Van rijschoenen+chaps naar rijlaarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Van rijschoenen+chaps naar rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:03

Nu mijn schoenen en chaps versleten zijn ben ik aan het rondkijken voor nieuwe, of misschien zelfs wel voor laarzen. Maar nu zit ik een beetje in een dilemma.
Al jaren rijd ik met schoenen/jodhpurs en chaps, en nu vraag ik me af of ik wel rijlaarzen aan moet schaffen.. Het is natuurlijk een hele investering, maar het zou zonde zijn als het tegen zou vallen.

Hoe heb jij die overgang naar rijlaarzen ervaren? Wat zijn de voordelen, of nadelen?
Merk je verschil in het rijden met jodhpurs en chaps of rijlaarzen?

Ervaringen gevraagd dus... :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:06

Ik heb altijd met chaps en jodhpurs gereden, tot ik tweedehands een paar passende laarzen vond.
Voor mij geen chaps en jodhpurs meer! :P Misschien in de zomer als het erg warm is.

Ik vind laarzen veel fijner zitten, ik trek ze veel sneller aan en uit :+ Ook een voordeel.
Mijn chaps en jodhpurs heb ik nog steeds liggen, maar die zal ik niet vaak meer gebruiken.
Ik heb nu 2 paar rijlaarzen en 2 paar chaps/jodhpurs.

Lithya

Verschil? Ja je merkt het iets, maar minimaal. Voor thuis en training heb ik chaps met jodphers, voor de wedstrijden laarzen van zacht leer. Dan merk je het verschil niet zo.

HealthTIES

Rijlaarzen zitten in het begin altijd vervelend en je moet echt een aantal keer er mee gereden hebben voordat ze lekker gaan zitten en je het verschil gaat merken. Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt, en ik moet zeggen dat ik niet meer terug zou willen. Met rijlaarzen liggen naar mij idee je benen iets stiller en is het totale beeld rustiger.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:07

Mijn ervaring is dat ik met schoenen en chaps meer gevoel houd bij het rijden, dan met laarzen.
Maar ik denk dat dit per persoon verschild en ligt ook aan wat voor chaps en schoenen je hebt. En naar wat voor laarzen je gaat.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:09

Ik heb ook jaren Jodhphurs + chaps gehad en sinds een paar dagen laarzen, vind laarzen toch wel fijner en een stuk makkelijker met uit en aan doen

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:11

Ik heb een paar weken geleden de overstap ook eindelijk gemaakt. De nieuwe rijlaarzen zaten, als ik me niet bewoog, als gegoten. Maar als ik mijn benen bewoog... au! Zeker de eerste 5 x rijden was het behoorlijk pijnlijk, dat harde leer. Nu vormen ze zich steeds meer naar mijn voeten en bieden ze meer stevigheid dan chaps. Ik vind het voor dressuur wel handig, krijg er mooi rustige benen van. Helaas laat nu het leer in de hak los, dus ik heb ze teruggestuurd. Nu hopen dat ze gerepareerd worden. Ik raak er net aan gewend en wil niet weer een nieuw paar in hoeven lopen :D Ik vind de hoge dressuurbogen ideaal tegen het hak optrekken wat ik altijd doe.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:15

Als ik altijd die verhalen over inlopen en inrijden hoor ben ik zo blij dat ik dat tot nu toe nooit heb gehad. 1 keer mee rijden en op concours ermee. Ideaal.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:16

Wauw, dankjewel voor alle snelle (en positieve) reacties!

Ik heb inderdaad het idee dat ik meer gevoel heb bij het rijden nu ik met chaps rijd... Maar ik weet dus niet of dat echt zo is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:18

Wanneer je kiest voor een laars van soepeler leer, dus niet de harde kachelpijpen zoals bijvoorbeeld de dressuurlaarzen, behoud je zeker het gevoel

Roquen

Re: Van rijschoenen+chaps naar rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:15

Als ik dan voor laarzen ga wil ik dus wel graag dressuurlaarzen... :Y)

Maar die zullen er toch ook wel zijn in soepel leer?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:34

Over het algemeen zie je daar juist het onderscheid in.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:43

Ik heb nu een half jaar leren rijlaarzen en ik wil echt niet anders meer!! Mijn beenligging is vele malen beter!

Le0niiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:46

Laarzen zitten veel beter met rijden. Je kan je been een stuk stiller houden en netter zitten (ik dan). Als je geen pijn wilt hebben met inlopen zal ik alleen wel zacht leer kopen.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:59

Leren laarzen en nooit meer anders!