Ezels onafscheidelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Ezels onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:53

Dag allemaal. Sinds 15 jaar hebben we twee ezelsruinen. Ezels staan erom bekend dat ze nooit alleen mogen staan, daarom hebben we er toen ook twee gekocht.
Ze zijn nog altijd koppig en gezond, niks mee aan de hand, dus ik hoef me nu nog niet echt zorgen te maken... maar ik doe het toch.
Het is zo dat ze zelfs al panikeren als er nog maar een hek tussen hun tweetjes instaat. Ze kunnen het niet verdragen, ook al zien ze elkaar gewoon. Ze gaan dan balken en ijsberen langs het hek op. Je kan je indenken hoe het zou zijn als ze gescheiden zouden worden en ze zien elkaar niet meer... Het is nog niet voorgevallen, maar ooit gaat er een dag komen waarop we er eentje gaan verliezen. Ik wil voorkomen dat de ander dan wegzakt in getreur en volledig wegkwijnt.
Ik ben misschien te vooruitdenkend, maar wat zou dan het beste zijn? Een nieuwe ezel erbij lijkt logisch, maar dan zitten we na x-tijd weer met dezelfde situatie.

Mijn paard staat er ook bij en die speelt ook wel met de ezels, maar de ezels boeien zich niet zo om hem. Als het paard uit beeld is, doet het hen ook niks. Ze hebben die band echt met elkaar.

Ik kijk ver vooruit, want zoals gezegd is er echt niks medisch aan de hand en zijn ze nog jong. Maar je weet het nooit he...

Fiona3FM

Re: Ezels onafscheidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:05

Hmm. Lastig zeg...
De enige oplossing lijkt mij toch om er een ezel bij te kopen. Misschien kun je dan die tijd een ezel 'lenen' van iemand. Ik denk dat ezel+ezel veel meer rust geeft dan ezel+paard voor de ezel dan.
Succes!

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:12

Ik vind het druk maken om niets, want ze zijn nog jong en zijn niet ziek en ze kunnen erg oud worden. Op het moment dat er toch eentje wegvalt kan je er eentje bijnemen of de overgebleven ezel verkopen aan iemand die al een ezel heeft, dat is maar net hoe je er op dat moment in staat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:21

je kan je tegen die tijd (of nu al) altijd melden bij de Stichting Ezelopvang in Baarle Nassau, zij hebben altijd wel doorplaatsezels.

Mijn ezel plakt trouwens ook zo aan mijn pony, die al ver in de 20 en zwaar dampig is. Met mijn paard heeft ie weinig.
Ik kan met het paard weggaan, dan kijkt ie niet of om, maar als ik de pony eruit haal, slaat de ezel volkomen door in paniek..... zal wel een ezeldingetje zijn

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:22

Ja, ik denk dat het zeker een ezelsdingetje is. Ik zeg het, al staat er een gewoon hekje tussen waardoor ze gewoon kunnen kijken, dat maakt hen panisch. Daarom maak ik me wel zorgen naar de toekomst toe.

Plaatst die stichting ook in België? We hebben ons wel ooit eens aangemeld bij het Natuuropvangcentrum in Heusden, hier in Vlaanderen wel bekend. Maar we hebben daar nooit iets van vernomen. Wellicht kunnen we dat wel nog eens doen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:24

Het is altijd goed om vooruit te denken. Ezels kunnen inderdaad niet alleen zijn, ze kunnen er letterlijk dood van gaan. Het is te hopen dat jouw ezels nog heeeel lang meegaan maar voor het onfortuinlijke geval dat dat niet zo is: wij hebben in nood een beroep gedaan op de ezelopvang in Zeist. Daar hebben we acuut een ezeltje geleend om bij de enig overgebleven ezel te zetten.
Dan treurt die ezel nog wel om zijn maatje maar voelt zich niet eenzaam.
Omdat het op 'leenbasis' was, hadden wij rustig de tijd om ons te bezinnen. Wilden we een nieuwe ezel, zo ja, welke dan?
In België zit ook een ezelopvang met bijzonder aardige mensen. Wellicht misschien uit voorzorg een keertje langsgaan. Het heet De Ezeloas en zit in Bombaye (Dalhem)
https://www.facebook.com/ezeloase.org
Laatst bijgewerkt door Jasper op 30-01-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:26

Tieneke schreef:
Plaatst die stichting ook in België? We hebben ons wel ooit eens aangemeld bij het Natuuropvangcentrum in Heusden, hier in Vlaanderen wel bekend. Maar we hebben daar nooit iets van vernomen. Wellicht kunnen we dat wel nog eens doen.

Yep, ze hebben ook een opvang in België waar ze veel mee samenwerken
Baarle Nassau ze werken samen met Anegria in België

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:32

Tjah, het is misschien heel tegenstrijdig maar mocht er 1 overlijden en ze zijn al op hoge leeftijd, zou ik de ander het leed besparen van verhuizing of weer een nieuwe ezel om aan te wennen...

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:35

Ik heb geen verstand van ezels, maar mijn schoonzus is dierenarts. Ik heb haar ooit eens horen vertellen dat ezels zich hechten aan hun maatje en als er bijvoorbeeld een paard naar de kliniek moet die een ezel als maatje heeft, dat de ezel dan ook altijd mee komt. Ook zei ze dat als de 1 sterft, de ander dan waarschijnlijk ook snel zal overlijden. Hele trouwe beestjes zijn het!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:12

Jasper en Morrie, bedankt voor de links!

Ik kan natuurlijk niet vooruit kijken en hopelijk gaan ze idd nog heel lang mee, maar... Misschien komt het doordat ik deze week 3 overlijdens te horen heb gekregen, dat ik plots hierbij stilsta. Ik heb ook al info opgezocht rond paardencrematoria voor mijn paard...ooit... Ik wil gewoon een paar opties liggen hebben op het moment dat het aan de orde is, niet dat ik dan nog moet gaan zoeken wat er allemaal bestaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:35

Eerlijk gezegd geen ervaring met ezels, maar hier kunnen alle pony's alleen mee op stap en alleen achterblijven. Dat hoort imho bij de basisvaardigheden en maakt dat ik alle dieren de zorg en aandacht kan geven die ze nodig hebben. Overlijden is natuurlijk een andere situatie, maar waarom train je niet op het even apart kunnen staan? Al is het maar met een doorkijk hek er tussen terwijl er brok gevoerd wordt bv?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:56

Ik zou er terug een ezeltje bijzetten :)

Vorig jaar is mijn ezeltje haar beste vriendin verloren, die 2 waren onafscheidelijk.
Mijn ezeltje begon zo hard te treuren dat ik dacht haar te verliezen.
Ik mocht bij iemand komen kijken voor een shetlandertje en dat heeft haar stilletjes aan terug de oude gemaakt.
Nu is ze goed bevriend met het shetje :j

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:36

@Tamary: een ezel is nu eenmaal geen paard of pony. Bovendien gaat het topic over wat de TS kan doen in het geval van overlijden dus wat heeft trainen dan voor zin?

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:38

Ik heb een ezel en een haflinger bij elkaar staan als ik met de haf weg gaat wordt die ook helemaal gek, maar hij is er inmiddels aan gewend en het is al iets minder,

Je kan ze evt naar een kinderboerderij brengen als er een van de twee komt te overlijden