paard van ander gewond, valt dit onder WA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

paard van ander gewond, valt dit onder WA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:42

Hallo,
Nu ongeveer een maand geleden is mijn bijrijdpaard op buitenrit gewond geraakt door een stomme fout van mijn kant.
Paard had enkel een flinke schaafwond op haar voorbeen, maar dit moest wel een aantal weken in het verband + een antibiotica kuurtje.
Op internet kan ik van alles vinden over hoe het zit als jij gewond raakt door het paard van een ander, maar hoe zit het nou andersom? Als andermans paard dus gewond raakt door een fout van jou? Valt dit gewoon onder WA verzekering?
Mijn verzekeringsmaatschappij kon mij dit niet vertellen, zodra de factuur van de da er is gaan we het gewoon indienen en zien we het wel. Paard is overigens niet apart verzekert, huisdieren vallen volgens de eigenaar wel onder de verzekering van het bedrijf.
Wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie of weet hier meer van?

_San87_

Re: paard van ander gewond, valt dit onder WA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:45

Toen mijn verzorgpaard gewond raakte door een domme fout van mij, heeft mijn verzekering dat gedekt. Nu is dit wel al meer dan 10 jaar geleden, dus ik weet niet of er wat veranderd is hieromtrent. En ik weet ook niet of mijn geval regel of uitzondering is.

Ik vind het wel raar dat jouw eigen verzekering niet weet wat ze wel of niet dekken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:47

Ja, jij hebt een schade veroorzaakt aan de 'goederen' :+ van iemand anders, dus jouw verzekering moet dat dekken. Een paard is een goed dus het maakt niet of je iemands Ming-vaas laat hemelen of een paard onopzettelijk verwond.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:51

lastig.

als de eigenaar toestemming geeft vooe buitenritten is hij/zij ook verantwoordelijk voor paard en ruiter. mocht je een botsing krijgen met een auto en die heeft schade moet de eigenaar sit uit de verzekeringbetalen. (zo was het dacht ik. pin me er niet op vast)

maar dit is een andere situatie. ik durf hetniet te zeggen. logisch lijkt mij dat de eigenaar cia haar verzekering jou aansprakelijk stelt. dan ga jij ook naar de verzekering.

aan de andere kant is het ook wel fraude gevoelig. bijvoorbeeld zeggen dat jij het hebt gedaan zodat het via de verzekering kan. terwijl de eigenaar het anders zelf zou moeten betalen. maar das met veel verzekeringszaken zo.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 18:35

Bedenkt voor de reacties.
Dat een paard in dit geval als 'voorwerp' wordt gebruikt had ik ook als argument bedacht. Ook als je schade toebrengt aan een persoon ben je verzekerd.
Maar moet de eigenaar van het paard mij dan eerst aansprakelijk stellen voor de schade/dierenartskosten?
Klinkt wel logisch eigenlijk. Ga van de week weer even in gesprek met de eigenaresse, zij zou ook uitzoeken hoe het met haar verzekering zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:38

Toen een paard van een oud stalgenoot koliek kreeg omdat de verzorger hem in de verkeerde box gezet had (stro ipv zaagsel) werd dit vergoed. Ik zou dus denken dat dit bij jou ook zo zou moeten zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:40

Schade aan en door het paard is voor de eigenaar, tenzij bewezen kan worden dat de bijrijder een fout heeft gemaakt, danwel opzettelijk schade heeft veroorzaakt.

TS heeft netjes toegegeven een fout gemaakt te hebben, dus haar WA moet dit dekken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:38

Jouw AVP verzekeraar zal dit slechts betalen als je wettelijk aansprakelijk bent.

Om het even heel kort te houden: jij bent wettelijk aansprakelijk als jou een (juridisch) verwijt te maken is.
Of jou een verwijt te maken is, hangt erg af van de omstandigheden van het geval. Het is dus op dit moment, zonder duidelijke omschrijving van wat er precies gebeurd is, niet te beoordelen of je kans van slagen maakt.

Vervolgens zal nog moeten worden beoordeeld of de eigenaar wellicht nog (een deel) eigen schuld draagt. Is dat het geval, dan zal jouw (en dus ook jouw verzekeraars) schadevergoedingsverplichting verminderen met het percentage eigen schuld.

pascal8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:37

beestenfreak schreef:
Bedenkt voor de reacties.
Dat een paard in dit geval als 'voorwerp' wordt gebruikt had ik ook als argument bedacht. Ook als je schade toebrengt aan een persoon ben je verzekerd.
Maar moet de eigenaar van het paard mij dan eerst aansprakelijk stellen voor de schade/dierenartskosten?
Klinkt wel logisch eigenlijk. Ga van de week weer even in gesprek met de eigenaresse, zij zou ook uitzoeken hoe het met haar verzekering zit.

Je kunt dit gewoon zelf doorgeven aan jouw verzekeraar. Deze zal dan contact opnemen met de tegenpartij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:42

beestenfreak schreef:
Hallo,
Nu ongeveer een maand geleden is mijn bijrijdpaard op buitenrit gewond geraakt door een stomme fout van mijn kant.
Paard had enkel een flinke schaafwond op haar voorbeen, maar dit moest wel een aantal weken in het verband + een antibiotica kuurtje.
Op internet kan ik van alles vinden over hoe het zit als jij gewond raakt door het paard van een ander, maar hoe zit het nou andersom? Als andermans paard dus gewond raakt door een fout van jou? Valt dit gewoon onder WA verzekering?
Mijn verzekeringsmaatschappij kon mij dit niet vertellen, zodra de factuur van de da er is gaan we het gewoon indienen en zien we het wel. Paard is overigens niet apart verzekert, huisdieren vallen volgens de eigenaar wel onder de verzekering van het bedrijf.
Wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie of weet hier meer van?

Een schaafwond een aantal weken in het verband :? . Dan was het veel erger als een schaafwond.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:45

Volgens mij dekt jou WA verzekering gewoon de geleden schade(kosten).
Beterschap voor het paard en idd kan een behoorlijke schaafwond best lang duren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:46

Het hangt nogal van het precieze verhaal af, maar proberen kan je iig altijd. Zitten wel wat haken en ogen aan.

Bijv moet het natuurlijk onopzettelijk zijn, je moet er niet echt iets aan kunnen doen.
Bijv als iemand op je telefoon gaat zitten omdat jij die op de bank heb liggen, dan zeggen ze, dan moet je je telefoon maar niet op de bank leggen, je kan verwachten dat er iemand op gaat zitten.

Ik weet niet wat ze zeggen van, de eigenaar laat je buitenrijden 'dan kan je verwachten dat er iets gebeurd'. Ik weet niet wat er gebeurd is dus dat is nogal lastig beoordelen. Maar gewoon proberen, je hoort wel of ze het reeel vinden, toch?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:49

Mijn vorige paard heeft een verwonding opgelopen "door" mijn vriendin. Ik heb haar daar toen voor aansprakelijk gesteld en alles is uitgekeerd door de verzekering.

Zelfs nadat ik het pas 9 mnd na het incident indiende. In eerste instantie had ik niet zo'n grote (en dure) gevolgen in geschat en ik vond het ook vervelend om haar aansprakelijk te stellen, omdat mijn vriendin het natuurlijk al rot genoeg vond. Maar ze heeft me uiteindelijk overtuigd het wel te doen.

Verzekering is komen kijken en heeft ook mijn vriendin gesproken, verder heeft het geen problemen gegeven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:10

@ts laat je wel even weten hoe het afloopt. ik rij ook een paard van een ander. gelukkig nog nooit wat gebeurd. maar dan weet ik hoe het eventueel in elkaar steekt.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:20

Ben ook benieuwd. Het paard was aan jou uitgeleend. Ben benieuwd of dat verzekerd is.

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:17

Je moet even in de polisvoorwaarden kijken van je verzekering.

Paarden vallen onder de categorie huisdieren (ja echt waar! :j ). Huisdieren worden meestal apart genoemd in de voorwaarden.

Bij de meeste verzekeringen zit het er wel in, maar bij sommige echter niet! Dan zul je dat apart er bij af moeten sluiten!

Als je een paard verzorgt of hebt (geldt misschien ook wel voor leasen) is het zeker verstandig om dit goed uit te zoeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:26

Ik zou ook nog eens in de polisvoorwaarden kijken of daar iets specifieks staat.

Als ik schade veroorzaak aan een zeilboot van een ander bijvoorbeeld (waar ik zelf in vaar), vergoedt mijn AVP die schade alleen in bepaalde typen boten (zeil kleiner dan een x-aantal m2).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:04

Tiggs schreef:
Als ik schade veroorzaak aan een zeilboot van een ander bijvoorbeeld (waar ik zelf in vaar), vergoedt mijn AVP die schade alleen in bepaalde typen boten (zeil kleiner dan een x-aantal m2).

Het is mij niet helemaal duidelijk wat jij hier precies bedoelt, maar het zit als volgt:

Op jouw AVP is uitgesloten schade veroorzaakt met of door vaartuigen. Bestuur jij een vaartuig en veroorzaak je schade aan anderen dan is dat dus niet verzekerd op je AVP.

'Vaartuigen' die wel onder de dekking vallen: Kano’s, Roeiboten,Zeilplanken en surfplanken.

Vaartuigen die beperkt zijn meeverzekerd (wanneer er sprake is van letselschade bij een andere partij):
-Zeilboten met een zeiloppervlak van maximaal 16 m2 tenzij deze zijn voorzien van een motor van meer dan 3 KW (ongeveer gelijk aan 4 PK).
-Modelboten tenzij deze voorzien zijn van een motor van meer dan 3 KW.

Het soort vaartuig van degene die schade lijdt doet er dus niet toe voor de dekking, maar wel het vaartuig waarmee jij zélf schade veroorzaakt.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:54

Even om een beeld te scheppen van wat er gebeurd is:
Ik was met een vriendin naar het bos wat ook een crossterrein is. Aan het einde was een bruggetje en aangezien er geen wandelpaden/mountainbike pad in de buurt was ging ik ervan uit dat dit bruggetje een paard kon dragen (ik dacht nog, dat is een mooie oefening). Dit kon dus niet, bruggetje verzakte een klein stukje en paard gleed er af. Gelukkig liep ik er naast en is het paard er met 'slechts' een schaafplek vanaf gekomen.
Ik heb contact opgenomen met staatsbosbeheer, als antwoord kreeg ik dat dit bruggetje was bedoeld voor wandelaars, maar als het goed is is hij inmiddels verwijderd om herhaling te voorkomen.
Hele stomme fout, ik weet het, ik heb er van geleerd. Voel mij er ook nog steeds behoorlijk rot en schuldig over.
Het ongeval was dus wel degelijk mijn schuld, uiteraard wel geheel onopzettelijk.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte hoe dit afloopt, is voor iedereen die een paard voor een ander rijd wel handig om te weten denk ik :)

FriesWytske schreef:
Een schaafwond een aantal weken in het verband :? . Dan was het veel erger als een schaafwond.

Bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage, en wat fijn dat jij het talent hebt om vanaf een stukje tekst, zonder foto's, een diagnose kan stellen _/-\o_