Wedstrijden, *uiterlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovethokkaa

Wedstrijden, *uiterlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 11:08

Hoii!

Ik wil dit (voor)jaar wedstrijden gaan rijden, maar, paar vraagjes over 'het uiterlijk van je pony' :
1. In het voorjaar heeft de pony waarschijnlijk nog wat wintervacht, en ik denk niet dat ik hem helemaal mag scheren..is dit toegestaan op een wedstrijd (B) ?
2. De pony heeft behoorlijk lange dikke manen, moet je perse knotjes maken? (Dat kan namelijk niet en ik ga ze er echt niet afknippen) wat moet je anders maken in de manen wat op wedstrijden geaccepteerd wordt?
3. Moet de pony in alle gangen aan de teugel/nagevelijk lopen? Ik heb dit al behoorlijk voor elkaar maar niet in álle gangen..
4. Mag je met bandages starten? Ik rijdt daarmee, dat is fijner. Zo ja, welke kleur?
5. Ik ben zelf 12 en de pony 5, mogen we meteen in de B starten? (Dit heb ik vaker gedaan maar dan met mijn andere pony) of moeten we eerst bixie?
6. Heb je een starterspas nodig om wedstrijden te rijden? Zo ja, hoeveel kost dat?

Dankjewel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:12

1. In het voorjaar heeft de pony waarschijnlijk nog wat wintervacht, en ik denk niet dat ik hem helemaal mag scheren..is dit toegestaan op een wedstrijd (B) ?

JA, je hoeft niet te scheren

2. De pony heeft behoorlijk lange dikke manen, moet je perse knotjes maken? (Dat kan namelijk niet en ik ga ze er echt niet afknippen) wat moet je anders maken in de manen wat op wedstrijden geaccepteerd wordt?

Als het een pony is van een ras waarbij het volgens het stamboek los mag mogen ze los blijven hangen, anders moet je een hengstenvlecht oid maken.

3. Moet de pony in alle gangen aan de teugel/nagevelijk lopen? Ik heb dit al behoorlijk voor elkaar maar niet in álle gangen..

Moeten is een groot woord, het haalt je punten omlaag als het niet voor elkaar is.

4. Mag je met bandages starten? Ik rijdt daarmee, dat is fijner. Zo ja, welke kleur?

Nee, bij het losrijden wel, in de ring moeten ze af.

5. Ik ben zelf 12 en de pony 5, mogen we meteen in de B starten? (Dit heb ik vaker gedaan maar dan met mijn andere pony) of moeten we eerst bixie?

Je mag B starten.

6. Heb je een starterspas nodig om wedstrijden te rijden? Zo ja, hoeveel kost dat?

De tarieven staan op de website van de KNHS, kun je zo opzoeken (startpas, registratiekosten, lidmaatschap Paard en Sport,... je lidmaatschap bij een vereniging en kringafdracht komt daar nog bij. Vraag het anders na bij de club waar je lid bent/wordt.)

Dankjewel![/quote]

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:15

1. een pony hoeft nooit verplicht geschoren te worden! als je een netes verzorgde vagt hebt mag dat ook.

2. als de manen netje en verzorgt aan 1 kand van de nek hang is dit ook toegestaan. anders mischien een hengstenvlecht porberen.

3. het is de bedoeling van wel, maar een b proefje is ook een beginners proefje. zolang de pony netjes door zijn lijf loopt en zijn rug niet wegdrukt. hoeft hij niet de hele tijd nagefelijk te zijn

3. je mag niet met bandages starten. ook niet met elke andere voor van beenbescherming

5. je mag gelijk b starten.

6. ja je hebt een startpas nodig. dit kost jaarlijks tussen de 50 en de 60 euro.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:18

Hai!
Ik zal proberen zo goed mogelijk je vragen te beantwoorden.
1. Ik zou niet weten waarom je je pony voor een B-wedstrijd niet helemaal mag scheren. Volgensmij mag dat gewoon maar dit weet ik niet helemaal zeker.
2. Hengstenvlecht of merrievlecht is een optie
3. In de B hoeft het paard nog niet helemaal aan de teugel te lopen. Het is wel netter natuurlijk, maar als de jury ziet dat je er wel op de goede manier mee bezig bent, maar het nog niet helemaal lukt, zal je er echt geen dikke onvoldoende voor krijgen. Waarschijnlijk word het een 5je met een tip erachter. of je hebt mazzel en je krijgt toch nog een 6je omdat je laat zien dat je wel bezig bent met het aan de teugel rijden.
4. Nee, het paard mag geen bandages, peesbeschermers o.i.d. dragen tijdens de proeven. Met inrijden mag het wel, maar vergeet niet de bandages af te doen voordat je de ring in gaat! ;)
5. Hier heb ik helaas geen idee van. Volgensmij mag je gewoon B starten. Staat er niks op de KNHS site?
6. Ja je hebt een startpas nodig om officiele wedstrijden te kunnen rijden. Ook moet je lid zijn van een vereniging bij jou in de buurt. Op de site van de KNHS kan je een startpas aanvragen. Prijs staat er bij, ik weet hem niet uit mijn hoofd helaas.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 11:20

Okay dankje wel! Heb je eigenlijk ook een starterspas nodig voor de B? En het nageven, moet dat in hogere klassen wel dan?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Wedstrijden, *uiterlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:26

Voor KNHS wedstrijden zul je ook voor de B een startpas moeten hebben ;)
Het nagevelijk lopen moet in de hogere klasses gewoon voor elkaar zijn, anders verlies je wel heel snel je punten.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:08

in de b gaat het er vooral om dat je pony goed luister naar je hulpen, dat hij netjes door e hoeken heen rijd en dat hij alle oefeningen corect uitvoert. als dit zo is zal en bij een niet al te strenge jurie gewoon een winstpunt moeten krijgen

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:07

maar stel ik dan een winstpunt krijg maar niet een starterspas wil, wat heb je dan aan dat winstpunt? gewoon een vraagje .. ik ben dom :')

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:12

Om officiele KNHS wedstrijden te rijden, moet je een startpas aanvragen! Dan kan je op die wedstrijden starten en eventuele winstpunten rijden, met 10 winstpunten mag je promoveren naar de L1

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:19

Om te kunnen starten (op een gewone wedstrijd) moet je hoe dan ook een startpas hebben, je winstpunt wordt dan ook gewoon opgenomen in je sportgeschiedenis. Wat je ook kan doen is impuls starten, je moet dan wel lid zijn van een vereniging en volgens mij ook van de KNHS (maar je hoeft geen startpas te hebben). Op je andere vragen is genoeg antwoord gegeven denk ik zo. Ga naar de KNHS site en kijk daar eens rond. Waarschijnlijk kan je zo een hoop vragen beantwoord krijgen. Succes als je gaat starten!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:28

Er zijn ook wedstrijden waar je als niet federatielid kan starten. Echter moet je dan wel lid zijn van een vereniging. Je eventueel behaalde winstpunt is niet officieel. Je kan pas officiele winstpunten halen als je een startpas hebt.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:43

okay dankje wel allemaal! ik ben lid van clubs, dus dat is geen probleem. ik denk dat ik eerst gewoon oefenwedstrijden ga rijden met die pony, hij is nog maar jong en ik ben hem nu nog aan het inrijden, dus als die oefenwedstrijden hem niet worden dan weet ik al dat ik geen starterspas hoef met die pony. is het wel wat kan ik er nog over denken. nogmaals heel erg bedankt!

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:46

oja, nog een vraag (sorry!!)
moet je perse starten met een witte rijbroek en bijbehorende rijtinue?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:50

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:02

heb ik al gedaan, maar niet alles is me duidelijk geworden. ik heb niet zien staan of je een witte rijbroek en wit dekje moet dragen, misschien heb ik eroverheen gelezen maar het is fijn om hier gewoon antwoord te krijgen voor ik daar voor * sta.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:05

Dan heb je daar overheen gelezen. Broek moet wit of creme/lichtgeel zijn, dekje mag elke kleur hebben...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:59

Lovethokkaa schreef:
Okay dankje wel! Heb je eigenlijk ook een starterspas nodig voor de B? En het nageven, moet dat in hogere klassen wel dan?

Nageeflijk lopen is in ALLE klassen nodig, je wordt namelijk beoordeeld op de volgende punten:
1. takt
2. losgelatenheid/ontspanning
3. aanleuning

en vanaf de klasse M komen daar ook bij
4. schwung
5. rechtgerichtheid
6. verzameling

De onderste drie punten worden dus in de klassen B en L in veel mindere mate meegenomen, maar de bovenste drie wel. Ook in de B moet je paard dus voor een voldoende scorende proef in de aanleuning lopen. De enige klasse waar men wel eens een oogje dichtknijpt is de klasse B bij de A/B-pony's omdat het meestal kleine kindjes zijn die daar meerijden en die hebben de motoriek en ervaring meestal nog niet om hun ponytje op een correcte manier aan de teugel te rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:01

jumerenik schreef:
2. als de manen netje en verzorgt aan 1 kand van de nek hang is dit ook toegestaan. anders mischien een hengstenvlecht porberen.

Alleen als de manen op een handbreedte getrokken zijn en volledig glad hangen is dit toegestaan.
TS geeft aan dat de manen van haar pony langer zijn, in dat geval mogen ze alleen loshangen als zij bijv. een Shetlander of Haflinger rijdt, aangezien die op keuringen ook lange manen dienen te hebben.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:23

maar in de B is het dus ook goed als je pony netjes contact heeft en zijn best doet om grote stukken na te geven. het is btw een IJslander, maar ik rijd hem alleen in, het is verder niet mijn paard dus ik ga zijn manen niet helemaal 'verbouwen'. dankje!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:29

IJslander valt ook onder de rassen met lange manen, dus die manen mogen los blijven hangen als je wilt.

Je rijdt in Brabant zie ik en het niveau ligt hier hoog, met alleen contact kom je hier niet vaak weg, maar uiteraard wens ik jullie alle succes! :)

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:43

Ik ben lid van die club (althans, lang geweest en wordt ik binnen kort weer) en ik heb wel vaker 'wedstrijden' gereden hier, dus ik weet wel hoe ze hier punten geven. Maar vroeger deed ik altijd mee met de bixie met mijn oude pony, voeig jaar met mijn pony van nu, maar die is altijd bang op wedstrijden dus ik weet eigenlijk niet hoe ze écht beoordelen aangezien mijn pony altijd de ring uit wilt. Nu wil ik dus met de pony die ik nu inrijd, maar gewoon oefenen om te kijken of hij 'westeijdgereed' is. Maar ik neem aan datzelfde daar niet zo streng op beoordelen in een oefenproe..?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:56

Lovethokkaa schreef:
. Nu wil ik dus met de pony die ik nu inrijd, maar gewoon oefenen om te kijken of hij 'westeijdgereed' is. Maar ik neem aan datzelfde daar niet zo streng op beoordelen in een oefenproe..?

Maar hoe kun je kijken of je klaar bent voor de wedstrijden als er heel anders gepunt wordt in een oefenproef? Dan heb je er nog niks aan. Ik ben zelf jurylid en nee, ik punt niet anders tijdens een oefenproef. Ik geef ruiters/amazones graag een reeel beeld van waar ze aan toe zijn. Ze hebben er niks aan als ik 10/15 punten (bijvoorbeeld) hoger ga jureren, ze denken dat ze klaar zijn voor wedstrijden, en op de wedstrijden vervolgens met lage punten uit de ring komen... toch? :-)

Succes met je pony! Misschien kan je een keer op een onderlinge van je club starten inderdaad, heb je nog geen startpas nodig en kan je wel vast oefenen.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:59

Maar op de wedstrijden met mijn pony(waar ze dus een x de ring uitsprong) beoordeelden we nog beter dan mijn vriendin op het Z paard van haar zus die wel de ring in bleef. Dus ze beoordelen echt niet heeeel streng beem ik aan en ze hebben niks meer over het weg lopen gezegt.. Maar toch bedank! En je moet toch ergens beginnen?;) en als de wedstrijden niks worden dan wordt het IJP weststeijen en anders hebben we pech!

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:15

Ik weet niet tot welke categorie je pony hoort, maar reken er maar op dat als je tussen de D/E-pony's rijdt je nog geen winstpunten zal rijden als je je pony nog niet helemaal netjes nageeflijk hebt.

Je moet trouwens, aangezien je pony 5 is, hem ieder jaar tot z'n 8e laten meten.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:24

Dat klopt niet volgensmij hoor;) bij ons op de club kreeg een meisje met haar D pony ook winstpunten naar die liep verreweg van nagevelijk.
Hij is ook een D pony, en wordt gemeten ;) maar eat heeft dat er mee te maken ..?