Paard valt 'enge' plastic zak aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanice94

Paard valt 'enge' plastic zak aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:32

Hallo allemaal,

de titel klinkt nogal raar, dus ik zal het uitleggen:

Ik heb sinds kort een verzorghaflinger die dit jaar mei 3 jaar wordt. Ik ben nu vooral veel met grondwerk bezig (heb e-cursus op internet gevolgd, meerdere boeken gelezen, filmpjes gekeken etc. dus ik weer er naar mijn idee aardig wat van af).
Nu ben ik zo ver dat ik met het desensibiliseren aan de gang ben. Met de stick het lichaam aanraken, met het touwtje over dr lichaam, touwtje boven dr hoofd zwaaien etc. heb ik al gedaan; dit ging allemaal prima. Vervolgens wilde ik een stapje verder gaan, dus heb ik een plastic zak (van de H&M, dus geen klein broodzakje ofzo) eraan gemaakt. Toen ben ik aan de gang gegaan, zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

Zodra ik haar met de zak aan wil raken springt en bokt ze weg, als ze stilstaat haal ik het weer van haar lichaam af en rust met de zak op de grond. Maar nu het 'probleem':
Zodra ik de zak op de grond laat rusten lijkt het wel of ze de zak wil aanvallen. Ze draait zich naar de zak toe en komt met haar voorbenen omhoog en begint met de voorbenen te schrapen en slaan. Als ik dan de zak op de grond weg beweeg, gaat ze er achter aan.
Nu vraag ik me dus af, wat doe ik verkeerd? En moet ik het laten toestaan dat ze naar de zak slaat of juist afkeuren? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Want zodra de zak weer bij dr lichaam komt, vind ze het eng.

Ik hoop dat iemand hier op bokt er verstand van heeft en me tips o.i.d. kan geven!

ELTlover1

Re: Paard valt 'enge' plastic zak aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:37

ik heb er geen verstand van maar misschien is het handig om eerst weer te beginnen met het andere grondwerk want misschien is ze nu het vertrouwen in je kwijt, dus ik zou eerst weer dat andere doen als dat goed gaat weer die zak proberen en dat de hele tijd opnieuw. (je bent er alleen wel veel geduld voor nodig.) misschien heb je er wat aan ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:09

Het lijkt me nogal natuurlijk gedrag. Jij bedreigt haar met iets engs, ze krijgt de kans niet weg te vluchten (flight), als gevolg 'bevriest' ze (freeze), zodra jij het enge weghaalt, valt ze aan (fight). Alle drie de karakteristieke reacties van adrenaline. Jij misinterpreteert haar 'freeze' met ontspanning.

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:23

Bedankt voor jullie reacties :)

@Ibbel: Hmm, zo heb ik het idd nog niet bekeken. Maar dat zou dus inhouden dat het desensibiliseren door toenaderen en teruktrekken/druk en ontspanning niet werkt? Hoe kan ik haar dan laten zien dat de plastic zak niks bedreigends is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:26

Ik denk dat je te snel bent met weghalen. 'Freeze' is geen ontspanning. Je zult dus eerst op een duidelijk teken van ontspanning moeten wachten (uitademen, hoofd laag) voordat je beloont met weghalen. En mogelijk is de bedreiging met de plastic zak nu nog gewoon een grote stap te ver, en moet je eerst met iets kleiners of iets minder bedreigends werken.

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:29

Oké, wel logisch eigenlijk. Heel erg bedankt!! Ga ik het de volgende keer zo proberen :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:42

Kan het spelen zijn? Parreli moedigt dit aan, het betekent dat het paard ontspant en plezier krijgt. Met schriktraining stimuleer ik mijn paard om uiteindelijk te spelen met alle enge objecten. Dan ben ik echt trots op mijn stoere merrie.

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:50

Hmm jaa daar heb ik ook aan zitten denken, dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Maar ik wil uiteindelijk wel dat ze het niet meer eng vind en het dus ook geen probleem vind als het enge object over haar lichaam gaat. Dus de volgende keer ga ik eerst met iets kleiners beginnen, kijken hoe dat uitpakt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:59

Het systeem van trainen met druk en druk weghalen werkt zeer zeker, dat staat als een paal boven water.
Maar om het juiste resultaat te verkrijgen, moet je idd ook het paard kunnen lezen, interpreteren en correct reageren, en het aanvoelen van de situaties.
Jij zegt ik heb een E-cursus gevolgd, heb al heel wat boeken doorgenomen, en nu ken ik dus voldoende om het zelf te gaan doen ?????? Hier loopt het dus al bij jouw tweede trainingspuntje bij het desensibiliseren al een beetje vast, dat verbaast me niet, ieder paard is net iets anders, en in een cursus worden heel wat voorbeelden aangeboden, maar tjaaa in het werkelijke leven wijkt het toch steeds een beetje af van wat je als voorbeeld kreeg, het lijkt er wel op maar is toch net iets anders.
Dit leer je door ervaring, en die heb jij dus nog lang niet, dus ik zou zeker overwegen die training niet helemaal op eigen houtje te gaan doen, maar toch een professioneel iemand er bv 1x per week bij halen en zo samen steeds een stap verder opbouwen, zo leer je zelf ook van de kennis van die trainer.
Maar belangrijker is wel dat je niet te veel stappen gaat overslaan, want het echte leven is niet zoals het in een E-cursus of in een boek beschreven staat.
Een oplossing hier aanbieden via een tip is eigenlijk onmogelijk, dat is net als in een boek gaan zoeken naar de gouden tip, je moet het trainen bezig zien, zowel de persoon die ermee werkt als ook het paard, hoe reageert hij op de signalen en wat gaat er goed en wat niet, het is steeds een soort van bijsturen en bijsturen en ..... zien en aanvoelen.
Neem les zou ik zeggen, het is het dubbel en dwars waard.

Shanice94 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

@Ibbel: Hmm, zo heb ik het idd nog niet bekeken. Maar dat zou dus inhouden dat het desensibiliseren door toenaderen en teruktrekken/druk en ontspanning niet werkt? Hoe kan ik haar dan laten zien dat de plastic zak niks bedreigends is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:58

Shanice94 schreef:
Hallo allemaal,

de titel klinkt nogal raar, dus ik zal het uitleggen:

Ik heb sinds kort een verzorghaflinger die dit jaar mei 3 jaar wordt. Ik ben nu vooral veel met grondwerk bezig (heb e-cursus op internet gevolgd, meerdere boeken gelezen, filmpjes gekeken etc. dus ik weer er naar mijn idee aardig wat van af).
Nu ben ik zo ver dat ik met het desensibiliseren aan de gang ben. Met de stick het lichaam aanraken, met het touwtje over dr lichaam, touwtje boven dr hoofd zwaaien etc. heb ik al gedaan; dit ging allemaal prima. Vervolgens wilde ik een stapje verder gaan, dus heb ik een plastic zak (van de H&M, dus geen klein broodzakje ofzo) eraan gemaakt. Toen ben ik aan de gang gegaan, zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

Zodra ik haar met de zak aan wil raken springt en bokt ze weg, als ze stilstaat haal ik het weer van haar lichaam af en rust met de zak op de grond. Maar nu het 'probleem':
Zodra ik de zak op de grond laat rusten lijkt het wel of ze de zak wil aanvallen. Ze draait zich naar de zak toe en komt met haar voorbenen omhoog en begint met de voorbenen te schrapen en slaan. Als ik dan de zak op de grond weg beweeg, gaat ze er achter aan.
Nu vraag ik me dus af, wat doe ik verkeerd? En moet ik het laten toestaan dat ze naar de zak slaat of juist afkeuren? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Want zodra de zak weer bij dr lichaam komt, vind ze het eng.

Ik hoop dat iemand hier op bokt er verstand van heeft en me tips o.i.d. kan geven!

Wat je verkeerd doet is dat je geen ritme houdt. Dat je niet lang genoeg doorgaat met wat je doet terwijl je wacht tot die ontspanning komt. Het stilstaan is niet het enige signaal waar je op dient te letten. Paard moet zuchten, knipperen met zijn ogen en smakken. Of hij kan maar een paar van deze tekenen laten zien. Of helemaal niet. Wat je paard nu laat zien is verkeerde ontspanning. Je moet je paard leren en kunnen lezen en dat kun je nog niet. En dat leer je ook niet via een e-book. En dat de zak nog steeds doodeng is, toont het feit dat hij aanvalt op moment dat je rust geeft.

Paarden gaan drie fases door als ze ergens bang van zijn. Eerste is freeze, tweede flight en derde fight. En in die derde zit je.

Kijk even naar onderstaand filmpje. Geluid is belazerd, maar de uitleg toch goed te verstaan.

http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw

Voordat je aan die zak toebent, dien je andere dingen eerst te hebben geinstalleerd. Kun je het dier met het touw en de leadrope overal aanraken? Kun je helicopteren met touw?

Hoe goed zitten deze oefeningen?:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

De filmpjes van second chance equine zijn een voorbeeld wat je met je paard kunt doen, en geen uitgestippeld trainingsprogramma. Wil je het trainingsprogramma volgen wat er in jouw filmpje staat, dan schaf het programma van Clinton Anderson aan, want daar is dat in verwerkt. Stap voor stap uitleg, met alle problemen die je bij het trainen van je paard tegen kunt komen. En vervolgens kun je er niet omheen om je te laten controleren. En daar zit hem nu juist de kneep met deze trainingsmethode. Die begeleiding is er niet in Nederland.

Dus ik ga mee met bovenstaande reactie van aeolusnr1. Alleen van een online filmpje kun je het niet leren. En je maakt zelf nu mee dat het al helemaal niet helpt als je stappen gaat overslaan.

Wil je een programma met redelijk kans op succes en mogelijkheid tot begeleiding? Dan verdiep je eens in Parelli.

En weet de eigenaar van je verzorgpaard dat je dit met het paard aan het doen bent? Want je zou zomaar het tegendeel kunnen bereiken wat je wilt bereiken. Namelijk een gesensibiliseerd paard ipv een gedesensibilseerd paard. Verkeerde basis van NH in een paard kan echt heel gevaarlijk uitpakken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:53

Kortom: je maakt de cruciale fout om te denken dat een paar filmpjes, wat i-netspeurwerk en een paar boeken je voldoende kennis leveren.

Nee, dat is niet zo. Het enige wat dit oplevert is de wetenschap dat die "methodes" bestaan. Je hebt er linksom of rechtsom nog onvoldoende van begrepen om het effectief toe te kunnen passen.

Het enige advies wat hier op z'n plaats is: neem les van iemand die niet alleen snapt waar het over gaat maar die dat ook op een voor jouw begrijpelijke manier kan overbrengen en die zelfs na 100x keer vragen "waarom" nog steeds een helder antwoord kan geven........

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:32

Toch raar dat topic steller nu ineens helemaal niet meer reageert, de antwoorden waren ineens blijkbaar niet meer zoals ze graag had gehoord.
Toch spijtig, want iedereen wil helpen, het is een leerproces.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:39

Ibbel schreef:
Ik denk dat je te snel bent met weghalen. 'Freeze' is geen ontspanning. Je zult dus eerst op een duidelijk teken van ontspanning moeten wachten (uitademen, hoofd laag) voordat je beloont met weghalen. En mogelijk is de bedreiging met de plastic zak nu nog gewoon een grote stap te ver, en moet je eerst met iets kleiners of iets minder bedreigends werken.

Hier ben ik het zeker mee eens, wat ook tekenen van ontspanning kunnen zijn is:
- Kauwen en likken
- Knipperen met ogen

Proberen rustig te benaderen en snel weg te halen ;)
Of start met paard laten ruiken en steeds dichterbij aanbieden, sommige paarden hebben net wat meer tijd nodig en kunnen niet zo goed tegen het 'flooden'.

Succes, maar het is al heel goed dat je hier een vraag hebt gesteld +:)+

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:45

aeolusnr1 schreef:
Toch raar dat topic steller nu ineens helemaal niet meer reageert, de antwoorden waren ineens blijkbaar niet meer zoals ze graag had gehoord.
Toch spijtig, want iedereen wil helpen, het is een leerproces.

Of TopicStarter heeft ook nog een leven en heeft het even te druk..

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:15

@Goudlokje haha dankje. Ik had het inderdaad even druk met andere dingen en daarom geen tijd om overal op te reageren. Wil er toch even goed voor zitten.

Ten eerste allemaal ontzettend bedankt voor de reacties! Ik heb er echt heel veel aan. En om even op aeolusnr1 te reageren; er zijn geen antwoorden die ik niet wil horen, ik sta open voor alle reacties en vind het ook ontzettend fijn dat er zoveel mensen zijn die er duidelijk verstand van hebben en reacties geven waar ik veel aan heb.

Tuurlijk weet ik dat het 't beste is om hierin lessen te volgen, dat had ik ookal zeker overwogen, maar als student zonder bijbaantje heb ik het budget er gewoon niet voor om hier regelmatig lessen voor te volgen. Ik denk ook dat je door meerdere boeken te lezen, filmpjes kijken en googelen veel leert en als je natuurlijk zelf genoeg ervaring hebt met paarden, zelf al wel wat kleine oefeningen kunt doen. Als ik het niet vertrouw doe ik het ook niet. Maar ik wilde al graag een begin maken aan het grondwerk, en omdat ik hier 'vastliep' wilde ik toch graag weten hoe dat kwam en wat ik verkeerd deed. Nu ik weet wat ik verkeerd deed kan ik het de volgende keer anders aanpakken en weet ik waar ik op moet letten (:

Als 't allemaal ook doorgaat mag ik vanaf april een persoon helpen die er ervaring in heeft in ruil voor lessen. Dus dan is er de begeleiding die ik nodig heb!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:01

Mocht je nog meer willen zien van Clinton Anderson, een samenvatting van het werk met een jonge uit het wild weggevangen Mustang. Ook daar komt die plastic zak aan bod.

http://www.youtube.com/watch?v=0YWrC4erZ-o

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:09

Ik denk dat er ergens in je stappen toch iets mis is gegaan..
misschien beter eerst met wat makkelijker grondwerk beginnen?
Dit soort 'gevallen' zijn vaak toch een resultaat van te snel stappen nemen...

Neem Anderson, die doet dit 'even' maar kan verdomme goed een paard lezen. En doet lange niet bij alle paarden de stappen zo snel achter elkaar.
De een kan dit binnen een paar uur helemaal meekrijgen, de andere dit er weken over.

Ik denk dat je even van 'dit zakje' af moet stappen, want anders moet gaan doen en vervolgens het weer eens op te pakken als je paard niet zo gefocust is op trainen met het zakje :j
(er is genoeg grondwerk wat opdezelfde basis uitkomt uiteindelijk)

Even terug naar, 'die begleiding is er niet in Nederland', Mijn broer werkt enorm met dit soort methodes en heeft hier voorheen ook veel les in gegeven, soms doet hij dit nog wel als mensen hier vraag naar hebben ( vooral in clinic vorm etc, maar ook prive lessen met je paard)
mocht je denken, dat wil ik miss wel, kun je altijd contact opnemen :j

Om dit gewoon optimaal te kunnen heb je jarenlangen ervaringen nodig met 100den verschillende paarden.
Je moet elke beweging van een paard snappen, En elke stapje dat een paard in zijn denken zet, waardoor hij ook maar een kleine beweging uitvoert, kunnen omzetten in een reactie.Doe je dit zonder volledige die kennis, kan je een paard (helaas) ook echt naar de knoppen werken ( ook al is het enkel een plastic zakje..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:22

Niet mee eens dat je niet alleen naar een bepaald punt toe kunt werken, ondanks dat het allemaal niet meteen perfect gaat in het begin. Maar ook CA begint niet meteen met een zakje, die neemt ook eerst desensibiliseren voor alleen stick en string mee. Je kunt met thuisoefenprogramma's heel goed een basis leggen, maar je komt er niet om heen om je te laten controleren. Dus zul je iemand thuis moeten krijgen of ergens naartoe moeten die precies weet waar je thuis mee bezig was.

Waar ik voor wil waarschuwen, en dat is echt geen aanval op de broer van KingYasFenn, zijn de mensen die een of twee cursussen gevolgd hebben en denken dat ze zo ver zijn dat ze een ander kunnen corrigeren. En dat werkt gewoon niet. Je mag gerust fouten maken, paard vergeeft veel. Maar als je hulp zoekt voor correctie en controle, zoek dat dan bij iemand die gecertificeerd is, en niet bij een beunhaas. En dan, zoek iemand die bekend is met het programma dat je volgt. Want de ene oefening in programma A kan compleet haaks staan op de oefeningen van programma B.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:29

Cassidy schreef:
Niet mee eens dat je niet alleen naar een bepaald punt toe kunt werken, ondanks dat het allemaal niet meteen perfect gaat in het begin. Maar ook CA begint niet meteen met een zakje, die neemt ook eerst desensibiliseren voor alleen stick en string mee. Je kunt met thuisoefenprogramma's heel goed een basis leggen, maar je komt er niet om heen om je te laten controleren. Dus zul je iemand thuis moeten krijgen of ergens naartoe moeten die precies weet waar je thuis mee bezig was.

Waar ik voor wil waarschuwen, en dat is echt geen aanval op de broer van KingYasFenn, zijn de mensen die een of twee cursussen gevolgd hebben en denken dat ze zo ver zijn dat ze een ander kunnen corrigeren. En dat werkt gewoon niet. Je mag gerust fouten maken, paard vergeeft veel. Maar als je hulp zoekt voor correctie en controle, zoek dat dan bij iemand die gecertificeerd is, en niet bij een beunhaas. En dan, zoek iemand die bekend is met het programma dat je volgt. Want de ene oefening in programma A kan compleet haaks staan op de oefeningen van programma B.

Ik snap uiteraard dat je waarschuwt voor mensen die met een cursusje hier lessen in geven.
Nu is dat gelukkig in het geval van mijn broer echt niet zo ;)
hij heeft jaren in Amerika gewoond en onderzoek gedaan naar methodes. Is nu vooral gefocust op shows met paarden omdat dit zijn passie is, maar doet daarbij nog enorm veel probleempaarden en vanaf niks opleiden tot... ( hij doet dit minder omdat hij zich ergert aan het ongeduld van mensen tegenwoordig..)
En inderdaad. Ga je voor een methode, moet je die volgen tot het eind. Want als je methode A met B gaat mixen, krijg je onduidelijkheid bij je paard.Maar uiteindelijk is je paard begrijpen en vanuit daar handelen, dus leren van je paard (ipv van een methode) uiteindelijk het beste :j

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 23:36

@Cassiday dankjewel voor de filmpjes, echt heel interessant!
Ik heb ook eerst geoefend met de stick & string, denk ook dat het gewoon te veel voor dr was dat er opeens zo'n zak tegen dr aan kwam, dat is toch wel wat anders dan de string over t lichaam. Dus daar ben ik te snel gegaan.

En jullie hebben ook groot gelijk dat je als je dit echt goed wil doen jarenlange ervaring nodig hebt! En dat heb ik natuurlijk niet. Maar ik weet ook dat mijn verzorgpaardje niet veel van dingen opkijkt en echt koel in dr kop is, anders was ik er ook niet zelf aan begonnen. (:

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:18

dat kan maar ik zou eerder denken dat een paard een plastic zak eng vindt en het niet aan valt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:06