Mijn paard bijt/speelt in/met zn eigen benen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn paard bijt/speelt in/met zn eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:43

Als mijn paard een jolige bui heeft en hij staat in de bak, dan doet hij iets heel mafs; hij speelt in zn eigen benen alsof het die van een ander paard zijn. Hij pakt het velletje van zn knie vast en 'slingert' met zn eigen benen, of hij hapt 'zogenaamd' in zn eigen benen (pakt niet echt vast, soms wel). Daarna gaat ie gek doen en springen en bokken, scheten laten etc.
Ik heb er een klein stukje van gefilmp, normaliter gaat ie nog veel gekker tekeer als ie met zichzelf aan het spelen is.
Herkent iemand dit van zn eigen paard?

Zet je geluid zacht, het waaide als een malle:

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:48

Hmm ik heb even in je profiel gespiekt en ik lees daarin dat je zijn achtergrond niet kent.
Dit lijkt mij dan toch een vorm van aangeleerd vervelingsgedrag.
Misschien stond hij vroeger altijd alleen op een weide? En heeft hij er daarom een spelletje van gemaakt?
Een andere verklaring zou ik er niet kunnen bij bedenken, wel raar dat hij het dan nog altijd doet als er een ander paard bij staat.

Al zou ik me daar niet te druk om maken, misschien is ie lang hengst geweest en had hij toen niets anders dan zichzelf om mee te spelen?

Chezshir77

Re: Mijn paard bijt/speelt in/met zn eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:57

Ja, zou kunnen hoor, maar hij speelt óók wel met andere paarden hoor, zoals die er nu even stil bij staat. Mijn paard is in zn hoofd nog maar 3 geloof ik, en heeft wel veeeel meer behoefte om te spelen dan andere paarden op stal. Das wel eens jammer. Daarom doen we samen veel spelen (parelli oa). Vind ie geweldig. Maar het is best fascineren om zomaar eens een uur naar hem te kijken. Kuilen graven doet ie ook graag. Ik vind het wel komisch om te zien, hij heeft echt pret met zichzelf op zo'n moment.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:00

Ik zou me er ook niet zo druk om maken, tenzij hij zichzelf echt verwond.
Hij vermaakt zich in zijn eentje, wel appart als je tenslotte nog een maatje erbj hebt staan.
Ik denk ook dat hij het door verveling zich zo heeft aangeleerd.
Misschien heeft hij als jonkie alleen gestaan en daardoor niemand anders had om mee te spelen.

Ik heb het nog nooit eerder gezien.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:14

Achhh mn poepie! Zal toch niet waar zijn dat ie zoveel alleen heeft gestaan? Ik zorg dat hij NOOIT alleen staat. Hij is wel erg op mensen gericht, echt heel aandoenlijk maar hoop niet dat dat daardoor komt... Ik maak me er ook niet druk om hoor, vind het gewoon wel komisch en vraag me af of er meer paarden zo spelen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:18

Het is zeer zeker een grote komiek :+ .
Maar ik heb het nog niet eerder gezien.

Van de andere kant is het ook wel handig, je paardje doet zichzelf bezighouden *\o/* .
Hij zal zich dan niet zo snel vervelen Ha Ha.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:23

Hier heb ik zo eentje staan die de gekste dingen doet.
Is echt nog een baby. Heeft tot zen 2 jaar bij mama gestaan, dan een jaar niet zo'n goede behandeling gehad en nu staat hij sinds mei 2013 bij mij.
Hij denkt echt nog dat hij een veulentje is. Zo doet hij ook tegen de weide genoten die hem dan straffen zoals zijn moeder zou doen.

Die doet ook de vreemdste dingen met zijn benen en hoofd tussen zijn benen. Als hij zich krabt met zen achterbeen dan 'schrikt' hij ervan en schiet als een gek door de wei.

Ze hebben nochtans onbeperkt ruwvoeder.

Er staan ook een hoop draver en die zitten ook altijd bomvol energie en die doen ook zulke zaken ( staan wel alleen).
Dus zal ook wel met temperament te maken hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:31

Is hij lang hengst geweest (soms staat de datum van castratie in het paspoort)?
Mijn opa heeft 2 hengsten op stal gehad die daarvoor lang (vanaf 1? jaar tot 3 jaar) alleen hadden gestaan en die dit ook deden.
Ook nog nadat ze wel in de groep kwamen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:34

Misschien voor wat meer afleiding een speelbal erin?
Hij vermaakt zich wel, als hij met andere ook speelt dan kan het niet zo zijn dat ie niks te spelen heeft en daarom maar met zichzelf speelt. Kan iets zijn van vroeger maar het is niks ernstigs en jij zorgt ervoor dat hij contact heeft met andere paarden dus zou me er ook niet druk om maken.
Allicht wat meer afleiding bieden, wilgentakken en een bal bv.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 18:58

Er staat helaas niets over zn castratie in zn paspoort dus ik heb echt geeeen idee! Ja, hij heeft een speelbal, alleen waaide het wat hard dus had ik niet meegenomen. Daar slingert ook wel mee ja, net als met takken. En als enige paard ter wereld geloof ik, speelt hij ook met zn speelappel in stal:-) Het is wel een guitig ding wat dat betreft, ik lig soms dubbel om zn gekke dingen.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:07

Als ik jouw verhaal niet erbij had gelezen en dit gedrag zou moeten verklaren, dan zou ik denken dat dit paard jeuk heeft en er niet goed bij kan en hier gefrustreerd van wordt. En net als in de zomer met veel dazen zie je paarden zo wegrennen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:12

Ja die gedachte snap ik, alleen hij doet het ALLEEN met buitenspelen... op stal doet hij dit nooit, en hij doet het ook niet met rijden of grondwerk oid.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 02:21

Mijn paard deed dit ook altijd met buiten spelen! :D Ook als ie met een vriendje buiten stond.Ik kocht hem als 3jarige hengst en op z'n 6e is hij gecastreerd,maar is het wel z'n hele leven blijven doen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:27

KnoLLyBoLLy schreef:
Mijn paard deed dit ook altijd met buiten spelen! :D Ook als ie met een vriendje buiten stond.Ik kocht hem als 3jarige hengst en op z'n 6e is hij gecastreerd,maar is het wel z'n hele leven blijven doen!

ah! Leuk! Iemand die het herkent! Gekke paarden he hahahaha :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:52

Het lijkt mij stereotiep gedrag, dat - wat een andere bokker hierboven ook al suggereerde - voort kan komen uit een voorgaande periode van hevige verveling. Er komt dan een stofje vrij, dat voor een paard juist weer heel prettig voelt. Daardoor is het vaak een blijvend probleem en zal het soms ook erger kunnen worden (wat je zelf al aangaf: de ene keer is het erger dan de andere keer). Gelukkig heeft hij nu sowieso afleiding door een ander paard erbij, wat het gedrag in ieder geval wat kan verminderen. ;)

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:44

Brendaaaa schreef:
KnoLLyBoLLy schreef:

ah! Leuk! Iemand die het herkent! Gekke paarden he hahahaha :D

Ja hahaha hartstikke leuk om naar te kijken! Gewoon lekker laten spelen en happy paard zijn!! /3 :D