Pony geeft geen been met hoeven uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaZorro

Pony geeft geen been met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:03

Mijn verzorgpony geef haar been niet met hoeven uitkrabben. Als je haar been wil pakken gaat ze achteruit lopen en zet ze al der gewicht op dat ene been. Vorige keer was mn vriendin mee en toen me vriendin het deed gaf ze der benen zelfs zelf. Ze kan het wel maar ze doet het niet meer. Soms denk ik (ik weet dat het slecht is) laat het maar zitten.
Ik rij niet meer op haar. Ze is 20/25.
Als ik der hoeven uit wil gaan krabben ga ik met me hand vanaf boven naar beneden en dan geeft ze hem niet. Als ik dan tegen der aan duw gaat ze terug duwen en als ik dan harder dan haar duw gaat ze achteruit lopen.
Tips?

MarlindeRooz

Re: Pony geeft geen been met hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:11

Ik heb hier ook een etter staan die gooit zich bij vreemden gewoon om en bij mij is er niks aan de hand. -:)

Kwestie van flink tegen de schouder duwen en been vastpakken, als ze gaat hangen been omhoog trekken en NIET LOSLATEN en als ze stopt met hangen meteen been DIRECT weer neerzetten ook al ben je nog niet klaar. Daarna belonen en direct het been weer optillen.

Zo leert ze vanzelf dat het niet werkt als ze gaat hangen, maar dat niet hangen juist beloond wordt.

Dus hangen -> been omhoog
stoppen met hangen -> been direct neerzetten.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:22

MarlindeRooz schreef:
Ik heb hier ook een etter staan die gooit zich bij vreemden gewoon om en bij mij is er niks aan de hand. -:)

Kwestie van flink tegen de schouder duwen en been vastpakken, als ze gaat hangen been omhoog trekken en NIET LOSLATEN en als ze stopt met hangen meteen been DIRECT weer neerzetten ook al ben je nog niet klaar. Daarna belonen en direct het been weer optillen.

Zo leert ze vanzelf dat het niet werkt als ze gaat hangen, maar dat niet hangen juist beloond wordt.

Dus hangen -> been omhoog
stoppen met hangen -> been direct neerzetten.

Dat heb ik al heel vaak geprobeerd maar dat lukt niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:23

Dan ben je blijkbaar niet consequent genoeg.

Je moet zodra ze stopt met hangen direct de hoef neerzetten...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:30

Paardrijden is een leerproces, ook het hoefjes vragen - oppakken en uitkrabben , bij het ééne paard zal dat heel makkelijk zijn bij een ander net iets moeilijker, maar het is nooit de fout van het paard.
Aan jou dus om handiger te worden, meer kennis te vergaren hoe paarden leren, opletten en herkennen wat paarden jou zeggen met hun lichaamstaal, .......
Ook hie is het dus werken aan jezelf , en dan plots lijkt het allemaal wel te kunnen.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:32

Waarschijnlijk ben je nog niet helemaal vertrouwd of niet helemaal de baas. Ik zou eens grondwerk doen. Wat ik tegenwoordig doe als mijn verzorgpaardje (5 jaar) achteruit wil lopen mag hij achteruit lopen! Hij was met hoevenkrabben ook zo vervelend. (Als hij\zij met hoevenkrabben achteruit loopt, probeer hem dan door te laten lopen.) Op een gegeven moment is de lol er wel af. Ik pakte bij mijn pony zijn voet ook aan zijn sok als hij echt niet wauw. Ga aan de gang met grondwerk, ook leuk omdat je niet ga rijden en het is leuk voor jou, pony en voor het vertrouwen! Succes!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:34

Ga idd oefenen bij andere paarden het ligt namelijk meestal aan de ruiter\ verzorgen.. (Niet gemeen, sneu bedoeld of dat jij niks kan. ) Maar als een ruiter van een paard afvalt (bijv.) is het veel kans dat het niet aan het paard ligt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:35

Hier ook een merrie die daar een handje aan heeft. Ik heb een fjord en die heeft van die sokharen op der been en als ze der been niet geeft dan trek ik daar gewoon aan. Dan doet ze het vanzelf. Zei doet mij bez**ken dan doe ik dat bij haar ook. :D

En elisa, dit ligt niet aan de ruiter. Het is niet altijd de ruiters schuld hoor.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:45

Het is altijd de ruiter zijn schuld, die kan er iets aan doen, het paard is gewoon paard.
Paarden zijn van nature meewerkende dieren, je moet het wel gewoon vragen , en het paard moet de vraag begrijpen (ook hier is de taak het verstaanbaar over te brengen bij de ruiter, je kan een paard niet verwijten als hij niet begrijpt wat er gevraagd wordt)

Samblabla schreef:
Hier ook een merrie die daar een handje aan heeft. Ik heb een fjord en die heeft van die sokharen op der been en als ze der been niet geeft dan trek ik daar gewoon aan. Dan doet ze het vanzelf. Zei doet mij bez**ken dan doe ik dat bij haar ook. :D

En elisa, dit ligt niet aan de ruiter. Het is niet altijd de ruiters schuld hoor.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:50

Nou in mijn geval niet door. De mijne is te stoerkoppig en weet dondersgoed wat een been geven is. ;)
Niet altijd ligt het aan de ruiter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 03:04

Je zou kunnen overwegen om de benen met touwen op te tillen.
Dat vergt enige oefening, want je moet als mens alleen druk houden en niet trekken, maar pas opgeveven met druk houden als het dier stopt met hengelen en ook ontspant.
Door met een touw te gaan werken spaar je je rug en voorkom je dat je hoofd binnen schopafstand van de benen komt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:34

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een Ardenner. Is toch een tíkkeltje zwaarder :Y)
Uiteindelijk lukt het wel, maar het is een heel gevecht altijd!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:40

Misschien heeft het paard wel een standaard volgorde waarin de hoeven worden opgetild? xD Mijn paardje in elk geval wel eerst rechts voor dan rechts achter dan links voor en dan links achter. Als je opeens wat anders doet wil ze ook niet graag de benen optillen.

Wat je kan doen is het evenwicht verplaatsen van het paard door tegen het been met je heup aan te drukken en de sokken vast pakken en daar aan omhoog trekken. Volhouden en het paard de voet niet terug op de grond laten zetten pas als jij klaar bent.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:08

Bedankt voor de tips! Ik ga het morgen proberen. Dan hoor je of het gelukt is.
Ik doe ook al grondwerk met haar. Dat vind ze heel erg leuk.

Bedankt x