Bijten en slaan is not done. Tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "shot". Bijten betekent gelijk met harde vuist kabouterstomp (dus hard stompen één keer). Zodra paard braaf is belonen met "braaaaaaaaaaaaaaaaaf". Ik zou dus niet achter haar gaan staan. Wel kun je om dominantie te bevestigen bij ongewenst gedrag paard "terug" commando geven en dan moet hij achteruit. Daardoor plaats je hem onder je. Mijn advies is streng maar consequent met hem omgaan. Niet te veel tutten en poetsen voorlopig. Dat wat hij goed en braaf doet veel met hem gaan doen zodat je een band kunt opbouwen en je hem dus kunt belonen en je "vriendje" met hem kan worden. Maar eerst moet de dominantie bevestigd worden op een duidelijke manier, dat kan niet altijd vriendelijk. Gevaarlijk gedrag nooit vergoelijken of wat dan ook. Belangrijk is de actie en gelijk reactie. Dus hij bijt en pats je vuist stompt op zijn neus, onmiddellijk zonder na te denken. Oren gaan plat gelijk waarschuwen en terug zetten. Zodra hij dat heeft gedaan gelijk "braaaaaaaaaaf" met een aai.