hooi meenemen op buitenrit? Draagbare slowfeeder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

hooi meenemen op buitenrit? Draagbare slowfeeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:39

Beste bokkers,

Zondag zijn wij voor het eerst met ons paard op buitenrit gegaan buiten onze omgeving om. Tijdens deze rit hebben we ook een pauze gehouden waar we lekker koffie hebben gedronken. Toen viel mij eigenlijk op dat we niks "lekkers" voor het paard bij ons hadden waar hij in zijn pauze aan kon knabbelen. Aangezien in onze trailer er ook niet een goed systeem is om hooi op te hangen en ons paard dan zo "druk" met zijn eten is dat hij niet meer zo scherp oplet op de weg geven wij liever geen hooi tijdens de trailer rit.

Toen bedacht ik mij, zouden meerdere mensen hier aan denken? Toen kwam er een idee van een rugzak-slowfeeder in mijn gedachte. Ik ben nog het 1 en ander aan het uittekenen en als ik na deze week 2 weken vrij heb ben ik zelf ook vanplan om te kijken of ik een oude rugzak kan ombouwen tot "prototype" van wat denk dat wel eens zou kunnen werken.

Mijn vraag is, bestaat er al zo iets?

manie

Re: hooi meenemen op buitenrit? Draagbare slowfeeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:41

Waarom niet gewoon GRAS eten?.
Zie mezelf al met een rugzak vol hooi :') rijden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:43

Maar het is lijkt mij toch de bedoeling dat ze onderweg "druk" zijn met hooi eten?
Paard hoeft toch niet te roepen welke afslag je hebben moet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:44

tones schreef:
Maar het is lijkt mij toch de bedoeling dat ze onderweg "druk" zijn met hooi eten?

Ja dat dacht ik ook. :=

Kauwen werkt juist ontspannend, je kan je paard ook wat wortels geven en gewoon laten grazen lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:44

manie schreef:

Omdat je nooit weet of er iets op/in/over dat gras zit.

Overigens kan een paard wel een poosje zonder eten. In zn stal kan ie weer eten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:44

Omdat er niet overal gras beschikbaar is. Zo heb ik zondag in drunnen gereden en daar was geen gras op onze stopplek. En om mijn paard nu eikels en oude blaadjes van de grond te laten snoepen vind ik ook niet zo gezond.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:45

tones schreef:

Geen Tomtom, maar Paardpaard :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:46

tones schreef:

Omdat hij dus dan vergeet om te stappen in bochten, ondanks dat we deze bochten dan wel stapvoets nemen. Daarnaast kan ik in mijn Ifor Williams niet goed een hooinet ophangen zonder dat het goed vast zit en niet alle kanten op zwaaid en het paard er ook nog normaal bij kan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:47

prugelpiet schreef:
manie schreef:

Omdat je nooit weet of er iets op/in/over dat gras zit.

Overigens kan een paard wel een poosje zonder eten. In zn stal kan ie weer eten.

Dat weet een beetje weide paard wel hoor, en het halve bos ligt echt niet vol gif....
Maar goed ik laat ze gewoon gras vreten, een hooirugzak vind ik nogal onnodig :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:51

Lekker hooinet in de trailer en eventueel een bak met voer voor knollief. gooi t op de grond heeft ie wat te doen.(op picknickplaats) Ik snap echt niet waarom hij geen hooi in de trailer krijgt, geen goede excuses van de bevestigingsproblemen.. trailer staan moeten ze leren. Maar t moet wel prettig zijn. Jij eet hoogst waarschijnlijk ook wel eens een dropje in de auto of je kletst.. heel afleidend

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:55

Een hooi-rugzak zou ik dan niet snel meenemen. Dan zou ik eerder gewoon een plastic tasje vol stoppen met hooi en deze omkiepen op de plek waar we stoppen. Het beetje hooi wat er dan nog op de grond blijft liggen is op de meeste plekken waar je met het paard heen gaat niet erg. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:58

pipo schreef:
Lekker hooinet in de trailer en eventueel een bak met voer voor knollief. gooi t op de grond heeft ie wat te doen.(op picknickplaats) Ik snap echt niet waarom hij geen hooi in de trailer krijgt, geen goede excuses van de bevestigingsproblemen.. trailer staan moeten ze leren. Maar t moet wel prettig zijn. Jij eet hoogst waarschijnlijk ook wel eens een dropje in de auto of je kletst.. heel afleidend

Er is een hele goede reden!!! namelijk dat er paarden zijn die er een slokdarmverstopping aan over kunnen houden door dat ze niet goed kauwen ed tijdens vervoer. En dat haar paard niet oplet tijdens de bochten vind ik persoonlijk ook een goede reden. Zeker nooit zoiets meegemaakt dat je zo oordeelt???

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:01

pipo schreef:

Hij staat al heel wat jaren op de trailer hoor, het is geen jong paard. En als jij zo goed weet hoe ik mijn hooinet moet ophangen kom je het toch even laten zien? Denk je nou niet dat ik zelf al vanalles met touwtjes en haken heb geprobeerd?
Paard let niet op en is al 2 keer onderuit gegaan in een trailer (verschillende chauffeurs). Nu in deze trailer die we hebben blijft hij gewoon goed staan mits hij niet word afgeleid of niet te lang staat. Aangezien ik een vooruitlader heb, heb ik aan de voorkant meer ruimte tussen de voorkant van de trailer en met alle mogelijke manieren die ik heb gevonden om mijn hooinet op te hangen vond ik er geen 1 veilig genoeg om ook mee te rijden. Als hij bijv. op wedstrijd op de trailer staat krijgt hij gewoon zijn hooi wel op de trailer, maar zodra we gaan rijden halen we hem weg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:05

miss_lizje schreef:
Aangezien in onze trailer er ook niet een goed systeem is om hooi op te hangen en ons paard dan zo "druk" met zijn eten is dat hij niet meer zo scherp oplet op de weg geven wij liever geen hooi tijdens de trailer rit.

Ik neem aan dat je paard niet de bestuurder is tijdens de trailerrit? :Y)

Maar hoe kan een paard wat in een trailer staat uberhaupt op de weg letten?

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:06

appeltje mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:09

Ik zou dan eerder van te voren (met auto) langs je pauzeplaats rijden, zak hooi droppen, en na de pauzeplek de zak weer leeg/opgevouwen mee terug nemen.
Of hooi meenemen in de auto en voor en na je rit nog wat laten eten buiten de trailer.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:10

fransje23 schreef:
miss_lizje schreef:
Aangezien in onze trailer er ook niet een goed systeem is om hooi op te hangen en ons paard dan zo "druk" met zijn eten is dat hij niet meer zo scherp oplet op de weg geven wij liever geen hooi tijdens de trailer rit.

Ik neem aan dat je paard niet de bestuurder is tijdens de trailerrit? :Y)

Maar hoe kan een paard wat in een trailer staat uberhaupt op de weg letten?

Pff, het paard concentreert zich dan op de bewegingen van de trailer en gaat hierin mee. De TS heeft geen vragen gesteld over het trailer laden. Zoals ze zegt heeft ze al veel geprobeerd en werkt dit nog altijd het beste! Een paard kan best even zonder hooi :roll:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:12

Gewoon een appel en een wortel voor je paard mee. Echt niet dat ik met een rugtas met hooi ging zeulen. Eventueel een pavokoek zou ook nog kunnen.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:20

Denk je een goed idee te hebben, krijg je zulke reacties... ;(

Ik vind het wel een goed idee en ben heel nieuwsgierig naar je uitwerking! *\o/*
Een van mijn mag geen brok, appel, wortel of gras, dus alle hierboven genoemde suggesties zijn geen optie. Daarbij is ook de hooi-keuze beperkt. Ik moet mijn hooi altijd eerst laten testen of het geschikt is voor haar. Zo niet, krijgt ze gelijk een darmontsteking.
Dit maakt dat ik al jaren niet meer haar op een 'vreemde plek' ben gaan rijden, puur door al het gedoe qua voer.
Voer naar de pauze-plek brengen is een optie, maar dan moet die plek wel met de auto bereikbaar zijn.

Kortom, ik ben benieuwd met welke creatieve oplossing je komt!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:21

Blijheid schreef:
Ik zou dan eerder van te voren (met auto) langs je pauzeplaats rijden, zak hooi droppen, en na de pauzeplek de zak weer leeg/opgevouwen mee terug nemen.
Of hooi meenemen in de auto en voor en na je rit nog wat laten eten buiten de trailer.

Dat doen we nu vooral, maar ik voelde me gister toch wel schuldig dat hij intotaal +- 2 uur in het bos heeft gelopen zonder ruwvoer terwijl ik lekker tussen de rit door aan mijn thee en koek zat. Bij de trailer heeft hij weer wat kunnen eten terwijl wij zadel, hoofstel etc. weer in de auto aan het leggen waren. Waarna we weer 50 minuten onderweg waren.

Met het idee dat ik wel eens langere ritten wil maken in drunen, zat ik hier dus aan te denken wat ik daar mee kon. Enkelt een appetje vind ik ook zo weinig.

Misschien maak ik mij te druk over dit "welzijn" van mijn paard, dat kan ook goed hoor. Eerder hebben we nog niet dit soort buitenritten gemaakt op andere lokaties en de wedstrijden kies ik ook altijd dichterbij uit. En op wedstrijden wil hij altijd "slecht" eten en drinken. Ik krijg er dan met moeite een paar happen slobber in (water emmer moet hij niet en gooit hij gelijk om, door middel van slobber probeer ik nog wat vocht in hem te krijgen). Enkelt ruwvoer eet hij goed buiten en in zijn stilstaande trailer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:25

Marijke80 schreef:

Ik vind het wel een goed idee en ben heel nieuwsgierig naar je uitwerking! *\o/*
Een van mijn mag geen brok, appel, wortel of gras, dus alle hierboven genoemde suggesties zijn geen optie. Daarbij is ook de hooi-keuze beperkt. Ik moet mijn hooi altijd eerst laten testen of het geschikt is voor haar. Zo niet, krijgt ze gelijk een darmontsteking.
Dit maakt dat ik al jaren niet meer haar op een 'vreemde plek' ben gaan rijden, puur door al het gedoe qua voer.
Voer naar de pauze-plek brengen is een optie, maar dan moet die plek wel met de auto bereikbaar zijn.

Agja, oliebol happends :+ Mijn moeder verklaarde mij ook al voor "gek". Aangezien we maar 1 paard hebben loopt 1 van ons er altijd bij te voet. Zij zei ook al "dan neem ik toch een plastic tas mee". Maar het lijkt mij persoonlijk niet fijn om meer dan een uur met een plastic tas in de hand te lopen. Nu kun je zo'n tas natuurlijk ook wel in een rugzak stoppen maar ik was benieuwd of ik dat ook niet zelf zou kunnen combineren.
Ik ga gewoon lekker knutselen en kijken wat er uit komt. Al heb ik deze week nog "school".

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:28

miss_lizje schreef:
Marijke80 schreef:

Agja, oliebol happends :+ Mijn moeder verklaarde mij ook al voor "gek". Aangezien we maar 1 paard hebben loopt 1 van ons er altijd bij te voet. Zij zei ook al "dan neem ik toch een plastic tas mee". Maar het lijkt mij persoonlijk niet fijn om meer dan een uur met een plastic tas in de hand te lopen. Nu kun je zo'n tas natuurlijk ook wel in een rugzak stoppen maar ik was benieuwd of ik dat ook niet zelf zou kunnen combineren.
Ik ga gewoon lekker knutselen en kijken wat er uit komt. Al heb ik deze week nog "school".

De reacties zijn niet vervelend bedoeld! Die van mij iig niet. Wel vind ik het advies over het trailer-laden een beetje overbodig :')
Ik kan we wel voorstellen dat het handiger zou zijn, maar ik zou er mijn geld niet aan uit willen geven. Een "gewone" rugzak kun je ook nog meer naar school nemen, of als je een dagje weg bent. Met zo'n rugzak zou ik niet snel over straat gaan :=

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:34

2 uur zonder ruwvoer onder een ritje kan makkelijk ik rij zelf rustig een rondje van 3 a 4 uur zonder pauze, gewoon rustig doorrijden.

Wat ik belangrijker vindt is ze om de 2 uur ergens wat te laten drinken. Hou ik een pauze en vertrouw ik het niet parkeer ik ze rustig aan een boom (heb altijd halstertje met touw bij/om) en kunnen de meeste zo wel even staan.

Op de veluwe na een uurtje of 2 ik ging lunchen met pa en ma paardje stond rustig aan de paal
Afbeelding
Lekker emmertje water (krijg je bij elke paardenstandplaats wel)
Afbeelding
De terugweg wil ik niet meer weten was een beetje verdwaald en deed er 3 uur over normaal een stukje van een uurtje :Y)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:40

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien!

Die reacties op trailerladen etc. vind ik nergens op slaan. Paard beweegt mee met de trailer en als ze zich hier niet op concentreren kunnen ze onderuit gaan. Vind het juist heel goed dat TS hier rekening mee wil houden en niet zo onnozel is als de meeste hier.. Nu zal dat wel komen, omdat jullie dit nog nooit hebben meegemaakt, maar een beetje respect moet kunnen..

Ik denk persoonlijk dat ik wel eerder voor een zadeltas zou gaan dan voor zo'n rugzak. Zadeltas zit niet in de weg (armen gewoon vrij), en je kunt er iets meer instoppen heb ik het idee. Het lijkt me wel heel leuk om je prototype te zien!

Edit: post boven mij: hier in mijn buurt zijn er voor zover ik weet niet van die vaste paardenstandplaatsen, dus ook niet overal echt water te verkrijgen. Moet het dan gewoon doen met zelf meegenomen water of water uit een plas oid.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:56

In drunen kan je bijna overal wel water krijgen, al moet je paard het dus wel willen drinken.
Zadeltassen lijkt mij uiteindelijk ook beter hoor. Een rugzak is wat minder handig en moet goede banden hebben, maar om zelf zo even te knutselen is een rugzak wat gemakkelijker om mee te beginnen.
Al moet ik nu wel een goedkoop geschikte rugzak ergens op de kop tikken, mijn broertje heeft precies dit weekend zijn oude rugzak weggegooit :') .