Paard klapt dicht tijdens proef, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Paard klapt dicht tijdens proef, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:28

Gisteren met de lusitanohengst die ik rijd voor het eerst in de wedstrijdring verschenen. Een thuiswedstrijdje in een bak die hij kent. Maar wel spannend omdat hij alleen met de trailer mee moest, en dan ook nog na het losrijden alleen de binnenbaan in.

De spanning die hij leek te hebben uitte zich niet in drukdoenerij en looplust, maar juist in niet aan de hulpen zijn, opkrullen, onrust in de aanleuning.
Tussen de twee proefjes kort maar krachtige overgangen gemaakt en we gingen een stuk actiever de ring in. Helaas na twee rondjes toch weer traag, onrustig in aanleuning en ging tegen het been in, bokken naar het been en scheef lopen.

Over een maand hebben we weer een wedstrijdje, en ik wil van dit gedrag geen gewoonte maken in de ring. Maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:31

Op vreemd terrein oefenen.
Weet je zeker dat hij niet op jouw spanning reageerde?
Als het toch onderling is dan zou ik het ook niet te serieus nemen. Even vooraf met de jury overleggen dat je bij spanning je proef afbreekt en enkel even een minuutje wat lang en laag door de baan draaft en dan de ring verlaat. Dan kun je misschien na afloop het secretariaat even vragen of je nog even alleen de ring in mag om het goed af te sluiten.

Kelly_ann

Re: Paard klapt dicht tijdens proef, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:21

We komen wekelijks op dit terrein, en hebben al op verschillende accommodaties gereden. Ik betwijfel of het spanning is bij mij, geloof niet dat ik daar met eerdere paarden last van heb gehad.

Het gaat trouwens om een KNHS wedstrijd, een keer onderling rijden kan altijd nog om eens iets bij te spijkeren wat in een officiële proef niet kan :j

Zou een keer afgroeten en daarna ontspannen lang en laag ronddraven helpen om een volgende keer in de proef wel actief en aan de hulpen te staan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:22

als hij het altijd al gewoon doet, ik denk niet dat hij weet dat het een wedstrijd is,.. misschien ben je zelf gespannen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:23

Heb hetzelfde met de merrie die ik uitbreng. Die is vooral indoor erg behoudend als we de baan ingaan. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren. En toch zoveel als mogelijk is op pad te gaan. Instructeur zegt ook gewoon kilometers maken. Dus dat doen we dan maar. Al gaan we nu pas weer met het outdoorseizoen op pad. Dit omdat er hier in de buurt geen indoorwedstrijden meer plaats vinden in de klasse die ik nu start.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:24

Meer tijd nemen voor het losrijden en het voorbereiden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:26

JJane schreef:

Heeft bij die van mij daar helemaal niks mee te maken. Ik rijd wel bijna 3 kwartier los. En dan loopt ze als een tierelier. Het is bij die van mij puur in de baan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:27

Probeer te achterhalen waar de spanning precies vandaan komt. Ik herken het wel en hoewel het natuurlijk fijn is dat je paard braaf blijft, is het ook erg lastig omdat meestal vrijwel niemand het paard herkent als gespannen en er dus ook minder rekening mee wordt gehouden. Mijn paard kreeg spanning uit het losrijden tussen de andere paarden. Wat hielp was bijvoorbeeld een aantal keer apart losrijden (bijv even in de binnenbaan gaan losrijden op een buitenconcours) en thuis meer tussen anderen trainen. Ik zou zeggen probeer het een beetje te ontrafelen. Vraag bijvoorbeeld of je eens na de laatste starter in de aangeklede ring mag rijden, creëer een situatie waarin je los kan rijden in de ene baan en een proefje rijd in een andere baan, enz. Het is imo eenvoudiger op te lossen als je weet wat precies de spanning oproept.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:27

Misschien vond hij het inderdaad spannend en sloot zich daarom als het ware meer van de buitenwereld (en jou) af. Ik denk dat je moet blijven oefenen, ook vaker alleen in de bak oefenen. Succes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:28

JJane schreef:

En wat voor effect geeft dat? dat hij minder overdonderd is?

Dit was zijn tweede wedstrijdervaring, ik wil de volgende keer voorkomen dat dit gedrag een patroon wordt, zoals je wel eens vaker hoort (paard loopt niet meer in de proef). De oorzaak was nu denk ik spanning, waardoor hij in zichzelf kroop. Volgende keer wil ik graag dat hij extravert blijft en actiever door de baan gaat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:29

Rijd je met of zonder zweep. Bij mij helpt het wel een beetje als ik de zweep erbij neem in de ring. Maar daar wil ik geen gewoonte van maken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:31

Ik reed met een zweepje, maar hij reageerde amper...

Thirzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:32

het maakt niet heel veel uit of je langer inrijd, maar misschien kan die spanning ook komen omdat hij nieuw terrein eng vind, loop over het hele terrein ofzo verder weet ik het nu ook even niet srry

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:33

Kelly_ann schreef:
JJane schreef:

En wat voor effect geeft dat? dat hij minder overdonderd is?

Dit was zijn tweede wedstrijdervaring, ik wil de volgende keer voorkomen dat dit gedrag een patroon wordt, zoals je wel eens vaker hoort (paard loopt niet meer in de proef). De oorzaak was nu denk ik spanning, waardoor hij in zichzelf kroop. Volgende keer wil ik graag dat hij extravert blijft en actiever door de baan gaat.

Hij kan dan beter acclimatiseren en jij hebt meer tijd om hem op zijn gemak te stellen. Er is duidelijk iets waar hij zich nog ongemakkelijk bij voelt. Door meer tijd te nemen zie je misschien ook waar het probleem zit.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:33

Misschien kun je eens ergens een oefenproefje rijden, wel wedstrijdsfeer en je krijgt (soms) meer tijd. Ook kun je dan evt. tussendoor de spanning laten wegvloeien en weer verder rijden.
(Ik heb zelf nog geen oefenproefje gereden, maar wel ooit overwogen.)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:35

Ik vermoed dat je paard op jouw spanning reageert. Hoe voel jij je in de proef? Vind je het spannend of wil je graag presteren?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:39

De spanning begint al op het moment dat je bezig gaat met alle wit netjes schoonmaken, invlechten, hoeven lakken etc. Rij er een keer heen met hem alleen in de trailer. Doe al deze dingen eens een keer voor je 'gewoon' gaat rijden in dezelfde bak. Mocht ie zich nu ook zo gedragen dan is het een kwestie van alle dingen die je voor een wedstrijd doet ook op de gewone trainingsdagen gaan doen. Niet steeds alles, wel afwisselen en dan is het over een tijdje waarschijnlijk helemaal geen probleem meer dat je met iets meer spanning in je buik gaat vlechten, toiletteren en 'm alleen op de trailer zet.

Verder kun je ook na je training even alleen in de bak achter blijven en dan een soort van proefje rijden. Of er even met de rest uit gaan en dan alleen teruggaan.

Succes!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:41

Is het niet wat om eerst bb te starten en dan b? Heeft ie al keer er gelopen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:42

Taucha schreef:
De spanning begint al op het moment dat je bezig gaat met alle wit netjes schoonmaken, invlechten, hoeven lakken etc.

Dat lijkt me pas van toepassing bij een paard dat al vaker op wedstrijd is meegeweest. Dit paard ging nu voor het eerst mee ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:44

Ik heb hetzelfde probleem. Op vreemd terrein rijden en met losrijden heb ik geen probleem maar zodra we in de bak komen wel. Niet voorwaarts, hoofd schudden, niet reageren op been of zweep. Ik heb besloten om maar een paar keer in te vlechten voor de fun en dan op pad te gaan. Outdoor gaan we weer op cc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:46

Het paard weet niet dat er een jury zit. Het is dus aan jou om uit te vinden waarom bekend terrein nu ineens eng was.
Misschien volgende keer dat je daar gaat rijden ook eerst even buiten rijden en dan naar binnen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:46

Dat hoeft natuurlijk niet. Hij kan elke andere aanpak gewoon raar vinden. Misschien neemt hij van jou spanning over. Je andere paarden hebben daar minder last van gehad of niet op deze manier geuit. Het is duidelijk dat er ergens iets vast loopt bij hem.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:48

Lastig hoor, maar voor jullie is het dus al een patroon...

Ik heb het idee dat ik hem uit ene dergelijk patroon zou kunnen houden, als ik maar op de juiste manier mijn volgende proef inga. Ik weet alleen niet zo goed hoe...

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:48

Taucha schreef:
De spanning begint al op het moment dat je bezig gaat met alle wit netjes schoonmaken, invlechten, hoeven lakken etc. Rij er een keer heen met hem alleen in de trailer. Doe al deze dingen eens een keer voor je 'gewoon' gaat rijden in dezelfde bak. Mocht ie zich nu ook zo gedragen dan is het een kwestie van alle dingen die je voor een wedstrijd doet ook op de gewone trainingsdagen gaan doen. Niet steeds alles, wel afwisselen en dan is het over een tijdje waarschijnlijk helemaal geen probleem meer dat je met iets meer spanning in je buik gaat vlechten, toiletteren en 'm alleen op de trailer zet.

Verder kun je ook na je training even alleen in de bak achter blijven en dan een soort van proefje rijden. Of er even met de rest uit gaan en dan alleen teruggaan.

Succes!

Wat Taucha zegt heb ik inderdaad ook eens meegemaakt. Zodra het paard gevlochten werd bouwde hij zoveel spanning op dat er op de wedstrijd niets meer uitkwam. Keer uitgeprobeerd door HC te starten en niet te vlechten. Bingo, geen vuiltje aan de lucht. Toen inderdaad gaan oefenen. Vlechten voor een les, de eerste 2 á 3 lessen waren niet leuk maar wel leerzaam.
Succes

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:48

Dit heb ik al vaker gehoord op eerste wedstrijden. Zelf ook meegemaakt. Paard stond thuis aardig aan de hulpen met losrijden ook prima, ik ga de ring in. En ze sluit zich volledig af, negeerde volledig wat ik deed (incl flinke klap met zweep).

Door haar thuis scherper op de hulpen te zetten werd dit op wedstrijd ook beter. De derde wedtrijd die ze liep was het zo goed als over. Zolang ik bleef rijden, bleef zij lopen.

Nu hebben de meeste ruiters ook wel de neiging iets passiever en netter te gaan rijden waardoor de hulpen wat minder scherp zijn dan anders.