Prijs voor e pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foohke

Prijs voor e pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:11

Hoi allemaal,

Mijn verontschuldigingen als dit niet in het goede onderdeel van het forum geplaatst wordt..
Ik lees ondertussen al even mee op bokt en hoop dat ik door de expertise hier op het forum een richtlijn voor mijn vraag kan vinden.

Ik ben al even op zoek naar een leuke eigen e-pony. Ik ben niet op zoek naar een pony die ik 10 uur per week moet rijden. Ik studeer en het verschilt per week hoeveel tijd ik heb (in de range van 5 uur tot 12 uur rijden per week).

Ik heb een leuke e-pony op het oog. Hij is 21 en loopt momenteel als manegepaard. Voordat ik de eigenaar wil vragen hem aan mij te verkopen heb ik eerst een richtlijn nodig voor wat betreft een goede prijs voor het paardje.
Zoals gezegd is het een 21 jarige pony. Is hij nog steeds vol levenslust en is een geweldig lieve pony om op te rijden. Als ik me niet vergis heeft hij M/L gelopen in de dressuur en tot 1 mtr gesprongen. Zelfs kleine kinderen kunnen er zo mee wegrijden.

Ik heb het vermoeden dat het een luchtzuiger is, maar heb dit nog niet nagevraagd.
Dus, wat zou een goede max prijs zijn in het geval het wel een luchtzuiger is? En in het geval dat ie dat niet is? Enig ander advies dat jullie me kunnen geven?

Ik ben van plan de pony daarna op dezelfde manege te stallen. Ze gaan geweldig met hun paarden om en ze vragen een redelijke prijs. Zou de eigenaar me hiervoor korting moeten/kunnen geven?

Graag jullie mening!
Thanks alvast!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:21

Ik denk dat je niet meer dan € 600/ €750 kan aanbieden voor zo'n paardje.
L is opzich niet super hoog qua niveau en je hebt kans op luchtzuigen!
Tip, laat m even keuren door de DA.
En korting denk ik niet, eigenaar van stal moet zelf ook hooi, voer, water, gas etc halen he!

foohke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:24

Ess_Ramona schreef:
Ik denk dat je niet meer dan € 600/ €750 kan aanbieden voor zo'n paardje.
L is opzich niet super hoog qua niveau en je hebt kans op luchtzuigen!
Tip, laat m even keuren door de DA.
En korting denk ik niet, eigenaar van stal moet zelf ook hooi, voer, water, gas etc halen he!

Thanks voor je antwoord :)

Vwb de korting, ik dacht laatst opgevangen te hebben dat een pensionpaard/pony de eigenaar per maand meer opbrengt dan een manegepaard. Vandaar dacht ik misschien wel wat korting te kunnen bedingen als we zwart op wit kunnen zetten dat ik hem zeker een jaar daar stal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:25

Eigenlijk is er niet echt een richtlijn voor wat een paard of pony waard is.
Sec genomen is 'wat een gek er voor geeft' de waarde van een paard.

Dit diertje is op leeftijd en zou daarom in waarde dalen, zou je verwachten. Maar daarentegen geef je aan dat het een heel braaf manegepaard is, ook geschikt voor kleine kinderen. Zulke paarden zijn voor een manege goud waard en worden niet graag verkocht. Zulke paarden kun je als manege niet kopen, zulke paarden moet je 'maken'. Dat kan betekenen dat de manege-eigenaar het paard helemaal niet graag ziet vertrekken, of anders uitsluitend tegen een hoge(re) prijs, omdat hij ook weer moet investeren in een nieuw braaf manegepaard.

Wat je bedoelt met korting omdat je het dier op de stalling wil plaatsen, weet ik niet. Ik zie niet in waarom iets minder waard zou zijn, omdat het daarna nog geld zal opleveren.
De aankoop en de stallingsovereenkomst zijn mijns inziens 2 aparte transacties die los van elkaar staan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:27

Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je net deze pony zou kopen? Hij heeft namelijk een behoorlijke leeftijd en zo te zien wil jij toch graag veel rijden, dus dan lijkt me de keuze voor een jonger dier zonder mogelijke problemen logischer. Heb je er misschien een persoonlijke band mee?

Korting op de aanschafprijs zou ik niet verwachten en wat Marije zegt over de waarde voor een manege van zulke paarden, daar zit ook veel waarheid in. Wat wel gebeurt, althans hier, is dat je stallingskosten lager kunnen zijn als je een paard van hun gekocht wilt stallen, tegenover een paard "van buitenaf".

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:28

Hoe geliefd is die E pony precies op die manege?
Goede brave beginnersdieren zijn letterlijk hun gewicht in goud waard, dus je hebt ook nog best kans dat ze er zo 2000 voor vragen als het een goed functionerend manege dier is.
Als het een regulier niet erg populaire pony is, zou ik zo rond de 600/750 bieden en zeker niet meer. Beestje is natuurlijk al een stuk ouder, en waarschijnlijk 'optimaal in gebruik' geweest zijn/haar hele leven. Wie weet kun je er over een jaar al niets meer mee omdat pony lief versleten is of kwaaltjes krijgt. Kijk dus uit wat je bied, en houdt het realistisch mbt de reguliere marktwaarde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:31

Ik denk dat dit diertje weleens duurder zou kunnen zijn dan jij denkt. 21 jaar is oud, zeker. Maar het loopt nog vol energie en levenslust mee in de lessen, er kunnen probleemloos kleine kinderen op, maar het heeft ook al wat 'leuk' in de dressuur en het springen meegelopen. Dit soort dieren zijn misschien bij een particulier niet zo duur, maar bij een manege (die het moeten hebben van deze diertjes) denk ik dat je snel aan de €1500,- tot €2000,- zit. Je probeert namelijk een hele goede werknemer van hem over te nemen, en waarom zou hij die goedkoop weg doen?

Ook denk ik niet dat je korting krijgt omdat je van plan bent hem op de manege te stallen. Voor zover hij weet kan jij met een maand weer vertrokken zijn.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:32

In de eerste plaats: waarom zou de eigenaar je korting moeten geven? Het lijkt mij dat je de normale pensionprijs moet betalen, ongeacht waar je zo'n dier gekocht hebt. Tenzij je afspreekt dat jouw pony nog gebruikt mag worden in de lessen. *Edit: of bedoel je korting op de aankoopprijs?*

Wat is een reële prijs? Kort gezegd: de slachtprijs + wat de gek er voor geeft :-)
Nee, het ligt aan veel factoren, bijvoorbeeld
- waarom hij te koop staat (volgens mij staat hij niet echt te koop?)
- is het een ras pony of niet
- is het een sportpony (geweest)
- hoe zijn zijn gangen
- is hij gezond
- is hij nog lang bruikbaar voor het doel waarvoor je hem wilt
- etc.

Een bekende uitspraak is dat een 'betrouwbare kinderpony onbetaalbaar is'.
Sommige mensen hechten waarde aan afstamming, maar als dat voor jou niet belangrijk is, hoef je er ook niet meer voor te betalen. Anderen willen dat ie hoog in de sport heeft gelopen, maar als dat voor jou niet belangrijk is, is ie voor jou niet meer waard. Gezondheid is altijd belangrijk, dus dat is wel wat waard, net als bruikbaarheid. Als hij luchtzuiger is, is ie weer minder waard.
De leeftijd is wel een punt. Een 21-jarige is niet makkelijk te verkopen, dus moet niet duur zijn. Maar als het een 'bloedbeestje' is, moet ie misschien iets meer opbrengen dan een 21-jarige tinker, bij wijze van spreken.

Geen idee wat ze vragen, maar meer dan een paar honderd euro zal het toch niet zijn denk ik.
Als jij de klik met hem hebt en hij is precies wat je zoekt, dan zal hij dat voor jou wel waard zijn.

Wat je je ook goed af moet vragen is: waarom wil je een pony?
En kijk ook ff goed naar jouw toekomst, ik lees dat je geen pony wil waar je 10 uur per week op moet rijden, maar ook jouw dier heeft straks jouw aandacht nodig, dus je zal er echt altijd overal wanneer dan ook tijd voor moeten hebben of maken!!!
En stel dat je erachter komt dat je er toch geen tijd voor hebt, wat dan? Is hij nog te verkopen?
Ik wens je veel wijsheid in je besluit en alvast veel geluk, mocht je hem kopen.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 30-01-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:32

De pony is oud en heeft waarschijnlijk een stalgebrek.
De pony wordt nu gebruikt in de lessen en dus veel in beweging en daarom nog vrij "soepel" het kan zijn dat als je de pony koopt en hij veel minder iedere dag gereden wordt hij last krijgt van stijfheid.

De waarde van een dergelijke pony is in mijn ogen niet meer dan 400 euro.
Maar het is natuurlijk maar net wat de gek ervoor wil geven en hoe graag iemand juist die pony wil.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:33

Vergis je overigens ook niet in de hoeveelheid werk die een manegepaard gewend is in zijn/haar benen te hebben.
Gemiddeld lopen de meeste manegepaarden wel 2 uur per dag.
Als jij dan aankomt met max een half uurtje per dag, of 2 rustdagen in de week, kan het brave karakter van zo'n ook ineens iets minder braaf tonen, omdat het zijn energie niet voldoende kwijt kan.

Een dier van die leeftijd hoeft overigens helemaal niet afgeschreven te zijn! Mijn haflinger heeft van zijn 4e tot zijn 22e in het manegewerk gelopen en heeft het daar behoorlijk voor zijn kiezen gehad.
Hij was 'op' voor het manegewerk en mocht met pensioen, toen hij op zijn 22e naar mij kwam.
Maar een beetje rust (dat deze pony dus duidelijk wel nodig had) en gedoseerd bewegen hebben hem weer helemaal doen opleven. Wij maken wekelijks bosritten van 15 km en af en toe zelf tot 20-25 km en hij loopt daarnaast nog enkele keren in de bak onder de ruiter of aan de longeerlijn.
Hij is inmiddels 26 en dat zie je niet aan hem af!

Op diezelfde manege liepen verschillende pony's van 30+ nog hun dagelijkse rondjes in de lessen. Allemaal nog stuk voor stuk fit. Eentje van 20 was eigenlijk relatief een jonkie en dergelijke pony's zagen we niet graag vertrekken.

foohke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:51

Thanks voor het antwoord allemaal!
Voor de duidelijkheid: Ik ben me ervan bewust dat dit een relatief oude pony is. Echter, ik ben gedeeltelijk eigenaar van een wei van ruim 1 hectare. Hier staan momenteel 2 welsh-a pony's van hun pensioen te genieten en deze zou er gemakkelijk bij passen:) Reden voor stalling op de manege is dat ze daar net wat meer in de gaten worden gehouden, en ik hem niet weg wil halen bij zijn vriendjes waar hij nu elke dag mee in de wei staat.

@Marije_jiplover Thanks, ik ga gewoon mijn mond houden over de korting. En over de meerwaarde voor de manege, daar ben ik me inderdaad ook bewust van. Ik heb alleen geen idee wat de prijs voor een dergelijke pony dan is, of wat ik als prijs zou moeten accepteren. Zeker als het een luchtzuiger blijkt te zijn.

@Tieneke,
Ik heb echt een band met deze pony. Door een harde val in het verleden heb ik moeite met het vertrouwen van paarden, wat resulteert in het (onbewust) heel gespannen zitten. Ik ben al lang bezig met het veranderen hiervan maar dit gaat moeizaam. Onbewust ben ik continu bang dat het paard onder me er vandoor gaat en ik weer hard ten val kom.
Deze pony schrikt regelmatig (nog meer dan de anderen waar ik wel eens op rijd haha) maar hier heb ik die spanning niet, zit ik altijd relaxed op. Mijn lichaamshouding veranderd totaal wanneer ik op deze pony zit.

@Lowara, De pony is redelijk geliefd, maar niet minder dan de andere pony's, het is namelijk een klier met poetsen. Verder zijn het allemaal schatten!

@Vjestagirl Klopt, daarom zou ik het ook zwart op wit vast willen leggen. Maar iedereen heeft me al overgehaald hier :) Ik ga mijn mond erover houden bij overleg.

@Nicky1963
Ik had het over korting op aanschafprijs, niet op pensionprijs. Die laatste is al aan de lage kant naar mijn mening :) De tijd om langs te gaan is het probleem niet gelukkig, wel de tijd om ook echt een uur aan de slag te gaan in bepaalde drukke weken. Ik ben ook van plan het beestje te houden tot zijn eind :) Zoals eerder gezegd heb ik beschikking over een grote wei waar hij later met alle liefde van zn pensioen kan genieten.

@ulfeino,
Klopt. Momenteel loopt de pony zo'n 10 uur per week. Ik had er inderdaad nog niet over nagedacht hoe hij zal reageren op het lopen van minder uur… Echter, ik verwacht dat ik (/event. mijn broertje) de pony op zijn minst 5 dagen per week zal rijden.

Zeeuwtje68

Re: Prijs voor e pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:56

praat eerst met de eigenaar, wil die hem wel verkopen?
en zo ja dan kan je toch altijd over de prijs praten
maar persoonlijk zou ik niet aan een 21 jarige beginnen, maar ja das mijn visie

foohke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:27

Zeeuwtje68 schreef:
praat eerst met de eigenaar, wil die hem wel verkopen?
en zo ja dan kan je toch altijd over de prijs praten
maar persoonlijk zou ik niet aan een 21 jarige beginnen, maar ja das mijn visie

Ik ga morgen met de eigenaar praten. Verkoop is mogelijk, daar heb ik al naar geinformeerd.
Ik heb dankzij jullie in ieder geval wat duidelijke adviezen/tips/richtlijnen om me op te baseren als we over de prijs gaan praten :)

Ik ken de vorige eigenaren van de pony (van voor de manege), dus heb gelukkig wel een goed beeld van de geschiedenis van het paardje en wat hij al mee heeft gemaakt.

Zeeuwtje68

Re: Prijs voor e pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:09

ok succes morgen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

We hebben een taxatietopic op bokt lopen waar je deze vraag in kunt stellen zolang je maar toestemming hebt van de eigenaar om hierin te posten, daarom hier een slotje voor het overzicht.