wijze raad gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffiecesaer

wijze raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:35

Lieve bokkers,

Even een korte situatie schets.

Een aantal weken geleden ben ik in een appartement gaan wonen van een particuliere eigenaar. Dat zijn een aantal huisjes bij elkaar.

Een van de vorige bewoners is op stel en sprong vertrokken en hebben alles meegenomen behalve 1 ding!

Een 5 jarige shetlanderhengst.

Volgens de politie zijn wij als bewoners (iedereen die op dit terrein woont) verantwoordelijk voor hem. De afgelopen maanden heeft hij natuurlijk gewoon zijn eten en schone stal gehad.

Paspoort van het dier is hier niet, die heeft de eigenaar meegenomen.politie geeft ook aan dat hij niet verkocht mag worden, omdat de eigenaar hem binnen een jaar mag opeisen.

Huiseigenaar geeft al maanden aan dat ie een plek voor hem heeft. Maar verhuizen ho maar.

Hij mag niet naar buiten want dan zou hij het gras kapot maken.

De bewoner die voor hem zorgt gaat binnen een aantal maanden verhuizen. Ik heb aangegeven dat ik de zorg over wil nemen zodat het diertje ook buiten komt, lekker wandelen dus.

Ook zou ik hem best zelf willen hebben, en dan laten castreren en op een leuke stal zetten, aangezien je genoeg leuke dingen met een shet kan doen.

Andere optie zelf een huisje voor hem zoeken.

Maar volgens de politie mag hij hier niet weg,ivm de oude eigenaar.

Kan iemand mij meer vertellen hoe dit in elkaar zit? Want ik vind dit voor de pony een zeer slechte leefsituatie!

anneliesdj

Re: wijze raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:38

Ach het arme dier, komt hij wel buiten nu?
Ik zou het nogmaals bij de huisbaas en politie aankaarten en dat ze per direkt een oplossing moeten zoeken omdat je het anders zelf gaat oplossen.
Ik zou hem gewoon ergens heen brengen waar hij lekker in een groepje op de weide staat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:38

Wat sneu zeg, hoe kunnen mensen nu zoiets achterlaten! Goed dat jij je er ten minste over wilt ontfermen :(:)
Verder weet ik niet wat je ermee zou kunnen doen, maar bestaat er niet zo'n organisatie die paarden zonder eigenaar ophaalt? Dat is niet hetzelfde als verkopen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:42

Kun jij geen contact opnemen met de eigenaar. Via Facebook of zo? Uitleggen wat jouw bedoelingen zijn en vragen of hij de pony en zijn paspoort aan jou wilt overdragen? Iemand vertrekt niet zomaar hals over kop. Dus zal wel meer achter zitten.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:45

Een van de bewoners heeft ook paard in nood al gebeld, maar omdat die hem niet kunnen verkopen zou je 200 euries aan stal kosten moeten betalen..

Ik zei pardon?? Als ik 200 moet betalen zoek ik zelf wel een stal voor hem!

Vanaf morgen gaat ie met mij naar buiten! Kan vanaf morgen zijn stal in. Eerst ff een passend halster halen. Dan lekker aan de wandel.

Krijg je te horen, hij trapt en bijt! Ik zeg waarom zou die dat nou doen!! 24/7 in je stal staan!

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:47

Ja leandros er zal zeker meer achter zitten. De gene die nu voor hem zorgt heeft geprobeerd de eigenaar te bereiken. Helaas zonder resultaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:47

Ja hij moet ff lekker kunnen rennen.
Pak de fiets en ga naar een landweggetje en dan kan hij ook nog een beetje grazen ofzo.
Het is toch zot dat het zo kan.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:52

Ja anneliesdj het is te zot voor woorden.
Ik ben er klaar mee hoe er met zo'n diertje gesolt wordt.
Ehh fietsen? Laten we maar met wandelen beginnen! Haha weet nl niet of hij helemaal verkeersmak is.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:56

Weet ook niet of hij uberhaubt gechipt is.
Als ik hem morgen van dichtbij bekeken heb, zal vast ook de hoefsmid wel moeten komen.
Weten jullie of die een chiplezer hebben. Dan kom ik daar gauw genoeg achter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:56

Aan de fiets kan hij lekker rennen, denk dat je hem aan de hand niet houd als hij zo lang op stal heeft gestaan :P

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:59

Haha nee dat zou best kunnen. Mijn vriend loopt ook mee, die is een stuk sterker dan ik.
Hij kan hier in de buurt in ieder geval lekker grazen als we buiten lopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:23

goed van je dat je de zorg op je wilt nemen. Maar ik zou even bij de politie navragen wat je mogelijkheden zijn om zelf problemen te voorkomen.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:07

Rare situatie inderdaad. De eigenaar is wel degelijk strafbaar voor zijn/haar gedrag in deze. Als eigenaar van een dier heb je een aantal wettelijk geregelde verplichtingen, die bij nalaten strafbaar zijn gesteld.
1. “Kwaadwillige verlating” (art. 1.2 sub a Besluit houders van dieren)
("De omstandigheid dat een andere persoon zich nadien ontfermt over het
achtergelaten of losgelaten dier doet niet af aan het verboden karakter van de handeling.")
2. Zorgplicht artikel 1.4 Wet dieren
3. Zorgplicht artikel 36 lid 3 Gwwd
Je kan een aantal zaken overwegen zoals:
1. aangifte doen bij politie tegen eigenaar wegens overtreding van bovenstaande artikelen
2. eigenaar een aangetekende brief sturen en daarin verzoeken om vrijwillig afstand te doen van de pony
(afstandsverklaring+ paspoort overhandigen)
3. eigenaar een rekening sturen van 50 euro per maand dat het dier verzorgt is/wordt door jullie.
4. Nvwa bellen, verhaal vertellen en verzoeken de eigenaar te bekeuren omdat paspoort niet bij het paard is.
E: info@nvwa.nl
T: 0900-03 88

Succes er mee !!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:19

Kijk dat zijn nog eens wat tips waar je wat aan hebt!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:27

Wat raar zeg...
Als je paard gestolen wordt moet je hemel en aarde bewegen om aan te tonen dat hij van jou is zodat je hem terug krijgt.
En dan zou je er nu ineens problemen mee krijgen als je hem zelf op een andere stal zet of verkoopt.
Paspoort is geen eigendomsbewijs.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:35

Adrian: bedankt voor je antwoord, daar heb ik wat aan.
Ik was al van plan morgen even een praatje te gaan maken bij de politie.

Carr_friesje: het is een hele kromme regelgeving.

Een ding is zeker, zo kan het niet langer, ik trek me het lot van die kruimel aan en wil een oplossing.

@ iedereen heel fijn dat jullie met mij mee willen denken. Helemaal top! :)

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:21

:j Zo vandaag lekker met het ventje naar buiten geweest.

In eerste instantie alleen op het erf en het graslandje bij mij voor de deur.

Hihi hij doet niet onder voor een rodeopaard. Had hem aan de longeerlijn mee zijn stal uit genomen. Natuurlijk lekker even uit laten razen.
Hij bleef wel netjes om je heen lopen.
Was 15 min rennen omhoog springen, bokken en 4 beentjes van de vloer. Daarna lekker nog een poos gegraast.
:-)
Van het terrein af aan de hand duurt nog wel even. Eerst een beetje opvoeden. Dat hij in ieder geval netjes mee kan lopen.

Ook blijkt hij biks te krijgen. Erg handig bij een jonge opgefokte shethengst die helemaal niks doet.
Not!
Dat krijgt hij van mij echt niet! :+

Ik ga eens kijken of ik met mobiel een foto toe kan voegen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:30

Oei lastig. Wel fijn dat je nu voor hem zorgt.

Ik had ooit met de hand over het hart gestreken voor iemand die met spoed een tijdelijk plekje voor zijn paard zocht. Binnen de kortste keren kwam mevrouw niet meer opdagen en betalen deed ze ook niet. Ik kon toen ook geen kant op met het paard. Mocht hem niet verplaatsen, niet verkopen, niets. Mocht hem wel vasthouden tot ze alle rekeningen betaald had, dat wel maar ik wilde juist van hem af.

Ik heb echt hemel en aarde moet bewegen om er van af te komen maar uiteindelijk, met hulp van kennissen, is ze hem toch op komen halen. Naar het geld kon ik fluiten maar ik was al lang blij dat ik van het paard af was.

Gezien die ervaring denk ik inderdaad niet dat je deze pony zo maar ergens anders mag zetten zonder toestemming van de eigenaar. Vervelende situatie.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:40

:D dank je wel Percy

Ja het is een hele kromme regelgeving.
1 ding is zeker, hij kan hier niet blijven. Kleine kerel was zoooo blij dat hij even eruit mocht.
Het grootste probleem is dat de eigenaar met de noorderzon vertrokken is, en zijn pas heeft meegenomen.

Wil dolgraag de zorg op mij nemen. Maar dan wil ik wel dat hij helemaal van mij wordt. En dan kan ik zelf een leuke stal voor hem zoeken. En daar lekker met hem aan de slag. :-)

pascal8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:07

Wel goed dat jij je om hem bekommerd. Hopelijk krijg je vaker de gelegenheid om hem naar buiten mee te nemen en uiteindelijk het paspoort krijgt.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:13

Dat diertje heeft maar geluk met jou! Maar verrekte lastig dat je zijn eigenaar niet te pakken kunt krijgen! Wat raar eigenlijk, Nederland is een land met overal regeltjes voor, en hier? Moet je het zelf maar uitzoeken. Wat fijn dat jij dat doet!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:18

Wat een verhaal zeg! Goed dat je in elk geval een beetje met het diertje aan de slag gaat. Maar hebben jullie dan gewoon stalruimte aan huis?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:19

Kom jij van België? Ik vraag me namelijk af of dat jaar wel klopt.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:49

Nee heb helaas geen stal aan huis.
Oude eigenaar heeft in een houten schuur hier een klein stalletje voor hem gemaakt.

Iris82: nee hoor kom gewoon uit nederland. Welk jaar bedoel je?

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:53

pascal8 schreef:
Wel goed dat jij je om hem bekommerd. Hopelijk krijg je vaker de gelegenheid om hem naar buiten mee te nemen en uiteindelijk het paspoort krijgt.

Jazeker neem ik de zorg op me! Ik heb inmiddels een sleutel van zijn schuur dus kan bij zijn stalletje komen.

Hij was echt helemaal heppiedepeppie gistermiddag!
Vanmorgen ging de rodeo weer verder haha