Altijd weer een strijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Altijd weer een strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:30

Lang nagedacht of ik een topic zou openen, want ja Bokt kan nogal hard zijn :')
Maargoed ik zit nu op een punt waarop ik het even niet meer weet.
Ik heb mijn pony sinds Juni 2011 en sinds die tijd is het eigenlijk al... Een constante strijd -O-
Mijn pony is dominant, en ik niet :P Waarvan ik dus denk dat dat het probleem is.
Mijn pony ziet mij niet als leider -hier heb ik uiteraard de afgelopen jaren wel aan gewerkt ook dmv. Parelli- en het is wel iets beter geworden dan in het begin. Maar alsnog niet dat ik zeg, top.
Het uit zich voornamelijk voor de kar, als ze haar zin niet krijgt (bijv. zij wil draven en ik wil stappen).
In de tijd dat ik haar heb, heb ik zeker 4x serieus er over nagedacht om haar te verkopen. Maar ik ben niet iemand die zijn dieren snel wegdoet waardoor ik toch weer ging proberen en proberen.
Maar het proberen werkt niet. En soms hebben we echt wel goede momenten hoor, dan is ze hartstikke relaxed.
En het is zo'n schatje verder in de omgang, wel met aanwijzingen maar ja welk paard heeft dat niet.
Het zou zo'n fijne pony kunnen zijn, maar ik denk dat wij als combi gewoon niet goed matchen.
Toen ik haar kreeg kon ik er alles mee, en dat is langzamerhand steeds minder geworden. Vandaar ook deze gedachte.
Wat zou jij doen als dit jouw situatie was? Of heeft iemand tips voor me?
Op deze manier is het namelijk voor zowel mij als pony gewoon zeer frustrerend en dat hoort toch niet de bedoeling te zijn? -O-
Bij onduidelijke dingen graag even vragen :)
Bedankt voor het lezen

chantalboes

Re: Altijd weer een strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:35

Wees consequent, en leer jezelf aan consequent te blijven. Als jij aangeeft dat ze moet stappen, net zo lang doorzetten tot ze stapt. De pony moet doen wat jij wil, wanneer jij dat wil. Niet als zij toevallig zin heeft om iets anders te doen. Hou vol!

Een paard leert door te wijken voor druk. Dus bij langzamer gaan, druk op het bit. Gaat ze langzamer neemt de druk weer af (als beloning). Dus druk geven als je iets wil, druk weghalen als beloning. Maar blijf consequent, druk niet weghalen als ze niet luistert.

Succes, is er iemand die je helpt met je pony? Heb je les met rijden of mennen? Anders zou ik wel iemand hiervoor zoeken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:42

Inderdaad ben ik laatste tijd consequent. Maar als madam haar zin niet krijgt om te gaan draven, gaat ze dribbelen. Als ik haar blijf inhouden gaat ze zelfs langzamer dan stappen maar ze blijft... dribbelen. Als ik haar stilzet wordt ze heet, gaat schrapen met d'r voorbeen, briesen, staart zwaaien en uiteindelijk achteruit lopen. Geef ik haar iets ruimte zodat ze niet achteruit loopt, sprint ze vlug naar voren. En helaas heb ik niet altijd de mogelijkheid om op de kar te blijven zitten ivm. Gevaarlijke situatie (langs de weg bijv) waardoor ik af moet stappen. Dan word ze wel rustig en gaat staan kauwen en onderdanig doen.

Edit. Ik heb wel hulp gehad, ja. Maar niet van professionals aangezien zij in de bak gewoon normaal doet. Wel van mensen die ook al langere tijd in het mennen zitten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:49

In jouw geval zou ik gaan lessen. Om het plezier te houden en om duidelijk te krijgen wat er mis gaat in de communicatie. Ik denk, als ik het zo lees, dat het een geval is van niet helemaal duidelijk zijn, aan twee kanten. Het zou kunnen helpen om voor jezelf wat duidelijkheid te scheppen door wat hulp, bijvoorbeeld door les te nemen in het mennen.

Heb je een koetsiersbewijs (of menbewijs)? Dat is handig om te halen, en dan krijg je gelijk wat algemene regels mee over het mennen. Zo heb je een doel om naartoe te werken en hopelijk krijg je er dan wat meer plezier in, en de pony ook. Gewoon lekker oefenen en een doel stellen. Twee zien ook meer dan een, en het is fijn om iemand er naast te hebben die je wat helpt met aanwijzingen om beter te worden.

Edit: Het klinkt alsof ze wat over enthousiast wordt. Je hebt al hulp van ervaren mensen, lees ik nu.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:51

Ik kan wel gaan lessen, ik denk alleen dat dit geen nut heeft omdat ze in de bak normaal doet... Kan het wel een keer proberen uiteraard.

Edit voor de edit haha. Ze wordt.. sja over enthousiast? maar ze lijkt niet te begrijpen dat druk op bit langzamer gaan moet zijn op zo'n moment :+ als ik haar dan beloon door de druk iets weg te nemen is ze er weer vandoor. Doordat zij niet juist reageert op de hulpen ga ik de hulpen harder geven waardoor zij ook gefrustreed raakt.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 30-01-14 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:54

Je kan ook menles nemen? Dan gaat er iemand mee op de kar en legt uit wat je in zo'n situatie bijv. kan doen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:55

chantalboes schreef:
Je kan ook menles nemen? Dan gaat er iemand mee op de kar en legt uit wat je in zo'n situatie bijv. kan doen

Is dat zo? Dan zal ik even vragen of ze dat willen doen. Volgens mij geeft de men manege hier alleen les in de bak.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:56

Misschien is hetgeen je zelf al een aantal malen hebt overwogen wel de beste optie; verkoop.
Als je als combinatie echt niet past (en ik heb de indruk dat je er al vlijtig aan gewerkt hebt), is het mss niet onverstandig er een punt achter te zetten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:58

Kuggur schreef:
Misschien is hetgeen je zelf al een aantal malen hebt overwogen wel de beste optie; verkoop.
Als je als combinatie echt niet past (en ik heb de indruk dat je er al vlijtig aan gewerkt hebt), is het mss niet onverstandig er een punt achter te zetten.

Ja soms heb ik dat idee dus ook. Dan hebben we een rot periode en neem ik een week even wat afstand van haar, waarna we beiden weer fris aan de slag kunnen. Soms lijkt dit te werken en soms niet. Maar vaak komt de fruatratie bij beide weer terug, de vraag is alleen hoe lang.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:01

Hoe is het met de stemcommando's? Want als het goed is doe je ook veel op stem. Met mennen (heb ik begrepen van een menner hier) doe je veel op stem, om niet voor alles de teugels te hoeven gebruiken. Ik gebruik zelf ook vaak de stem als extra hulpje voor mijn gevoelige paard, die daar van ook rustiger wordt. Het kalmeert wat makkelijker als hij me ook hoort. Mijn filosofie is ook wel dat je er voor je plezier mee werkt, niet oorlog mee voert. Als er strijd blijft is het misschien beter om toch afstand te nemen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:07

Wat is je verhaal herkenbaar... :=

Ik heb dat paard uiteindelijk wél verkocht.. en das de beste beslissing geweest in tijden.. _/-\o_
Hij is nu meer op zijn plek, en ik heb nu een paard wat mij beter past..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:11

Oei lastig he? Je krijgt een aantal tips, maar je lijkt er niet zo in te geloven. Paardenmensen hebben vaak een romantisch beeld in hun hoofd van 'we mogen ons paard nooit verkopen'. Dat is een norm die je mag onderzoeken en uitdagen. Het is net als een liefde waarbij de relatie niet lijkt te werken. Gun jezelf en je pony een nieuwe kans: zoek een baasje voor haar waarmee het wel klikt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:44

Bedankt voor de berichtjes :) ik gebruik altijd stem commando's, maar ze trekt zich er vaak niet zoveel van aan. En dan zeker niet van 'ho'. Drrrraf begrijpt ze beter :+ dus monteer ik de stem commando's er weer op met grondwerk. Dan gaat het weer even een paar dagen goed. En dan weer, schijt eraan...
Ik denk... Als ik er echt goed over nadenk. Dat zij beter op haar plaats is bij iemand anders. Maar, dan denk ik weer: ik heb voor haar gekozen, ze heeft al 5 baasjes gehad voor mij, moet ik haar dat dan weer aandoen? En soms, eens in de zoveel tijd hebben we een heerlijk makkelijk ritje en dan geniet ik ook echt. Maar het lijkt niet tegen elkaar op te wegen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:23

Ik lees hier dat jij denkt dat er geen match is, jij denkt dat er onvoldoende leiderschap is, jij denkt dat het paard in de piste blijkbaar alles goed doet en op andere plaatsen dat niet altijd doet, soms wel en soms ook niet, het één wel en het ander niet, ......
Dit zijn veel te veel als , als , als ........
Het paard is blijkbaar braaf maar luistert niet altijd, een rit gaan maken met een paard dat soms niet wil luisteren is een risico dat je eigenlijk niet mag nemen, vergelijk het met je gaat op vakantie met een auto waarvan je weet soms werken de remmen wel , maar soms werken de remmen niet, wat denk je dat het advies zou zijn ?????? ga eerst naar de garage en herstel het probleem.
Bij een paard is het niet de garage uiteraard, maar het probleem kan zeer zeker wel hersteld worden, daar moet je dus eerst aan gaan werken voor je ook maar er aan gaat denken om met zo'n paard op de weg te gaan.
Dit kan je herstellen door zelf echt les te gaan nemen, het is niet zozeer het paard die in fout is, maar de mens die te veel niet gezien heeft , niet op het juiste moment reageert , niet consequent genoeg is, en zo kan ik nog een hele waslijst verder opnoemen, en dan komt er uiteraard nog het rijtechnisch kunnen erbij.
Neem les, dit kan echt een wereld van verschil opleveren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:38

xSCWx schreef:
Lang nagedacht of ik een topic zou openen, want ja Bokt kan nogal hard zijn :')
Maargoed ik zit nu op een punt waarop ik het even niet meer weet.
Ik heb mijn pony sinds Juni 2011 en sinds die tijd is het eigenlijk al... Een constante strijd -O-
Mijn pony is dominant, en ik niet :P Waarvan ik dus denk dat dat het probleem is.
Mijn pony ziet mij niet als leider -hier heb ik uiteraard de afgelopen jaren wel aan gewerkt ook dmv. Parelli- en het is wel iets beter geworden dan in het begin. Maar alsnog niet dat ik zeg, top.
Het uit zich voornamelijk voor de kar, als ze haar zin niet krijgt (bijv. zij wil draven en ik wil stappen).
In de tijd dat ik haar heb, heb ik zeker 4x serieus er over nagedacht om haar te verkopen. Maar ik ben niet iemand die zijn dieren snel wegdoet waardoor ik toch weer ging proberen en proberen.
Maar het proberen werkt niet. En soms hebben we echt wel goede momenten hoor, dan is ze hartstikke relaxed.
En het is zo'n schatje verder in de omgang, wel met aanwijzingen maar ja welk paard heeft dat niet.
Het zou zo'n fijne pony kunnen zijn, maar ik denk dat wij als combi gewoon niet goed matchen.
Toen ik haar kreeg kon ik er alles mee, en dat is langzamerhand steeds minder geworden. Vandaar ook deze gedachte.
Wat zou jij doen als dit jouw situatie was? Of heeft iemand tips voor me?
Op deze manier is het namelijk voor zowel mij als pony gewoon zeer frustrerend en dat hoort toch niet de bedoeling te zijn? -O-
Bij onduidelijke dingen graag even vragen :)
Bedankt voor het lezen

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat: je paard is dominant en jij niet. Dat heeft overigens niks met een match te maken, maar alles met jouw kunde. Om goed met paarden om te kunnen gaan moet je nu eenmaal dominant zijn.

Mijn tip aan jou is dan ook: zoek een begeleider die jou helpt met je kracht te vinden, ofwel je dominantie. En ja, dat noem ik een kracht omdat dat vanuit een bepaalde zelfverzekerdheid komt.
Proberen werkt inderdaad niet, je moet doen. Proberen is namelijk twijfel en twijfel = niet dominant. En die gedachtegang (jij gaat doen vs. ik hoop dat jij gaat doen) maakt dat jouw hulpen duidelijk of onduidelijk zijn.

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:14

Ik denk dat iemand die bijvoorbeeld met je mee op de kar gaat echt zou helpen omdat hij dan in de situatie zelf aanwijzingen aan je kan geven. Zou het ook niet helpen om te kijken wat hij buiten doet als je er gewoon op zit en niet op de kar zit zodat je kan kijken waar het probleem precies ligt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:37

Als ik erop ga zitten krikg ik rodeo :+ ze is ongeveer 1m

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:30

Als ik jou was zou ik naar die men-manege gaan en daar een priveles bij je thuis aanvragen. Kan me niet voorstellen dat er niemand daar is die je hiermee kan helpen. Misschien ben je iets meer kwijt dan een normale les op die manege maar je wordt er wel heel erg goed mee geholpen doordat je het probleem gelijk kunt aanpakken.

pascal8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:32

xSCWx schreef:
Bedankt voor de berichtjes :) ik gebruik altijd stem commando's, maar ze trekt zich er vaak niet zoveel van aan. En dan zeker niet van 'ho'. Drrrraf begrijpt ze beter :+ dus monteer ik de stem commando's er weer op met grondwerk. Dan gaat het weer even een paar dagen goed. En dan weer, schijt eraan...
Ik denk... Als ik er echt goed over nadenk. Dat zij beter op haar plaats is bij iemand anders. Maar, dan denk ik weer: ik heb voor haar gekozen, ze heeft al 5 baasjes gehad voor mij, moet ik haar dat dan weer aandoen? En soms, eens in de zoveel tijd hebben we een heerlijk makkelijk ritje en dan geniet ik ook echt. Maar het lijkt niet tegen elkaar op te wegen.

Als ze al zoveel baasjes gehad heeft dan zou ik haar wel een kans geven.
Zoek hulp en geeft niet te snel op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:26

Ze heeft niet zoveel baasjes gehad doordat ze lastig was hoor. Maar doordat de kinderen er niet meer op konden rijden oid. Dat is natuurlijk het nadeel met die kleine pony's.
Toen ik haar kreeg kon ik er alles mee, ze was zo geweldig braaf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:33

xSCWx schreef:
Ze heeft niet zoveel baasjes gehad doordat ze lastig was hoor. Maar doordat de kinderen er niet meer op konden rijden oid. Dat is natuurlijk het nadeel met die kleine pony's.
Toen ik haar kreeg kon ik er alles mee, ze was zo geweldig braaf.

Hier heb je een groot gedeelte van je antwoord, jouw aanpak is toch niet consequent genoeg geweest. Ook bij een mak schatje moet je duidelijk zijn anders is het na verloop van tijd geen schatje meer maar een draak, troost je, dit gebeurt heel veel mensen. De oplossing is ook al aangedragen, neem menles, in de bak is het logisch dat ze braaf is, ze kan geen kant op en buiten worden veel paarden/pony's wat heter omdat ze het leuk vinden. Jij kunt daar dus nog niet mee omgaan, vraag een ervaren menner mee op de bok en dan komt het vast wel goed.