Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghaia

Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:24

Hallo allemaal,

zo'n 3 jaar geleden heb ik mijn paard plots moeten laten inslapen wegens pezen kapot.
Ik was hier kapot van, daarom heb ik niet lang gewacht met het op zoek gaan naar een nieuwe,
dacht dat ik hierdoor over mijn verlies zou komen.

Na een paar paarden bekeken te hebben, kwam ik uit bij een grote zwarte ruin van 1.80. Nooit had ik gedacht dat ik zo'n groot paard zou nemen, maar ik zag hem, en meteen was ik verkocht!

Hij was toen 6 jaar, en heeft heel zijn leven lang bij zijn vorige eigenaresse gewoont.
Vanaf de eerste dag dat hij bij mij stond, begonnen de problemen al.

Dit was niet het paard dat ik kende tijdens het proefrijden! Daar was hij zo lief, en deed alles voor zijn ruiter.
Bij mij wou hij nog niet in de buurt komen, stampte, steigerde, gaf je kopstoten,...

Ik wist dat hij heimwee had, want hij was op 3 maanden tijd ruim 300 kilo afgevallen, hij wou niet meer eten, hij had nergens zin in...

Ik ben van het begin af elke week gaan lessen, met de hoop toch een betere band te krijgen. Bij mij heeft hij tijdens het rijden nooit een pas verkeerd gezet, maar mijn verwachtingen lagen hoger dan de werkelijkheid. Hij had op een hoog niveau gereden, en bij mij ging hij heel de tijd maar hangen en slenteren. Wedstrijden gingen redelijk goed, maar hij zou beter moeten kunnen voor zijn niveau.

Ik kan niet zeggen dat ik géén band heb met hem, maar na 3 jaar is de klik er nog steeds niet.

Heeft iemand hier nog ervaring mee (gehad)?
Weet dat hij veel capaciteiten heeft, die ik, naar mijn gevoel, niet kan benutten.

Zou het zonde vinden om hem te verkopen, want hij is echt mijn droompaard, en soms wou ik gewoon dat ik ook zo een band met hem had als hij had met zijn vorige eigenaresse.

We zijn al wel met sprongen vooruit gekomen qua rijden en gedrag, maar kan het niet laten om steeds te voelen van 'dit is het niet'...

K_im

Re: Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:28

Heb je je al eens verdiept in grondwerken en dergelijke? Dit kan een hoop doen voor jullie onderlinge band en vertrouwen.

Daarnaast: Een paard kan wel alle knopjes bezitten, maar jij moet ze ook kunnen besturen. Je kunt niet verwachten dat als een paard in het verleden bij wijze van spreken Z gelopen heeft, dat een B ruiter hier zo op een soortgelijk niveau mee wegrijdt natuurlijk ;)

Samen leren en groeien en dan zal dat vast beter worden :j Zo te lezen heeft hij namelijk wel iets dat hem tot jouw paard maakt!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:30

Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar? Heb je hetzelfde merk voer gehouden als de eigenaar? Dat kan voor een paard veel stress geven al die veranderingen en lang duren bij sommige die hun hele leven bij dezelfde mensen hebben gestaan. Dan heeft hij inderdaad gemis. Dus weet niet of je hem dingen die hij daar had terug kan geven op de eigenaar na natuurlijk? En doe je naast trainen en wedstrijd ook ontspanning met hem? Zoals eens lekker samen buiten rijden met een groepje mee? of alleen?

Misschien leuk om eens een grondwerk les te doen in plaats van een les dressuur/springen. Breng tijd met hem door zonder te rijden zoals poetsen en dan verder niets doen.

Bedenk dat het verhuizen en alles ook voor een paard niet altijd leuk is en veel verandering geeft. Zeker als hij nooit ergens anders dan bij de vorige eigenaar is geweest dan duurt de klik langer!

En je wil de hoop niet opgeven anders had je hem alweer verkocht:) Dus kijk ook eens anders naar jou wat wil je bereiken en wat nu als je paard daar dood ongelukkig van wordt omdat jij anders traint met hem? Misschien eens bij de oude eigenaar les nemen? Dit omdat ze op hoger niveau reden dat ze je kunnen helpen met wat trucjes die zij gebruikte. Zodat het voor je paard ook vertrouwder aanvoelt.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:34

K_im schreef:
Heb je je al eens verdiept in grondwerken en dergelijke? Dit kan een hoop doen voor jullie onderlinge band en vertrouwen.

Daarnaast: Een paard kan wel alle knopjes bezitten, maar jij moet ze ook kunnen besturen. Je kunt niet verwachten dat als een paard in het verleden bij wijze van spreken Z gelopen heeft, dat een B ruiter hier zo op een soortgelijk niveau mee wegrijdt natuurlijk ;)

Samen leren en groeien en dan zal dat vast beter worden :j Zo te lezen heeft hij namelijk wel iets dat hem tot jouw paard maakt!

Heb een tijd bezig geweest met grondwerk en vrijheidsdressuur, maar hij wil heel de tijd alleen maar men snoepjes afnemen :D
Qua niveau heb ik altijd al hetzelfde gezeten als hem, het is niet dat ik op B niveau zit en hij op Z, want dit werkt ook niet natuurlijk.

Had nooit kunnen dromen dat ik ooit zo een mooi paard in mijn bezit zou hebben, en weet dat wij samen capaciteiten hebben om hogerop te geraken, maar ik krijg het er precies niet uit...

Denk dat het vooral ligt aan het feit dat ik mijn vorige paard plots heb moeten laten inslapen, en nu, na zelfs meer dan 3 jaar heb ik het er nog elke dag moeilijk mee. Krijg nu zelfs al tranen in mijn ogen door enkel over haar te spreken.
Hierdoor heb ik mij in het begin ook niet helemaal opengesteld voor mijn nieuwe knol, en doe dit denk nog steeds niet hoe het zou moeten, enkel en alleen omdat ik mijn vorige nog niet kan loslaten.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:39

Kostolany schreef:
Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar? Heb je hetzelfde merk voer gehouden als de eigenaar? Dat kan voor een paard veel stress geven al die veranderingen en lang duren bij sommige die hun hele leven bij dezelfde mensen hebben gestaan. Dan heeft hij inderdaad gemis. Dus weet niet of je hem dingen die hij daar had terug kan geven op de eigenaar na natuurlijk? En doe je naast trainen en wedstrijd ook ontspanning met hem? Zoals eens lekker samen buiten rijden met een groepje mee? of alleen?

Misschien leuk om eens een grondwerk les te doen in plaats van een les dressuur/springen. Breng tijd met hem door zonder te rijden zoals poetsen en dan verder niets doen.

Bedenk dat het verhuizen en alles ook voor een paard niet altijd leuk is en veel verandering geeft. Zeker als hij nooit ergens anders dan bij de vorige eigenaar is geweest dan duurt de klik langer!

En je wil de hoop niet opgeven anders had je hem alweer verkocht:) Dus kijk ook eens anders naar jou wat wil je bereiken en wat nu als je paard daar dood ongelukkig van wordt omdat jij anders traint met hem? Misschien eens bij de oude eigenaar les nemen? Dit omdat ze op hoger niveau reden dat ze je kunnen helpen met wat trucjes die zij gebruikte. Zodat het voor je paard ook vertrouwder aanvoelt.

Op zijn vorige plaats stond hij met een maatje meestal op stal, soms mocht hij buiten.
Bij mij heeft hij een grote weide met twee vriendjes, waar hij super goed mee overeenkomt.
Hij staat 24/7 buiten met een grote inloopstal.
Voeder hebben we wel veranderd, maar hier reageert hij nu heel goed op, als ik dit nu verander, of iets bijvoeg, eet hij ook niet alles meer op.
Hij is nu terug op zijn gewicht, alleen de spieren duren iets langer, maar verder is het een gezond paard.
Ik woon in een bosrijke omgeving, dus probeer hem zo veel mogelijk mee naar buiten te nemen, aan de hand of erop, omdat hij nogal bang is van veel dingen (stukje karton op de baan is genoeg om te blokkeren), maar dit verbeterd ook goed en voel dat onze band ook sterker wordt.

Les nemen bij vorige eigenaar is niet mogelijk, aangezien ik hem in Nederland gekocht heb, en zelf 3 uren verderop in Belgie woon :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:44

Kostolany schreef:

Ja ik zou ook eens vergelijken wat anders is als bij de vorige eigenaar.

Heb over 2 jaar ook een paard bij gekocht. Ik rijd niet graag met dat paard en ga hem dus verkopen als hij er klaar voor is. Dat paard stond niet gereden als ik hem kocht en ik dacht dat met trainingen ik er wel meer plezier in ging krijgen, maar helaas... Het is echt niet mijn paard terwijl hij heel braaf en werkwillig is. Ik gebruik dan liever mijn tijd voor mijn merrie waar ik heel graag mee rijd en laat hem over aan een bijrijder wat het rijden betreft :(:)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:47

Ik zie dat veel vaker gebeuren. Je hebt een bijzondere band met een paard gehad en je verlangt weer dat er zoiets tussen jou en een nieuw paard ontstaat. En dat gebeurt dan vaak niet. Misschien besefte je dat destijds niet, maar was die band echt heel bijzonder en zal dat niet nogmaals voorkomen in je leven. Of de oordzaak zit hem in je verwachting naar dit paard waardoor je het paard zelf niet meer goed ziet. Je beoordeelt hem niet op wie hij is maar wat hij voor jou zou moeten zijn. Dat is sneu voor het paard maar ook niet realistisch!
Ik kan je wel een advies geven (is niet slim van mij want zoiets werkt zelden...) Kijk naar je paard, ga ontdekken wie hij is en wat hij met jou wil. Als je jezelf op die manier openstelt, kan er misschien weer iets moois groeien!
Veel geluk gewenst voor jullie beiden!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:49

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Als jij je nooit echt hebt opengesteld voor het paard dan kun je van hem toch ook niet verwachten dat hij voor jou door het vuur gaat?

Ik had mijn nieuwe paard al toen ik mijn droompaard nog had, maar zij was altijd 1. Toen zij overleed was ik zo verdrietig dat ik geen zin had in mijn nieuwe paard en dus alleen basis verzorging gaf. Een half jaar nadat zij was overleden ben ik gewoon eens bij hem buiten gaan zitten en sinds dat moment waren wij vrienden voor het leven! Nadat hij overleed heb ik heel bewust bijna een jaar gewacht voordat ik een nieuw paard kocht omdat ik gewoon wilde dat dit dier niet onder mijn verdriet gebukt zou gaan.

Het werd een Shire baby en deze band is weer heel anders dan met die andere twee, maar ik zou hem voor geen goud willen missen en ik denk echt dat dit gevoel iets is wat je overbrengt. Ik heb er nu een nieuwe bij en dat is echt nog niet mijn maatje, mijn knul, mijn ventje maar ik verwacht dat wij ook langzaam naar elkaar toe zullen groeien. Zoiets heeft tijd nodig en vooral ook liefde van twee kanten.

Iedere band is bijzonder en ik kan mij niet voorstellen dat je hem niet zou missen en niet van hem houdt na al die tijd. Misschien gewoon eens zonder verwachtingen lekker zien wat er gebeurt in plaats van allerlei dingen te willen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:00

Bekijk het eens van zijn kant. Jij had verdriet van je vorige paard, iets wat ik als geen ander snap. Maar jouw paard heeft zo'n heimwee gehad dat hij 300 kilo!!! afvalt. Zo'n groot paard weegt dan nog hooguit 450 kg, een flinke D/E-pony, maar grote kans dat hij dat gewicht niet eens haalt. Dat is namelijk bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Zo'n scharminkel kan toch ook niet fijn bewegen en goed zijn best doen? Dat een paard moet wennen aan een nieuwe plek en eigenaar is niet uitzonderlijk, maar zo'n enorme heimwee zeker wel.

Wat Selka schrijft, is denk ik helemaal waar. Stel je open voor hem. Geef om hem, vertrouw hem en zie niet alleen het negatieve. Hoe kan hij zijn best voor jou doen, als jij het niet voor hem doet? Hoe kan hij een goede band met jou hebben, als jij die niet met hem kunt hebben? Hoe kan hij van jou houden als jij denkt dat je dat niet van hem doet? Werk aan de winkel, dus!

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:01

Dat is mijn probleem denk ik, ik ben op het punt gekomen dat ik niéts meer verwacht van hem.
Ik had inderdaad een speciale band met mijn vorige paard, en wist maar goed genoeg dat dit niet meer zou terugkomen met een andere.
Daar ben ik de fout in gegaan, ik hield me altijd terughoudend t.o. hem, waardoor ik hem steeds verder heb weggeduwd.

Graag zou ik met hem ook zo een goeie band hebben, maar zoals jullie al zeggen, een heel speciale band is eenmaling, en komt waarschijnlijk ook niet zo hard terug.

IK heb het gevoel dat hij denkt, ik heb het goed hier in de weide met mijn vriendjes, en als je me komt halen om te rijden, nu ja, hoe sneller klaar hoe liever.
Hij zet zich ook nooit in voor mij, en rijdt alsof hij zijn zin in het leven kwijt is...

En vanaf hij terug op de weide komt na het rijden, gaat hij weer vrolijk door met spelen met zijn maatjes.
Hij komt wel steeds naar mij toe in de weide en gaat nooit lopen voor mij, maar ik kan zien dat hij écht niet geniet van de dingen die ik met hem doe

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:05

@TS, mss denkt hij ook wel (voor zover een paard dat kan): zij zet zich nooit in voor mij. Ze rijdt met me alsof ze het maar zo snel mogelijk achter de rug wilt hebben. Die speciale band had ik met m'n eerste baasje niet met haar.

Een paard is een spiegel. Wat jij voelt, spiegelt hij. Hij doet het niet voor jou omdat jij het niet voor hem doet. Met z'n maatjes heeft hij het reuze naar z'n zin. Hij is dus niet langer down en verdrietig in z'n dagelijkse leven, maar spiegels jouw omgang met hem.

Edit:typo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:06

En als je nou eens alleen maar leuke dingen gaat doen? Dingen die hij gaaf vindt?

Bijvoorbeeld een schrikparcours of een spelparcours, misschien voetballen? De mijne wordt echt mega enthousiast van een slalom, paar balkjes en "spelen" maar. Vooral tikkertje is echt favoriet hier. Bokken en rennen dat hij dan doet :P Voor mij misschien makkelijk praten want ik kan er nog niet op, maar ga dingen zoeken die hij leuk vindt.

Misschien wel wandelen met jou ernaast?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:09

Heb in mijn omgeving het zelfde mee gemaakt, het paard ging van alles mankeren, en er was geen vinger op te leggen, alles aangepast en veranderd maar hij had gewoon heimwee, de oude eigenaresse wilde hem wel terug , en voila direct het toppaard wat het altijd al was. Ik denk dat het echt kan, hij had hier echt een fantastisch leven maar het was niet zijn leven

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:16

Marion71 schreef:
Bekijk het eens van zijn kant. Jij had verdriet van je vorige paard, iets wat ik als geen ander snap. Maar jouw paard heeft zo'n heimwee gehad dat hij 300 kilo!!! afvalt. Zo'n groot paard weegt dan nog hooguit 450 kg, een flinke D/E-pony, maar grote kans dat hij dat gewicht niet eens haalt. Dat is namelijk bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Zo'n scharminkel kan toch ook niet fijn bewegen en goed zijn best doen? Dat een paard moet wennen aan een nieuwe plek en eigenaar is niet uitzonderlijk, maar zo'n enorme heimwee zeker wel.

Wat Selka schrijft, is denk ik helemaal waar. Stel je open voor hem. Geef om hem, vertrouw hem en zie niet alleen het negatieve. Hoe kan hij zijn best voor jou doen, als jij het niet voor hem doet? Hoe kan hij een goede band met jou hebben, als jij die niet met hem kunt hebben? Hoe kan hij van jou houden als jij denkt dat je dat niet van hem doet? Werk aan de winkel, dus!

Dat hij zo is afgevallen, kon ik niets aan doen. Hij kwam na de aankoop aan bij mij als een top-uitziend paard, en onmiddellijk zag je dat hij aan het treuren was, hij stond er de hele tijd maar gewoon, hij wou niet meer eten, niets... Je zag hem dag per dag achteruit gaan. Veearts verschillende keren bij gehaald, Zeno mankeerde niets, bloed e.d. was helemaal in orde, diagnose: hij had gewoon heimwee.
Heb hem toen ook niet veel en intens gereden, gewoon wat rondjes gereden, veel verwend met wortelen.
Dan, anderhalf jaar laten zag je dat hij erbovenop kwam, hij begon weer bij te komen, enkel de spieren waren zo moeilijk om weer terug te krijgen.
Om even een beeld te geven hoe hij eruit zag, hier een filmpje van zijn bijrijdster die hij reed bij de vorige eigenaar:
http://www.youtube.com/watch?v=aSk3YWpo3gw
Zoals je kan zien, is hij niet het type paard dat heel 'gezet' is, maar hij was wel voorzien van een massa spieren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:33

Ik verwijt het je ook zeker niet. Jouw paard treurde en verloor de lol in het leven. Dat kan veel met een paard doen. Die lol heeft hij inmiddels met z'n vriendjes terug.
Voor jou zijn er imo 2 dingen die je kunt doen. 1. hem verkopen en hopen dat hij op een plek komt waar hij zich als vanouds voelt of 2. van hem gaan houden. Die speciale band kun je met meer paarden hebben. Niet dezelfde band, maar wel een speciale band. Hou van hem, zie wat bijzonder aan hem is, geniet van hem en vergelijk het niet met je vorige paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:45

Je paard vóelt dat jij geen klik met hem hebt,hij voelt een afstand tussen jou en hem.
Soms heb je dat nu eenmaal tussen paard en mens,ook al zou je heel graag de klik willen,het zit er gewoon niet in. Een paard kan ook geen klik hebben en nooit krijgen met zijn baasje,net als dat dat andersom ook kan.
Ik heb hier een pony [Quarter]die ik al ruim 6 jaar heb,vanaf het begin had ik geen klik met hem en nu nog steeds niet.Wil niet zeggen dat ik hem niet mag,maar ik voel niets bij hem.Toen mijn paard [KWPNer] kwam voelde ik meteen liefde voor haar en een klik.Ik heb haar nu 3 jaar en heb echt een band met haar omdat ik van haar houd.
De pony [Quarter] heeft ook geen klik met mij,ook hij mag me wel,maar meer ook niet.
We weten van elkaar dat we elkaar wel mogen maar dat er geen band is.Hij vind dat prima en ik ook.
Soms moet je je erbij neer leggen dat er geen band ontstaat,je kan jezelf én het paard niet dwingen om een band te krijgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:50

Volgens je profiel ben je 20. Als dat klopt ben je dus je vorige paard verloren toen je ongeveer 17 was. Was je met dat paard opgegroeid?

Het is gewoon lastig om een nieuw paard (of wat dan ook) in je leven en belangrijker nog, je hart, toe te laten als je nog met het verdriet om het oude/vorige bezig bent. Daardoor ben je er voor je paard waarschijnlijk niet voor 100% en dat voelt hij. Voeg daarbij dat je nu een soort van mechanisch aan het trainen bent, waardoor je connectie tussen jou en je paard mist en jullie dus de techniek wel hebben maar niet het gevoel. Ga genieten van je paard, van zijn eigen-aardigheden en waardeer hem om wat hij is. Je hebt hem niet voor niets gekozen, hij heeft iets wat jou aanspreekt en waar jij behoefte aan hebt. Maak het licht en luchtig, ga grondwerken, dubbele lange lijnen, free stylen, buitenritjes maken, gewoon lekker poetsen zonder rijden, etc.

Je klinkt in je post alsof je echt wel gek bent met dit paard, gun jezelf en je paard dan ook het beste door er helemaal voor te gaan. En ja, dat afscheid dat eens gaat komen, gaat pijn doen. Maar dat is toch geen reden om nu niet ten volle te genieten van het leukste en liefste paard van België?

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:00

Maflinger_S schreef:
Volgens je profiel ben je 20. Als dat klopt ben je dus je vorige paard verloren toen je ongeveer 17 was. Was je met dat paard opgegroeid?

Het is gewoon lastig om een nieuw paard (of wat dan ook) in je leven en belangrijker nog, je hart, toe te laten als je nog met het verdriet om het oude/vorige bezig bent. Daardoor ben je er voor je paard waarschijnlijk niet voor 100% en dat voelt hij. Voeg daarbij dat je nu een soort van mechanisch aan het trainen bent, waardoor je connectie tussen jou en je paard mist en jullie dus de techniek wel hebben maar niet het gevoel. Ga genieten van je paard, van zijn eigen-aardigheden en waardeer hem om wat hij is. Je hebt hem niet voor niets gekozen, hij heeft iets wat jou aanspreekt en waar jij behoefte aan hebt. Maak het licht en luchtig, ga grondwerken, dubbele lange lijnen, free stylen, buitenritjes maken, gewoon lekker poetsen zonder rijden, etc.

Je klinkt in je post alsof je echt wel gek bent met dit paard, gun jezelf en je paard dan ook het beste door er helemaal voor te gaan. En ja, dat afscheid dat eens gaat komen, gaat pijn doen. Maar dat is toch geen reden om nu niet ten volle te genieten van het leukste en liefste paard van België?

Ja, was bijna 17 toen ik haar verloor. Ben er niet mee opgegroeid, heb Zeno nu zelfs al langer dan ik mijn vorige had.
Maar het was mijn eerste 'paard'. Rij al lang paard, en heb altijd LRV gereden met mijn pony, tot ik op 14 jarige leeftijd besloot om naar de paarden over schakelen, omdat we erachter kwamen dat mijn pony een permanente afbrokkeling heeft in het hoefstraalbeen, waardoor hij dus niet meer geschikt was om intensief te rijden.
Toen mijn nieuwe eerste paard kwam, was ik blij, maar had er ook geen heel sterke band mee, wou eigenlijk stiekem veel liever nog steeds op mijn pony rijden.
Stillaan zijn we naar elkaar toegegroeid en kregen we een hechte band. Heb haar tot mijn (bijna 17) jaar gehad.
Ben inderdaad gek op Zeno, voel me zo trots dat ik deze kanjer heb gekregen, maar heeft het overlijden van mijn vorige paard dan zo een effect op mij en Zeno, dat ik me niet openstel?
Of is de klik er gewoon niet en gaat deze ook niet komen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:13

Ik snap je wel. Had mijn absolute "once in a lifetime" paard en een veulen. Als het veulen 3 zou worden dan zou ik met haar het werk gaan opbouwen en met hem het werk een beetje afbouwen want hij was bijna 17.

En toen werd hij ernstig en ongeneeslijk ziek. Ik moest afscheid van hem nemen en tot overmaat van ramp moest het veulen toen in zijn stal omdat die eerst in een tijdelijke stal stond (was eigenlijk geen plek). Ze stond overdag gewoon buiten overigens maar als ik na mijn werk op stal kwam dan keek zij over de deur heen en niet hij en dat kon ik eigenlijk niet verdragen. Ze heeft altijd alle aandacht gehad, zij kon het ook niet helpen. Ik heb haar ingereden, ik heb een veulen met haar gefokt maar ik had niets met haar. Ik heb haar verkocht toen ze een jaar of 8 was. Ik had haar inmiddels aan huis en ik had totaal geen plezier in het rijden.

Toch kan je die band met jouw paard nog wel krijgen. Ik heb nu ook een hele goede band met mijn andere paard. Niet zoals die ene, dat komt nooit meer maar wel een hele sterke band.

Wat mij opvalt aan het filmpje is dat hij echt niet zo geweldig loopt. Jij zegt dat je er niets uit gereden krijgt terwijl hij vroeger zo goed liep maar die bijrijdster krijgt het er ook niet uit gereden. Middendraf is gewoon versnellen, paard komt bij het achterwaarts gaan enorm tegen de hand in. Aanleuning is niet mooi constant.
Heb jij het je niet zelf in je hoofd gehaald dat hij daar fantastisch liep en het voor jou niet doet? N.a.v. dit filmpje denk ik dat je zijn tijd bij zijn vorige eigenaresse een beetje idealiseert.

Overigens vind ik het wel een prachtpaard om te zien. Zeker de moeite om door te zetten. En goed les nemen zodat je het paard naar een hoger niveau kunt tillen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:47

Ghaia schreef:
Ben inderdaad gek op Zeno, voel me zo trots dat ik deze kanjer heb gekregen, maar heeft het overlijden van mijn vorige paard dan zo een effect op mij en Zeno, dat ik me niet openstel?
Of is de klik er gewoon niet en gaat deze ook niet komen?

Of het 'klikt' of niet wijd ik altijd aan karaktereigenschappen en wensen. Met een springgefokt paard willen gaan dressuren bijv. dat is een 'misklik'. Houd je van rengalop, maar staat je paard liever stil? Misklik.

Ik hoor bij jou geen 'misklik'. Ik hoor dat jullie elkaar totaal verkeerd begrijpen en een slechte start gehad hebben. En ja, een goed begin is het halve werk, maar dat werkt ook andersom. Is de start slecht, dan kost dat wat om te repareren.

Je zegt dat je paard niet graag voor je werkt, en liever gewoon in de wei blijft staan dan met jou te gaan rijden. Misschien een idee om eens naar je paard te gaan luisteren? Houd eens op met rijden, je paard heeft daar nu geen zin in met jou. Klinkt misschien hard, maar om een 'klik' een kans te geven zul je naar elkaar moeten luisteren. In dat opzicht klopt het wel dat je jezelf nog steeds niet openstelt voor je paard.

Ik zou zeggen zorg eerst eens dat er weer lol is, iets waar jullie beiden plezier van kunnen krijgen of elkaar nodig hebben. Als je paard van alles schrikt is een schriktraining de uitgelezen kans om de band wat te versterken. Het paard kan van jou dan zien dat je te vertrouwen bent en een rustpunt (mits dat zo is uiteraard) en jij kunt op jouw beurt weer zien hoe het paard jou leert vertrouwen en voor jou dingen doet die hij zelf liever niet zou doen. Dat is ook een manier van 'voor jou werken'.

Natuurlijk hoeft je paard niet in rengalop met gehinnik naar je toe te komen als je naar de wei loopt, maar een koppie omhoog, oortjes naar voren en een lichaam jouw kant op draaien zou al hartstikke mooi zijn. Iets wat zegt: ik zie je, en ik richt me tot je.
Maar dan moet je datzelfde wel terug doen voor je paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:55

Vertel Zeno dagelijks hoe trots je op hem bent, hoe mooi hij is wat knap. Dat helpt om jezelf voor je gevoel open te stellen. Misschien ga je (nog) meer jezelf geloven en dan volgt je paard ook wel. Een paard wil niets liever dan een prachtige eenheid met zijn mens vormen. Is die eenheid blij, dan is het paard blij en jij ook! Zoals je over hem schrijft, voel ik best een kans dat jullie "relatie" zich nog veel verder kan ontwikkelen!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:05

Alvast veel succes met je paard, jullie komen er wel als ik het zo lees.
Maar hou in je achterhoofd dat je zo een paard als je eerste maar 1 keer in je leven tegenkomt.
Heb net hetzelfde gehad toen mijn paard stierf.
Ik heb na vele jaren nu ook een mooie band met mijn paard maar zal nooit hetzelfde zijn als mijn eerste paard.
Ik wil niemand tegenspreken maar volgens wetenschappelijk onderzoek kent een paard geen gemis, zij zijn echter wel gewoontedieren, dus als je hun gewoonten doorbreekt, hebben zij daar last van, maar zij gaan zeker niet denken aan hun vorige eigenaars ofzo.
Je mag er vanuit gaan dat hij je graag mag en graag in je gezelschap is alleen doe jij dingen die hij niet kent en niet gewoon is, en daar moet hij aan wennen.
Gun hem de tijd hiervoor en ook jezelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:15

Je hebt het over Z niveau, drie jaar geleden heb je hem gekocht en op het filmpje uit 2010? liep hij L en heel eerlijk, nog niet zo geweldig ook. Misschien verwacht jij wel iets teveel. Geef het dier een kans, als hij lichamelijk helemaal goed is en jij geeft genoeg echte aandacht aan hem dan komt het misschien wel goed. En anders, verkopen en niet aan een ander paard beginnen tot je over je eerste paard heen bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:28

paarden treuren echt niet, zo denkt een paard niet.
Jij zegt als ik ga grondwerken wil het paard enkel mijn snoepjes bemachtigen, daar zit dus al heel duidelijk iets mis.
Je neemt les maar de lesgever kan jou het aanvoelen van het paard blijkbaar niet duidelijk maken, er is daar een hele leemte.
Jij moet voor die klik zorgen, niet het paard.
En heel waarschijnlijk is jouw rijtechnische kennis en kunde minder dan die van het paard, dus zaak is zeer zeker er aandacht voor te hebben dat het paard het steeds als een uitdaging blijft zien, het mag niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk, het moet interessant blijven.
Dan komt het genieten er vanzelf.
En blijf eerlijk wat het kunnen van het paard betreft , maar ook wat jouw kunnen betreft, hier loopt het idd ook vaak niet altijd goed.
Zeker als je het over een Z paard hebt die amper L kan lopen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:39

Paarden kunnen echt wel treuren, niet zoals mensen maar ze kunnen wel degelijk ergens over treuren. Een merrie die haar veulen verliest treurt, een paard die zijn maatje verliest ook.