die neemt ook eerst desensibiliseren voor alleen stick en string mee. Je kunt met thuisoefenprogramma's heel goed een basis leggen, maar je komt er niet om heen om je te laten controleren. Dus zul je iemand thuis moeten krijgen of ergens naartoe moeten die precies weet waar je thuis mee bezig was.
Waar ik voor wil waarschuwen, en dat is echt geen aanval op de broer van KingYasFenn, zijn de mensen die een of twee cursussen gevolgd hebben en denken dat ze zo ver zijn dat ze een ander kunnen corrigeren. En dat werkt gewoon niet. Je mag gerust fouten maken, paard vergeeft veel. Maar als je hulp zoekt voor correctie en controle, zoek dat dan bij iemand die gecertificeerd is, en niet bij een beunhaas. En dan, zoek iemand die bekend is met het programma dat je volgt. Want de ene oefening in programma A kan compleet haaks staan op de oefeningen van programma B.

Shanice94 schreef:@Cassiday dankjewel voor de filmpjes, echt heel interessant!