Pony loopt de wei niet en legt oren achterin de nek...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Jersey_xx

Pony loopt de wei niet en legt oren achterin de nek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:40

Hoi,
Ik heb een super pony!! Maar de laatste tijd met naar de wei brengen blijf ze net voor het hek stil staan en draait de kont naar mij toe, met de oren in de nek en probeert te schoppen... Als ik dat het hek open heb en haar mee de wei in wil nemen blijft ze stil staan en laatst heeft ze er zelf een paar keer bij staan steigeren!! Ik zelf weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan en ik ga haar natuurlijk niet heel hard slaan, ben natuurlijk wel streng en weet wat ze bij de wei gaat doen. Het lukt me alleen niet haar de baas te zijn met in de wei zetten... :( En wat ik dan ook nog wel gek vind is dat ze zo in de omgang niet bijt, trapt, bokt of steigerd, ze is dan zelfs altijd super lief en knuffelig. Ook met rijden nooit problemen gehad...

Iemand misschien een idee of ervaring?? Ik hoor het graag!!! :)

Groetjes Pleuni

blubjes

Re: Pony loopt de wei niet en legt oren achterin de nek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:44

op deze manier is je pony jou de baas, nu is het bij het in de wei zetten, straks bij iets anders.
Misschien kun je eens proberen om haar achteruit de wei in te laten gaan. Maar ik denk toch dat een flinke tik, op het juiste moment! dat wel, heel goed kan helpen. ze mag nooit proberen om jou te schoppen! ze heeft naar jou te luisteren!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:47

Schoppen, kont naar me toe draaien, stijgeren, zijn voor mij zeer goede redenen om dus wél hard in te komen. Zij weet nu dat je haar toch niet corrigeert en neemt dus letterlijk een loopje met je. Kan ook zijn dat ze stroom heeft gehad bv voor ze de wei inging en zich dat nog herinnert, maar dan nog.

Zelf houd ik altijd de stelling aan: "zo zacht als het kan, zo hard als het moet".

Wel goed timen, evt iemand erbij als je denkt dat je het zelf niet kan of wil, maar je zal in elk geval in moeten gaan grijpen voor het van kwaad tot erger wordt.

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 16:02

Oke, Ik zal dan de volgende keer wel eens een flinke tik geven.. :/
Door de stroom kan het niet komen wij hebben een houten omheining en geen stroom bij de poort...
Er is geen mogelijk dat iemand mij help m'n moeder is bang van de pony en ik heb haar van iemand overgenomen ze heeft altijd al problemen gehad met het in de wei lopen.. maar zo erg als ze laatste tijd is het nooit geweest.
Ze staat 5min van mij af in een bosweiland met een kudde jonge en oude paarden en ik weet dat ze daar niet hoog in rang staat... Maar zou het misschien kunnen dat ze bang is voor de andere paarden?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:01

Dit heeft idd met een dominantie probleem te maken.
het leiderschap verwerf je niet door met een zweep te gaan rondmaaien, maar soms kan het idd wel eens nodig zijn, maar jij hebt daar duidelijk geen inzicht in , dus doe het dan ook niet.
Neem er eerst eens goed les in, en ga dan pas zelf tegen het paard in.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:04

Misschien kun je eens proberen om een flinke pluk hooi in de wei te leggen voordat je haar erin zet.
Zo heeft ze iets lekkers om naar uit te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:06

Het hoeft niet alleen dominantie te zijn.
Hoe ziet het hek eruit waar hij door moet? Is het smal? Staan er palen o.i.d?

Ik ken een paard dat absoluut niet zijn stal in wilde, zelfde verhaal als jou, het werd elke keer een gevecht.
Uiteindelijk bleek hij telkens dat hij door de deur liep, met zijn heup(en) tegen het ijzer stootte en dit deed pijn.

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:47

MirandaDvG schreef:
Misschien kun je eens proberen om een flinke pluk hooi in de wei te leggen voordat je haar erin zet.
Zo heeft ze iets lekkers om naar uit te kijken.

Dit gaat waarschijnlijk niet werken omdat in de wei net naar de poort een grote ruif staat, waar altijd hooi in zit en idd ik heb dit al een geprobeert maar ik heb er geen baad bij ;(

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:49

aeolusnr1 schreef:
Dit heeft idd met een dominantie probleem te maken.
het leiderschap verwerf je niet door met een zweep te gaan rondmaaien, maar soms kan het idd wel eens nodig zijn, maar jij hebt daar duidelijk geen inzicht in , dus doe het dan ook niet.
Neem er eerst eens goed les in, en ga dan pas zelf tegen het paard in.

En wat voor les zou je hier dan mee bedoelen? Op het moment heb ik 2x per week les en ik heb haar echt wel eens een tik bij de wei gegeven alleen ze gaat gewoon door en doet net alsof ik er niet ben..

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:52

KoudbloedKim schreef:
Het hoeft niet alleen dominantie te zijn.
Hoe ziet het hek eruit waar hij door moet? Is het smal? Staan er palen o.i.d?

Ik ken een paard dat absoluut niet zijn stal in wilde, zelfde verhaal als jou, het werd elke keer een gevecht.
Uiteindelijk bleek hij telkens dat hij door de deur liep, met zijn heup(en) tegen het ijzer stootte en dit deed pijn.

Wij hebben een breed houten heb (ong. 2m breed) heb zou idd kunnen dat ze er daarom niet door durft maar hoe ver ik het hek ook open zet, ik heb echt veel tijd nodig om haar erin te krijgen en heel vaak moet ik haar er gewoon bijna inslaan (niet dat ik gemeen ben tegen haar hoor..) en elke keer als ze goed de wie inloopt krijgt ze ook iets lekkers!!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:53

Oke, er ligt dus al wat lekkers in de wei....
Probeer eens uit te zoeken waarom ze de wei niet in wilt.
Verveelt ze zich misschien? Staat ze alleen? Is het een blubber bende?
Of is er iets engs zoals Koudbloedkim zegt?

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:56

MirandaDvG schreef:
Oke, er ligt dus al wat lekkers in de wei....
Probeer eens uit te zoeken waarom ze de wei niet in wilt.
Verveelt ze zich misschien? Staat ze alleen? Is het een blubber bende?
Of is er iets engs zoals Koudbloedkim zegt?

Dat zou ik inderdaad eens naar opzoek kunnen gaan... :)
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze zich verveelt, want ze staat met een kudde van 8 paarden/pony's... En ze hebben een wei van 1 hetaar... in de winter is het inderdaas best modderig maar hier heb ik voorheen nooit problemen mee gehad..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:04

Je zegt dat je al 2x in de week les hebt en das natuurlijk goed, en je kan niet onbeperkt lessen gaan nemen want das onbetaalbaar op den duur.
Maar de gewone rijlessen , daar wordt helemaal geen aandacht besteed aan een probleem als dit, dus daar moet je echt apart een goede instructie in zoeken en vinden, en die zijn er echt wel.
Eigenlijk is dit basis gehoorzaamheid en basis grondwerk.
Al bij de eerste les kan zo'n instructie jou laten zien dat het paard ook helemaal anders kan reageren, eigenlijk is zoiets enkel diegene die het doet , niet het paard dus.
Persoonlijk vind ik het ook spijtig dat de meeste rijinstructeurs enkel het rijden als les beschouwen, en niet het omgaan met paarden, want het paard naar de weide leiden is een onderdeel van het omgaan met paarden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:08

Als ze d'r kont naar je draait en wil gaan slaan gewoon met het touw en/of halster mep op de kont. Als ze gaat steigeren even een stapje achteruit en keertje roepen, ze mag niet baas spelen. Heb ook zo'n paard lopen hier en die geef je een hand en ze nemen meer dan een arm :roll:

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:29

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat je al 2x in de week les hebt en das natuurlijk goed, en je kan niet onbeperkt lessen gaan nemen want das onbetaalbaar op den duur.
Maar de gewone rijlessen , daar wordt helemaal geen aandacht besteed aan een probleem als dit, dus daar moet je echt apart een goede instructie in zoeken en vinden, en die zijn er echt wel.
Al bij de eerste les kan zo'n instructie jou laten zien dat het paard ook helemaal anders kan reageren, eigenlijk is zoiets enkel diegene die het doet , niet het paard dus.
Persoonlijk vind ik het ook spijtig dat de meeste rijinstructeurs enkel het rijden als les beschouwen, en niet het omgaan met paarden, want het paard naar de weide leiden is een onderdeel van het omgaan met paarden.

Ik vind het een heel goed indee om hier les in te zoeken!! Ik kan hier alleen geen les in nemen aangezien ik de rijlessen al zelf betaal, en ik werk 2x in de week, het punt is ik ben pas 13 dus ik kan echt niet nog meer betalen en mijn ouders zijn helaas echt nier van plan om hieraan mee te betalen wegens privé situatie.. :(
Wel ben ik met grondwerk en vreiheidsdressuur bezig, al sinds ik haar heb, en mijn nicht geeft mij hier dan ook les in. Deze les is niet wekelijks maar gewoon een keertje als we niks hebben en het toevaliig uitkomt... :)

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:35

Heleennn schreef:
Als ze d'r kont naar je draait en wil gaan slaan gewoon met het touw en/of halster mep op de kont. Als ze gaat steigeren even een stapje achteruit en keertje roepen, ze mag niet baas spelen. Heb ook zo'n paard lopen hier en die geef je een hand en ze nemen meer dan een arm :roll:

Ja dit doe ik ook elke keer, ik DENK dat het steigeren ook niet tegen mij is bedoelt ofzo en ze wil mij ook niet expres trappen... Als ze mij is een keertje raakt met een trap dan merk je ook aan dr dat het niet zo bedoelt was maar ik weet niet wat ik eraan moet doen en aan de wei kan het denk ik niet liggen, ze is dol op de kudde in de wei, en als ze dan eenmaal in de wei gallopeerd ze ook meteen naar de andere pony's toe...
Het is dan ook echt alleen dat ze er NIET in loopt, maar of dit dan kan komen doordat ze bij de vorige eigenaar iets mee heeft gemaakt weet ik niet.. Ik weet wel dat ze vroeger geen gemakkelijke pony was en dat ze en niet heel goed tegen kan om een tik te krijgen en als ze dan een tik krijgt is doodsbang en schrikt ze bij elke handbeweging (dit is uiterraard de reden dat ik geen hare tik uit wil delen)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:10

xx_Jersey_xx schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik vind het een heel goed indee om hier les in te zoeken!! Ik kan hier alleen geen les in nemen aangezien ik de rijlessen al zelf betaal, en ik werk 2x in de week, het punt is ik ben pas 13 dus ik kan echt niet nog meer betalen en mijn ouders zijn helaas echt nier van plan om hieraan mee te betalen wegens privé situatie.. :(
Wel ben ik met grondwerk en vreiheidsdressuur bezig, al sinds ik haar heb, en mijn nicht geeft mij hier dan ook les in. Deze les is niet wekelijks maar gewoon een keertje als we niks hebben en het toevaliig uitkomt... :)

Dan zou ik persoonlijk zeggen (gezien ik t helemaal eens ben met aeolus wbt t grondwerken ed) om dan bv een paar weken even geen dressuurlessen te volgen maar grondwerk (vroegah werd dat gewoon opvoeden genoemd en kregen we dan nog voor we op t paard stapten, zo jammer dat dat nu niet meer is) tot het probleem opgelost is en dan pas weer dressuur te volgen. Zo heb je niet de extra kosten van meer lessen, en je pakt t probleem wel aan.

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:00

Ja ik ga dit zeker doen!! die dressuurlessen kunnen wel wachten!! Heel erg bedankt allemaal voor de tips en ik zal er zeker gebruik van gaan maken!!!