Paard bijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwana

Paard bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:56

Hey mijn paard bijt enorm in de stal
De dierenarts zegt dat het van karakter is maar hoe leer je het af?

Nog andere probleempjes:

1)Ze shot ook als ik haar hoeven wil uitkrabben
2)En ik kan niet achter haar staan of ze shot

Wat kan ik tegen die dingen doen?

Leonyvk

Re: Paard bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:12

Probeer uit te zoeken waarom ze dat doet. Is ze vroeger slecht behandeld? Een paard schopt niet uit zich zelf, daar is een rede voor. Is ze uit de stal wel lief?

kiwana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:58

Buiten de Stal bijt ze heel soms

Vroeger stond ze bij iemand anders en daar werd ze goed behandeld

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:00

Mijn pony beet eerst ook. Hij kreeg gewoon een tik op zijn neus. Zo heeft hij het gelukkig afgeleerd :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:05

Bijten en slaan is not done. Tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "shot". Bijten betekent gelijk met harde vuist kabouterstomp (dus hard stompen één keer). Zodra paard braaf is belonen met "braaaaaaaaaaaaaaaaaf". Ik zou dus niet achter haar gaan staan. Wel kun je om dominantie te bevestigen bij ongewenst gedrag paard "terug" commando geven en dan moet hij achteruit. Daardoor plaats je hem onder je. Mijn advies is streng maar consequent met hem omgaan. Niet te veel tutten en poetsen voorlopig. Dat wat hij goed en braaf doet veel met hem gaan doen zodat je een band kunt opbouwen en je hem dus kunt belonen en je "vriendje" met hem kan worden. Maar eerst moet de dominantie bevestigd worden op een duidelijke manier, dat kan niet altijd vriendelijk. Gevaarlijk gedrag nooit vergoelijken of wat dan ook. Belangrijk is de actie en gelijk reactie. Dus hij bijt en pats je vuist stompt op zijn neus, onmiddellijk zonder na te denken. Oren gaan plat gelijk waarschuwen en terug zetten. Zodra hij dat heeft gedaan gelijk "braaaaaaaaaaf" met een aai.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:11

Dominantie bij bijten en trappen is niet van toepassing.
Paard weet dat hij dit kan maken bij jou en doet dit dus. Hoe leer je dit af? Consequent zijn en het paard een flinke tik geven als hij bijt, schoppen is bij mij helema not done dan krijgt paard gewoon schop terug (niet tegen de weke delen natuurlijk wel redelijk blijven).
Bij het hoeven krabben, geduld hebben. Als hij trapt de hoef loslaten en gewoon weer opnieuw beginnen. Als hij niet trapt dan beloon je hem uitbundig met je stem of met een aai.
En inderdaad, zoals hierboven wordt gezegd: goed gedrag belonen, je paard moet ook weten wanneer hij het wel goed doet.

Niks te maken met het karakter van je paard of dominantie of whatever. Alleen aan een gebrek aan opvoeding van jouw kant.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:46

Er werden al heel goede antwoorden gegeven, zoals dat van "pien_2010" .
Een paard doet dit enkel omdat hij dit kan en mag, hij ziet jouw dus niet echt als een degelijke leider, want een leider schop je niet zomaar even.
De reactie die jij zou moeten geven werd al beschreven, maar jij kent dit blijkbaar niet exact, en daar loopt het dan heel makkelijk mis als jij enkel na het lezen van zo'n tips dit even ze;f gaat uitproberen, want hier is de timing echt super belangrijk.
Druk motiveert maar het is de release die het paard leert, als je daar fouten mee maakt krijg je net hetgeen je niet wil, het wordt dan eigenlijk alleen maar erger.
Mijn advies is altijd , je kent dit niet heel goed, neem er dus les in, laat een trainer langskomen en doe het samen, die geeft jou dan huiswerk mee en zo is het probleem na een paar weken volledig opgelost.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 06:03

Ik ga mee met wat er hierboven is gezegt. Is er mischien iemand die je hiermee kan helpen? Soms doet het goed om een andere invloed erbij te hebben, ik zeg niet dat je het zelf niet kan maar vaak zijn mensen gewoon niet strak genoeg met hun eigen paard. Zoals pien_2010 al heeft gezegt: actie & reactie. Als het paard bijt laat het hem dan gelijk weten. Veel success en geef niet op! :)

Alnate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:19

Als er een ander bij is, kan het gedrag totaal anders zijn, dan als ze het daarna weer alleen probeert. Paarden voelen onzekerheid aan.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:49

Alnate - mee eens, een paard voelt alles aan. Het geeft de TS mischien wel meer zekerheid om het zelf aan te pakken als je eerst hulp van een ander krijgt. Als het paard meer bijt / schopt als TS alleen is dan ligt het op een manier dus meer bij TS dan het paard. (Niet verkeerd bedoelt natuurlijk ;) )