ruin moet andere ruin niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fique

ruin moet andere ruin niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:40

Afgelopen zomer is er een nieuwe ruin op stal gekomen. Alle paarden stonden verdeelt over stukken land en die ruin werd in een andere groep gezet.
Alleen tussen die twee groepen was een sloot gelukkig, want die ruin is best dominant en bij onze ruin kwam meteen t hengstengedrag naar boven (nek erop, brullen en stampen).
Maar aangezien ze niet bij elkaar stonden was er niks aan de hand.
Nu 's winters staan ze overdag allemaal in een eigen zandpaddock met een pad ertussen.
Nou is sinds 3 dagen die andere ruin in de paddock tegenover onze ruin gekomen. Ik zag al dat die van ons heel flink aan t graven is gegaan en die andere ruin ook. Ook vloog onze ruin elke keer van achterin de paddock naar voren richting die ander in de aanval.
Om m uit die negatieve circel te halen dacht ik van ik zet m wel ff lekker in de bak.
(onze bak is naast de paddocks). Hij staat eigenlijk altijd los met m'n merrie dus allebei in de bak gezet, maar hij vloog meteen naar achter aanvallend de hoek in richting de paddocks waar die ruin staat. (Ong 3 meter erussen). Mijn merrie rende met m mee om daar wat grassprietjes te plukken onder t hek. Wat er toen gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt.. m'n ruin draaide zich om en begon echt gericht haar in elkaar te meppen. Dus maar een halstertouw naar m gegooid. Merrie helemaal in paniek.
Na een paar pogingen heb ik haar eruit kunnen halen. Helaas had hij haar zo geraakt dat ze naast haar vagina een mega bult had met vel eraf en een kleine snee naar binnen toe ( en dat zonder ijzers). Zo hard heeft hij haar geschopt. Alle twee op stal gezet. Ze staan naast elkaar, maar hij deed gewoon tegen haar.
Ik denk dat hij zo gefrustreerd en boos is geweest dat die ruin te dichtbij stond dat m'n merrie t heeft moeten bekopen. :(
We gaan nu die andere ruin weer verder weg zetten, maar vraag me af of z'n gewone vedrag wel weer terug komt. Hij is altijd super lief met andere paarden. Daarom schrok ik gisteren zo dat hij helemaal doordraaide.

Kala

Re: ruin moet andere ruin niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:47

Daar kan je ruin niks aan doen...! Dat is afreageren omdat hij niks anders kan en jouw merrie de eerste in de buurt was. Dat zie je bij honden ook gebeuren. Als die andere ruin niet in de buurt is, kun je je paarden hoogstwaarschijnlijk gewoon weer bij elkaar zetten alsof er nooit iets gebeurd is.

Boos zijn en blijven op je ruin is zinloos. Zijn gedrag zal weer 'terugkomen' als hij niet meer getriggerd wordt.

Sterkte voor je merrie! Want de verwondingen zijn echter niet mis.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:53

Nee hij kan er ook niks aan doen, maar schrok er zo van.
Ik verzorg al jaren een hengst en die heeft zelfs dit gedrag niet.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 16:25

M'n merrie zag er gelukkig al een stuk beter uit vandaag. Hij doet ook gewoon naar haar.
Nu maar gewoon opletten dat die andere ruin niet meer in de buurt komt. T is helaas niet anders. De andere twee ruinen op stal gaan wel goed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:11

Geen merrie bij 2 kerels laten. Dat wordt een strijd om de merrie. Helaas heb ik er zelf ook ervaring mee. De mannen kunnen gewoon niet meer bij mekaar want dan raken ze gewond.