Paard zonder deken zweet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Paard zonder deken zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:36

Alex (fjord x haf kruising) staat zonder deken. Zijn zomer dekens heeft hij gesloopt dus durfde het niet aan om winter dekens te kopen heb ook de indruk dat hij het liefste zonder deken staat. Diamond shet staat ook zonder deken. Ze komen ook niet op stal 's avonds. Alex heeft zijn eigenaar al een aan het lopen gehad maar die vertikt het om achter ze aan te zitten.
Merkte alleen dat hij wel wat aan het zweten is overdag met dit weer. Wat is dan wijsheid? Heb er laatst met de borstel weer flink wat haren uitgehaald maar scheren is geen optie omdat ik er geen deken op kan doen.

Anoniem

Re: Paard zonder deken zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:43

Het enige wat je kan doen is inderdaad hem helpen bij het verharen. Dus lekker met een borstel zoveel mogelijk losse haren wegpoetsen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:47

JA dat dacht ik al. Maar misschien dat er nog een andere oplossing was. Dan gaan we van week maar weer flink aan de slag met de borstel.
Arme dieren snappen het ook allemaal niet meer met dit weer...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:52

je kan mss wel een "racestreep" wegscheren. gewoon onderkant hals enkele stroken haar wegscheren, je vind hier op bokt wel voorbeelden. Op deze manier kunnen wat meer warmte kwijt zonder dat je noodzakelijk een deken hoeft op te gooien.
Kan uitgebreid worden naar de borst en buik (bij het laatste komt ook geen deken over)

Ik kan best begrijpen dat paarden met een serieuze wintervacht het momenteel in het zonnetje te warm hebben...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:52

[***] schreef:
Het enige wat je kan doen is inderdaad hem helpen bij het verharen. Dus lekker met een borstel zoveel mogelijk losse haren wegpoetsen.

Paarden die 24/7 buiten staan is veel/intensief borstelen niet aan te raden.
Je borstelt ook de waterdichte vetlaag eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:56

Brainless schreef:
[***] schreef:

Paarden die 24/7 buiten staan is veel/intensief borstelen niet aan te raden.
Je borstelt ook de waterdichte vetlaag eruit.

Ja dat is waar. Had ik niet aan gedacht. Een streep over zijn buik scheren kan inderdaad ook. Maar een beetje zweten is op zich toch ook niet zo een probleem?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:58

Ik borstel hem ook niet heel veel. Vooral niet als hij nat is.
Kan dat geen kwaad dat hij wat zweet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:59

Ligt er een beetje aan hoeveel hij zweet. Als hij continu drijfnat is, dan kan ik me voorstellen dat een koud windje niet zo fijn voor hem is.

Maar als zijn vacht goed werkt, is hij op zijn huid gewoon droog en zit het zweet aan de buitenkant van de haren. Kan volgens mij geen kwaad. Heeft hij schuilmogelijkheid?

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:01

Als het koud is is het niet goed als hij nog zweet, hij kan daar ook ziek van worden. Kan je niet een bakje kopen die je aan het halster vast maakt zodat hij niet meer in zijn deken kan bijten, of kan hij daar niet tegen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:03

lovepaloma schreef:
Als het koud is is het niet goed als hij nog zweet, hij kan daar ook ziek van worden. Kan je niet een bakje kopen die je aan het halster vast maakt zodat hij niet meer in zijn deken kan bijten, of kan hij daar niet tegen?

Nee hoor dat valt gelukkig wel mee.
Als zijn huid maar droog is, is het geen probleem.

Mijn Fjord gaat ook na het rijden weer nat het land in (wel koud gestapt) en met deze warmte staat ze ook (af en toe) licht te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:04

Ze worden echt niet zomaar ziek hoor als ze nog een beetje nat zijn. Als de huid maar droog is, maar daar zorgt een gezonde vacht vanzelf voor.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:11

Nee zijn huid zelf is volgens mij niet nat. En ik ga niet met iets aan de gang zodat hij zijn dekens niet aan kan. Hij trekt ze er zelf af dus vind het denk ik niet prettig.
Ik merk dat hij vooral zweet als ze met zijn tweeën gek aan het doen zijn dus flink rennen en bokken. Shetje heeft daar geen last van. Maar als de huid droog blijft kan het geen kwaad?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:24

niet te veel zorgen maken en gewoon goed in de gaten houden.

als de huid innd niet nat is, dan doet de vacht goed zijn werk.
wat je zelf ook al zegt, het is niet heel koud en als ze dan veel rennen, dan gaan ze zweten.

eet hij goed en is zijn vacht verder mooi plat? zelf met een wintervacht kunnen ze nog goed glanzen zeg maar. is ie ook verkouden of iets dergelijks?

anders goed droogstappen als je vind dat hij te veel zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:27

Nee hoor, kan echt geen kwaad. Het is natuurlijk ook erg zacht voor de tijd van het jaar. Zijn vacht is hoogstwaarschijnlijk ingesteld op sneeuw en vorst :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:30

Hij eet goed ja. Flink hooi krijgen ze en ze krijgen wat brok bijgevoerd omdat de wei niet meer zo voedzaam is en de shet drachtig is. En hij meent dat ie ook wat moet hebben dus hij eet prima. Vacht licht plat als het waait zet hij die wel omhoog. En hij glanst ook wel als ik hem gepoetst heb :')
Momenteel gaat ie door voor varken want hij had een modder stuk ontdekt.
En verkouden is hij niet. Althans niks gemerkt geen snotneus of matter gedrag dan anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:49

xoranlover schreef:
Momenteel gaat ie door voor varken want hij had een modder stuk ontdekt.

Een vies paard is een blij paard!!

Zoals Brainless als schreef, niet te vaak poetsen, want dan haal je de vetlaag die hem beschermt tegen regen en vocht van buitenaf weg.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:33

Oke dank jullie voor het snelle antwoorden. Ik poets inderdaad niet te vaak (lees momenteel bijna niet) Alleen laatst heb ik de losse haren eruit geborsteld want meneer stond te schuren. (Erna gelukkig niet meer).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:36

niks aan de hand ts. de haren omhoog bij wind is de bedoeling.