paard slank houden tijdens zomerseizoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

paard slank houden tijdens zomerseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:51

Hier begint in april het zomerseizoen, Alleen nu vroeg ik me af hoe kan ik mijn hafje slank houden in dit seizoen. normaals wordt hij wel dikker, maar op gegeven moment wordt het land minder en komt hij weer op zijn oude gewixht.

MAar dit jaar sta ik op een andere stalling met heeeeeel veel land. Zodra zijn stuk land het gras op is, gaat hij over na een nieuw stuk.

Nu was ik van plan om hem door de weeks alleen overdags het land op te zetten. Maar in het weekend moet je zelf paarden op het land zetten. (door de weeks wordt dit gedaan). Dus ben ik van plan om na gewenning 24/7 op het land te zetten in het weekend. Omdat ik helaas geen tijd heb om 2x per dag na hem toe te gaan imv ook reistijd.

In het weekend krijgt hij wel minder krachtvoer.

Hij krijgt nu ook echt minimaal krachtvoer nog geen halve schep per dag. En dan 6/8 kg kuil verdeeld over de dag. (staat nu op stal)

BETUWE

Re: paard slank houden tijdens zomerseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:52

Ik volg heb een paard wat in de zomer ook erg aan komt

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:54

Je zou niet kunnen vragen of je paardje samen met wat andere paardjes, die aanleg hebben om fors te worden, op het kaal geknabbelde land te laten staan? Dan ben je al een heel eind volgens mij...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:55

Of de weekenden dat hij 24/7 buiten staat dan met graasmasker?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:37

Ja die van mij wordt ook altijd dik in de zomer nu is het ongeveer hetzelfde verhaal zoals jij qua weide verplaatsing zegmaar. Hij staat overdag dan op he land en 's nachts op stal..

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:27

Hier hebben we hetzelfde probleem met fjordenpaarden.
Ze staan in het weideseizoen meestal twee nachten per week op stal en we doen aan strookbegrazing.
Zo houden we ze redelijk op gewicht.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:35

Bij ons gaan ze 's avonds in de paddock/stal en het weiland wordt afgezet, zodat ze niet overal bij kunnen. Elke dag maken we het weiland een stuk groter, zodat ze weer een nieuw vers stukje hebben. zo worden ze niet te dik :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:38

In de korte grasjes zit vaak nou juist de meeste suiker. Dus of het zin heeft om op een kaler stukje te staan?

Die van mij heeft hetzelfde probleem, en heeft ook halve dagen in de paddock gestaan, maar met warm weer is dit niet te doen.
Bij ons gaan ze in maart op het land............ze heeft nu nog steeds een buik en ik ben bang voor de lente/zomer............

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:42

Mag je aan strookbegrazing doen?
Dat werkt hier altijd erg goed. Onze weide ( 2 hectare) is ook in de zomer veel te groot en vol voor de paarden om slank te blijven. Ik zet altijd een stuk af, en daar komt elke week een strook bij aan nieuw gras. Werkt prima, en heb altijd mooie slanke paarden, zelfs hartje zomer ( ok... Op de shetlander na dan, maar die is zelfs nu nog vatsig :+ )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:42

Wat dacht je van grasmasker?

Voor mij is het een enorme goede oplossing en en hele geruststelling, want mijn paard staat graag dag en nacht op het land in de weidemaanden.

Geen gedoe van naar binnen naar buiten en weer naar binnen, maar gewoon lekker de grasmasker omdoen wanneer hij te dik wordt en of het gras te vet is en of wanneer ze net verweid zijn. Ik bekijk gewoon van dag tot dag of het om moet en of juist aflaten.

Kijk vooral naar je paard en niet naar het gras, want van kort gras kunnen ze flink dik zijn en opgeblazen doordat er zoveel fructaan in zit. Of er moet heel weinig gras zijn maar dat is weer niet gezond ivm mogelijke zandkoliek, doordat het teveel aarde/ zand binnenkrijgt, dus gewoon verweiden, wanneer dat nodig is.

Per jaar kan het enorm verschillen: in 2012 bijna de hele weideseizoen de grasmasker omgehad en in 2013 zo af en toe en niet het hele weideseizoen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:50

Graasmasker snapte die van mij niet. Die heeft de hele dag staan kijken in de zon. Niet gegeten of gedronken..........vind ik ook weer zielig.

Misschien investeren in een dure?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:56

Dimple schreef:
Graasmasker snapte die van mij niet. Die heeft de hele dag staan kijken in de zon. Niet gegeten of gedronken..........vind ik ook weer zielig.

Heeft hij wel de tijd gehad om het te snappen? Die van mij heeft daar 4 dagen voor nodig gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:02

Meer tijd geven, of het gras was veel te lang waardoor het omgebogen werd en lastiger is om mee te grazen voor een beginner ipv dat er grasstengels door het gaatje van het grasmasker kwam.

Mijn paard snapte het meteen maar vond het niet leuk hoor de eerste uren en was zwaar beledigd, maar ja liever hem gezond houden dan dat hij hoefbevangen raakt en of zware gaskoliek krijgt.

Daarna accepteerde hij het volkomen en vind het niks erg, steekt er zelfs zijn neus erin als ik het voorhou, nadat ik klaar ben met hem en hij weer terug de wei in mag.

Een kwestie van gewenning.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:12

Ik heb mijn paardjes sinds mei en kreeg dus ook meteen te maken met ineens veel te dikke hafjes. Tegen hoefbevangen aan. Ze staan bij mij van zonsopkomst tot zonsondergang op het land. Ik heb voor allemaal een greenguard graasmasker aangeschaft. Heel fijn. Ze eten ongeveer net zo hard het gras eraf als dat het aangroeit en zo blijven echt mooi in vorm. Het heeft ongeveer een week of 3 geduurd voordat ze niet meer chaggie waren dat ze dat ding om moesten. Maar goed dat had ik er wel voor over.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:33

Vooral zorgen dat je ook voldoende rijdt!!! Misschien nog wel meer en fanatieker dan 's winters om zo in ieder geval te zorgen dat hij wat verbrandt aan vetjes....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:19

pluklief schreef:
Dimple schreef:

Heeft hij wel de tijd gehad om het te snappen? Die van mij heeft daar 4 dagen voor nodig gehad.

Ik vond het te zielig :o En met name het niet drinken terwijl het warm was maakte ik me zorgen om.

Greenguard hoor ik goede verhalen over.
TS, misschien iets voor jouw paard ook?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:23

misschien iets heel stoms, maar waarom moet hij persee slank zijn? een paar pondjes maakt denk ik toch niet zo veel uit, zolang je paard toch lekker in zijn vel zit?
Of zie ik het nou helemaal verkeert? Of word hij echt veels te zwaar?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:28

Die van mij is net vet op billen, boeg of nek, maar heeft best een behoorlijk hangbuik.

DA zegt dat het puur vulling is (stro/gras/hooi) Ze staat op koolzaadstro maar hoe ik ook rij.........het blijft hangen.
Heeft ook 2 veulens gehad.....

Mij maakt het ook niet uit, maar ben wel eens klaar met de vraag of ze drachtig is :o

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:38

Te dik zijn is erg ongezond voor paarden. Robuuste rassen lopen groot risico op hoefbevangenheid en insuline-resistentie. Het meeste gras in Nederland is koeiengras, niet zo geschikt voor paarden, vandaar dat paardeneigenaren opletten dat hun paard niet te dik wordt, Spotterick

Ik ga lange ritten plannen deze zomer....aerobe activiteit is goed voor de lijn!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:47

Ik snap dat te dik zijn niet goed is. Dit is nooit goed, bij geen enkel dier.
Maar er is wel een verschil tussen te dik en mollig om het zo maar te zeggen.
Ik had al gehoord dat koeiengras niet altijd even goed is, wij hebben hier zelf gras gezaaid, wat het precies is weet ik niet, maar onze paardjes doen het er gelukkig goed op.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paarden in de winter wel altijd een beetje mollig zijn. Maar in de zomer heb ik hier gelukkig geen last van. Dit komt waarschijnlijk omdat ik in de zomer veel meer tijd heb voor mijn paarden als in de winter.

Ik hoop dat jullie een makkelijke manier vinden om jullie paarden op een gezond gewicht te brengen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:55

Oké hier dan een foto van mijn merrie

Afbeelding

Die zwarte met hangbuik :o

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:55

Sorry TS, ik lijk je topic over te nemen, maar ik hoop dat je ook wat aan de tips hebt! ;)

wendyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:46

Ik heb mijn paardjes in de zomer overdag in het land. Om dat ik ze met het uur zie groeien in de breedte hebben ze een graasmasker. Ik gebruik dit nu al een aantal jaar en het bevalt heel goed.
In het begin moesten ze er idd erg aan wennen maar dat ging snel genoeg.
Drinken kunnen ze uit grote bakken dus daarbij hebben ze geen last van de maskers.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:54

Wendy, welke heb jij dan?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:46

Graasmasker heb k ook over nagedacht maar dan kan hij zich niet verdedigen. En k heb geen idee of hij snapt dat hij er mee kan drinken. En m'n haf kennende krijgt hij hem af..